Mitäs lössi on mieltä tosta automallista, ite innostuin autosta ku luin wikipediast et se on "maailman taloudellisin auto". Sillä joku on onnistunu ajaa niin, että satasella on menny 2,7L. Auto ei kuulemma niin lussu, ulkonäkö, ei niin hirvittävä ja hinta kohallaa.
Mites kulutus normi ihmisillä, ei nyt varmaan noin vähällä pääse? Entä onko auto sitten laadukas?
Kannattaako tämmöstä ostaa? Muita vaihtoehtoja?
Kiitos mahdollisesta informaatiosta.
Citroen AX
9
3588
Vastaukset
Itsellä nyt jo kolmas AX menossa. Kyseessä on vuosimalli 1989 1.1 TRE. Tuo 2.7 lukemahan on diesel-mallilla jota ei ole koskaan Suomeen tuotu.
Hyviä puolia: Omat ajot on pääasiassa alle kymmenen kilometrin pätkää ja keskikulutus on pysynyt alle kuuden litran. Nyt kun lohkolämmitin otti ja mykistyi, on noussut hiukan päälle kuuden. Tilat riittää yli 180-senttisellekin ja tavaratilan hyvän muunneltavuuden ansiosta isompaakin tavaraa mahtuu kyytiin. Koriltaan ja tekniikaltaan auto on suhteellisen luja, jos ruostevaurioita on ne löytyy lattioiden takasaumoista, takapyöränkoteloista, polttoainesäiliön korkin ympäriltä ja moottoritilan sivuista. Tarkista nämä. Ja tuolla 1.1:lläkin pärjää maantiellä, isommalla koneella on jo varsin pirteä auto.
Ja huonoja ... äänekäshän se on. Autosta on pyritty tekemään mahdollisimman kevyttä ja siksi äänieristys on karsittu minimiin. Samasta syystä sisustus on aika muovinen ja toisinaan äänekäskin. Ja nuo mahdolliset ruostevauriot tännekin ... vaikka montaa potentiaalista paikkaa ei ole, ne ovat tietenkin juuri niitä hankalimpia korjata. Koneessa tahtoo esiintyä öljyvuotoja, samoin jos pölläyttelee niin venttiilinvarren kumit vaihtoon. Positiivista näissäkin se että osat on halpoja ja rakenne yksinkertainen.
Tuosta voit katsella meikäläisen AX:n kulutustietoja:
http://tankkaus.com/cardata.php?nr=19293- AX GTinj.
Tolla monopoint ruutalla ajettiin tampereelle ja takaisin vaihtelevalla nopeudella (50-140km/h) 5l/100km kulutuksella... Emme ajaneet motaria kuin jonkun 50km, maanteitä 100km ja loput sitten oli pienempiä 50km/h alueita... Matkalla ohiteltiin ja ajettiin muutenki suhteellisen epätaloudellisesti... Tulos kyllä yllätti, varsinkin kun kyydissä oli 3 ihmistä ja viikon safkat. :D
Huoltamallahan tuon saa kuluttamaan vähemmän. ;)
- oli joskus
90-luvun puolenvälin jälkeen AX 11 oli mielestäni ihan kiva auto.Valitse 5-vaihteinen mikäli sitä pirteyttä haluat.Minulla oli 4-vaihteinen ja se pirteys oli kyllä kaukana.Piti aina vinguttaa moottoria ennen kuin laittoi isomman vaihteen päälle.Pääsin kerran kokeilemaan kaverini 5-vaiht. samaa -89 vuosimallia ja ero oli suuri.AX-kanta rupeaa olemaan jo aika iäkästä ja paljon ajettua. Ellei satu löytämään "helmeä" kuten minä silloin.Omani oli erään varakkaan perheen kakkosautona ja möivät sen pois kun kilometrejä oli jo kertynyt "liikaa".Siis 60 tkm.
4-vaihteinen on 1.0 tai 1.1, 5-vaihteinen aina 1.4. Se selittää sen eron pirteydessä. 1.1 nelivaihteisenakin kulkee kunhan hoitaa koneen säätöihinsä. Oma oli ostaessa sellainen ettei edes voinut vinguttaa kun loppui puhti kesken. No, olenhan auton kolmas omistaja, ensimmäinen oli naisopettaja jolta auto meni eläkeläispariskunnalle emännän kauppakassiksi :D Kunnon jobbaritarina ...
Oli siis tukkoinen eikä kukaan ollut osannut tehoa kaivatakaan. Sytkä ja kaasari säätöihinsä ja johan tuosta pikkukoneestakin puhtia löytyy. Ja keskikulutus on myäs laskenut litran verran noiden säätöjen jälkeen ... vaikka seos meni rikkaammalle.- antaa kaasua
No miksikäs sitä moottorin kierrättämistä pitäisi pelätä? Itsellä on 205 Pösö tuolla samalla moottori/vaihteisto paketilla ja vaikka auto on 100kg AX:ää painavampi, en menisi sitä laiskaksi moittimaan. Toki välitykset 1,1 litraisen nelivaihteisessa laatikossa ovat melko pitkät ja aika kauan meni, ennen kuin totuin sillä ajamaan mutta ihan pirteästi 205:kin sillä liikkuu kun vaan antaa koneelle kaasua. Jotakin vaihteiston välityksistä ehkä kertoo se, että 80km/h:n nopeudessa (todellinen nopeus) nelosvaihteella moottori kiertää n. 2300rpm. ja 120km/h:n nopeudessa n. 3500. Se vastaa siis melko tarkasti uusien perheautojen vitosvaihdetta.
Ja vaikka moottori antaa parhaan vääntönsäkin 8-venttiiliseksi pikkukoneeksi melko korkeilla kierroksilla, vasta 3200rpm:ssä, se kuitenkin vetää pienillä vaihteilla ihan mukisematta heti tyhjäkäynniltä lähtien ja esim parkkipaikoilla voi kakkosellakin körötellä tyhjäkäynnillä lähes kävelyvauhtia. Eikä se kone kierrosten antamistakaan pelkää. Kakkosella voi hyvin kiihdyttää 80km/h:n nopeuteen ja kolmonen on ihan sopiva ohitusvaihde...
Tietysti, jos valinnanvaraa on, niin silloin kannattaa mieluummin valita 5-vaihteinen versio ja jos vielä kohdalle sattuu 1,4 litrainen moottori, niin silloin puhutaan jo todella ripeästä kulkineesta. Kuten itsekin sanoit, AX:t ovat jo melko iäkkäitä, ja siitä johtuen kiinnittäisin kyllä huomioni aivan muihin asioihin kuin siihen onko vaihteita neljä vai viisi. - tätä
antaa kaasua kirjoitti:
No miksikäs sitä moottorin kierrättämistä pitäisi pelätä? Itsellä on 205 Pösö tuolla samalla moottori/vaihteisto paketilla ja vaikka auto on 100kg AX:ää painavampi, en menisi sitä laiskaksi moittimaan. Toki välitykset 1,1 litraisen nelivaihteisessa laatikossa ovat melko pitkät ja aika kauan meni, ennen kuin totuin sillä ajamaan mutta ihan pirteästi 205:kin sillä liikkuu kun vaan antaa koneelle kaasua. Jotakin vaihteiston välityksistä ehkä kertoo se, että 80km/h:n nopeudessa (todellinen nopeus) nelosvaihteella moottori kiertää n. 2300rpm. ja 120km/h:n nopeudessa n. 3500. Se vastaa siis melko tarkasti uusien perheautojen vitosvaihdetta.
Ja vaikka moottori antaa parhaan vääntönsäkin 8-venttiiliseksi pikkukoneeksi melko korkeilla kierroksilla, vasta 3200rpm:ssä, se kuitenkin vetää pienillä vaihteilla ihan mukisematta heti tyhjäkäynniltä lähtien ja esim parkkipaikoilla voi kakkosellakin körötellä tyhjäkäynnillä lähes kävelyvauhtia. Eikä se kone kierrosten antamistakaan pelkää. Kakkosella voi hyvin kiihdyttää 80km/h:n nopeuteen ja kolmonen on ihan sopiva ohitusvaihde...
Tietysti, jos valinnanvaraa on, niin silloin kannattaa mieluummin valita 5-vaihteinen versio ja jos vielä kohdalle sattuu 1,4 litrainen moottori, niin silloin puhutaan jo todella ripeästä kulkineesta. Kuten itsekin sanoit, AX:t ovat jo melko iäkkäitä, ja siitä johtuen kiinnittäisin kyllä huomioni aivan muihin asioihin kuin siihen onko vaihteita neljä vai viisi.1.1 nelivaihteisena on nurkkapyörityksessä helppo ajaa, ei tarvitse valita kuin 2- tai 3-vaihteen välillä ja kevyenä autona ehtii liikennevirran mukaan silti ihan hyvin. Tietysti noin pieni laite tuntee kuorman heti, joten jo kolmen hengen porukalla nurkka-ajokin on erilaista kuin yksin/kaksin. Helmenkään ostaessaan ei autoilu ole ainakaan pääomakuluista kiinni.
- 5-vaihdetta
shamr0ck kirjoitti:
4-vaihteinen on 1.0 tai 1.1, 5-vaihteinen aina 1.4. Se selittää sen eron pirteydessä. 1.1 nelivaihteisenakin kulkee kunhan hoitaa koneen säätöihinsä. Oma oli ostaessa sellainen ettei edes voinut vinguttaa kun loppui puhti kesken. No, olenhan auton kolmas omistaja, ensimmäinen oli naisopettaja jolta auto meni eläkeläispariskunnalle emännän kauppakassiksi :D Kunnon jobbaritarina ...
Oli siis tukkoinen eikä kukaan ollut osannut tehoa kaivatakaan. Sytkä ja kaasari säätöihinsä ja johan tuosta pikkukoneestakin puhtia löytyy. Ja keskikulutus on myäs laskenut litran verran noiden säätöjen jälkeen ... vaikka seos meni rikkaammalle.Meiltä kyllä löytyy pihasta AX 1.1 -91 yksipiste ruiskulla ja uudesta asti siina on ollut 5-vaihteinen loota.
Auto on ostettu uutena meidän perheeseen ja nyt on mittarissa karvan alle 250000km.
Pirteä on kulkemaan vieläkin,ei sillä ihan heti jalkoihin jää kunhan vähän raaskii kaasua reilummin antaa.
Kulutus pyörii siinä 6 litran hujakoilla kaupunkiajossa. 5-vaihdetta kirjoitti:
Meiltä kyllä löytyy pihasta AX 1.1 -91 yksipiste ruiskulla ja uudesta asti siina on ollut 5-vaihteinen loota.
Auto on ostettu uutena meidän perheeseen ja nyt on mittarissa karvan alle 250000km.
Pirteä on kulkemaan vieläkin,ei sillä ihan heti jalkoihin jää kunhan vähän raaskii kaasua reilummin antaa.
Kulutus pyörii siinä 6 litran hujakoilla kaupunkiajossa.Näin voi tosiaan olla, uudemmissa ruiskumalleissa. 80-luvun puolella kaasarimalleissa jako oli vielä helppo kun ei malliversioitakaan ollut kuin muutama, sittemmin tuli lisää vaihtoehtoja. Neljä eri varianttia ollut itsellä mutta kaikki 80-luvun puolelta, 2 1.1-litraista ja 2 1.4-litraista.
Onko tuo '91 jo muuten uudempaa mallia eli uudella sisutuksella ja takaluukulla, molemmat pyöreämmin muotoiltuja ?... se on jo muutenkin vähän enemmän "auton" tuntuinen kuin edeltäjänsä :)
- llkkjo
minulla oli v-89 , pidin sitä kymmenvuotta ja ajoin 230 000km. 5 vaihdetta ja liikui kuin ohjus.
Kulki hyvin muuten lumessa, ihme kyllä.
Ei se 1.4 mikään syöppö ollut, tarkkaan en muista lukemia, jossain 5,6 l/100 tienoilla oli.Nollasta sataan 10.8 sek., jotain.
Vähän ranskalinen se oli, takajarrujen kuormitusventtiili jumittui ruostuessa,sitä sai liotella kerran vuodessa jarruputket pakkasi myös ruostumaan pahoin päältä, huonoa terastä.
Etujarrupalat tahtoi jumittua vioden mittaan, korjaantui, kun avasi ja putsasi. Muovisyyläri, tahtoi alkaa hiukan vuotamaan vanhemmiten, samoin öljyä tihkui jostain aina konehuoneessa.
Kaiken kaikkiaan, ihan ketterä peli kuitenkin. Mutta, ellei ihan halvalla jostain saa, pikkuauton uudemmalla tekniikalla ja pitkillä takuilla ehkä nyt ennemmmin itse hankkisin, jos olisin hakemassa.
Mutta, jokainen tekee omat päätöksensä, koska se järki autokaupassa niin tärkeä on milloinkaan ollut....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2354400- 1242194
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi2151831Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641794- 1801650
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1861506- 541364
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751281- 611278
- 1191161