Osaako kukaan kertoa, mitä kautta voi viedä asiaa eteenpäin kun en ole pyynnöistäni huolimatta saanut vähän aikaa sitten työnantajan toimesta päättyyneestä työsuhteesta työtodistusta. Eikö se ole lakisääteinen pakko kirjoittaa työntekijälle tämän sitä pyytäessä ?
Minulle on sama, mitä hän siihen kirjoittaa mutta pakko se on saada.
Tällä menolla näin ei käy ja haluaisinkin vinkin siitä, mitä kautta asiaa voisi viedä eteenpäin. Oman alan liittooni en kuulu, mikä varmaan vaikeuttaa asiaa...?!
Olisin todella kiitollinen avusta!
työtodistuksesta...
3
430
Vastaukset
- tämä?
Jollei todistusta (PYYNNÖSTÄ HUOLIMATTA, TODISTEET SIITÄ, ETTÄ TODELLA OLET PYYTÄNYT!) tule kohtuullisessa ajassa, tee poliisille rikosilmoitus ja vaadi rangaistusta. Perusteet:
Työsopimuslaki 26.1.2001/55
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
7 §
Työtodistus
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada pyynnöstään työnantajalta kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta. Työntekijän nimenomaisesta pyynnöstä todistuksessa on lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä. Työtodistuksesta ei saa ilmetä muuta kuin mitä sen sanamuodosta käy ilmi.
Työnantajalla on velvollisuus antaa työntekijälle työtodistus, jos sitä pyydetään 10 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Todistusta työntekijän työtaidosta ja käytöksestä on kuitenkin pyydettävä viiden vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä.
Jos työsuhteen päättymisestä on kulunut yli 10 vuotta, työtodistus työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta on annettava vain, jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta hankaluutta. Samoin edellytyksin työnantajan on annettava kadonneen tai turmeltuneen työtodistuksen tilalle uusi todistus.
ja
11 §
Rangaistussäännökset
. . .
Työnantaja tai tämän edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo 2 luvun 17 §:n (kuittausoikeuden rajoitus), 6 luvun 7 §:n (työtodistus) taikka 13 luvun 2 (kokoontumisoikeus) tai 10 §:n (nähtävänäpito) säännöksiä taikka 2 luvun 16 §:n 2 momentin vastaisesti pyynnöstä huolimatta jättää antamatta palkkalaskelman työntekijälle, on tuomittava työsopimuslakirikkomuksesta sakkoon. Vastuu työnantajan ja tämän edustajan kesken määräytyy rikoslain 47 luvun 7 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaan. (30.4.2004/304) - keino...
Ota yhteyttä työsuojelupiiriin - sieltä ovat yhteydessä työnantajaan. Minulla ainakin toimi tosi tehokkaasti.
- sdåspoä7
Ota yhteys työseuojelupiiriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849