Aloitusten otsikoinnista

Juniperus

Olisiko mahdollista keksiä aloitukselle otsikko, josta käy ilmi, mitä aihetta halutaan käsiteltävän. Ja vielä, jos mahdollista, missä tyylilajissa, missä hengessä? Eikö se olisi meidän kaikkien yhteinen etu?

Puhun lukijana, joka ei kaikkia tekstejä avaa. On turhauttavaa, kun hitaalla koneella availee heikosti toimivan suomi24:n tekstejä ja yrittää tyhjien tai joskus jopa harhaanjohtavien otsikoiden takaa löytää kiinnostavan aiheen.

Onhan hyviäkin esimerkkejä: Pystybaari kertoo aika hyvin keskustelujen tyylin, vaikka ei sisältöä rajoitakaan. Tällä sivulla on myös tankarunoja keräilevä aloitus. Runoilijat voivat omassa looshissaan kirjoitella vapaammin ja saada toisiltaan tukea ja ymmärrystä ja välttyä asiattomalta kritiikiltä.

19

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

Juniperuksenkin aloitus :)

• Juniperus

Oletko avauksen aiheesta samaa mieltä? Sinä tosin mahdat lukea näitä avauksia laitaluvulta.

• Pirre*
        Juniperus kirjoitti:

Oletko avauksen aiheesta samaa mieltä? Sinä tosin mahdat lukea näitä avauksia laitaluvulta.

vaikka syyllistyn itsekin harhauttavaan otsikointiin, joskus pilailu mielessä tosin, niinkuin tänäaamuna 50 paltalle tekemäni aloitus valkosipulin edullisista vaikutuksista :)

Ja perässä tullaan, pian kokoaikaisesti täällä.

• alempana olevia

aloituksia. Minä ainakin sain selvän, mitä asia koskee.

Tanka-runoja en ole tällä 60plussa -sivulla nähnyt (on 50 ).
      Voisi käydä niinkin, ettei tänne jäisi mitään lukemista/keskustelemista, jos niin tarkkaan aihepiireihin tartutaan.

Minä toivoisin luettavuuden helpottamiseksi, että jaksotettaisiin kirjoituksia osiin. Sellaista pitkää selostuspötköä on hankala lukea.
      Ne välilyönnit erottajan jälkeen myös helpottaisivat lukemista.

Ymmärtääkseni tämä palsta on 60 ikäryhmän ihmisille, jossa voi keskustella asiasta kuin asiasta tietenkin sääntöjen sallimissa rajoissa. Saattaapi olla, että olen väärässä.

• Juniperus

Noin toinen puoli. Ja tankat todellakin olivat viisikymppisten sivulla, mutta hyvä otsikko silti.

En minä puhu aihepiireistä, vaan otsikoista. Keskustelu haaraantuu omiin oksiinsa, ja se on toisaalta hyvä. Niinhän usein käy luonnossakin, ja usein sivuhaaroista löytyy hyvinkin mielenkiintoisia aiheita. Jos vielä vastaustenkin otsikoissa pyritään ilmaisemaan jotakin sisällöstä, kiinnostamattomat haarat voi sivuuttaa kokonaan.

Kappalejako helpottaa luettavuutta, se on tietysti totta. Olen samaa mieltä myös siitä, että aihe kuin aihe pitäisi tänne sopia. - Ja sitä paremmin istuu, mitä osuvammin se on otsikoitu.

• Sitä olen itsekkin monta kertaa ajatellut, että miksei jo otsikosta voisi saada selville aiheen.
      Aina ei yhdellä katsomisella edes muista, mitä kukin aloitus sisältää.

Mitä vikaa muuten Pirren mielestä tässä aloituksessa oli?

• tyhmä mummo

minulle liian vaikeaksi.otsikostani voisi tulla pitkiä(kuinka pitkiä mahtuu?), jäis tekemättä kun en sais asiaa ilmaistua.

Olen ajatellut seuraavaksi otsikoksi; "Nähdä Napoli ja kuolla". Tämä on se vanha sanonta.
      Asiana siinä olisi jäteongelmat Napolissa. Minustä olisi tylsä otsikko, "Napolin jäteongelmat", kummanko avaisit vai et kumpaakaan?

• Juniperus

Niistähän käy ainakin ilmi, että haluat keskustella Napolista. Ensimmäinen on tyylitellympi ja kirjallisempi, toinen kertovampi.

En tunne Napolin kaupunkia, eikä aihe siksi minua kiinnostaisi. Tuskin avaisin kumpaakaan, kun minulla ei olisi aiheesta järkevää sanottavaa.

• jäteongelma
        Juniperus kirjoitti:

Niistähän käy ainakin ilmi, että haluat keskustella Napolista. Ensimmäinen on tyylitellympi ja kirjallisempi, toinen kertovampi.

En tunne Napolin kaupunkia, eikä aihe siksi minua kiinnostaisi. Tuskin avaisin kumpaakaan, kun minulla ei olisi aiheesta järkevää sanottavaa.

Luin lehdestä ja kauhistelin heidän jäteongelmaa. Kaikessa siellä tuntuu myös mafia mukana olevan. Juuri tulee uutisista, että yli 100 000 tonnia on jätteitä kaduilla!

• Outo Olga

Samaa asiaa yritin muutama kuukausi sitten viestittää, mutta se oli melko turha toive. Suurin osa kirjoittajista pitää ilmeisesti otsikointia tarpeettomana, joten olen tyytynyt kohtalooni eli vetäytynyt pois koko palstalta. Joskus kurkistan tänne ja avaan ketjun, josta jo otsikon perusteella voi päätellä aiheen. Jos otsikko ei kerro mitään, niin ohitan koko jutun. Näin saattaa mennä mielenkiintoinenkin aihe ohi, mutta menköön.

• puskamummo

Myö ollaa poheemii tääl meijä kylil. Lumihankee tehhää kinttupolku ja kesäl kasvaa nurmikko valtoimennaa. Internettii myö rönsytettää sen mukkaa ku on sanottavvaa. Oiskoha siul jottai hienompii palstoi, mihi mennä?

• Outo Olga

Onneksi palstoja on joka makuun, joten kinttupolkujen kulkijoille toivottelen hyvää ja kevyttä matkaa vaikkapa ilman selvää otsikointia. :))) Meitä mahtuu maailmaan ihan joka sorttia - onneksi, eikä ole pakko törmäillä.

• Juniperus

Olisiko aivan mahdotonta otsikoida rönsyttely niin, että lukijakin sen avauksesta tunnistaisi? Sitähän minä vain toivoin.

Eikö natsimeininkiä ole pikemminkin se, että häätelee kirjoittajia palstalta? Minä vain esitin ehdotuksen, jonka ei luulisi ketään loukkaavan.

• puskamummo
        Juniperus kirjoitti:

Olisiko aivan mahdotonta otsikoida rönsyttely niin, että lukijakin sen avauksesta tunnistaisi? Sitähän minä vain toivoin.

Eikö natsimeininkiä ole pikemminkin se, että häätelee kirjoittajia palstalta? Minä vain esitin ehdotuksen, jonka ei luulisi ketään loukkaavan.

Onha se vähä liioteltu nimitys. Myö vaa tääl meijä kylil tykätää ellää vappaast.

• Juniperus
        puskamummo kirjoitti:

Onha se vähä liioteltu nimitys. Myö vaa tääl meijä kylil tykätää ellää vappaast.

Teidän kylääkö tämä palsta vain onkin? Minä kun aivan luulin, että tämä olisi avoin meille kaikille.

• puskamummo
        Juniperus kirjoitti:

Teidän kylääkö tämä palsta vain onkin? Minä kun aivan luulin, että tämä olisi avoin meille kaikille.

Meil karjalaisil ei oo ennää ommii syntymäkottei - tai meil vanhemmil ainakaa.

Meijä kylil myö ittää vastustettaa ja lännest otetaa oppii.

Saatha tuota siekii ehtottaa. Nyt on ainakii selkee otsikko miullakii.

• Juniperus
        puskamummo kirjoitti:

Meil karjalaisil ei oo ennää ommii syntymäkottei - tai meil vanhemmil ainakaa.

Meijä kylil myö ittää vastustettaa ja lännest otetaa oppii.

Saatha tuota siekii ehtottaa. Nyt on ainakii selkee otsikko miullakii.

Että tämä on karjalaisten reviiriä, ja lupa kirjoittamiseen on kysyttävä karjalaisilta.

• ukesti

Eikö ensin pitäisi tuoda esiin asian hyviä puolia!
      Kai tarkoitus on, että joku lukee mielipiteeni.
      Kukkia keskustelun avaajalle ja Outo Olgalle

• ja varmaan useinkin jää ihan mielenkiintoisia juttuja avaamatta. Itse yritän helpottaa asiaa laittamalla kommenttiinkin otsikoksi jotain vinkkiä. En väitä aina onnistuneeni.

Joissain "leikkiketjuissa" huomasin, että koko juttu olisi auennut pelkät otsikot lukemalla, jos jokainen olisi laittanut sen yhden pyydetyn sanan otsikoksi. (En tiedä, mitä niissä on oikeasti oli, koska en ole avannut ko. ketjuja. Otsikot olisin voinut mielelläni lukea.)

Juniperus esitti mielestäni hyvän aloitteen tai toivomuksen ja jokainen voi tietysti itse päättää mitä kirjoittaa. Tuskin siitä mitään haittaa olisi, jos itse kukin harrastaisi vähän aivojumppaa täälläkin. - Eihän koskaan ole liian myöhäistä...;))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      249
      6430
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      29
      4637
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      98
      2935
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2307
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      2102
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      56
      2056
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1870
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      22
      1779
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1562
    10. Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot

halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi
      Maailman menoa
      233
      1525
    Aihe