Änkyttäminen :(

sdgffdgfdhj

Eli olen 13v poika ja änkytän. Änkytän silloin kun kerron vitsiä tai jtn isompaa tarinaa. Onko mahdollista että änkyttäminen lakkaisi kokonaan iänmyötä?

6

1105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa sosiaaliselle ong...

Sinun ongelma vaikuttaa hieman sosiaaliselle ongelmalle. Varsinkin, kun änkytys ilmenee sosiaalisesti jännittävissä tilanteissa. (nauraako muut vitsille/tajuavatko ne sitä, se on omalla laillaan iso juttu, varsinkin murrosiässä).

Kyllä se iän myötä helpottuu. Ja kokemuksen sekä itseluottamuksen. Uskalla rohkeasti kertoa vitsejä. Kerro aluksi lyhyempiä, sit kun ne sujuvat, uskallat varmasti jo kertoilla pitempiäkin sujuvammin.

Muistelenpa, että minulla oli samanlainen ongelma iässäsi ja olen tuplaten samanverran sinua vanhempi. Itseluottamus, luottamus siihen,että saa muut nauramaan, tai vaikka eivät nauraisikaan, osaisi sanoa jotain rentoa siihen tilanteeseen, auttaa saamaan sanat selviksi.

• afgfdhfjhg

Kyllä he sen tajuavat. nauravatkin aina. kiitos kannustavasta vastauksesta!

• änkyttäjän äiti

Änkytys saattaa lieventyä spontaanisti iän myötä, kokonaan se ei yleensä häviä spontaanisti, ilman "hoitoa". Suosittelen, että hakeutuisit puheterapeutille. Hän antaa sinulle vinkkejä ja ohjeita änkytyksen vähentämiseksi. Puheterapeutille päästäksesi sinun kannattaa jutella asiasta kouluterveydenhoitajalle,koululääkärille tai terveyskeskuksen lääkärille. Usein änkytystä vähentää jo se, että yrittää esim. vitsiä kertoessa puhua vähän tavallista rauhallisemmin. Kiirehtiminen pahentaa yleensä änkytystä. Käy ihmeessä Suomen änkyttäjien nettisivuilla: www.ankytys.fi

• eeeee

Itse änkytin ala-asteella ja yläasteen alussa. Änkytys oli välillä tosi häiritsevää. Välttelin puhumista ja mietin aina tarkkaan, millä sanalla aloitan puhumisen (jotkut sanat oli vaikeampia kuin toiset). Sitten yhtäkkiä, murrosiän jälkeen vaan huomasin, että änkytys oli helpottanut. Nykyään (30v) uskallan jo puhua normaalisti, enkä joudu miettimään, mitä sanon. Varmasti helpottaa ajan mittaan ja, jos asia sinua kovasti häiritsee, niin puheterapeutti auttaa. Mietin myös hengitystekniikkaasi puhuessasi - itse olen huomannut, että rauhallinen hengitys auttaa puheen sujumiseen.

• ML213

Oletko havainnut, miten kaikki ihmiset änkyttävät "määrätyissä" tilanteissa.Aivan puhumisen ammattilaisetkin esim. Radio toimittajat.

Tavallinen ihminen vain pääsee irti tästä tilasta ja siten normalisoituu puhumaan tavallisesti.Änkyttäjä on jäänyt tähän tilaan pitkäkestoisesti herkkyytensä takia.

Aivan kuin toinen ihminen naurahtelee lähes lakkaamatta puhuessaan ja toinen on totinen lähes aina.Änkytyshän aktivoituu alitajuisesta epävarmuudesta ja juuri tavallinen ihminenkin änkyttää kun on ohjautunut epävarmaan/hallitsemattomaan tilanteeseen.Siis änkyttämisen herkkyydestä on kysymyus.

• Veritalo

Vedä kuule lapaseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe