Mielestäni

esikoislestadiolaisuus

on koko ajan menossa yhä enemmän väärään suuntaan. Miksi lapinmiehiä palvotaan kuin jumalia ikään vaikka suurin osa heidän puheistaan on silkkaa harhaoppia omavanhurskaine näkemyksineen? Miksi seuroissa nykyään puhutaan enemmän " kristillisyydestä" nimenomaan lestadiolaisuutta tarkoittaen kuin Jeesuksesta. Harhaoppia se on että seurakunnalle uskollisuutta korostetaan enemmän kuin Jeesusta Kristusta.

36

2025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et puhu totta...

      Valitettavasti sinun avauksesi on useassa kohdassa epätosi. Tutki kirjoituksia ja kuuntele saarnattua sanaa ja usko sana omalle kohdallesi, niin saat elää.

      "Sentähden pankaa pois valhe, ja puhukoon jokainen lähimmäisensä kanssa totuutta; sillä me olemme jäsenet keskenämme."

      • varmaan

        lestadiolaisia kirjoituksia ja saarnoja...? Niinpä niin...


      • Sanakuulija..

        Puhu sitten sitä totuutta!!

        Millä perusteella tuomitset palstan aloittajan, et hän ei usko "omakohtaisesti"??!!
        Nyt on menty siihen, että seurakunta on noussut Kristuksen tilalle. Rukoillaan, että sydämet kiinnittyis vanhimpiin!!!


    • estä riidat ja sodat

      Taivaaseen olemme menossa. Emmekä kai riitele matkalla, emmehän? Kuljemme vieläkin voitosta voittoon. Iloitsemme armosta. Olemme myös sanan tekijöitä, emme pelkästään kuulijoita, vai kuinka?

      Käyt varmaan aika harvoin seuroissa, tai kuulossasi saattaa olla alenemaa niissä paikoissa, joissa puhutaan Jeesuksesta. Koska minä ainakin kuulen joka seuroissa puhuttavan erittäin paljon juuri siitä perusasiasta, Jeesuksesta Kristuksesta meidän Vapahtajastamme ja Hänen opistaan. Hänen oppinsa sisältää paljon paljon asioita, joista riittää puhetta. Pyhä Henki täyttää saarnaajiemme suut heidän avatessaan suunsa.

      Meillä on kahdentoista apostolin oppi. Jokainen heistä saarnasi vähän toisistaan poiketen Jumalata saamillaan lahjoilla, kuten nykyisetkin rakkaat saarnaajamme. Mutta jokaisen saarnaan sisältyy kuin kaksiteräinen miekka. Jumalan sana sisältää kaksi puolta, laki herätykseksi heräämättömille ja armo ja evankeliumi sitä kaipaaville katuvaisille ja syntinsä tunteville uskoville.

      Ja kuinka tarpeellista onkaan kuulla varoituksen sanoja erilaisista asioista, jotka saattavat uskomme vaaraan! Kukapa äiti (=seurakunta) ei varoittaisi lastaan, jos hän on kulkemassa kohti vaaraa! Se on sulaa rakkautta ja huolenpitoa meitä kohtaan. Jumala on järjestyksen Jumala ja tällä tavalla Hän huolehtii meistä. Raamatussa lukee, että eivät kristityt suutu lakiin, vaan rakastavat sitä. Kellä on korvat, hän kuulkoon ja ymmärtäköön.

      Kuinka paljon saarnataankaan rakkaudesta toinen toistamme kohtaan. On niin helppoa repiä ja kaataa, mutta alapas rakentamaan ja tukemaan veljiä ja sisaria. Siinä työssä vaaditaankin jo taitoa ja sitä peräänkuulutettua RAKKAUTTA, josta me olemme osalliset Jeesuksen armotyön tähden.

      Kaikki Kristuksen seurakunnan saarnaajat ovat uskollisia Kristukselle ja Hänen opilleen, myös he, jotka ovat ilman omaa syytään syntyneet Lapissa, ja koska he ovat uskollisia Kristukselle, voimme ja täytyykin meidän luottaa myös heihin. Jumalalla on oma järjestyksensä. Alistukaamme siihen ja alkakaamme tämä vuosi rakentamalla ja tukemalla toinen toisiamme rakkaudessa.

      • -Abimelek

        Ja hänen omansa tuntevat hänet.

        Seurakunnan tehtävänä on nimenomaan saarnata uskosta Kristukseen, niin että jokainen jaksaisi uskoa kaikki syntinsä anteeksi, ja itsensä Jumalan armosta Kristuksen ansion tähden autuaaksi.

        Pakojäniksen säännöstöllä, (itse valitulla vanhurskauttamisella, omalla parannuksella ja syntien välttelemisellä, siis legalismilla eli lakiiin luottamalla), ihminen ei tule valitettavasti autuaaksi, vaan hän tulee omavanhurskaaksi.

        Sen sijaan tunnustamalla itsensä kokonaan syntiseksi ja ottamalla nöyrästi vastaan Jumalan armo, tulee ihminen autuaaksi, vapaaksi ja onnelliseksi JUMALAN LAPSEKSI.

        Sitä mikä esikoislestadiolaisessa opetuksessa ei perustu Raamattuun eikä Lutherin oppiin, sitä ei kannattaisi puolustella.

        - Oppi seurakunnan rajoista on väärä. (roomalaiskatolinen)

        - Oppi Jumalan sanasta irroitetusta vaikuttavasta Pyhästä Hengestä on väärä, ei siis perustu Raamattuun.

        - Kasteesta, vain muutama saarnamies opettaa es.lest. joukossa oikein.

        - Selitys jonka mukaan lestadiolaisuus ja luterilaisuus olisivat opiltaan yksi yhteen,
        ei pidä paikkaansa, miksi sellaista yritetään uskotella?
        -------

        Hepr. 8:10   Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:

        Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        Hepr. 8:11   Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen:
        'Tunne Herra';

        sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

        Hepr. 8:12   Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        Hepr. 8:13   Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
        ================


        Jes. 28:9   "Keitähän tuokin luulee taitoon neuvovansa, keitä saarnalla opettavansa?

        Olemmeko me vasta maidolta vieroitettuja, äidin rinnoilta otettuja?

        Jes. 28:10   Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" -
        Jes. 28:11   Niin, sopertavin huulin ja vieraalla kielellä hän on puhuva tälle kansalle,

        Jes. 28:12   hän, joka on sanonut heille:

        "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka." Mutta he eivät tahtoneet kuulla.

        Jes. 28:13   Niinpä on Herran sana oleva heille:

        "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.

        Jes. 28:14   Sentähden kuulkaa Herran sana, te pilkkaajat, te jotka hallitsette tätä kansaa Jerusalemissa.


      • Nilivaaran lukija
        -Abimelek kirjoitti:

        Ja hänen omansa tuntevat hänet.

        Seurakunnan tehtävänä on nimenomaan saarnata uskosta Kristukseen, niin että jokainen jaksaisi uskoa kaikki syntinsä anteeksi, ja itsensä Jumalan armosta Kristuksen ansion tähden autuaaksi.

        Pakojäniksen säännöstöllä, (itse valitulla vanhurskauttamisella, omalla parannuksella ja syntien välttelemisellä, siis legalismilla eli lakiiin luottamalla), ihminen ei tule valitettavasti autuaaksi, vaan hän tulee omavanhurskaaksi.

        Sen sijaan tunnustamalla itsensä kokonaan syntiseksi ja ottamalla nöyrästi vastaan Jumalan armo, tulee ihminen autuaaksi, vapaaksi ja onnelliseksi JUMALAN LAPSEKSI.

        Sitä mikä esikoislestadiolaisessa opetuksessa ei perustu Raamattuun eikä Lutherin oppiin, sitä ei kannattaisi puolustella.

        - Oppi seurakunnan rajoista on väärä. (roomalaiskatolinen)

        - Oppi Jumalan sanasta irroitetusta vaikuttavasta Pyhästä Hengestä on väärä, ei siis perustu Raamattuun.

        - Kasteesta, vain muutama saarnamies opettaa es.lest. joukossa oikein.

        - Selitys jonka mukaan lestadiolaisuus ja luterilaisuus olisivat opiltaan yksi yhteen,
        ei pidä paikkaansa, miksi sellaista yritetään uskotella?
        -------

        Hepr. 8:10   Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra:

        Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        Hepr. 8:11   Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen:
        'Tunne Herra';

        sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

        Hepr. 8:12   Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
        Hepr. 8:13   Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
        ================


        Jes. 28:9   "Keitähän tuokin luulee taitoon neuvovansa, keitä saarnalla opettavansa?

        Olemmeko me vasta maidolta vieroitettuja, äidin rinnoilta otettuja?

        Jes. 28:10   Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" -
        Jes. 28:11   Niin, sopertavin huulin ja vieraalla kielellä hän on puhuva tälle kansalle,

        Jes. 28:12   hän, joka on sanonut heille:

        "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka." Mutta he eivät tahtoneet kuulla.

        Jes. 28:13   Niinpä on Herran sana oleva heille:

        "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.

        Jes. 28:14   Sentähden kuulkaa Herran sana, te pilkkaajat, te jotka hallitsette tätä kansaa Jerusalemissa.

        Aivan varma:
        Jos Jumalan sanaa saarnataan oikein, siitä syntyy riitaa kristillisyyden sisällä. Siksi sitä ei oteta esille, jotta rauha säilyisi.
        Ihmispalvonta on niin vakiintunutta, että sitä eivät useimmat huomaa.


      • vain yhden päivän
        Nilivaaran lukija kirjoitti:

        Aivan varma:
        Jos Jumalan sanaa saarnataan oikein, siitä syntyy riitaa kristillisyyden sisällä. Siksi sitä ei oteta esille, jotta rauha säilyisi.
        Ihmispalvonta on niin vakiintunutta, että sitä eivät useimmat huomaa.

        annos kerrallaan. Kannattaa kuunnella saarnaajien nykyisiä saarnoja. Niissä on rakkauden henki ja he pitäytyvät hyvin tarkasti Jumalan Sanaan. Lisäksi aiheet ovat ajankohtaisempia, kuin joissain vanhemmissa lähetyskirjeissä.

        Kyllä Raamatussa kehotetaan pitämään saarnaajia kunniassa. Kyllä sekin kohta on oikein, että opetetaan rakastamaan johtavia saarnaajia siitä huolimatta, että he vain harvemmin kiertävät lähetysmatkoilla.


      • iankaikkinen, ei 1 päivän
        vain yhden päivän kirjoitti:

        annos kerrallaan. Kannattaa kuunnella saarnaajien nykyisiä saarnoja. Niissä on rakkauden henki ja he pitäytyvät hyvin tarkasti Jumalan Sanaan. Lisäksi aiheet ovat ajankohtaisempia, kuin joissain vanhemmissa lähetyskirjeissä.

        Kyllä Raamatussa kehotetaan pitämään saarnaajia kunniassa. Kyllä sekin kohta on oikein, että opetetaan rakastamaan johtavia saarnaajia siitä huolimatta, että he vain harvemmin kiertävät lähetysmatkoilla.

        Miten manna liittyy tähän?
        Ei Jumala meille uutta sanaa anna joka aamu, vaan se on meille ilmoitettu Raamatussa.
        Lähetyskirje on yhtä ihmispalvontaa, sen verran olen saanut kuula tekstiä.

        Aivan oikein, saarnaajia tulee pitää kunniassa, jos he oikein opettavat. Saarnajien kuuluu pitää seurakuntaa kunniassa, koska se on saarnaajien herra, eikä päinvastoin, kuten nyt.


      • että älä lue
        iankaikkinen, ei 1 päivän kirjoitti:

        Miten manna liittyy tähän?
        Ei Jumala meille uutta sanaa anna joka aamu, vaan se on meille ilmoitettu Raamatussa.
        Lähetyskirje on yhtä ihmispalvontaa, sen verran olen saanut kuula tekstiä.

        Aivan oikein, saarnaajia tulee pitää kunniassa, jos he oikein opettavat. Saarnajien kuuluu pitää seurakuntaa kunniassa, koska se on saarnaajien herra, eikä päinvastoin, kuten nyt.

        kovin vanhoja saarnoja. Kun on mahdollista kuulla uudempia. Raamattu toki pysyy iäti. Ei ole oikein muistella joidenkin saarnaajien ehkä virheellisiä tai taitamattomia sanoja vuosikymmeniä.


      • Näin on

        Jeesus käski saarnata Evankeliumia kaikille kansoille. Mutta nämä viisastelijat eivät tiedä mitä evankeliumi edes on. Pyytäisivät ensin synnin tuntoa jotta saisivat tuntea armoa omalla kohdalla. Sen jälkeen vasta avautuu ymmärrys raamatun sanomaan. Tähän ei auta vaikka olisi kuinka paljon lukenut, tie taivaaseen pysyy tukossa. Voi sokeita, voi sokeiden taluttajia yhdessä he pohjattomuuteen putoavat.


