Olen kuullut, että diagnoosin selvittämiseen tarvittaisiin jotain mekaanisia ja suullisia testejä. Miten nämä testit oikein hoidetaan? Katsooko testin tekijä vierestä kun yrität naama punaisena äheltää palapelin äärellä? :-)
Ei siinä mitään, mutta kammoan vastaavia tilanteita yli kaiken ja yleensä menen täysin lukkoon niissä = huonot tulokset. Mielummin suorittaisin testit omassa rauhassa, jos sellainen vaan joskus olisi mahdollista.
As-diagnoosin testit
14
2555
Vastaukset
- kettuska
sehän juuri on idea; mistä suoriudut ja mistä et ja millaisessa tilanteessa, eihän muuten olisi koko testeissä ideaa eikä niistä saisi todellista tulosta, ellei olisi kukaan sitä ja sen suoriutumista analysoimassa.
- millaisia?
Haluaisin vielä varmuuden...
Miten nämä "palikkatestit" oikein liittyvät Aspergerin syndroomaan? Testataanko niillä älykkyyttä tyyliin Mensa (paineen alla toimimisen lisäksi)? Jos juttu on näin mekaaninen, taitaapa testit jäädä väliin ihan periaatteellisista syistä. :-/ - sama,
millaisia? kirjoitti:
Miten nämä "palikkatestit" oikein liittyvät Aspergerin syndroomaan? Testataanko niillä älykkyyttä tyyliin Mensa (paineen alla toimimisen lisäksi)? Jos juttu on näin mekaaninen, taitaapa testit jäädä väliin ihan periaatteellisista syistä. :-/reilu vuosi psykologin ja psykiatrin haastatteluja, tutkimus jakso osastolla, pari viikkoa kestäneet psykologiset testit joihin kuului siis myös aspergeriin liittyvien oireiden hakemista ( kyselykaavakkeita lähinnä) sitten neurologiset tutkimukset ja lopulta tutkimusjakson, testien ja puolen vuoden neuropsykologilla käyntien jälkeen sain diagnoosin. Itselläni ei ollut mitään hajua koko aspergerista ennen kuin psykologi sitä alkoi epäillä, joten noista tee-se-itse testeistä en osaa sanoa.
Ihan suotta karsastat "palikkatestejä" sillä ainakin minulla ( rehellisesti kun kaikkeen vastaa) ne antoivat todella paljon tietoa itsestäni ja ennen kaikkea diagnoosin jonka - kunhan ensijärkytyksen jälkeen tutustuin, hyväksyin ja ymmärsin sen olevan oikea ja sopiva.
Mitenkään helpolla virallista asperger diagnoosia ei kyllä saa, ja se on hyväkin, jotta asiasta olisi täysi varmuus. Ongelma on vain asiantuntevien neuropsykologien puute, jotka luotettavasti osaisivat noita testejä tehdä ja tulkita. - veikkaanpa
millaisia? kirjoitti:
Miten nämä "palikkatestit" oikein liittyvät Aspergerin syndroomaan? Testataanko niillä älykkyyttä tyyliin Mensa (paineen alla toimimisen lisäksi)? Jos juttu on näin mekaaninen, taitaapa testit jäädä väliin ihan periaatteellisista syistä. :-/vaikka puhun assien testaamista itse kokematta niin jos se on sellanen perustesti, mulle on tehty niin ei se ole sellanen kuin mensassa, rasti-ruutuun tyyliin ym.
Psykologisessa testissä kun oikea psykologi tekee sen laajan testin, on monta erilaista osaa todennäköisesti. Yksi voi olla toi palikkatesti. Itselleni oli vaikea keskittyä palikkatestiin kun psykologi katseli, näin on. Tosin hän myös tuki minua siinä ja antoi tehdä rauhassa.
- itsekin
Kertoohan sekin jotain, jos äheltää naama punaisena toisen katsoessa...
Oletko tehnyt "itsediagnoositestejä"? Niitä löytyy netistä, mm. tästä:
http://www.autismiliitto.fi/files/125/Gillbergin_testi.pdf
Virallinen diagnoosi toki edellyttää oikeaa testiä, jossa arvatenkin on myös kontaktia testaajan kanssa.- itsekin
Tuo testi tosin onkin lapsille tarkoitettu. Netsitä löytyy kyllä aikuisillekin tarkoitettuja, mutta nyt minulla ei ole aikaa etsiä.
- millaisia?
itsekin kirjoitti:
Tuo testi tosin onkin lapsille tarkoitettu. Netsitä löytyy kyllä aikuisillekin tarkoitettuja, mutta nyt minulla ei ole aikaa etsiä.
Kiitos, kyllä monet väittämistä soveltuu hyvin myös aikuisille. :)
- itsekin
millaisia? kirjoitti:
Kiitos, kyllä monet väittämistä soveltuu hyvin myös aikuisille. :)
toinen:
http://web.archive.org/web/20060505151704/http://users.kymp.net/p204188a/testi.htm - itsekin
itsekin kirjoitti:
toinen:
http://web.archive.org/web/20060505151704/http://users.kymp.net/p204188a/testi.htmPoikani sai 48 pistettä tuossa lasten testissä. Itse sain 146 tuossa aikuisten testissä.
- assiuteen...
Ei taida olla ainakaan rokotteet?
http://news.google.com/?ncl=1125709366&hl=en&topic=m - What do you think about?
Some parents of autistic children have already been vocal in their opposition to routine prenatal screening for autism, should such a test come about, because it may lead prospective parents to abort fetuses that, as children, could have been treated successfully, or might never have developed the disease at all.
- Per Aspera
Testit valitaan sen mukaan, minkälaistaerityisvaikeutta haastettelun aikana on ilmennyt. Eri ihmisillähän asperger näyttäytyy hieman eri atavoin ja siihen liittyy usein myös erilaisia rinnakkaisoireita, kuten ahdistusta, tarkkaavuuden häiriöitä, kasvosokeutta jne.
Yleensä teetetään joku perustasoa mittaava älykkyystesti (WAIS lienee yleisin). Siinä on osioita kuten sanojen merkityksen selittäminen, samankaltaisuudet, palapelin kokoaminen, numerosarjojen opettelu etu- ja takaperin jne.
Tarkkaavuutta mitataan erilaisilla testeillä, joissa pitää mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi etsiä samankaltaisia kuvioita muiden joukosta, vetää viivaa numerosta kirjaimeen ja taas numeroon järjestyksessä jne.
Kasvo- ja ilmesokeutta testataan näyttämällä ihmisten kuvia ja opettelemalla niitä.
Sitten kerrottiin pikku tarinoita ja psykologi kysyi miksi ja mitä tarinan henkilöt toimivat tai ajattelivat. Tällä mitattiin mielen teoriaa (kykyä asettua toisen asemaan).
Oli myös erotusdiagnostisia testejä (kyselykaavakkeita), joilla suljettiin pois masennuksen ja ahdistuksen mahdollisuus.
Oli myös testejä jotka mittasivat strategista suunnittelua (kuten Wisconsin card sorting ja Hanoin torni).
En nyt muista kaikkia testejä. Aika paljon niitä oli, kaksi kertaa kaksi tuntia niihin meni yhteensä. Ei ollut kuitenkaan mitään mustetahratestejä tai vastaavia hullutuksia, vaan ihan asiallisia testejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424340
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1384089- 643746
- 1083635
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans333547Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe643357- 872932
- 542835
- 252646
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142354