?Kyssäreitä

Konkareille?

Hei!
Olen aloittelemassa yrttiharrastusta - mitkähän maustekasvit olisi helpoin saada itämään ja voiko jo helmi- maaliskuussa alkaa työhön?
Juu, aion etsiä tietoa kirjastosta ja netistäkin, mutta ajattelin nyt heti rajat homman ensimmäisenä keväänä vain muutamaan "varmaan", vaikeasti tapettavaan lajiin ;)

Kiitos!

12

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siemenet

      Kannattaa matkustaa ulkomaille ja tuoda sieltä takuuvarmoja siemeniä. Jotain hiukan jännempää.

      • mutta mutta...

        mitens ne jännemmät siemenet saa sitten täällä kasvamaan?

        Ootko muuten koskaan kuullu jättiputkesta, komealupiinista tai vaikkapa Australian kaniineista ja valkohäntäpeuroista?


      • mutta mutta... kirjoitti:

        mitens ne jännemmät siemenet saa sitten täällä kasvamaan?

        Ootko muuten koskaan kuullu jättiputkesta, komealupiinista tai vaikkapa Australian kaniineista ja valkohäntäpeuroista?

        Kuten alempaa kerroin niin ulkomailta tuodut siemenet lähtevät varsin huonosti meillä kasvamaan. Sitäpaitsi siemenkaupan tarjonta kotosalla on nykyään tosi hyvää - ei maksa vaivaa pahemmin ostella ja kuskata muualta.

        Eikä missään nimessä ottaa luonnonsiemeniä - niistä tulevat nuo jättilupiinit, ukoputket yms. riesat.


      • jotain.
        mutta mutta... kirjoitti:

        mitens ne jännemmät siemenet saa sitten täällä kasvamaan?

        Ootko muuten koskaan kuullu jättiputkesta, komealupiinista tai vaikkapa Australian kaniineista ja valkohäntäpeuroista?

        haittaa

        et maininnut fasaaneita ja riikinkukkoja

        myönnetään muilta osin, että ne riehahtaa; haittaako lupiinit jotakuta; en ole onnistunut siirtoistuttamaan, missä vika


      • jotain. kirjoitti:

        haittaa

        et maininnut fasaaneita ja riikinkukkoja

        myönnetään muilta osin, että ne riehahtaa; haittaako lupiinit jotakuta; en ole onnistunut siirtoistuttamaan, missä vika

        Minulla on riesaksi asti puutarhassa jättiukonputkea ja jättilupiinia. Voin kertoa, että ainakin nämä kyllä haittaavat - ja häviämään ei saa sitten millään ilveellä. Vähän leviämistä pystyy estämään.

        Hölmöintä tietysti vielä, että eivät ole kumpikaan omia kylvöjä vaan naapurilta levinneitä. Mitä siinä sitten auttaa hävitellä, jos leviää kohta uudestaan.


      • ulkomailta tuodut

        ulkomailta tuodut siemenet menestyvät huonosti Suomesssa, ne kun vaativat oman kotiseutunsa kasvualustaksi. Parasta on käyttää suomalaisia siemeniä Suomessa. Ja aina siemenillä pitää olla jokin rauhoitusaika, jos heti sen jälkeen kun otat ne kasvista yrität istuttaa, ei tule mitään.


      • helposti,
        crudo kirjoitti:

        Minulla on riesaksi asti puutarhassa jättiukonputkea ja jättilupiinia. Voin kertoa, että ainakin nämä kyllä haittaavat - ja häviämään ei saa sitten millään ilveellä. Vähän leviämistä pystyy estämään.

        Hölmöintä tietysti vielä, että eivät ole kumpikaan omia kylvöjä vaan naapurilta levinneitä. Mitä siinä sitten auttaa hävitellä, jos leviää kohta uudestaan.

        Nokkonen tunkee helposti, jos naapuri on laiska...


    • Itse aloitan aina pääsiäisestä - vasta kun valoa on riittävästi.

      Laitan vuosittain seuraavia:

      *basilika - pariakin lajia
      *salvia - voi jopa talvehtia
      *rosmariini - osta taimena ja istuta ulos
      *rakuuna - ranskalainen
      *timjami
      *ruohosipuli - talvehtii
      *kiinalainen ruohosipuli
      *persilja - silolehti

      Lisäksi minulla kasvaa monivuotisena pehko oreganoa - kotimaista versiota.

      Hauska on myös istuttaa kasvusäkkiin koritekurptsoita, jos tila tontilla vain riittää. Tuo satoa syksyllä ja muistuttaa olemassaolostaan koko vuoden, jos toisenkin, hedelmien kuivuessa ja muuttaessa väriään. Kasvatan nämäkin siemestä.

      Näillä pärjää ryyteissä läpi kesän ja syksyn. Ulkomaisiakin harvinaisuuksia olen joskus harjoitellut, mutta tahtovat olla nykykesässäkin vähän kranttuja kasvamaan ja taimien hoito-ohjeet ovat aina vähän hakusessa.

      Nämä kaikki lähtevät lähes takuuvarmasti - paitsi tuo kiinalainen ruohosipuli, joka on krantumpi kasvamaan.

      • Tallukka

        keräillään kaikenlaisia siemeniä..
        Ulkomailla kun sukulaisia käy tuovat chilien siemeniä hedelmien siemeniä..
        Jotku itää jotku ei jotku kasvaa vuosia jotku kuolee heti alku metreillä.
        Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Vain mielikuvituksesi tai sen puute voi asettaa rajoja...
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...


      • Tallukka kirjoitti:

        keräillään kaikenlaisia siemeniä..
        Ulkomailla kun sukulaisia käy tuovat chilien siemeniä hedelmien siemeniä..
        Jotku itää jotku ei jotku kasvaa vuosia jotku kuolee heti alku metreillä.
        Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Vain mielikuvituksesi tai sen puute voi asettaa rajoja...
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...

        Tuo kasvatussäkki ei ole muuten mitenkään hölmömpi homma. Ennen kuin hankin tuon minikasvihuoneen kasvatin yrttejä säkissä, muutaman kerran jopa tomaatteja.

        Nyt minulla on ollut niissä koristekurpitsoja. En kuitenkaan kehota kasvattamaan niitä parvekkeella, koska niille tulee ainakin nelimetriset lonkerot ja pian parvekkeesi on melkoinen kurpitsaviidakko.

        Totta, että ulkomailta saa paljonkin sellaisia siemeniä, mitä meillä ei ole. Juuri tuollaiset chilit ovat hyviä, koska niitä meiltä ei juurikaan löydy. Kaikki siemenet kannattaa kuitenkin ostaa kaupasta eikä juurikaan keräillä luonnosta - vaikka tunnustan siihenkin joskus syyllistyneeni.


      • en mitenkän epäile
        Tallukka kirjoitti:

        keräillään kaikenlaisia siemeniä..
        Ulkomailla kun sukulaisia käy tuovat chilien siemeniä hedelmien siemeniä..
        Jotku itää jotku ei jotku kasvaa vuosia jotku kuolee heti alku metreillä.
        Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Vain mielikuvituksesi tai sen puute voi asettaa rajoja...
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...

        mutta...oliivi on puu joka kantaa hedelmäänsä vasta vuosien, vuosikymmenien päästä. Minkähän ihmeen tempun sinä oot keksinyt :)))


      • Tallukka kirjoitti:

        keräillään kaikenlaisia siemeniä..
        Ulkomailla kun sukulaisia käy tuovat chilien siemeniä hedelmien siemeniä..
        Jotku itää jotku ei jotku kasvaa vuosia jotku kuolee heti alku metreillä.
        Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Vain mielikuvituksesi tai sen puute voi asettaa rajoja...
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...

        Samaa haluaisin myös kysellä: kasvitarhoissa näkyy nykyään joskus näitä alle metrisiä oliivipuita purkissa. Hintavia - ja olen näin ollen ajatellut, että eivät menesty meillä vaan kuolevat nopeasti pois ja en ole sen vuoksi ostanut.

        Viitaten tuohon toiseen - aivan oikeaan kommettiin - ihmettelen samaa: puu kantaa hedelmää vasta parinkymmenen vuoden iässä.

        Miten hoidat sitä oliivia ja missä paikassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe