Kylmäkäynnistys?

Cittis5

Niinpä vain joutui tälle talvelle testamaan c5-dieselfarkun (automaatti) talviominaisuuksia, kun vuoden alkupäivinä Koillismaalla pakkasta oli liki -30 enimmillään.

Pakkasen kiristyessä testikäynistyys -22 pakkasessa onnistui. Pyöritti tovin aikaa mutta hörähti käyntiin. Ajelin kymmenisen kilometriä ja sain naapurin piuhaan. Aamulla jo -26. Auto tunnin piuhassa, pyöritti kyllä mutta ei käynnistynyt. Pari yritystä ja jätin tunniksi, jonka jälkeen sama peli. Alkoi sitten myös heittää virheilmoitusta, jonka mukaan moottori lukittu tai kosla ei tunnista avainta. Pimpelipompelit soi kohta kun yritti vai avainta kääntää. Taisi jännite laskea jo liian alas ja kylmästä akusta ei tietysti tehoja irronnut?

Olisko niin, että käytännössä autossa oli tässä vaiheessa ajonesto päällä joten turhakin yrittää?
Soitto lähimpään huoltoon (liki 100 kilsan päässä)josta neuvoja, että akusta pitäisi ainakin käyttää kenkää irti ja parhaassa tapauksessa irrottaa se kokonaan lämpimään ja lataukseen. Kengän irrottamisen tarkoitus kai, että ajonesto ohitettaisiin kun kone tavallaan "lukisi" itsensä uudelleen kondikseen.

Seuraavana aamuna kone useamman tunnin piuhassa ja lisäksi moottoritilaan panin vielä sisätilalämmittimen. Sitten vielä kaapelit naapurin käyvään koslaan ja katso, hörähtihän se diesel käyntiin.

Minkäslaisia kylmäkäynnistysvinkkejä teillä enemmän diesel-citikoilla ajaneilla on. Lähtökohta varmaan olis, että kone ja akku timmissä kunnossa, mutta ainahan sitä kainenlaisia niksejäkin on, kun mikään muu ei tunnu auttavan? Ja olisko näihin automaattivaihteisiin jotain erityistä, mikä kannattais tietää?

Ja onko tosiaan akunkengän irrottaminen keino, jolla voi "ohittaa" esim. ajonesto-ilmoituksen? Vai miten se muuten onnistuis.

Kiitos neuvoista jo etukäteen. Saattaahan se talvi tulla vielä muuallekin ja neuvoista olla hyötyä muillekin.

7

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko autossasi Webasto tai vastaava? Jos sitä olet käyttänyt niin noilla on tapana lyhentää akun käyttöikää roimasti. Muutenkin akkujen kesto on heikentynyt takavuosista, joten jos akun kunto antaa vähänkään sijaa epäilykselle niin uusi tilalle.

      Akun kengän irroittamisen olennaisin tarkoitus on järjestelmän boottaus. Nämä nykyautot kun alkaa yhä enemmän (lähinnä siinä pahassa) muistuttamaan Windows-pohjaista tietokonetta. Mystiset vikatilat, esim juuri jännitteen notkahduksesta tullut sekoaminen saadaan noin korjattua.

      • cittis5

        Onhan se jonkin sortin webasto, mutta sellainen, joka käynnistyy omia aikojaan sitten kun auto ensin on käynnistynyt. Liekö se näissä tehdasasennettuna vai maahantuojan asentama?

        Siinä ei siis ole ajastinta tai muuta vipstaakelia, käsittääkseni, josta sen sais käyntiin, vaikkei auto käykään. Jos on, joku viisaampi varmaan vois neuvoa. Mutta whkä siihen sais tällaisen ajastimen,lisähintaan tietysti. (Auto on -03)

        Vielä sen verran webastosta, että kun auto paikallaan tyynessä pakkaskelissä kävi tyhjäkäyntiä ja webastokin toimi, veti siinä niitä webaston käryjä sisäänkin hieman. Tässä ainakin webaston pakokaasut näkyy tulevan jostain sieltä vasemmalta edestä. Ajaessa en kyllä koskaan ole tätä huomannut eikä niin tietysti saa käydäkään.

        Sinänsä autossa kyllä tuntui tarkenevan vielä ainakin tuolla pakkaskelillä, sitä siis yli -20. Tulipahan sekin testattua.

        Akun kunto tietysti tärkeä. Kohta menossa määräaikaishuoltoon, joten täytyy samalla mittauttaa se. Olisko aihetta vaihtaa.

        Pitäiskö muuten antaa kylmäkäynnistyksessä kaasua näillekin automaattivaihteisille. Toistaiseksi olen vaan kääntänyt avainta.


    • timo m

      Hanki polttoainekäyttöinen lämmitin. Se luo ajomukavuutta vastaavasti kuin ilmastointi kesähelteillä. Mukavampi lähteä ajamaan valmiiksi lämpimällä autolla.

      Sitä ennen niksi kovimmille pakkasille: hehkuta kaksi kertaa peräkkäin ennen startin pyöritystä.

      • Setä Viitonen

        Hyviä kommentteja ongelmiin,
        lisäisin vielä yhden yksityiskohdan: kannattaa ehdottomasti vaihtaa tehoakkuun. Teholla tarkoitan sellaista akkua, joka kestää normaaliakkua pitempään kuormitusta jännitteen oleellisesti laskematta. Tätä tarvitaan webaston kanssa.

        Akun merkkejä en nyt muista mutta alan miehet kyllä tietävät, hinta on sitten asian kääntöpuoli: hyvää ei saa halvalla.


      • Optima
        Setä Viitonen kirjoitti:

        Hyviä kommentteja ongelmiin,
        lisäisin vielä yhden yksityiskohdan: kannattaa ehdottomasti vaihtaa tehoakkuun. Teholla tarkoitan sellaista akkua, joka kestää normaaliakkua pitempään kuormitusta jännitteen oleellisesti laskematta. Tätä tarvitaan webaston kanssa.

        Akun merkkejä en nyt muista mutta alan miehet kyllä tietävät, hinta on sitten asian kääntöpuoli: hyvää ei saa halvalla.

        Optiman akkuja "hyytelöakkua" niistä keltainen on ladattavissa, jos pääsee tyhjäksi, valkoinen akku, niin ei saa laskea tyhjenemään. Ainakin ennen oli, en tiedä nykyisin.


    • pögö diesel

      Lähti käyntiin n.-30 pakkasta, ei lämmityksessä(kyllä säälitti konetta rääkätä). Eli Monta hehkutusta ja kaasua käyttäen käyntiin.
      Akun pitää olla iskussa.

    • lohkolämmiti

      vai säteilylämmitin autossasi? minulla oli edellisessä lohkolämmitin ja toimi juuri kertomallasi tavalla. ilman piuhaa lähti käyntiin, mutta ei meinannut millään lähteä "tolpasta". webastolla lähti kuin "palmun alta"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle

      Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku
      Maailman menoa
      72
      5354
    2. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      35
      2785
    3. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      114
      2270
    4. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      120
      1925
    5. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      15
      1869
    6. Minkä lempinimen olet

      antanut kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1790
    7. Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa

      Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p
      Maailman menoa
      275
      1311
    8. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      53
      1254
    9. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      57
      1227
    10. Kumpi teki aloitteen?

      🤗🤗🤗🤗
      Ikävä
      84
      1109
    Aihe