tietääkö joku miten saa virolaisen id-kortin ? Tarvitseeko ensin siirtää paperit Viroon vai mikä se käytäntä oikein on?
Virolainen ID-kortti
10
6234
Vastaukset
- Kortti..
Ei tarvi papereita siirtää, tääta saa pitäis nykyään tosihelposti, en ehdi nyt lukee.
http://www.pass.ee/index.php/pass/est/mis_on_id_kaart- punktus
ei sitä nyt noin vaan netistä haeta...
ensinnäkin pitää olla virossa kirjoilla ja toiseksi yli 3 kk maassa oleva tarvitsee oleskeluluvan
- vaaditaan
hanki ensin oleskelulupa
- Juro - Ukko
Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.
- ei kylkiäisiä
Juro - Ukko kirjoitti:
Oleskelulupa tulee ID-kortin kylkiäisenä, mikä oli itsellenikin yllätys.
EU-kansalaisen oleskeluoikeus
10.09.2007
EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).
Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.
Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
Englanniksi
Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
Sõle 61 a, Tallinn
puh. (372) 666 2701
sähköposti [email protected]
Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
(HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)
Mukana on oltava:
1. hakemus
Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.
2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti
3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)
4. leimavero 150 Viron kruunua
Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.
Lisätietoja:
Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
Puh. (372) 612 6979
sähköposti [email protected]
faksi (372) 631 3744 - Juro - Ukko
ei kylkiäisiä kirjoitti:
EU-kansalaisen oleskeluoikeus
10.09.2007
EU-kansalaisen on rekisteröidyttävä 3 kk Virossa oleskelun jälkeen paikallisessa väestörekisterissä (lisätietoja: www.tallinn.ee /elukoht ja eluase tai www.sisemin.gov.ee /rahvastiku toimingute osakond).
Sen jälkeen on jätettävä Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastolle määräaikaisen oleskeluoikeuden ja Viron henkilö-kortin hakemus.
Virastojen osoitteet löytyvät nettisivulta: www.mig.ee (Kontakt - viroksi).
Englanniksi
Viron maahanmuutto- ja kansalaisuusviraston Tallinnan toimisto:
Sõle 61 a, Tallinn
puh. (372) 666 2701
sähköposti [email protected]
Toimisto on avoinna arkisin 9.00-18.00
(HUOM! joka kuukauden ensimäisenä torstaina suljettu)
Mukana on oltava:
1. hakemus
Hakemuksen voi tulostaa sivulta www.mig.ee, mutta sen voi täyttää myös virastossa.
2. EU-kansalaisen passi tai henkilökortti
3. yksi värillinen passikuva (40 x 50 mm, ei automaattikuvia, vaalea tausta)
4. leimavero 150 Viron kruunua
Määräaikaisen oleskeluoikeuden voi alustavasti saada viideksi vuodeksi.
Lisätietoja:
Viron kansalaisuus- ja maahanmuuttovirasto
Puh. (372) 612 6979
sähköposti [email protected]
faksi (372) 631 3744Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.
- Ex- Suomalainen
Juro - Ukko kirjoitti:
Kävin kesällä tekemässä täällä Saarenmaalla asuinkuntani kunnansihteerille muuttoilmoituksen ja asia oli ok. Sitten mieleeni tuli hankkia ID-kortti, koska se mahtuu mukavasti lompakkoon, passia kun ei saa lompakkoon mahtumaan. Menin Kuresaaren maahanmuutto- ja kansalaisuusvirastoon ja anoin ko. korttia, sain kortin viikossa. Yllätys oli se, että kortissa oli oleskelulupa viideksi vuodeksi ja sen lisäksi kortissa luki:" Ei vaja töötamiseks tööluba". Siis tavallaan työlupa tuli samassa kortissa kylkiäisenä.
Virossa toimii moni asia paljon kevyemmin kuin Suomessa, mutta pitää osata kieli ja käytäytyä asiallisesti.
- Eestimaa
Itse kävin ensin ilmottautumassa asuinpaikkani väestörekisteriin, taisin tarvita passin ja vuokrasopimuksen mukaan. Pitää siis olla jokin osoite, jossa asuu. Väestörekisteristä sain sitten rekisteriotteen mukaani, että olen kirjoilla ao kaupungissa. Sieltä menin maahanmuuttovirastoon, imagratsioon ametko oli. Täytin planketin, piti olla sellainen uusien vaatimusten mukainen läheltä otettu passikuva lisäksi, ja muutama sata kruunua maksoi. Prosessi helpottui huomattavasti tällaiseksi äskettäin EU kansalaisille. Myöhemmin ostin asunnon ja vaihdoin samalla kirjani toiseen kaupunkiin, sujui helposti. Oleskelulupa voimassa tuon viisi vuotta. ID-kortti tosi kätevä, henkilöllisyyttään kun joutuu todistamaan Virossa paljon enemmän kuin Suomessa. Tuon kortin ja viron kielen taidon kanssa sujuu arki helpommin :) Tarton kaupungin sivuilla oli aiemmin ohjeet ihan suomeksikin, varmaan siellä vieläkin infoa. Tuosta kirjoilla olosta ei ainakaan aiemmin kulkenut tieto Suomeen. Pystyi olemaan kirjoilla Suomessa, mutta saamaan itsensä kirjoille myös Viroon ja oleskeluluvan.
- oleskelu
Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.
- helpompaa
oleskelu kirjoitti:
Niin kummassa lienee helpompaa Suomessa vai Virossa. Suomessa. Suomessa otetaan se henkkari tai passi mukaan poliisilaitokselle. Täytetään rekisteröimislomake ja liitetään työnantajan todistus, tai muu todistus, jolla voit osoittaa että pystyt elättämään itsesi. Jos olet naimisissa Suomalaisen kanssa, et tarvitse sitäkään. Hinta on 40 euroa, parin viikon päästä saat rekisteröitymistodistuksen jolla pääset tekemään muuttoilmoituksen ja saat henkilötunnuksen. Voit asua ja elää niin kauan kuin haluat. Ei ole mitään oleskelulupia eikä työlupia.
Riitti kun omisti talon virossa niin hakemaan oleskelulupaa (150 Eek = 10€) maahanmuuttovirastosta, kaupanpäällisenä tuli Viron ID-kortti. Sen jälkeen kirjoille siihen kuntaan missä talo/huoneisto. Koko hommaan tuhraantui puolisen tuntia aikaa. Ei siellä sen kummempia kyselty tuloista tai työpaikoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1922010
- 1291104
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33700ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522