BECE-kortin vaatimukset?

ka.kuljettaja

En nähnyt tällästä keskustelua aiemmin, eli kysymys kuuluu. Mitä vaaditaan yhdistelmä kortin suorittamiseen 22vuotiaalta ka.kuskilta ja missä ja miten sen voi suorittaa ja mistä saa auto siihen?

19

2542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei BECE korttia ole

joko sinulla on BeC tai BCE. Jos vähän ikää niin ABCE.

• höh

no johan on kumma. ainaskin minun kortissa lukee BeCe

• lukee
        höh kirjoitti:

no johan on kumma. ainaskin minun kortissa lukee BeCe

ABECE ja jos olisin saanut aikaiseksi, niin lukisi ABECEDE. Kyllä se E vaan joka väliin kirjoitetaan!

En ole varma, vieläkö riittää kolmen kuukauden ajokokemus yli 12 tonnisella kuorma-autolla ajotutkintoon pääsemiseen vai joko tutkintovaatimus astui voimaan. Käy katsastuskonttorilta kysymässä. Viime vuonna vielä ainakin kaveri ajoi linja-autokortin pelkillä kirjallisilla ja inssillä (vaatii vähintään vuoden ajokokemuksen yli 12 tonnisella autolla).

Tässä kohta se on joka tapauksessa muuttumassa, että tutkinto vaaditaan. Sitten täytyykin hakeutua aikuiskoulutuskeskukseen.

• muistaakseni
        lukee kirjoitti:

ABECE ja jos olisin saanut aikaiseksi, niin lukisi ABECEDE. Kyllä se E vaan joka väliin kirjoitetaan!

En ole varma, vieläkö riittää kolmen kuukauden ajokokemus yli 12 tonnisella kuorma-autolla ajotutkintoon pääsemiseen vai joko tutkintovaatimus astui voimaan. Käy katsastuskonttorilta kysymässä. Viime vuonna vielä ainakin kaveri ajoi linja-autokortin pelkillä kirjallisilla ja inssillä (vaatii vähintään vuoden ajokokemuksen yli 12 tonnisella autolla).

Tässä kohta se on joka tapauksessa muuttumassa, että tutkinto vaaditaan. Sitten täytyykin hakeutua aikuiskoulutuskeskukseen.

lukee vaan ABCE.

• kävin kurkkasemas
        muistaakseni kirjoitti:

lukee vaan ABCE.

onhan siinä se ABECE :D

• kaikki löytyy
        kävin kurkkasemas kirjoitti:

onhan siinä se ABECE :D

-heh-

• rittää
        lukee kirjoitti:

1 .Eli ikää pitää olla 21 vuotta.
        2.Pitää olla 3 kk kokemusta yli 12 tonnisesta kuorma-autosta ja se kokemus pitää olla verokortille ajettua.Ulkopuolinen taho todistaa eli työnantaja.Lääkärintodistus Näkö silmälasein
        vähintään 0,8 toinen 0,5 ja jos on lasit niin ilman laseja sai olla muistaakseni 0,5 ja 0,05.

• oma-aloitteisuutta

peliin. AKE:n sivuilta löytyy tietoa. Pykälät tulee muuttumaan jossain kohtaa. Ja tuohon ylemämäs tietoa vielä, jos C:n korottaa CE:ksi, myös B nousee BE:ksi. Jos ei, olet täyttänyt ajolupahakemuksesi väärin.

• only4pro

konttorilta sellaisen työkokemus lapun, pyydä työnantaja täyttämään sen ja palauta konttorille. Sitten jos ne hyväksyy sen tarttet kuvat, lääkärintodisuksen (C ja CE on eri vaatimukset, D on samat vaatimukset kun CE) ja sen hyväksytyn kokemuslapun. Tästä lapusta voit joutua jotain pulittamaan, itse en maksanut mitään mutta jossain ne ottaa jonkun kympin. Itse ajanut näin sekä CE että sen jälkeen D ja siitä tuli automaattisesti DE kun oli CE alla. Eli minulla on nyt kortissa A BECEDE ja täytin juuri 24v.

Sitten tarttet vaan vaikka sora-auton (ainakin minulle se hyväksyttiin) ja kasettivaunu perään tai vaihtoehtoisesti kontillisen puoliperävaunun.

Puoliperävaunu helpompi peruuttaa, mutta soravaunu seuraa paremmin perässä liikenteessä.

Käy lukemassa täältä.
      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/793D6379-7941-450E-96B6-70CFA294A784/0/AjokoeohjeraskaatluokatFI.pdf

Sekä auto että vaunu on oltava ABS jarrulliset (tosin minulla hyväksyttiin vaunu ilman ABS), eikä saa olla automaatti. Robotti saa olla, mutta on oltava kytkin.

• only4pro

Niin ja auton saat varmaan lainaksi jostain paikalliselta K-A yritykseltä, jos on hyvin tuttu niin varmaan suoraan, jos ei niin ehkä saat sen auton vakiokuskin mukaan ja joudut pulittamaan vähän sille yritykselle.

Ja autoksi käy normaali täysperävaunu/puoliperävaunu, ei siis tarvitse olla rekisteröity millekään opetuskäyttöön.

Jos kiinnostus riittää niin ota se D kortti samalla, sillä puolella (nim. kokemusta on) töitä riittää...

• vaaditaan
        only4pro kirjoitti:

Niin ja auton saat varmaan lainaksi jostain paikalliselta K-A yritykseltä, jos on hyvin tuttu niin varmaan suoraan, jos ei niin ehkä saat sen auton vakiokuskin mukaan ja joudut pulittamaan vähän sille yritykselle.

Ja autoksi käy normaali täysperävaunu/puoliperävaunu, ei siis tarvitse olla rekisteröity millekään opetuskäyttöön.

Jos kiinnostus riittää niin ota se D kortti samalla, sillä puolella (nim. kokemusta on) töitä riittää...

D-korttiin vaaditaan vuosi ajokokemusta yli 12 tonnisella, CE-korttiin riittää 3 kuukautta. Kun ei tiedä aloittajan ajokokemuksen määrää, ei tiedä myöskään, riittääkö D-korttiin.

• linkistä

Hei toi linkki oli kyllä hyvä .

• Rekka-Reino

Puukengät ainaski on tarve.

• ajo

Jos meinaa kasettiautolla ajaa inssin niin kannattaa kysyä ensin kelpaako se siihen, nimittäin minä kävin turhan reissun kasettiautolla konttorilla. Ens viikolla käyn samalla autolla mutta siinä on laudoista ja pressuista korokkeet nupissa ja myös kärryssä.

• inssi2
        ajo kirjoitti:

Jos meinaa kasettiautolla ajaa inssin niin kannattaa kysyä ensin kelpaako se siihen, nimittäin minä kävin turhan reissun kasettiautolla konttorilla. Ens viikolla käyn samalla autolla mutta siinä on laudoista ja pressuista korokkeet nupissa ja myös kärryssä.

Älähän nyt viitti valheita levittää kyllä inssin saa kasetilla suorittaa kriteerinä on ettei alustan läpi nää eli esim puutavara-auto ja lavetit ilman ei käy!!

• on niin
        inssi2 kirjoitti:

Älähän nyt viitti valheita levittää kyllä inssin saa kasetilla suorittaa kriteerinä on ettei alustan läpi nää eli esim puutavara-auto ja lavetit ilman ei käy!!

Meeppä kajaaniin ajamaan kasetilla niin eivät varmasti anna ajaa jos nupin ja kärryn lavat ei oo hytin korkusia. Laki sanoo että kuormatilan pitää olla hytin korkunen, eli kasettiauto EI käy, toki sekin riippuu inssin ajattajasta hyväksyykö se sen vai ei.

• only4pro
        on niin kirjoitti:

Meeppä kajaaniin ajamaan kasetilla niin eivät varmasti anna ajaa jos nupin ja kärryn lavat ei oo hytin korkusia. Laki sanoo että kuormatilan pitää olla hytin korkunen, eli kasettiauto EI käy, toki sekin riippuu inssin ajattajasta hyväksyykö se sen vai ei.

vaikka periaatteessa ei olisi pitänyt, mutta peitin sisäikkunat taaksepäin (jälkeenpäin inssi kyllä ilmoitti että ei olis tarvinnu). Lava oli puolet hytistä, mutta näkö sama kun olisi ollut pressulava.

• taapelsson
        only4pro kirjoitti:

vaikka periaatteessa ei olisi pitänyt, mutta peitin sisäikkunat taaksepäin (jälkeenpäin inssi kyllä ilmoitti että ei olis tarvinnu). Lava oli puolet hytistä, mutta näkö sama kun olisi ollut pressulava.

Minä ajelin Hyvinkäällä aikanaan korttini, siitä tosin on aikaa paljon. Kasettiautohan se oli, mutta kärrynä oli vielä lavetti.

Hyvin kelpasi eikä tullut mitään keskustelua edes. Peruutin sen ysikympin tolppien väliin pimeälle puolelle, eikä takaikkunaa ollut, eli ehkä se sitten lisäs nuorella miehellä vaikeusastetta niin ettei inssi puuttunut.

• 33v äijä

Hyviä vastauksia sulle tulle.. :)
      Miten on..
      Osaako joku vielä kertoo hintojakin ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4881
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3051
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe