westie vai skotti?

kas siinä pulma...

Olen ihan kahden vaiheilla, yksin asuva aikuinen koira-ihminen. Kumpiko on Sinun mielestäsi "osuvampi" koirarotu? kokemuksia roduista? miksi sinun rotusi on "parempi" ?

molemmat vaikuttavat varsin hyviltä enkä yksinkertaisesti osaa päättää..

Ja koira on tulossa sekä koti, että harrastuskoiraksi.

12

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on että

molemmat rodut yhtä hyviä :)
      energiatasolta suht samanlaisia ja molemmat hyviä terriereitä ..ehkä skotti hiukan jäärempi ja terveysasiat hiukan huonommin westiellä eli sen valinnassa oltava huolellinen ettei tule sairasta yksilöä ...

Molempia voit joutua oottamaan että ehkä kannattaa jättää hiukan kohtalolle sijaa ja ottaa se pentu minkä ensimmäisenä saat. Mutta perehdy hyvin molempiin rotuihin varsinkin terveysasioissa...ja vältä sisäsiittoisen pennun valintaa. Jalostusrekisteristä näet sisäsiitosprosentin.

• :(((

valitettavan usea skottihan synnyttää keisarileikkauksella, jonka vuoksi en ainakaan itse voi rotua pitää kovin terveenä. onneksi asialle on alettu tekemään jotain ja yhä useampi skotti synnyttää luomuna.

luonteeltaan skotti on kyllä ainutlaatuinen. sanoinkuvaamattoman ihana jääräpää! valitettavasti nuo terveysasiat varjostavat rotua sen verran, että itse en tule ottamaan skottia ennen kuin rodun terveystilanne tulee paranemaan
        (hope so...)

• cesky

Voisitko ajatella cesky-terrieriä? Se on risteytys skotista ja seilhamin terrieristä. Sillä on jälkimmäisen ihana luonne.
      Olen sinkku, töissä 7.30-14.00. Se pärjää yksin, on hiljaa, nukkuu, kun olen poissa. Mutta terrieri se osaa tarvittaessa olla. Pelaa paljon pallolla yms. On kiltti, niin kiltti että en ois uskonut että sellaista voi olla olemassa. Toista koiraa se tapaa kolmen viikon välein viikonloppuisin ja sopeutuu siihen myös, vaikka molemmat ovat uroksia. Tykkää matkustaa, joka on minulle tärkeää. Tuntuu välillä sille, että auto on ihanin paikka maailmassa. Ja ennen kaikkea on oppivainen ja älykäs. Ei tee pahojaan, eikä tee kärpäsellekkään pahaa...Että lämpimästi voin suositella.

• dandie dinmont

joka myös hauska rotu..selkä ja silmäongelmia tosin saattaa olla eli huolellinen myös pennun (kasvattajan)valinnassa..

ja sealyham..

cesky ehkä tottelevaisin terriereistä. :)

• kas siinä pulma..

ollaan sitämieltä yleisesti että skotit eivät ole niin terveitä kun muut?

minulla on skotti justiinsa nytten varauksessa, olen sopinut kennelin kanssa että voin toki sen varauksen perua.

mitkä on yleisimpiä vaivoja skoteilla? ovatko kuinka pitkäikäisiä jos vaivoja on? Itsellä joskus oli kettuterrieri joka joutui saamaan eläinlääkärin piikistä jonkinsortin aivokasvaimen (ei tutkittu tarkemmin, e-lääkäri otti röntgen kuvan kun koira sai epilepsia kohtauksia ja totesi että jos leikataan niin maksaa silloista rahaa vähintään 20 000 markkaa ja leikkaus pitää tehdä ulkomailla) joulun välipäivinä, vajaan vuoden vanhana.. ei kovin kivaa..

En haluaisi taas saada samanlaista pahaa mieltä, vaikkakin olen aikuinen ihminen niin kyllähän se suoraansanoen pistää vituttamaan kun koira kuolee pentuna..

• :(((

en ole muihin terveysasioihin kummemmin perehtynyt, mutta jos rotu näinkin usein joutuu synnyttämään keisarileikkauksella, kertoo jo pelkkä maalaisjärkikin sen ettei kyseessä mikään tervein rotu (enää). jalostus tehnyt tehtävänsä, valitettavasti.

kokemuksen perusteella skotti on pitkäikäinen ja sairastelee vähän, en tiedä millaisia nykypäivänä ovat..

• black&white
        :((( kirjoitti:

en ole muihin terveysasioihin kummemmin perehtynyt, mutta jos rotu näinkin usein joutuu synnyttämään keisarileikkauksella, kertoo jo pelkkä maalaisjärkikin sen ettei kyseessä mikään tervein rotu (enää). jalostus tehnyt tehtävänsä, valitettavasti.

kokemuksen perusteella skotti on pitkäikäinen ja sairastelee vähän, en tiedä millaisia nykypäivänä ovat..

Mistähän moinen huhu on saanut alkunsa? Siis skottien keisarinleikkausongelmat.Mulla on nyt menossa toinen skotti,enkä oo terveempää rotua tavannut.Kokemusta on siis myös westeistä,tälläkin hetkellä himassa on molemmat rodut.Ainakin mun koirista valkoinen on tutumpi eläinlääkäriasemalla..

• Skottiemäntä
        :((( kirjoitti:

Skotin terveydestä eivät todista sen keisarinleikkaustilastot. Jos perehtyisit asiaan, huomaisit, että skotit ovat valitettavasti jo kohdussa niin isoja, etteivät mahdu syntymään alateitse, ja siksi ne on usein leikattava sieltä pois. Skottien pää on iso ja painava, joten sen synnyttäminen olisi kovin kivuliasta emolle. Yleensä pentuja ei synnykään kerralla kuin kahdesta kolmeen.
        Itselläni on kaksi vuotias skottipoika, ja hän on ollut hyvin terve, eikä kasvattajien kanssa käymistä keskusteluista päätellen ole muillakaan omistajilla huonoja kokemuksia skottien terveydestä.
        Skotit ovat tavallisesti terveempiä kuin westiet, koska niitä on jouduttu jalostamaan enemmän. Skotti on Skotlannin alueella syntyneistä terrieriroduista alkuperäisin.

• Skotlanninterrieri

Sanoisin skotti. Westiestä ei ole kokemusta mutta voin sanoa että skotin kanssa ei tule ainakaan tylsää.
      Meidän herra tietää ettei saa haukkua joten änisee tyhmänä, ja jos vahingossa sattuu haukahtamaan niin äkkiä pakoon..sieltä piilosta sitte kattellaan kunnes kuuluu joku mielenkiintoinen ääni joka pitää tarkistaa.
      Sisällä rauhallinen herrasmies mutta jos hihna kilahtaakaan niin heti on vauhti päällä.
      Jos menet vahingossakaan kohtelemaan koiraa jollain tapaa sen mielestä väärin, se kyllä näyttää sen:
      Osoittaa mieltään, kääntää selän ja katselee sinua olan yli ylimielisesti, piilottaa lapaset tai vastaavaa.
      Mutta jos kohtelet sitä joka tilanteessa oikeudenmukaisesti, huomaat kyllä senkin.
      Mahdottoman rakastettava koiruus jolla on luonnetta.
      En voi enempää sanoin kuvailla tuota ärsyttävän älykästä elikkoa, skotti täytyy itse kokea. (:

• westin om.

Millainen skotti kouluttaa tottelemaan perusasiat

• skotlanninterrieri
        westin om. kirjoitti:

Millainen skotti kouluttaa tottelemaan perusasiat

Skotti ei ole kaikkein vaikein rotu, mutta ei sitä mihinkään sakemanniin voi tietenkään verrata.
        Me hommasimme skotin kun olin 12vuotias ja opetin sille perus asiat yksin..Voit siitä päätellä ettei tarvitse olla einstein, kunhan vaan itse tiedät jotain koiran koulutuksesta ja katsotte sitten pennun kanssa, mitkä ovat teille sopivimmat koulutus tavat.
        Jos saat sen pentuna oppimaan, niin tuntuu muistavan osan asioista aina.
        Ja koira tulee loppu elämänsä tietämään kuka sen oikea emäntä on. Ainakin meillä äiti on yrittänyt lahjoa ja olla mukava ja kaikkea mahdollista ja kyllähän koira hänestä tykkää kuin hullu, mutta sen huomaa että se tietää minun olevan emäntä.
        Lisäksi meidän "vanha"koira oppii uusia temppuja.
        Muutin koirani kanssa kerrostaloon kun se oli 6vuotias (ennen sitä omakotitalo maalla), koiralla meni alle viikko oppia ettei sisällä saa haukkua. Eriasia on sitten että huvittaako totella, kuten jo ennemmin sanoin.
        Kyllä skotti fiksu on. Ja oppiikin aika mutkattomasti, jos sitä vain sattuu kiinnostamaan.

Tokihan näissäkin on eroja ja riippuu paljon kasvatuksestakin, mutta huomasin entisessä skotissamme paljon samoja piirteitä ja mitä olen rotu tovereista lukenut, niin tuntuvat olevan melkolailla samanlaisia.

• terrific!

Laitetaanpas nyt asiat järjestykseen, ettei synny vääriä käsityksiä.
      Skottien terveystilanteen, pentujen saannin ym. voit tarkistaa Skottikerhon sivuilta
      http://www.skotlanninterrieri.fi/index.php
      josta näet myös ne kennelit, jotka taatusti kasvattavat TERVEITÄ Skotteja.
      Suomen Skottikanta on harvinaisen tervettä. Ei edes muualla maailmalla tavattuja perinnöllisiä tauteja.
      Niin että puheet sairaasta rodusta voisivat asiaa tuntemattomat lopettaa.
      Westien kohdalla tilanne on toinen ja niiden asioiden kanssa westiekennelitkin tuskailevat.
      Tästä ehkä jo arvasit, että suosittelen Skottia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe