Minulla on ollut viime aikoina lukemisen ja päätteellä työskentelyn jälkeen silmien kirvelyä ja punotusta sekä päänsärkyä. Toisinaan silmät eivät myöskään tahdo pysyä rivillä lukiessa. Muuten näköni on mielestäni hyvä. Olen kuitenkin varannut huomiseksi ajan optikolle, ja pohdinkin nyt, että joudunko hankkimaan silmälasit vai pärjäisinkö vielä ilman. Ei minulla ole periaatteessa mitään silmälaseja vastaan, mutta pelkään lasien vanhentavan minua, koska olen mielestäni muuten ikäisekseni nuorekas. Kaiken lisäksi työskentelen palvelualalla ( pankkivirkailijana ) enkä haluaisi näyttää miltään vanhalta uskonnonopettajalta.
Silmälasien hankinta edessä?
13
3200
Vastaukset
- ellu29
Hei!
Kerron oman stoorini, joka saattaa tapahtua myös sun kohdallasi. Oon 29 v ja vuosi sitten aloin laillasi kärsiä päänsärystä, johon ei löytynyt syytä. Sit menin silmälääkärille, vaikka mielestäni näin ihan riittävästi. Oli yllätys kun hän suositti silmalseja heti vakikäyttöön. Olin kuulemma kaukotaitteinen eli hyperooppi ja se oli nyt iän myötä tullut esiin kun silmän mukauttamiskyky oli heikentynyt.
Tottelin lääkäritätiä ja hankin ekat silmälasit vahvuudella 1.5. Alku oli vaikeaa tottua. Mutta päänsärky hävisi melko pian. Samalla huomasin tarvitsevani silmälasejani päivä päivältä enemmän.
Nyt kuukausi sitten uusin ne ja vahvuudeksi tuli 2.5. Nyt oon ihan kiinni niissä. En näe hyvin ilman lähelle enkä kauaksi. Laitan aamulla ja otan pois illalla nukkumaan mennessä. Lääkäri pyysi käymään taas puolen vuoden kuluttua jolloin katsotaan tarvinko vielä vahvuutta lisää. Sitten sen kait pitäisi asettua.
Olen siis loppuikäni kiinni rilleissä, vaikka vielä vuosi sitten en tiennyt mitään. Toisaalta eivät nämä minua häiritse ja voin vakuuttaa sulle että sopivat silmälasit blondillekin (oon itsekin). Että rohkeasti vaan ja tervetuloa sankkaan joukkoon!
Pidäthän ajan tasalla mitä jatkossa tapahtuu.
Terveisin Ellu29 - pitkälle blondille
1. Vanhenet ilman silmälasejakin, joka päivä - pikemmin kuin luuletkaan, ja silmiäsi siristellessä ihan varmasti otsasi rypistyy permanenttirypyille
2. Pankkivirkailijat näyttävät tylsiltä pankkivirkailijoilta jakkupukuineen, eivätkä mielestäni poikkea mitenkään imagoltaan uskonnonopettajista
3. Onko palveluammatissa silmälaseja käyttävä jotenkin epäkelpo? Kuka sitten saa käyttää silmälaseja?
4. Jos on blondi, ei silti tarvitse sanoa kaikkea ääneen
5. Aikuiseksi voi jo tuossa iässä ryhtyä myös ajatusmaailmaltaan.- ....
Kaksitehopiilolinssejä on olemassa eli siis ainakin osittain on mahdollista pärjätä ilman silmälaseja. Kannattaa kokeilla. Kyllähän silmälasit monia vanhentaa - riippuu toki niin paljon tapauksesta.
- vanhentaa
.... kirjoitti:
Kaksitehopiilolinssejä on olemassa eli siis ainakin osittain on mahdollista pärjätä ilman silmälaseja. Kannattaa kokeilla. Kyllähän silmälasit monia vanhentaa - riippuu toki niin paljon tapauksesta.
So fucking what! Nyt jo tosissaan suututtaa!
Nelikymppiset teinitkö täällä kirjoittelee.
Menkää KAUNEUSPALSTOILLE, täällä keskustellaan
terveydesta ja sairauksista.
- pitkä blondi 40 v.
Kävin tänään optikolla näöntarkastuksessa. Kun menin näöntarkastukseen, minua hieman jännitti määrätäänkö minulle lasit vai ei. Näöntarkastuksen päätteeksi ystävällinen naispuolinen optikko sitten totesi näköni olevan siinä pisteessä, että silmälasien hankinta on tullut kohdallani ajankohtaiseksi. Optikko sanoi minulla olevan lievää kaukotaitteisuutta ja pientä hajataittoa. Silmälasieni arvoiksi tuli OD 0,50 -0,50 90 ja OS 0,50 -0,25 90. Siinä ei sitten auttanut muu kuin ryhtyä sovittelemaan pokia nenälle. Optikon suosiollisella avustuksella valitsin lopulta itselleni kevyet ja huomaamattomat pokat, jotka istuivat hyvin nenälleni. Saan mennä hakemaan lasini ensi viikolla. Optikko suositteli, että käyttäisin laseja aluksi ainakin lähityössä, mutta optikko sanoi minun tottuvan laseihin niin hyvin, että alan todennäköisesti pian käyttämään niitä kokoaikaisesti. Optikko lupasi, että tulen näkemään laseillani yhtä hyvin kauas kuin lähellekin.
Tähän asti olen hieman pelännyt silmälasien vanhentavan minua, mutta nyt totesin, etteivät valitsemani pokat tule vanhentamaan minua yhtään. Jos olisin valinnut sopimattomat kehykset, olisin voinut näyttääkin vanhemmalta, mutta valitsemillani pokilla näytti olevan ulkonäkööni pelkästään positiivinen vaikutus. Vaikka olen aina kuvitellut, etteivät silmälasit sovi minulle, huomasin nyt, että silmälasit sopivat itse asiassa hyvin naamatauluani koristamaan. Persoonallisuuteni saa silmälaseista uutta syvyyttä.
Olen hyvin tyytyväinen, että uskalsin pienistä epäluuloistani huolimatta marssia optikolle silmäoireideni takia. Optikkokin sanoi, että ihmiset tulevat yleensä näöntarkastukseen liian myöhään. Monet tuskailevat pitkään silmäoireidensa kanssa, vaikka apu löytyisi vaivattomasti optikolta. Ehkäpä monet ajattelevat, että lasit ovat jollain tavalla huono asia, ja että on jollain tapaa huono ihminen, jos tarvitsee silmälasit. Näinhän asia ei lainkaan ole.
Huomasin nyt omalta kohdaltani, että silmälasien hankinta on täysin luonnollinen ja normaali asia. Optikkokin sanoi, ettei näköni ole varsinaisesti huonontunut. Näköni on vain muuttunut niin, että ensimmäisten silmälasien hankinta tuli nyt ajankohtaiseksi. Odotan innokkaasti sitä, että saan ensi viikolla asettaa nenälleni ensimmäiset omat silmälasini. Voin sanoa, että se on tavallaan uuden alku.- tuloa
Terve tuloa joukkoon, minulla sama tilanne kaksi vuotta sitten. Ensin käytin laseja vaan kotona mutta sitten eräs kaunis aamu kun menin töihin huomasin ulkona että minulle oli jäännyt lasit päälle. Kaikki näytti niin terävältä ja kirkkaalta, sen jälkeen en ole ollut ilman laseja, eli käytän niitä aamusta iltaan Ö-Ö.
- suhteellisia tietysti
mutta itse olen käyttänyt jo pienestä miinuslinssejä, jotka nyt -10. Sulla pitkä blondi ei voi olla aavistustakaan siitä, mitä se on käytännössä. Hyvä, että edes näkee. Ei tulis mieleenkään valittaa sinun tilanteessasi. Itse olen vasta kaksikymppinen.
- Erja39
Noilla vahvuuksilla tottuu laseihin varmaankin helposti. Minä pärjäsin ilman laseja viime tammikuulle asti enkä edes ollut huomannut, miten huono näköni todellisuudessa on. Tammikuussa ekat lasit 2.75 ja nyt joulukuussa 3.50. Arvojen ei kuulemma enää pitäisi muuttua pitkään aikaan. Ilman laseja en enää tule toimeen, mutta ei tämä lasien saaminen mikään suuri järkytyskään ollut. Ihan mielelläni näitä pidän ja hyvin olen näihin tottunut.
- Lumurillipää
> Huomasin nyt omalta kohdaltani, että silmälasien hankinta on täysin luonnollinen ja normaali asia.
No niih, kylläpä oli mullistava havainto.
Hienoa että jopa löysit pukevat lasit.
Ja sitten niihin ongelmiin ja terveysasioihin. Oliko niitä kun tällä palstalla vaan et kauneuspalstalla kirjoitat? - ellu29
että suhtaudutkin noin myönteisesti silmälasien saamiseen. tuolla asenteella totut varmaan nopeasti lasien tuomaan apuun, vaikka kovin vahvat lasisi eivät ainakaan alkuun ole. arvioiko optikko tulevaa mitenkään? voit halutessasi olla ilmankin luullakseni. et varmaan kovin pian päädy näihin mun lukemiin 2.5:een. varmaan kuitenkin piakkoihin käyntiin lähtevä ikänäkö alkaa sunkin vahvuuksiisi vaikuttaa ainakin lähelle.
Oletko jo saanut lasisi tai milloin saat ne? Pidäthän meidät muut rillipäät ajan tasalla tunnelmistasi lasien saamisen jälkeen! - ellu29
Erja39 kirjoitti:
Noilla vahvuuksilla tottuu laseihin varmaankin helposti. Minä pärjäsin ilman laseja viime tammikuulle asti enkä edes ollut huomannut, miten huono näköni todellisuudessa on. Tammikuussa ekat lasit 2.75 ja nyt joulukuussa 3.50. Arvojen ei kuulemma enää pitäisi muuttua pitkään aikaan. Ilman laseja en enää tule toimeen, mutta ei tämä lasien saaminen mikään suuri järkytyskään ollut. Ihan mielelläni näitä pidän ja hyvin olen näihin tottunut.
sait ekoiksi. mulla oli totuttelemista jo 1.5:een ja nyt sit tähän 2.5:een. olitko ees huomannut mitän häikkää ennen kuin ekat sait? psytyitkä heti näkeen niillä kauaksikin? toisaalta kyl munkin lääkäri piti mahdollisena et mullekin tulisi vielä 3.5. Kait siihenkin tottuu.
- Erja39
ellu29 kirjoitti:
sait ekoiksi. mulla oli totuttelemista jo 1.5:een ja nyt sit tähän 2.5:een. olitko ees huomannut mitän häikkää ennen kuin ekat sait? psytyitkä heti näkeen niillä kauaksikin? toisaalta kyl munkin lääkäri piti mahdollisena et mullekin tulisi vielä 3.5. Kait siihenkin tottuu.
Lähelle näki heti hyvin, mutta kauaksi näkemiseen tottui vasta reilun kuukauden jälkeen.Tämän jälkeen tilanne oli hyvin nopeasti sellainen, että ilman laseja ei enää tullut toimeen. Kun laseja vahvennettiin, niin niihin tottui melkein heti.
Kyllä minä olin huomannut jo pidemmän aikaa, että näkö ei ole aivan kohdallaan, mutta silmälääkärille menin vasta, kun silmät alkoivat väsyä pienemmästäkin lukemisesta. Näin jälkiviisaana voi sanoa, että olisi kannattanut mennä jo aikaa sitten.
Näihin viimeisiin laseihin tuli vielä ohennus joten ne eivät näytä edes vahvoilta.
- a p
minun mummulla oli 7 aika huonosti näki niilläkin laseilla, hän kävi jossain laser hoidossa eikä tänä päivänä tarvii ollenkaan laseja kaikilla mummun sisaruksilla on paljon vahvuuksia laseissa minulla 3.5 ja olen 30 vuotias ja itse en kovin kauas näe noilla enään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517073Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414814HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002728- 1442016
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171507
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231348Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111223