töpseli

kuumana?

irrotin juuri pesukoneen töpselin seinästä kun piti suihkussa käydä,ihmetykseni havaitsin et pesukoneen töpseli oli aivan tuli kuuma..miksi?

6

4053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vts00x

pistorasian sisällä tulpan vastakappaleet ovat kuoleentuneet. Kyseessä on löysän liitoksen aiheuttama pistemäinen ylimenovastuksen kasvaminen niin isoksi, että se aiheuttaa jo palovaaraa. Korjaustoimenpide on helppo: Pyydä sähköurakoitsijaa vaihtamaan pistorasiakaluste.

• vika voi olla myös

Pistotulppa, jos oikein ymmärsin. Eli töpseli- joka maallikkokielessä käsittääkseni on pistotulppa. Jos tuo oli irroitettaessa kuuma, on vika siinä eikä "pistokkeessa" seinässä. Silloin on ehkä johdin sen sisällä löysällä, murtunut tai katkeamaisillaan tms. Varsin todennäköinen ja vaarallinen vika varsinkin jos tulppa on itse tehty. Jokatapauksessa vika johtuu löysästä liitoksesta tai yhdessä sekä viallisesta pesukoneesta, että ylivirtasuojasta. Tämä jälkimmäinen vaihtoehto tosin melko mahdoton yhteensattuma...
      Niin, myös pistotulpan pistokkeet eli urospiikit voivat olla kuluneet tai huonot/väljät ja tällöin huono kosketus pistorasian sisällä voi aiheuttaa "hitsaamista" ja kuumenemista myös tulpassa.
      Tällaisia vastapainoisia ajatuksia, ennen sähkärin kutsumista turhalle käynnille toteamaan ettei ole valtuuksia koskea ja vaihtaa koneen pistokytkintä...

• edellinen vastaaja

todennäköisemmin oikeassa!

Minulla kuumenee autonlämmittimen liitäntäjohdon pistotulppa. Se on hapettunut ulkoilmassa ja ylimenovastus kuumentaa sitä. Tulpan vaihto ´joskus edessä.

• voi olla
        edellinen vastaaja kirjoitti:

todennäköisemmin oikeassa!

Minulla kuumenee autonlämmittimen liitäntäjohdon pistotulppa. Se on hapettunut ulkoilmassa ja ylimenovastus kuumentaa sitä. Tulpan vaihto ´joskus edessä.

pistorasiassa tai -tulpassa. Oli kuinka tahansa kannattaa vaihtaa molemmat sillä kuumeneminen on saattanut vioittaa jo myös sitä sitä toista, varsinkin pistorasian koskettimien puristusvoima katoaa liiasta kuumuudesta. Sähkömiehenä sanoisin vielä, että korjaus on tehtävä mahdollisimman nopeasti, siinä on todellinen palonvaara olemassa.

• Pete_--_

Niin, kyllä se "töpseli" kuumenee myös silloin, kun pistorasiassa on löysä kontakti. Helpointa on laittaa vaikka jatkojohto kokeeksi väliin ja tutkia sitten, että kumpi kuumeni.. sen mukaan sitten kutsuu sähkärin tai pesukoneen korjaajan.

• vts00x

vastauksia kaiketi pitäisi edes kommentoida, mutta menköön tämän kerran...

Mielestäsi asukkaan pitää siis vaihtaa pesukoneen pistotulppa (taas?) itse?

Sähkömiehelläkö ei ole valtuuksia vaihtaa pesukoneen liitosjohtoa? Voi elämän kevät...

No, myönnetään, että olen minäkin elämäni aikana pari kertaa nähnyt sisältä vioittuneen liitosjohdon tulpan. Noita viallisia pistorasioita sen sijaan on tullut vastaan viimeisten rapiat 30 vuoden aikana hiukan useammin.

Se palovaaran poistaminen lienee nyt prioriteetti numero yksi ja siihen on syytä ottaa ammattimies paikalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2905
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1195
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      941
    4. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      937
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      905
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      877
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      834
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      830
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      157
      811
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      764
    Aihe