Meillä on ongelmana yömaidon kittaaminen, vaikka syömme päivällä 5 ateriaa kiinteitä. Maitoa juo huonosti päivällä, liekö siinä syy että yöllä haluaa maitoa? Taitaa pääasiassa olla vaan tapa, jota en ole osannut katkaista.
Nokkamukin käyttöä olemme opetelleet huonoin tuloksin. Vekara heittää maidot seinään, jos annan hänen itse koettaa. Muutama hörpyn antaminen taas ei tee sen autuaammaksi. Kait hän sen aikanaan oppii... (lohduttavaa)
Muutaman kerran olen vettä antanut yöllä, mutta siitä on seurannut hirveä huuto. Maitoa kun sen pitäisi olla. Pitäisikö vain jatkaa veden antamista huudosta huolimatta? Vai muodostuuko siitäkin sitten pian tapa?
Alkaa olla voimat vähissä, kun saa parin-kolmen tunnin välein olla vieläkin antamassa yöllä pullomaitoa.
Miten olette muut tehneet yömaidon lopettamisen suhteen?
Miten yömaito pois?
6
3189
Vastaukset
- Mokka Espoosta
Älä välitä, meillä sama juttu. Tyttö 11 kk ja syö tosi hyvin päiväsaikaan. Illalla vetää ison lautasen puuroo ja kiisseliä, sen jälkeen ison pullon maitoo. Nälkä ei pitäis olla yöllä. Itse olen tullut siihen tulokseen, että meillä ainakin tytöllä yömaito on ainoastaan tapa. Meillä on vain se ongelma että tyttö nukkuu veljen kanssa samassa huoneessa, joten mulla ei ole mahdollisuutta "huudattaa" tyttö yöllä. Tyttö täytyy pitää hiljasena, että isoveli saa nukutuksi. Meillä tyttö juo yöllä maitoa yleensä kolme kertaa. Sen lisäksi joudun nousemaan itse useita kertoja kun tutti on pudonnut. Normaali on ehkä viisi kertaa yöllä joudun käymään tytön luona. Minä myös otan mielellään vinkkejä miten yömaidon saa pois.
- minä =)
Anna yöllä vain vettä. Huudosta huolimatta. Meillä mennyt nyt n kk ilman yösyömisiä, kun alettiin yöllä antamaan vaan vettä. Poika on nyt 6kk.
Ekana yönä valvoi ensimmäisellä kerralla n. tunnin ja heiluteltiin vaunuissa ja sitten nukahti itkuunsa. sitten seuraavaan "ruoka aikaan" ei mennyt kuin puoli tuntia ja sitten vartti. Seuraavana yönä ei heränny enää kuin kerran ja sillon meni n. vartti että saatiin takas nukkumaan. sen jälkeen muutamana yönä heräsi kerran mutta ei sitä vertaa itkenyt että olisi edes paikalle pitänyt mennä. Nyt nukkuu jo yöt ilman heräämistä.
Suosittelen sitä veden antamista, vaikka se pahaa tekeekin kun toinen suuttuu ja huutaa aivan hirveästi, mutta sinnikkyyttä vain! Se palkitsee! - *ninni*
Meillä tyttö nyt 9kk ja kohta oltu ilman yösyömisiä noin kk:n verran.
Kun käytiin 8kk neuvolassa ja neuvolatäti kysyi, että vieläkö tyttö syö yöllä niin sanoin ett juu pari kertaa yössä käy rinnalla. Sanoi siihen vaan että tuon ikäinen pärjää jo yöt ilman syömisiä. (Ja kuten itsekin kerrotte et taitaa olla vaan tapa..) Niin meidänkin neidille se pari kertaa yössä oli lähinnä lohdun hakua, ku maitoa tuli enää muutamia tippoja ku en imettänyt enää kuin nuo pari kertaa yössä.
Ja sanoi neuvolassa vielä, että mitä pikemmin lopettaa yösyömiset, sen helpompaa. Ja kun kerran päättää lopettaa, ei päätöksestä saa lipsua vaikka toinen huutaisi kuinka paljon. Seuraavana yönä voi huutakin jo vähemmän.
Mutta siis, meillä yösyötöt jäi pois kun päätin niin. Ja samaalla loppu koko imetys. Laitoin tytölle yöllä vaan tutin suuhun ja kas kummaa, neiti nukahti vartissa uudelleen. Yhdellä tällaisella vartin heräilyllä mentiin 4 yötä ja sen jäkeen on nukuttu putkeen yöt! :)
No joo, on välillä kitinöitä mutta ne ei enää johdu syömisestä vaan millon mistäkin.. Pahoja unia, konttausopinnot päällä ni heräilee öisinkin treenaa ja saa olla peittelemässä yms. :D mutta syömiset loppu ku seinään ku päätin niin.
Tassuttelu rauhottaa lapsia. Lasta ei siis nosteta sängystä pois ettei hän virkoa liikaa, mutta ei jätetä sinne yksin huutamaankaan vaan kädellä silitellään/taputellaan vauvan peppua/alaselkää/selkää rauhallisesti. Se tuo vauvalle turvaa ja auttaa uudelleen nukahtamisessa.
Kannattaa ainakin kokeilla, meillä se nimittäin ainakin tehos helposti. :) Riippuu tietenkin taas lapsesta, toiset rauhottuu helpommin kuin toiset.
Tsemppiä! - vauva 10kk
Kiitos teille vastauksistanne!
Sain tsempin kokeilla ja viime yönä sitten huudettiin varsinkin eka syöttöaikaan ihan hirveästi, lohduttelin ja tyynnyttelin varmaan tunnin ja sitten nukahti. Sen jälkeen inahti kyllä taas syöttöaikoihin, mutta nukahti jo helpommin.
Aamu 7 annoin sitten kuitenkin maitoa. Olikohan se virhe?! Mietin kannattaisiko antaa maito vasta kun on selvästi valoisampaa, että erottaa vauvakin ajankohdan päiväksi?
Sitten vielä kysymys, että annatteko iltamaidon kuitenkin nukutuksen yhteydessä pullosta? Meillä vauva on aina nukahtanut tuohon pulloon illalla ja annan sen kun on jo pinniksessä. Samoin tehdään päikkäreiden aikaan, koska juo maitoa vaan just nukahtaessaan. Pitäiskö tuohonkin tehdä joku muutos, etten tee siinä vaan ns. karhunpalvelusta. Tarkoitan, että sitten taas yöllä herätessään vaatii samaa palvelua kuin päivällä/illalla enkä pääse puusta pitkälle...
No ensi yönä kuitenkin taas vedellä mennään.- *ninni*
Itse olen pitänyt yösyöttöjen jälkeen sääntönä, että ennen aamu seiskaa en anna tytölle mitään, että vasta sen jälkeen on aamupalan aika. Tosin sen kanssa ei ole ollut ongelmia, kun tyttö herää yöunilta siinä klo 8.15-9.30 aikoihin. Sitten kun herään niin sitten otetaan aamupala keittiössä. Jos klo jotain kasin pintaan, käydään aamupala ottamassa keittiössä ja vaihdan vaipan ja sit annan tytölle maitopullon ja mennään takasin nukkuun. Ja nukutaan vielä ehkä kymppiin saakka. :)
Itse olen pyrkinyt olla yhdistämästä maitopullottelua uniin. Imetyksen lopetettua (eli vajaa kk sitten) olen nyt antanut maitopullon ilatsin ennen nukkumaan menoa sohvalla. Siin me tytöt katteella telkkua ja tyttö vetää maidot/vellit ja sit vaipanvaihto, hampaanpesu, yöpuku ja sit unille. Tuttipulloa en anna pinnikseen, näin ei opi siihen ja koska sitten jos oppii siihen siitä saa taas aikonaan opettaa pois.
Päikkärit tyttö ottaa aina meidän vanhempien pedillä, yön vaan nukkuu omassa sängyssä. Päikkäreille mennessä tyttö ottaa maidon sängyssä, mutta se ei ole sääntö. Aina ei maitoa oteta juuri ennen unille menoa, jos sitä on otettu vaikka jo puoli tuntia ennen unia. Joskus unille menessä kun tyttö on maidot juonu, saattaa touhuta sängyssä vielä puolikin tuntia, jonka jälkeen vasta nukahtaa.
Oon ihan tarkotuksella vähän yrittäny erottaa nukahtamista ja pullottelua, koska sit jos siihen oppii ni nukahtaminen ilman pulloa voi olla työn takana. Tosin meillä ollu helppoa, ku tytöllä pullo ollu käytössä vasta vajaan kk:n ajan ku sitä ennen saanu rintaa. Eli jos pullon nyt jättäs jo pois ja alottas antaa nokkamukista maidon, ni ei olis mikään ongelma.
Kk:n päästä ku tulee 10kk täyteen ni alan tarkotuksella vähentää pullottelua ja siirrytään nokkikseen. Eipähän ehi liikaa tottua pulloon.
Mutta tietenkin jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Täysin vääriä toimintatapoja tuskin on.
Ja eiköhän nuo muksut viimestään kouluun mennessä oo pullosta ja yösyötöistä luopunu. (Toivottavasti.) :D - *ninni*
*ninni* kirjoitti:
Itse olen pitänyt yösyöttöjen jälkeen sääntönä, että ennen aamu seiskaa en anna tytölle mitään, että vasta sen jälkeen on aamupalan aika. Tosin sen kanssa ei ole ollut ongelmia, kun tyttö herää yöunilta siinä klo 8.15-9.30 aikoihin. Sitten kun herään niin sitten otetaan aamupala keittiössä. Jos klo jotain kasin pintaan, käydään aamupala ottamassa keittiössä ja vaihdan vaipan ja sit annan tytölle maitopullon ja mennään takasin nukkuun. Ja nukutaan vielä ehkä kymppiin saakka. :)
Itse olen pyrkinyt olla yhdistämästä maitopullottelua uniin. Imetyksen lopetettua (eli vajaa kk sitten) olen nyt antanut maitopullon ilatsin ennen nukkumaan menoa sohvalla. Siin me tytöt katteella telkkua ja tyttö vetää maidot/vellit ja sit vaipanvaihto, hampaanpesu, yöpuku ja sit unille. Tuttipulloa en anna pinnikseen, näin ei opi siihen ja koska sitten jos oppii siihen siitä saa taas aikonaan opettaa pois.
Päikkärit tyttö ottaa aina meidän vanhempien pedillä, yön vaan nukkuu omassa sängyssä. Päikkäreille mennessä tyttö ottaa maidon sängyssä, mutta se ei ole sääntö. Aina ei maitoa oteta juuri ennen unille menoa, jos sitä on otettu vaikka jo puoli tuntia ennen unia. Joskus unille menessä kun tyttö on maidot juonu, saattaa touhuta sängyssä vielä puolikin tuntia, jonka jälkeen vasta nukahtaa.
Oon ihan tarkotuksella vähän yrittäny erottaa nukahtamista ja pullottelua, koska sit jos siihen oppii ni nukahtaminen ilman pulloa voi olla työn takana. Tosin meillä ollu helppoa, ku tytöllä pullo ollu käytössä vasta vajaan kk:n ajan ku sitä ennen saanu rintaa. Eli jos pullon nyt jättäs jo pois ja alottas antaa nokkamukista maidon, ni ei olis mikään ongelma.
Kk:n päästä ku tulee 10kk täyteen ni alan tarkotuksella vähentää pullottelua ja siirrytään nokkikseen. Eipähän ehi liikaa tottua pulloon.
Mutta tietenkin jokainen toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Täysin vääriä toimintatapoja tuskin on.
Ja eiköhän nuo muksut viimestään kouluun mennessä oo pullosta ja yösyötöistä luopunu. (Toivottavasti.) :DSiis tossa alussa piti olla, että..
" Itse olen pitänyt yösyöttöjen LOPETTAMISEN jälkeen sääntönä... "
:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153575Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801321GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521293- 831212
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351142- 601077
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291040- 54911
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39892- 67888