platyn synnytys ( pikaisesti )

raisa

elikkö .
minun ongelmani on sellainen että platyni eivät
synnytä. naaraat kyllä lihovat ja yhtäkkiä ne
ovatkin taas laihoja. poikasia ei vain synny.
kerran laitoin oikein lihavassa kunnossa olevan
platyni synnytys altaaseen ja se teki altaan
pohjalle n. 50 kutu palloa joissa ei ollut
elonmerkkiä. mistä johtuu ettei platyni saa
poikasia vaan kutee . akvaariossa jossa platyt
asuvat on miljoonakaloja, partamonni,
kuparimonnisia ja platyjä ja taistelukala naaras
eli
3 miljoonakalaa
4platyä
2kuparimonnista
1partamonni
1taistelukala naaras
altaassani on uros platy ja naaraani saivat ennen
poikasia, mutta missä on nyt vika ?
kannattaisiko minun laittaa naaraani synnytys
altaaseen, koska se on nyt erittäin lihavassa
kunnossa ?

4

2027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa

      Platy kuuluu hammaskarppeihin, jotka synnyttävät
      eläviä poikasia, eivät tee kutupalloja. Ne ovat
      olleet poikasia jotka ovat naaraasta tulleet.

      Joskus naaras synnyttää poikaset valmiiksi
      kuolleina, sitä en tiedä mitkä seikat tähän
      johtaa kuvitteleisin että yksi asia voisi olla
      ravinto, tai paremminkin sen yksipuolisuus
      ravinossa jossa ei ole kaikkia kalojen
      tarvitsemia hivenaineita ja vitamiineja. Toinen
      asia voisi olla veden laatu. Synnyttävät
      hammaskarpit tarvitsevat kovempaa vettä kuin
      monet muut kalat ja korkeampaa ph:ta kuin 7.
      Nämä ovat minun oletuksiani asiasta, sanokoot
      joku asiantuntia painavan sanansa tähän asiaan.

      Synnyttävät hammaskarppi naaraat voivat saada
      kahdeksankin poikuetta ilman urosta.

      Naaras pystyy yhden hedelmöityksen aikana
      taltioimaan uroksen siemennestettä omaan kehoonsa
      ja käyttää sitä mätimuniensa hedelmöitykseen,
      nämä mätimunat kasvavat naaraan sisällä eläviksi
      poikasiksi asti jotka naaras laskee itsestään
      ulos kun ne ovat kuoriintuneet.

      Tämä niille tiedoksi jotka ihmettelevät miksi
      miljoonakalani tekee poikasia vaikka en ole
      urosta omistanut 1-2 kuukauteen.

      Tottakai kannattaa laittaa naaras
      synnytyslaatikkoon jos poikaset haluaa ottaa
      talteen koska muuten poikaset tulevat syödyksi
      muiden kalaojen toimesta, joskus emotkin syövät
      omia poikasiaan joten emo kannattaa poistaa kun
      se poikasensa on saannut tehtyä.

      • Timppa

        PH:ta ja kovuutta akvaarionvedessä voi nostaa
        simpukankuorikorallimurskalla jota saa
        akvaarioliikkeistä. Mutta sinulla Raisa on nuo
        monniset ja partis jotka pitäisivät taasen
        pehmeähköstä ja hiukan happamasta vedestä.


      • Anna
        Timppa kirjoitti:

        PH:ta ja kovuutta akvaarionvedessä voi nostaa
        simpukankuorikorallimurskalla jota saa
        akvaarioliikkeistä. Mutta sinulla Raisa on nuo
        monniset ja partis jotka pitäisivät taasen
        pehmeähköstä ja hiukan happamasta vedestä.

        Platyt olivat ihan ensimmäisiä kalojamme, ja no
        silloin ei vielä tiedetty (no meidän perhe) vesi
        ph-jutuista jne (olin about 6-10 v). Ja nyt kun
        näin myöhemmin olen veden mitannut niin sehän on
        aika reilusti alle seitsemän, 6.0 about (mittari
        ei näytä niin alas) Platyt kyllä tekivät paljon
        poikasia. Niitä oli kauheen paljon. Ruokavalio ei
        ollut kovin kummoista > Tetran hiutaleita.
        Jälleen ei oltu tietoisia muista ruokavalioista.
        Platyt kyllä tuntuivat pärjäävän ihan
        hienosti.. :) No ehkä ne oli sitten kestävempiä
        siihen aikaan, ja en tiedä onko vesiarvot
        muuttuneet vuosien aikana (?) Aijoo, akvaariossa
        ei edes ollut lämmitintä. Silti vesi oli about 24
        C Öisin varmaan alempi.


    • Anonyymi

      Kivat kysyjälle. Minulla on aivan vastakkainen pulma. 100 l akvaariossani on eri kokoisi platyjä sakeanaan. Niitä on n. 25 kpl. Muita kaloja ei ole, paitsi pieni pohjamonni. Pitäisikö noita urospuolisia poistaa ? Kuinka paljon noita voi olla näinkin pienessä akvaariossa?

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe