?Kyssäreitä

Konkareille?

Hei!
Olen aloittelemassa yrttiharrastusta - mitkähän maustekasvit olisi helpoin saada itämään ja voiko jo helmi- maaliskuussa alkaa työhön?
Juu, aion etsiä tietoa kirjastosta ja netistäkin, mutta ajattelin nyt heti rajat homman ensimmäisenä keväänä vain muutamaan "varmaan", vaikeasti tapettavaan lajiin ;)

Kiitos!

12

1418

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siemenet

Kannattaa matkustaa ulkomaille ja tuoda sieltä takuuvarmoja siemeniä. Jotain hiukan jännempää.

• mutta mutta...

mitens ne jännemmät siemenet saa sitten täällä kasvamaan?

Ootko muuten koskaan kuullu jättiputkesta, komealupiinista tai vaikkapa Australian kaniineista ja valkohäntäpeuroista?

• mutta mutta... kirjoitti:

Ootko muuten koskaan kuullu jättiputkesta, komealupiinista tai vaikkapa Australian kaniineista ja valkohäntäpeuroista?

Kuten alempaa kerroin niin ulkomailta tuodut siemenet lähtevät varsin huonosti meillä kasvamaan. Sitäpaitsi siemenkaupan tarjonta kotosalla on nykyään tosi hyvää - ei maksa vaivaa pahemmin ostella ja kuskata muualta.

Eikä missään nimessä ottaa luonnonsiemeniä - niistä tulevat nuo jättilupiinit, ukoputket yms. riesat.

• jotain.
        mutta mutta... kirjoitti:

haittaa

et maininnut fasaaneita ja riikinkukkoja

myönnetään muilta osin, että ne riehahtaa; haittaako lupiinit jotakuta; en ole onnistunut siirtoistuttamaan, missä vika

• jotain. kirjoitti:

haittaa

et maininnut fasaaneita ja riikinkukkoja

myönnetään muilta osin, että ne riehahtaa; haittaako lupiinit jotakuta; en ole onnistunut siirtoistuttamaan, missä vika

Minulla on riesaksi asti puutarhassa jättiukonputkea ja jättilupiinia. Voin kertoa, että ainakin nämä kyllä haittaavat - ja häviämään ei saa sitten millään ilveellä. Vähän leviämistä pystyy estämään.

Hölmöintä tietysti vielä, että eivät ole kumpikaan omia kylvöjä vaan naapurilta levinneitä. Mitä siinä sitten auttaa hävitellä, jos leviää kohta uudestaan.

• ulkomailta tuodut

ulkomailta tuodut siemenet menestyvät huonosti Suomesssa, ne kun vaativat oman kotiseutunsa kasvualustaksi. Parasta on käyttää suomalaisia siemeniä Suomessa. Ja aina siemenillä pitää olla jokin rauhoitusaika, jos heti sen jälkeen kun otat ne kasvista yrität istuttaa, ei tule mitään.

• helposti,
        crudo kirjoitti:

Minulla on riesaksi asti puutarhassa jättiukonputkea ja jättilupiinia. Voin kertoa, että ainakin nämä kyllä haittaavat - ja häviämään ei saa sitten millään ilveellä. Vähän leviämistä pystyy estämään.

Hölmöintä tietysti vielä, että eivät ole kumpikaan omia kylvöjä vaan naapurilta levinneitä. Mitä siinä sitten auttaa hävitellä, jos leviää kohta uudestaan.

Nokkonen tunkee helposti, jos naapuri on laiska...

• Itse aloitan aina pääsiäisestä - vasta kun valoa on riittävästi.

Laitan vuosittain seuraavia:

*basilika - pariakin lajia
      *salvia - voi jopa talvehtia
      *rosmariini - osta taimena ja istuta ulos
      *rakuuna - ranskalainen
      *timjami
      *ruohosipuli - talvehtii
      *kiinalainen ruohosipuli
      *persilja - silolehti

Lisäksi minulla kasvaa monivuotisena pehko oreganoa - kotimaista versiota.

Hauska on myös istuttaa kasvusäkkiin koritekurptsoita, jos tila tontilla vain riittää. Tuo satoa syksyllä ja muistuttaa olemassaolostaan koko vuoden, jos toisenkin, hedelmien kuivuessa ja muuttaessa väriään. Kasvatan nämäkin siemestä.

Näillä pärjää ryyteissä läpi kesän ja syksyn. Ulkomaisiakin harvinaisuuksia olen joskus harjoitellut, mutta tahtovat olla nykykesässäkin vähän kranttuja kasvamaan ja taimien hoito-ohjeet ovat aina vähän hakusessa.

Nämä kaikki lähtevät lähes takuuvarmasti - paitsi tuo kiinalainen ruohosipuli, joka on krantumpi kasvamaan.

• Tallukka

keräillään kaikenlaisia siemeniä..
        Ulkomailla kun sukulaisia käy tuovat chilien siemeniä hedelmien siemeniä..
        Jotku itää jotku ei jotku kasvaa vuosia jotku kuolee heti alku metreillä.
        Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Vain mielikuvituksesi tai sen puute voi asettaa rajoja...
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...

• Tallukka kirjoitti:

Chilit ja paprikat onnistuu kyllä oikein hyvin . Oliivi on jo 5 vuotta vanha ja parina vuotena on ilahduttanu muutamalla oliivilla. (itse en syö ollenkaan oliiveja) Kokeile vain kaikke mahdollista ja mahdotonta!!!! Nyt laitoin kiivin siemeniä turpeeseen pieniin jugurtti purkkeihin.. katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään..?!
        Kaikkea voi kohta kasvattaa ikkunalaudalla ja parvekkeellakin!!!!! Nyt on myynnissä jopa perunan kasvatussäkkejä parvekkeelle, terassille...
        Olikos se nyt "puutarha ikkunalaudallani" (kirjan nimi jos oikein muistin)löytyy esim. kirjastosta. Siellä on hyviä juttuja...

Tuo kasvatussäkki ei ole muuten mitenkään hölmömpi homma. Ennen kuin hankin tuon minikasvihuoneen kasvatin yrttejä säkissä, muutaman kerran jopa tomaatteja.

Nyt minulla on ollut niissä koristekurpitsoja. En kuitenkaan kehota kasvattamaan niitä parvekkeella, koska niille tulee ainakin nelimetriset lonkerot ja pian parvekkeesi on melkoinen kurpitsaviidakko.

Totta, että ulkomailta saa paljonkin sellaisia siemeniä, mitä meillä ei ole. Juuri tuollaiset chilit ovat hyviä, koska niitä meiltä ei juurikaan löydy. Kaikki siemenet kannattaa kuitenkin ostaa kaupasta eikä juurikaan keräillä luonnosta - vaikka tunnustan siihenkin joskus syyllistyneeni.

• en mitenkän epäile
        Tallukka kirjoitti:

mutta...oliivi on puu joka kantaa hedelmäänsä vasta vuosien, vuosikymmenien päästä. Minkähän ihmeen tempun sinä oot keksinyt :)))

• Tallukka kirjoitti:

Samaa haluaisin myös kysellä: kasvitarhoissa näkyy nykyään joskus näitä alle metrisiä oliivipuita purkissa. Hintavia - ja olen näin ollen ajatellut, että eivät menesty meillä vaan kuolevat nopeasti pois ja en ole sen vuoksi ostanut.

Viitaten tuohon toiseen - aivan oikeaan kommettiin - ihmettelen samaa: puu kantaa hedelmää vasta parinkymmenen vuoden iässä.

Miten hoidat sitä oliivia ja missä paikassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      52
      925
    2. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      104
      891
    3. Martina Aitolehti veti kohtalokkaat hääkännit - Alttarilla ikävä temppu Esko Eerikäiselle

Ex-pariskunta Aitolehti ja Eerikäinen pitävät yhdessä Martina & Esko podcastia. He ovat kertoneet kansalle mm. hääaamust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      806
    4. Vappu Pimiä lataa suorat sanat TTK-lähdöstään - Yksi asia elämässä muuttui pysyvästi

Vappu Pimiä astui pois Tanssii Tähtien Kanssa -juontajan pallilta viime syksynä. Pimiällä oli pitkät perinteet TTK:ssa,
      Suomalaiset julkkikset
      3
      750
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      67
      634
    6. Vain elämää: Silmiinpistävä muutos heti ekassa jaksossa - Onko tämä hulppeampi kuin entinen?

Vain elämää on totuttu näkemään Hirvensalmella sijaitseva Satulinna. Uudella kaudella kuvauspaikka muuttuu Calliolaksi.
      Vain elämää
      2
      616
    7. Onko naisten "ahdisteluhysterian" kulttuuria kritisoivat miehet itse ahdistelijoita?

Tällaisen kuvan saa, kun tästä aiheesta tekee aloituksia: aina luullaan, että "ahdisteluhysteriaa" kritisoiva mies on it
      Sinkut
      185
      579
    8. Jos oltais joskus samoissa bileissä

Niin lähdettäiskö yhdessä ”jatkoille?”
      Ikävä
      56
      561
    9. Ehkä taidat

Luovuttaa.
      Ikävä
      70
      543
    10. Sinulle jota kaipaan!

Tunnen sinua kohtaan jotain, mitä en enää osaa selittää pelkällä ihastumisella. Se on kiintymystä, kaipuuta, romanttista
      Ikävä
      24
      516
    Aihe