      • nimetön.,.,,

        kirjoittaa Kristitty joka kantaa uskoa puhtaassa omassatunnossa.


      • .........................
        Näin on kirjoitti:

        Jeesus käski saarnata Evankeliumia kaikille kansoille. Mutta nämä viisastelijat eivät tiedä mitä evankeliumi edes on. Pyytäisivät ensin synnin tuntoa jotta saisivat tuntea armoa omalla kohdalla. Sen jälkeen vasta avautuu ymmärrys raamatun sanomaan. Tähän ei auta vaikka olisi kuinka paljon lukenut, tie taivaaseen pysyy tukossa. Voi sokeita, voi sokeiden taluttajia yhdessä he pohjattomuuteen putoavat.

        "nämä viisastelijat eivät tiedä mitä evankeliumi edes on."

        Raamattu sanoo että evankeliumi on ilosanoma ja myös että se on Jumalan voima.

        Voimattomat eivät ainakaan ole osanneet omistaa evankeliumia itselleen, eivätkä myöskään ne jotka murehtivat.

        "Olkaa aina iloiset, ja rukoilkaa lakkaamatta."


      • Häiriköt ottakaa opiksi
        nimetön.,.,, kirjoitti:

        kirjoittaa Kristitty joka kantaa uskoa puhtaassa omassatunnossa.

        Tämä on tosi, vaikka en sinun vilpittömyydestäsi olekaan varma.
        Takaa opiksi ja mallia tässä näkyy uskon uudistuminen ja puhtaan uskon hedelmät.
        Se on sopuisa ei etsi omaansa ei käyttäydy sopimattomasti.


      • - Abimelek
        Näin on kirjoitti:

        Jeesus käski saarnata Evankeliumia kaikille kansoille. Mutta nämä viisastelijat eivät tiedä mitä evankeliumi edes on. Pyytäisivät ensin synnin tuntoa jotta saisivat tuntea armoa omalla kohdalla. Sen jälkeen vasta avautuu ymmärrys raamatun sanomaan. Tähän ei auta vaikka olisi kuinka paljon lukenut, tie taivaaseen pysyy tukossa. Voi sokeita, voi sokeiden taluttajia yhdessä he pohjattomuuteen putoavat.

        Sinun kaltaisiasi uhoajia löytyy kyllä, heistä ei ole puutetta. Kaikki osaavat lyödä Jumalattomalla nyrkillä ja tarjoilla muille matkalippuja helvettiin.

        Ihmeellistäkin ihmeellisempää on se, että vaikka pidät itsesi parhaana kristittynä, et tunne edes kristinuskon ydinasioita, joihin voisit itse uskoa. Ja joista voisit muille osoittaa tien taivaaseen. Olet kuin pukki joka luottaa suuriin sarviinsa ollen valmis puskemaan Kristuksen ulos seurakunnasta, ja hänen opetuslapsensa hänen perässään.


      • - Abimelek
        ......................... kirjoitti:

        "nämä viisastelijat eivät tiedä mitä evankeliumi edes on."

        Raamattu sanoo että evankeliumi on ilosanoma ja myös että se on Jumalan voima.

        Voimattomat eivät ainakaan ole osanneet omistaa evankeliumia itselleen, eivätkä myöskään ne jotka murehtivat.

        "Olkaa aina iloiset, ja rukoilkaa lakkaamatta."

        Kato veijaria, tuo vahva kristitty joka ei parannusta tarvitse.


      • - Abimelek
        nimetön.,.,, kirjoitti:

        kirjoittaa Kristitty joka kantaa uskoa puhtaassa omassatunnossa.

        1. Kor. 10:28   Mutta jos joku sanoo teille:

        "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;

        1. Kor. 10:29   en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; ...

        -------
        *) sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
        -------

        ************
        *) 1. Kor. 10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
        ************


        1. Kor. 10:31   Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä,

        - tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.


      • armolla
        - Abimelek kirjoitti:

        1. Kor. 10:28   Mutta jos joku sanoo teille:

        "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;

        1. Kor. 10:29   en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; ...

        -------
        *) sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
        -------

        ************
        *) 1. Kor. 10:30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
        ************


        1. Kor. 10:31   Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä,

        - tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

        Jos ei ole kuin varastettua armoa, mitä se hyödyttää.


      • armo mitään
        armolla kirjoitti:

        Jos ei ole kuin varastettua armoa, mitä se hyödyttää.

        hyödytä!


      • Ville Valo
        armo mitään kirjoitti:

        hyödytä!

        Tairatte puhua samasta varastetusta tavarasta.
        Omassa vanhurskaudessa tälläisiä kauppamiehiä kuljeskelee.


      • parannus.....
        Ville Valo kirjoitti:

        Tairatte puhua samasta varastetusta tavarasta.
        Omassa vanhurskaudessa tälläisiä kauppamiehiä kuljeskelee.

        No, ei ole ihme, että asiat ovat mitä ovat!

        Jos joku puhuu uskosta, lataa toinen "varastetusta armosta"!!

        Pitäisi siis tienata tai ostaa, niinkö?
        Mistä sinä tiedät toisten uskon?
        Olisi parempi keskustella ja lopetta herjailu.


      • - Abimelek
        armolla kirjoitti:

        Jos ei ole kuin varastettua armoa, mitä se hyödyttää.

        Ap. t. 13:38   Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet,

        että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus

        Ap. t. 13:39   ja että jokainen, ...

        ... joka uskoo, ...

        tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Ap. t. 13:40   Kavahtakaa siis, ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa:
        Ap. t. 13:41   'Katsokaa, te halveksijat, ja ihmetelkää ja hukkukaa; ...

        - sillä minä teen teidän päivinänne teon, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille.'"

        Yrittääpä ihminen millä keinolla hyvänsä tehdä ITSE itseään vanhurskaaksi eli Jumalalle kelvolliseksi, se varastaa armoa.

        Pelastuksen on järjestänyt Jumala ihan itse,
        ja ihminen voi saada armon YKSIN USKON kautta.


      • teutatess
        - Abimelek kirjoitti:

        Ap. t. 13:38   Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet,

        että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus

        Ap. t. 13:39   ja että jokainen, ...

        ... joka uskoo, ...

        tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Ap. t. 13:40   Kavahtakaa siis, ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa:
        Ap. t. 13:41   'Katsokaa, te halveksijat, ja ihmetelkää ja hukkukaa; ...

        - sillä minä teen teidän päivinänne teon, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille.'"

        Yrittääpä ihminen millä keinolla hyvänsä tehdä ITSE itseään vanhurskaaksi eli Jumalalle kelvolliseksi, se varastaa armoa.

        Pelastuksen on järjestänyt Jumala ihan itse,
        ja ihminen voi saada armon YKSIN USKON kautta.

        Miten se tulee vain , kun lajaksi saa niin paljon kuin haluaa . Miksi pitää tai miten voi sitä varastaa ? Ei ymmärrä .


      • Liinaharja.....
        teutatess kirjoitti:

        Miten se tulee vain , kun lajaksi saa niin paljon kuin haluaa . Miksi pitää tai miten voi sitä varastaa ? Ei ymmärrä .

        Se on siinä että Jumala valitsee lahjan suuruuden ja saajan. Kaikille hän on uskon mitan jakanut. On se huomattu ettet ymmärrä kaikkea, mutta yrittänyttä ei laiteta. Jatka vain, mutta älä luule liikkoja itsestäsi.


      • teutetess

        Tässä oli kohta joka kararhti kiveen .

        Kukapa äiti ei varoittaisi lastaan jos hän on kulkemassa vaaraan ,

        Ei ole oikein vedota ÄITI = SEURAKUNTA .
        vaan se on. Vaimo = Seurakunta

        Ei missään Raamatun kohdassa ole mainintaa ÄITI SEURAKUNTA .eikä lapinmaata . Vaan pohjoississa maissa .


      • Estä riidat
        teutetess kirjoitti:

        Tässä oli kohta joka kararhti kiveen .

        Kukapa äiti ei varoittaisi lastaan jos hän on kulkemassa vaaraan ,

        Ei ole oikein vedota ÄITI = SEURAKUNTA .
        vaan se on. Vaimo = Seurakunta

        Ei missään Raamatun kohdassa ole mainintaa ÄITI SEURAKUNTA .eikä lapinmaata . Vaan pohjoississa maissa .

        Äitiseurakunta on toiminut jo yli 150-vuotta ja toimii edelleen.

        Ei siinä tarvita kovin häävit leuat olla, kun pystyy kraakkumaan Herran seurakuntaa.

        Se mitä raamattu kätkee sisäänsä on teukalta visusti piilotettu. Älä välitä ei viisaammatkaan siitä ymmärrä, tämä on Jumalan hyvä tahto.

        Jeesus kiittää siitä Isää että on salannut viisailta ja toimellisilta.

        Tämä on tietysti iankaikkiseksi häpeäksi heille.


      • Estä riidat kirjoitti:

        Äitiseurakunta on toiminut jo yli 150-vuotta ja toimii edelleen.

        Ei siinä tarvita kovin häävit leuat olla, kun pystyy kraakkumaan Herran seurakuntaa.

        Se mitä raamattu kätkee sisäänsä on teukalta visusti piilotettu. Älä välitä ei viisaammatkaan siitä ymmärrä, tämä on Jumalan hyvä tahto.

        Jeesus kiittää siitä Isää että on salannut viisailta ja toimellisilta.

        Tämä on tietysti iankaikkiseksi häpeäksi heille.

        Aikoinaan vihittiin Kelton kirkkoa käyttöönsä. Siinä juhlassa käytti puheenvuoron myös eräs inkeriläistaustainen ruotsalainen pappi.
        Hän sanoi suurinpiirtein näin: Jos Suomen kirkko on äitikirkko Inkerin kirkolle, niin Ruotsin kirkko on mummukirkko.


      • nimimerkki?
        Estä riidat kirjoitti:

        Äitiseurakunta on toiminut jo yli 150-vuotta ja toimii edelleen.

        Ei siinä tarvita kovin häävit leuat olla, kun pystyy kraakkumaan Herran seurakuntaa.

        Se mitä raamattu kätkee sisäänsä on teukalta visusti piilotettu. Älä välitä ei viisaammatkaan siitä ymmärrä, tämä on Jumalan hyvä tahto.

        Jeesus kiittää siitä Isää että on salannut viisailta ja toimellisilta.

        Tämä on tietysti iankaikkiseksi häpeäksi heille.

        Kuka lienetkin...

        Tämän kirjoittaja ei ole sama kuin tässä keskustelussa aijemmat "estä riidat" nimimerkillä kirjoittaja.

        Ehkä tarkoitit hyvää?
        On kuitenkin väärin antaa muiden ymmärtää, että on sama kirjoittaja, vaikka ei olekaan.


      • estä kaikki riidat
        nimimerkki? kirjoitti:

        Kuka lienetkin...

        Tämän kirjoittaja ei ole sama kuin tässä keskustelussa aijemmat "estä riidat" nimimerkillä kirjoittaja.

        Ehkä tarkoitit hyvää?
        On kuitenkin väärin antaa muiden ymmärtää, että on sama kirjoittaja, vaikka ei olekaan.

        Pahoittelen jos pahoitin mieltäsi, en täällä seikkaile niin paljoa että nimimerkit olisi tulleet tutuiksi.


      • Estä kaikki riidat
        vihne kirjoitti:

        Aikoinaan vihittiin Kelton kirkkoa käyttöönsä. Siinä juhlassa käytti puheenvuoron myös eräs inkeriläistaustainen ruotsalainen pappi.
        Hän sanoi suurinpiirtein näin: Jos Suomen kirkko on äitikirkko Inkerin kirkolle, niin Ruotsin kirkko on mummukirkko.

        Ainut surkuhupaisa juttu tässä on se, ruotsin kirkon toimesta tänne tuotiin katolilainen oppi. Ja toisekseen Ruotsin mummo sairastaa jo vanhuuden heikkoutta ja sen tuomia saiauksia. Näistä sairauksista voimme tänäkin päivanä lukea sanomalehdistä. Ei tuo mummu juttu ainakaan kunniaksi ole Ruotsin kirkolle.

        Ei sekään olisi kaukaa haettu vaikka ruotsin kirkko olisi myöskin Inkerin kirkon äiti. Inkerinmaa tuli Ruotsin hallintaan n. 1640-luvulla Ruotsi-Suomen ja Venäjän sotien seurauksena.


      • teutetess
        Estä riidat kirjoitti:

        Äitiseurakunta on toiminut jo yli 150-vuotta ja toimii edelleen.

        Ei siinä tarvita kovin häävit leuat olla, kun pystyy kraakkumaan Herran seurakuntaa.

        Se mitä raamattu kätkee sisäänsä on teukalta visusti piilotettu. Älä välitä ei viisaammatkaan siitä ymmärrä, tämä on Jumalan hyvä tahto.

        Jeesus kiittää siitä Isää että on salannut viisailta ja toimellisilta.

        Tämä on tietysti iankaikkiseksi häpeäksi heille.

        Minusta sitä ei ole virallisesti. Raamatussakaan ja voisiko joku sanoa onko meillä muita äitikirkkoja kuin JEESUKSEN KRISTUKSEN KIRKKO .

        kui sää tommottis mammatas molkotat

        Sinä et varmaankaan lue sääntöjä itsellesi , mutta tuomiset muut ilomlin

        Tämä on varmaankin häpeäksi sulle .


    • Kuulia

      Voiaitko antaa oman saarnanäytteesi puhtaastoikeasta jumalansanasta. jaksamme kyllä lukea/arostella sitä

      • on Jumala

        maailmaa rakastanut että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi.

        Siinä sinulle kiteytettynä se mihin uskon.


      • hungry
        on Jumala kirjoitti:

        maailmaa rakastanut että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi.

        Siinä sinulle kiteytettynä se mihin uskon.

        nälkä.


      • tervettä arvostelua.
        on Jumala kirjoitti:

        maailmaa rakastanut että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi.

        Siinä sinulle kiteytettynä se mihin uskon.

        Ei tämä ollut saarnanäyte, vaan kopio suoraan raamatusta.

        Selitä vaikka omin sanoin mitä se kopioimasi paikka tarkoittaa, niin sitten voimme arvostella sen, niin kuin raamattu kehoittaa.

        "Jokaisella on jotain annettavaa", yksi opettaa ja muut arvostelee. Tarkoitan arvostelulla tervettä Jumalan Sanan mukaista arvostelua.


      • mikään
        tervettä arvostelua. kirjoitti:

        Ei tämä ollut saarnanäyte, vaan kopio suoraan raamatusta.

        Selitä vaikka omin sanoin mitä se kopioimasi paikka tarkoittaa, niin sitten voimme arvostella sen, niin kuin raamattu kehoittaa.

        "Jokaisella on jotain annettavaa", yksi opettaa ja muut arvostelee. Tarkoitan arvostelulla tervettä Jumalan Sanan mukaista arvostelua.

        saarnaaja ole enkä ole väittänytkään olevani. En osaa ilmaista itseäni kovin hyvin, minulle kun ei ole annettu niin paljon verbaalisia lahjoja kuin ehkä sinulle. Mutta uskon siihen, että pelastua voi kuka vain joka tuntee tarvitsevansa Jeesusta syntiensä sovittajaksi. Oli hän sitten mistä seurakunnasta tahansa. Yksin uskosta ja yksin armosta.
        Nykyään kuuntelen mieluummin esim. Norvannon raamatunselityksiä kuin käyn seuroissa. Hän pitäytyy itse asiassa, Jeesuksessa Kristuksessa.


      • minä vaan yks
        mikään kirjoitti:

        saarnaaja ole enkä ole väittänytkään olevani. En osaa ilmaista itseäni kovin hyvin, minulle kun ei ole annettu niin paljon verbaalisia lahjoja kuin ehkä sinulle. Mutta uskon siihen, että pelastua voi kuka vain joka tuntee tarvitsevansa Jeesusta syntiensä sovittajaksi. Oli hän sitten mistä seurakunnasta tahansa. Yksin uskosta ja yksin armosta.
        Nykyään kuuntelen mieluummin esim. Norvannon raamatunselityksiä kuin käyn seuroissa. Hän pitäytyy itse asiassa, Jeesuksessa Kristuksessa.

        Norvanto on hyvä!

        Ja monta muuta hyvää evankelistaa ja opettajaa.Menkää kuuntelemaan!

        Olen nyt lukenut näitä juttuja ja huomannut oon mikä omanvanhurskauden henki täällä on tosi voimakkaasti joillain.

        Saas nähdä milloin tämä seurakunta paukahtaa.Se näkee,ken elää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe