HEi!
pitempään olen tässä miettinyt jo kouluttautumista uuteen ammattiin. Sairaanhoitajan työtä takana kohta 7-vuotta ja nyt on tullut täydellinen toppi alaa kohtaan. Itse työstä olen tykännyt paljon, saa olla ihmisten kanssa tekemisessä ym. mutta työssä muuten niin paljon sellaista mihin ei voi vaikuttaa, vaikka haluasikin. No ei siitä sen enempää, mutta myyntityö on jo pitemmän aikaa kiinnostanut. Haluaisinkin nyt neuvoja, että minkälaista koulutusta myyntityö vaatii? ja mitkä ovat alan hyvät ja huonot puolet?
Kiitokset etukäteen vastauksista
sairaanhoitajasta myyntityöhön?
7
2897
Vastaukset
- myyntityössä
Riippuu toki millaista myyntityötä tekee ja millaisessa firmassa, mutta muutama ajatus:
-tulos tai ulos
-jos tulee tulosta, niin voit olla koulutukseltasi vaikka sairaanhoitaja
-provikkapalkat (sekä hyvä että huono puoli, riippuen myyjästä)
-monasti työn "vapaus" (jos tulee myyntiä, niin ihan sama mitä teet ja miten)
-vapaus voi myös olla huono puoli, jos ei ole selkärankaa
-tulevaisuudessa, luultavasti, tarvitsee koulutusta ja tutkintoja enemmän, kun säätelyä ja määräyksiä tulee lisää.
Jotkut on myyjiä, jotkut ei, esim puhelinmyynti voi olla helppo ponnistuslauta myyntityöhön. Ei sitä puhelinmyyntiä varmaan kauaa jaksaisi, mutta siinä näkee sen onko itsestä myyjäksi. Ja kannattaa muistaa, että puhelinmyynnissä on nykyisin paljon muitakin tuotteita kuin lehdet. - hieman..
Kommentoin asiaa siltä kantilta, että vaihtoehtosi olisi B2B -myynti tms. jossa on myös mahdollista ansaita.
Monella käy mielessä myyntityö, kun kaipaa vaihtelua elämään/työhön.
Valitettavasti myyntityö on TYÖTÄ, eli pelkkä kiinnostus ei kanna kovinkaan pitkälle. Eli kiinnostuksen lisäksi sinun on panostettava työhön, opeteltava kokonaan itsellesi uusia asioita, joiden kanssa et ole ollut hoitotyössä tekemisissä. Sinun on opeteltava miten kohtaat ihmisiä, saat heiltä päätöksen ostaa tuote sinulta. Olen työssäni törmännyt useisiin hoitoalan ihmisiin, jotka ovat halunneet siirtyä hoitoalalta myyntityöhön. Valitettavan usein moni on melko avuton, kun pitäisi tosiaan panostaa alkuvaiheessa siihen myyntityön opetteluun ja kovalla työllä oppia alan jipot. Niitä ei opi viikossa eikä kuukaudessa. Opetteluun on varattava aikaa useampi kuukausi ja oltava valmis vastaanottamaan myös niitä epäkiitollisia asiakkaita ja sellaisia päiviä, jolloin työ ei suju.
Myyntityötä on vaikea oppia kirjoista tms. mutta toki sieltä voi opetella jonkin verran asioita ja lukea mitä kaikkea myyntityö pitää sisällään. Kirjoja löydät varmasti oppilaitoksista/kirjastosta. Käytännön harjoittelussa yrityksen koulutus painaa jonkin verran, omat kyvykkyytesi ja halusi oppia myyntityö on kuitenkin määrääviä tekijöitä. Voithan toki kouluttautua merkonomiksi tms. myyntityöstä, mutta tehokkaimman koulutuksen saat joltakin suoramyyntiä yrityssektorille harjoittavalta yritykseltä.
Tämän jälkeen näet, onko sinusta myyntityöhön. Jos tuntuu, että myyntityö edelleen kiinnostaa, voit hakea kannuksia ansaittuasi haastavampia tehtäviä/edetä ko. työpaikassa tai hakeutua opiskelemaan alaa johonkin oppilaitokseen merkonomin/tradenomin/maisterin papruja varten. Monella myyntialalla toki voi edetä ilman koulusta saatuja pahvejakin.
Alan hyvät puolet on vaihteleva työ, hyvä palkkaus (siis JOS olet itse hyvä myyjä, suuri osa tienaa keskinkertaista palkkaa), etenemismahdollisuudet, jatkuva uusien asioiden oppiminen ym.
Huonoja puolia: jos et tee kauppaa, et tienaa tai tulee potku perseelle, alkuun pääseminen vaatii paljon omaa halua opetella asioita eikä sovi henkilöille, jotka tykkäävät "helposta" tavasta tehdä rahaa..
Tuossa jotain ajatuksiani.- puhelinmyyntityöstä
En saanut sairaspäivärahaa, vaikka oli todistus ja takana puoli vuotta kahdeksasta neljään istumista. Välillä oli lyhyehköt tauot. Jalkojani vihloi paikalla olo. Kuumeisena olisi pitänyt tulla töihin. Viikon lopulla ansiot huononi minusta riippumattomista syistä, joten piti tyytyä peruspäiväraha-palkkaan. Olin kyllä erittäin hyvä myyjä, mutta minua ei vain arvostettu. Edelleen aion myyntityöhän, mutta odotan pomolta rehellisyyttä, koska itsekkin olen. Olen myös aina ihaillut sairaanhoitajan ammattia.
- Opastaja...
tulevaksi lääke-edustajaksi.
Täältä saat vinkkiä:
http://www.capsil.fi/ - hammashoitaja vuodelta -93
Kun alat miettimään alaa, huomioi seuraavat:
-Keittiö aineiden edustaja sekä yleisesti puhdistusalan tuotteet
-Lääke-edustajan hommat
-Tehtaan edustaja hygienia tuotteisiin
-Elintarviketeollisuuteen kohdistuva myyntityö
Tässä muutama homma, jossa osataan arvostaa koulutustasi ja tietoasi hygienia asioissa.
Esim. harva edustaja osaa kertoa eritetahrojen poistosta tai mitä tarkoittaa ppm, joka on hoitsuille jokapäiväistä elämää.
Myös empaattisuutta ja neuvottelutaitoa tarvitaan nyky myyntityössä dynaamisen tuote-esittelyn kaverina.
Ihmisiä kaikki.
Itse myyntialalla kiertänyt 10v. Kolme vuotta kansainvälisen tehtaan tuotepäällikkönä henkilöhygienia tuotteissa. Meillä vaaditaan terveydenhuollollinen koulutus, myyntityö tulkoon kokemuksena, ei sitä pelkästään koulun penkiltä opita.
Tsemppiä ajatuksille! - taafaka
No, mitäs jos kokeilisit myyntihommia? Kyllä sairaanhoitajaksi pääset takaisin, vai mitä?
Myyntityö ei vaadi koulutusta, vaan kykyä selittää asiat niin yksinkertaisesti että maajussikin ymmärtää.
Hyvät puolet: hyvät tulot, erilaiset ihmiset, asiantuntijuus
huonot puolet: henkinen tuska aloittamisessa, mutta viimeistään vuoden kuluttua tiedät kyllä onnistutko. - jeejee
Työpaikkailmoituksia selaamalla varmaan selviää vaatimukset...mihkään lehtimyyntiin ei kukaan täysjärkinen mene (puhelinmyynti). Kaupallinen koulutus ei varmaan ole pahitteeksi. Sivustolla www.mol.fi saattaa olla jotain osviittaa myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232