Mikä paras ummenkulkija?

ummetusta

Mikä kelkka on pystyvin umpihangessa? Onko jossain järjestetty testiä?

18

19737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poika87

      onhan niitä testejä joskus ollu www.mklehti.fi siinä ja www.kelkkalehti.com ni siinä mut kyl kai joku vanha winha kulkee parhaiten ummessa...

      • esjotes

        tämä moottorikelkka palsta on oikeastaan BMW palstan ohella ainoita koko Suomi 24 :n ilmoitustaululla jossa ei esiinny intoihmoista VITTUILUA . Moottorikelkat ja bemarit ovat nähtävästi ''coolien'' ihmisten aluetta jossa voidaan pysyä asioissa . Hienoa että edes joku osasto on sellainen


      • lynx
        esjotes kirjoitti:

        tämä moottorikelkka palsta on oikeastaan BMW palstan ohella ainoita koko Suomi 24 :n ilmoitustaululla jossa ei esiinny intoihmoista VITTUILUA . Moottorikelkat ja bemarit ovat nähtävästi ''coolien'' ihmisten aluetta jossa voidaan pysyä asioissa . Hienoa että edes joku osasto on sellainen

        !!!!!!


      • Vonkamies
        lynx kirjoitti:

        !!!!!!

        Viime talven testattiin noin 15 eri kelkalla ja paras kaikista oli Lynx 6900,menee vielä siinäkin missä 5900 lapioidaan...ainoa tosi ummen ja hötön kelkka...puhun kokemuksesta,en "mutu" tietoa.


      • Larven

        Hyvä kysymys! Kyllähän lähes kaikilla Winhoilla pystyi vielä etenemään olosuhteissa, joissa nykyisillä pätkäkelkoilla pääsee korkeintaan alaspäin. Mut on professionalkelkoissakin sentään jotain kehitystä tapahtunut. Vanhojen kelkkojen heikkouksia olivat mm. ahdas helposti tukkeutuva telatunneli, astinlaudat matalalla ja pyörätelasto, joka ei kanna yhtä hyvin kuin liukutelasto. Lynx Forest Fox varustettuna leveillä suksimuoveilla päihittäisi kaikki Winhat helposti, vaikka on niitä painavampi. Mut sen edeltäjä, Lynx 250 mahtuu pujottelemaan ahtaammassa tiheikössä. Leveämpitelaiset on huomattavasti kömpelömpiä ja niiden etupään suurempi paino tahtoo upottaa ne.
        Kelkoilla joissa ei ollu suksia pääsi aina parhaiten vertailutesteissä. Kääntyvätelainen Fincat ei muistaakseni ollu vertailuissa, mutta kahdella peräkkäisellä telalla varustettu runko-ohjattu Myski voitti Koneviestin 5/87 vertailun. Lynx 6900 edeltäjällä 650:sellä ja tavallisilla kaksitelaisilla kuten Ski-doo Alpinella ei päässyt paikoista mistä Myski meni.
        Omissa jaloissa olevilla suksilla ohjattava Larven oli taas paras etenijä 70-luvulla Tekniikan Maailman vertailuissa.


      • mäjä
        Larven kirjoitti:

        Hyvä kysymys! Kyllähän lähes kaikilla Winhoilla pystyi vielä etenemään olosuhteissa, joissa nykyisillä pätkäkelkoilla pääsee korkeintaan alaspäin. Mut on professionalkelkoissakin sentään jotain kehitystä tapahtunut. Vanhojen kelkkojen heikkouksia olivat mm. ahdas helposti tukkeutuva telatunneli, astinlaudat matalalla ja pyörätelasto, joka ei kanna yhtä hyvin kuin liukutelasto. Lynx Forest Fox varustettuna leveillä suksimuoveilla päihittäisi kaikki Winhat helposti, vaikka on niitä painavampi. Mut sen edeltäjä, Lynx 250 mahtuu pujottelemaan ahtaammassa tiheikössä. Leveämpitelaiset on huomattavasti kömpelömpiä ja niiden etupään suurempi paino tahtoo upottaa ne.
        Kelkoilla joissa ei ollu suksia pääsi aina parhaiten vertailutesteissä. Kääntyvätelainen Fincat ei muistaakseni ollu vertailuissa, mutta kahdella peräkkäisellä telalla varustettu runko-ohjattu Myski voitti Koneviestin 5/87 vertailun. Lynx 6900 edeltäjällä 650:sellä ja tavallisilla kaksitelaisilla kuten Ski-doo Alpinella ei päässyt paikoista mistä Myski meni.
        Omissa jaloissa olevilla suksilla ohjattava Larven oli taas paras etenijä 70-luvulla Tekniikan Maailman vertailuissa.

        ja varmasti paras on potku kelkka sitä vop raahata minne vain ja toisena tulee summit 800 ja ne vitun vinhat on niitä kaikkein huonoimpia ja ollet aina kyllä 250 lunksi 277 koneella jättää joka vinhan .


    • Rakentelija

      Ummenkulkijasta,

      Ite rakentelin muutamavuosi takaperin seuraavanlaisen vehkeen, Runko: Lynx 250 vm-88,
      Moottori: Rotax 277 mikä on pois entisestä junnu kilpakelkasta sisätäen mm 40mm kaasari ja totaltekin tehoputki. Telana camoplastin 32mm harjallinen. Sukset muovista alla "puolileveät" korkeat muovit.

      Tämä yhdisetelmä on ollut ihan ehdoton kelillä kuin kelillä, kelkka on kevyt ja sitä on näppärä ajaa tiheämmässäkin metsässä. Koneessa on senverran tehoa että jaksaa hyvin kaivaa raskaammassakin keilissä, toisaalta kytinkin on painotettu siten että jaksaa vääntää pienemmilläkin kierroksilla.

      Mutta olen joutunut huomaamaan että monet vanhanliiton kelkkailijat vielä kehuvat 300 okkeleita ja winhoja hyviksi meniöiksi ja että niitä ei tule voittamaan mikään. No kyllä veikkaan että tuo minun viime keväänä rakentamani Polaris Rmk-700 nelimetrisellä telalla, harjan ollessa 51mm ajaa kaikki okkelit rinkiin. En päässyt keväällä vielä testaamaan kunnon olosuhteissa mutta sen vähänkin mitä testasin niin ei ainakaan rinteet tuottaneet ongelmaa.

      • sakke

        Kyllähän se on aika paljon maton pituudesta, leveydestä ja maton harjasta kiinni, mutta 6000 ockel kunnon suksimuoveilla menee kyllä minne vain, sillä se menee vaikka pohjia myöten, ei nimittäin ole astinlautoja, joiden varaan kelkka jäisi. Mutta kyllä se eniten on kuskista kiinni!


      • mk-virittäjä

        Olisko sulla kertoa vinkkejä kakspuokin (Rotax 277cc), virittämisestä?


      • Okkelisti
        sakke kirjoitti:

        Kyllähän se on aika paljon maton pituudesta, leveydestä ja maton harjasta kiinni, mutta 6000 ockel kunnon suksimuoveilla menee kyllä minne vain, sillä se menee vaikka pohjia myöten, ei nimittäin ole astinlautoja, joiden varaan kelkka jäisi. Mutta kyllä se eniten on kuskista kiinni!

        Eipä tarvii loppuusa okkelille hirveetä puuteri rinnettä tarjota ku meno loppuu...


    • rmk

      Riippuu tietenki mimmosta umpista meinaa ajella ja millä lailla. Jos jotain puunkiertoa niin leveätelaset työkelkat mutta jos meinaa extremeä rinteillä kikkailua ym niin ehottomasti joku kapea ja pitkämattoinen mahollisimman tehokas. Esim Polaris 800 RMK Vertical Escape.

    • Kysyn vaan

      Nimenomaan... Itsellä kanssa aina klikkaa kun porukka noilla tehokkailla yli 50mm harjateloilla leveilee että kyllä menee...
      Tottakai menee niin pitkälle kuin kaasuauki jaksaa ajaa.
      No ajatellaanpas eritavalla... eli ajatus on ajaa puukuormaa metsästä, eli tampata jälkeä että rekiperässä pääsee ensikerralla. siihen kuormaa parisataa kiloa niin moniko näistä "umpisen kulkijoista" oikeasti tuo sen kuorman kotia??
      Kysyn vaan.
      Ja jos tela rikkoo polanteen voi lopettaa ajamisen siltä päivältä siihen.
      eli telan räpylä saisi olla maks. 32mm ja suoraharjainen, kuinka moni niin sanottu "umpisenkulkija" enää etenee mihinkään siellä hangessa??
      Kysyn vaan... ;)

      • asentaja74

        Kyllä se 6000 okkeli on rohjo umpisessa paras omista kelkoista on ollu pätkä phazer 2 ja 250 br yamaha menee selkeästi ohi lynxin 250.sen testattu on lynksilä ajo poromies ja jäi noin 10 kertaa kiinni ajettiin koko ajan eri kohdalta ettei kumpikaan ajanu toisen jälkeä ja ite en jääny kertaakaan kiinni ja ehottomasti paras umpiskelkka on 500 pss nordig ja 600 trapper ei pysy lyksillä niiden matkassa ei millään lynksilä


    • umpi

      Minulla lynx 250gl ja Aktiv grizzly xp... noilla molemmilla päsee hyvin umpisessa. Ajon luonteesta rippuen valitsen jomman kumman.. Lynx kääntyy hyvin ja on helppo repiä irti jo sattuu uppoamaan... Aktiv ei käänny hyvin ja sitä ei revi irti käsin... Aktivissa on pakki joka helpotttaa ja vetokyky on aika hyvä kunhan pohjakestää..Lynxilläkin tuo kyllä puuta metsästä jos vaan on hyvä pohja ja maltillinen kuorma..

      Eli jompi kumpi ajaaon riipuen mitä on tekemässä, paljonko on lunta ja on valmiita uria.. ja tietty lynxillä viedään työkalut sitten kun aktiv uppoaa tai hajoaa..

      Vaikee sanoa onko nuo parhaita umpisenmenijöitä kun ei oo muuta kalustoo :)

    • Lynx69Yeti

      Lynx 69 yeti: 12000 km umpista takana eikä ole kertaakaan jäänyt kiini. Toki joskus loppuu meno eteenpäin kun oikein jyrkkään lähtee, mutta aina on pakki tuonu kelkan taas liikkuvaksi. Reki perässä 1000 kg kuormilla menee tasamaan umpiset ilman jälkeä, ei tarvi käydä tamppaamassa pikku kuormille. Nousee kaikki rinteet umpisessa jos ei ole pyöreitä kiviä rinteessä tai tela ei tapaa kiviä umpisen ollessa riittävä. 40000 ajettu foxeilla, niillä ei ole mitään asiaa sinne mistä yeti 69 menee, ei tule fox edes yetin tamppaamaa tuoretta jälkeä jyrkiin rinteisiin vaikka olis kuinka laitettu fox.

      Summitit, pollet ja freeride saattaa mennä jyrkemmistä ( 30astetta) kohdista tyhjänä mutta kun lyödään tyhjä reki perään niin tilanne onkin jo toistepäin, puhumattakaan että olis kuormaa.

    • hutkija

      kyllähän son sillälailla että tässä on kaksi koulukuntaa. tehoilla ja räpylällä sinne missä on tilaa ja mieto tehoset matalilla matoilla puunkierto/kikkailut metässä. jossa kelkan paino suhteessa kantopinta alaan ratkasee. mutta tullaan tilanteeseen että leveätelaset on huomattavasti kankeampia/raskaampia ajaa kuin kapeat. ja loppuun jos ei tarvi vetohommia tehä niin kapea telanen= kevyempi ajaa. tahtoo olla että tietää illalla millä on ajanu jos joutuu jollain hyökkäysvaunulla turraamaan vaativissa maastoissa.

    • Okkelisti

      Vastaan alku peräiseen kysymykseen. En tiedä. Itse olen ajanut 6000 okkelilla jonku talven jäläkiä ja puita sekä päässy vertaamaan 540 vk:iä samoilla palstoilla ja rinteillä. Ylämäki ja siinä kaarre ja iso kuorma vk perä alkaa mennä kuorman suuntaan missä okkelilla menee vähän isomman kuorman kanssa ilman ongelmia. Johtuu painopisteiden suuremmasta erosta. Umpeen jälen ajaminen on okkelilla haastavissa maastoissa vähän helpompaa ja paremmin menee. Vk 540:n saa helpommin kiinni. Molemmilla pärjää ja kovalla jälellä kuorman kanssa ajaminen on vk:llä paljon mukavempaa ja jouheampaa kun okkeli on kun ajais rauta kangella...

    • Anonyymi

      Oulussa Posankujalla taitaa olla pusikoissa pari Finncat raatoa/aihiota, mistajasta ei ole tietoa, vuosikausia ovat siellä olleet Vinkki masinisteille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      607
      4448
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3489
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      149
      3165
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2439
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2275
    6. 246
      1810
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe