Niinpä vain joutui tälle talvelle testamaan c5-dieselfarkun (automaatti) talviominaisuuksia, kun vuoden alkupäivinä Koillismaalla pakkasta oli liki -30 enimmillään.
Pakkasen kiristyessä testikäynistyys -22 pakkasessa onnistui. Pyöritti tovin aikaa mutta hörähti käyntiin. Ajelin kymmenisen kilometriä ja sain naapurin piuhaan. Aamulla jo -26. Auto tunnin piuhassa, pyöritti kyllä mutta ei käynnistynyt. Pari yritystä ja jätin tunniksi, jonka jälkeen sama peli. Alkoi sitten myös heittää virheilmoitusta, jonka mukaan moottori lukittu tai kosla ei tunnista avainta. Pimpelipompelit soi kohta kun yritti vai avainta kääntää. Taisi jännite laskea jo liian alas ja kylmästä akusta ei tietysti tehoja irronnut?
Olisko niin, että käytännössä autossa oli tässä vaiheessa ajonesto päällä joten turhakin yrittää?
Soitto lähimpään huoltoon (liki 100 kilsan päässä)josta neuvoja, että akusta pitäisi ainakin käyttää kenkää irti ja parhaassa tapauksessa irrottaa se kokonaan lämpimään ja lataukseen. Kengän irrottamisen tarkoitus kai, että ajonesto ohitettaisiin kun kone tavallaan "lukisi" itsensä uudelleen kondikseen.
Seuraavana aamuna kone useamman tunnin piuhassa ja lisäksi moottoritilaan panin vielä sisätilalämmittimen. Sitten vielä kaapelit naapurin käyvään koslaan ja katso, hörähtihän se diesel käyntiin.
Minkäslaisia kylmäkäynnistysvinkkejä teillä enemmän diesel-citikoilla ajaneilla on. Lähtökohta varmaan olis, että kone ja akku timmissä kunnossa, mutta ainahan sitä kainenlaisia niksejäkin on, kun mikään muu ei tunnu auttavan? Ja olisko näihin automaattivaihteisiin jotain erityistä, mikä kannattais tietää?
Ja onko tosiaan akunkengän irrottaminen keino, jolla voi "ohittaa" esim. ajonesto-ilmoituksen? Vai miten se muuten onnistuis.
Kiitos neuvoista jo etukäteen. Saattaahan se talvi tulla vielä muuallekin ja neuvoista olla hyötyä muillekin.
Kylmäkäynnistys?
7
1166
Vastaukset
Onko autossasi Webasto tai vastaava? Jos sitä olet käyttänyt niin noilla on tapana lyhentää akun käyttöikää roimasti. Muutenkin akkujen kesto on heikentynyt takavuosista, joten jos akun kunto antaa vähänkään sijaa epäilykselle niin uusi tilalle.
Akun kengän irroittamisen olennaisin tarkoitus on järjestelmän boottaus. Nämä nykyautot kun alkaa yhä enemmän (lähinnä siinä pahassa) muistuttamaan Windows-pohjaista tietokonetta. Mystiset vikatilat, esim juuri jännitteen notkahduksesta tullut sekoaminen saadaan noin korjattua.- cittis5
Onhan se jonkin sortin webasto, mutta sellainen, joka käynnistyy omia aikojaan sitten kun auto ensin on käynnistynyt. Liekö se näissä tehdasasennettuna vai maahantuojan asentama?
Siinä ei siis ole ajastinta tai muuta vipstaakelia, käsittääkseni, josta sen sais käyntiin, vaikkei auto käykään. Jos on, joku viisaampi varmaan vois neuvoa. Mutta whkä siihen sais tällaisen ajastimen,lisähintaan tietysti. (Auto on -03)
Vielä sen verran webastosta, että kun auto paikallaan tyynessä pakkaskelissä kävi tyhjäkäyntiä ja webastokin toimi, veti siinä niitä webaston käryjä sisäänkin hieman. Tässä ainakin webaston pakokaasut näkyy tulevan jostain sieltä vasemmalta edestä. Ajaessa en kyllä koskaan ole tätä huomannut eikä niin tietysti saa käydäkään.
Sinänsä autossa kyllä tuntui tarkenevan vielä ainakin tuolla pakkaskelillä, sitä siis yli -20. Tulipahan sekin testattua.
Akun kunto tietysti tärkeä. Kohta menossa määräaikaishuoltoon, joten täytyy samalla mittauttaa se. Olisko aihetta vaihtaa.
Pitäiskö muuten antaa kylmäkäynnistyksessä kaasua näillekin automaattivaihteisille. Toistaiseksi olen vaan kääntänyt avainta.
- timo m
Hanki polttoainekäyttöinen lämmitin. Se luo ajomukavuutta vastaavasti kuin ilmastointi kesähelteillä. Mukavampi lähteä ajamaan valmiiksi lämpimällä autolla.
Sitä ennen niksi kovimmille pakkasille: hehkuta kaksi kertaa peräkkäin ennen startin pyöritystä.- Setä Viitonen
Hyviä kommentteja ongelmiin,
lisäisin vielä yhden yksityiskohdan: kannattaa ehdottomasti vaihtaa tehoakkuun. Teholla tarkoitan sellaista akkua, joka kestää normaaliakkua pitempään kuormitusta jännitteen oleellisesti laskematta. Tätä tarvitaan webaston kanssa.
Akun merkkejä en nyt muista mutta alan miehet kyllä tietävät, hinta on sitten asian kääntöpuoli: hyvää ei saa halvalla. - Optima
Setä Viitonen kirjoitti:
Hyviä kommentteja ongelmiin,
lisäisin vielä yhden yksityiskohdan: kannattaa ehdottomasti vaihtaa tehoakkuun. Teholla tarkoitan sellaista akkua, joka kestää normaaliakkua pitempään kuormitusta jännitteen oleellisesti laskematta. Tätä tarvitaan webaston kanssa.
Akun merkkejä en nyt muista mutta alan miehet kyllä tietävät, hinta on sitten asian kääntöpuoli: hyvää ei saa halvalla.Optiman akkuja "hyytelöakkua" niistä keltainen on ladattavissa, jos pääsee tyhjäksi, valkoinen akku, niin ei saa laskea tyhjenemään. Ainakin ennen oli, en tiedä nykyisin.
- pögö diesel
Lähti käyntiin n.-30 pakkasta, ei lämmityksessä(kyllä säälitti konetta rääkätä). Eli Monta hehkutusta ja kaasua käyttäen käyntiin.
Akun pitää olla iskussa. - lohkolämmiti
vai säteilylämmitin autossasi? minulla oli edellisessä lohkolämmitin ja toimi juuri kertomallasi tavalla. ilman piuhaa lähti käyntiin, mutta ei meinannut millään lähteä "tolpasta". webastolla lähti kuin "palmun alta"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2354471- 1242214
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi2191862Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill641794- 1801660
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1871513- 541364
- 611298
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751291- 1191161