TAYS

millaisia

kokemuksia tayssissa synnyttäjillä?? Ensimmäinen synnytys lähenee ja sinne tulee sitten lähtö... kuullut tosi ristiriitaista juttua siitä sairaalasta ja olisi kiva kuulla täällä olevien mielipiteitä...

Eli millaista oli henkilökunta (suurin pelkoni synnytykseen liittyen on tyly kätilö)? Oliko kaikki toivomanne kivunlievitys helposti saatavilla? Millaiset huoneet yms... ??

Kiitos jo etukäteen kaikille :)

6

2767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukasa

voisit kirjoittaa kaikki haluumasi toiveet jo ennen sairaalaan lähtöä paperille.tylyjä kätilöitähän voi olla ihan missä tahansa jos huonosti satuu ja voi olla että kätilösi vaihtuu koska niillä vai 8 tunnin työ päivät.eli harvoin yksi kätilö.lisäksi voit paperille laittaa ylös että soitat kelloa kun haluat että kätilö on paikalla.puudutteita antaissa epiduaalia ei anneta kuin pitkissä synnytyksissä koska ponnistus vaiheessa ei voi olla enää epiduaalin vaikutuksen alaisena.lääkkeitä annetaaan jos lapsella hyvät sydän äänet.kätilö ei laita puudutetta vaan lääkäri jonka kätilö kutsuu ja lääkäri tulee sen laittamaan ei kätilö.puudutteta yleensä saa ihan hyvin mutta jos synnytys on nopea niin silloin ei voi saada jos ponnistus vaiheessa oletkin epiduaalin alaisena et pysty itse ponnistamaan ja joudutaan turvautumaan imukuppiin taikka pihteihin.yleensä kun kuulee ettei puudutettu kyseessä onkin tilanne ettei voitu siinä vaiheessa.ja joskus lääkäri ei kerkeäkkään niin pian kunin haluttais.selviät parhaiten kun laitat toiveesi paperille ylös mitä toivot mitä et itse synnytys kivuissa harva enää itse saa sanottua mitä haluaa.missäkin vaiheessa.olentoden näköisesti ensi synnyttäjä.huoneet ovat erin laisia on perhe huoneita vieri hoito huoneita .ja ne ovat siistijä ja kodikkaita.jos mahdollista huoneet pidetään pieni kokoisina.

• synnyttänyt

edellinen vastaaja ei tainnut puhua taysista, vaan synnytyksestä yleensä...

TAYSissa ei ole perhehuoneita ollenkaan. Siellä on 2 lähiaikoina remontoitua synnyttäneiden osastoa. Huoneet ovat 2 hengen huoneita joissa on oma vessa ja vauvanhoitopaikka. Vauvat ovat periaatteessa aina vierihoidossa, mitään vauvalaa ei ole. Toki vauvan voi viedä hoitajille kansliaan vaikka suihkun ajaksi, mutta vauvan sängyn nyt voi vaikka ottaa sinne omaan vessaan suihkun ajaksi mukaankin.

Osastoilla on omahoitaja-systeemi, eli jokaisessa vuorossa sinulle on oma nimetty hoitaja. Vuoron vaihtuessa omahoitaja tietysti vaihtuu, mutta todennäköisesti sinua hoitaa vain muutama eri hoitaja koko sairaalassaoloaikana, ja kansliasta pitäisi aina löytyä joku "tuttu" jolta kysyä.

Itse tulin hyvin toimeen henkilökunnan kanssa, mutta nämähän ovat aina sellaisia mielipide- ja henkilökemia-asioita. Siihen voit varautua että apua ja neuvoja kannattaa pyytää aktiivisesti itse, ja omia toiveita kannattaa sanoa ääneen. Sillälailla saat haluamasilaista kohtelua niin synnytyksessä kuin osastollakin.

Jos tyly kätilö pelottaa, muista että voit kyllä pyytää toisen kätilön jos homma ei kertakaikkiaan pelaa. Niin saa kyllä tehdä. En minä usko että siellä varsinaisesti on "tylyjä" kätilöitä, mutta erityylisiä tietysti. Joku synnyttäjä tarvitseekin jonkinlaista komentamista, toinen ei siedä sellaista yhtään. Itse kerroin mennessäni että haluan olla mahd. paljon rauhassa, ja kaipaan sitä että minua kannustetaan ja tuetaan rentoutumiseen ja jaksamiseen jne. En sitten saanut minkäänlaista komentelua tai tylyä kohtelua.

TAYS on iso yksikkö, ja siinä on ikäviä puolia. Esim. synnytysvastaanotto ei ole mikään mukava paikka jos siellä on ruuhkaa ja joutuu kipeänä odottelemaan. Hyviä puolia on sitten taas se että kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja hätätilanteessa tarvittavat toimenpiteet ovat ihan käsillä. Itse sain kyllä juuri toivomaani kivunlievitystä (mutta kaipasin lähinnä ammetta ja kokeilin ilokaasua), mutta tiedän että joskus anestesialääkärillä on kiire leikkaukseen tms. ja epiduraalia ei saa ihan nopeasti.

Kyllä TAYSissa hyvää hoitoa saa. Auttaa tietysti jos on etukäteen miettinyt omaa suhtautumistaan kipuun ja kivunlievityksiin, sekä siihen kuinka paljon ja millaista neuvontaa vauvan kanssa haluaa alkuun. Olemalla itse aktiivinen sairaala-ajastakin saa enemmän irti!

• TAYS:ssä synnyttänyt

Ainakin osastolla 2b on nyt remontinkin jälkeen yksi perhehuone. Luulen kuitenkin, että sen saa sellaiset, jotka joutuvat olemaan kauemmin sairaalassa.

Itselläni on vain hyviä kokemuksia TAYS:stä. Luottavaisin mielin sinne menin ja tyytyväisenä tulin lapsen kanssa uloa. Äskeinen kirjoittaja antoikin hyvän kuvan TAYS:n toiminnasta ja yhdyn siihen täysin. SVO on todella tuskainen paikka, jos siellä on ruuhkaa. Siellä on pienet tilat ja HUONOT penkit:( Onneksi kuitenkin itse tosi toimiin pääsee sieltä sitten neljänteen kerrokseen.

Jollain voi olla kätilöstä tyly kuva myöskin oman käytöksensä kautta. Jos synnyttäjä ei oikein hallitse tilannetta ja kätilö näkee, mikä olisi parasta synnyttäjälle, voi hänen toiminta tuntua tylyltä synnyttäjästä, joka on muutenkin kovan paikan edessä. Kätilö ei tietenkään toimi vasten synnyttäjän tahtoa, mutta saattaa esim. sanoa aika käskevästi. Itselläni oli synnytyksessä aika kireän oloinen kätilö. Näin jälkeen päin ajateltuna, kätilö tiesi kuitenkin minua paremmin missä mennään ja sanoi napakasti asiat. Haluaisin hänet seuraavaankin synnytykseen mukaan, sillä siinä vaiheessa ei päänsilittelystä ole minulle mitään apua. Kätilöä voi aina vaihtaa, jos kemiat eivät pelaa ollenkaan.

• synnytys 8/07

Hyvät muistot jäi synnytyksestä, kaikki henkikökunta joiden kanssa asioin oli mukavaa, tosin kiire vaivasi osastoilla ja jos kelloa soitit sai odottaa aika kauan... Mutta tämähän on jo tuttua joka paikassa. Osastoja on kolme, minulla henk. koht synnytys alkoi käynnistyksellä osastolla 4, jota ei ole remontoitu ja samalla osastolla on synnyttäneitä sekä synnyttämättömiä, joilla on jotain häikkää raskauden kulussa. Kaikki osasto nelosen "potilaat" käyttävät yhteisvessoja ja suihkuja (ei kivaa). Supistusten alkaessa olin heti miten tosi kipeä, enkä saanut osastolla kipulääkettä. Pian minut siirrettiinkin sängyllä synnytyssaliin ja siellä sain heti ilokaasua ja kätilö soitti anestesialääkärin epiduraalia varten. Nämä lääkkeet auttoivat todella nopeasti. Synnytys tapahtui kätilöiden vuoron vaihteessa ja molemmat kätilöt olivat todella mukavia. Synnytys salista meninkin osastolle 2 b, joka oli remontoitu ja kaksi äitiä ja vauvaa samassa huoneessa. Samaa vessaa ja suihkua käyttää neljä äitiä. Huoneet on aika pienet ja jos toisella äidillä on vieraita monta samaan ei ole kauhean kivaa.

• oli minusta

ihan mukava paikka synnyttää ja henkilökunta oli mukavaa ja asiallista:) kiitos heille jos joku tämän lukee nykyään onnellisesti pienen yli puolivuotiaan tytön äippä;D

• synnyttänyt.

pääsin synnytyksen ja teho-osaston jälkeen osaston ainoaan yhden hengen huoneeseen, joka on ilmeisesti tarkoitettu äideille jotka tarvitsevat erityistä huomiota. itsellä takana hätäsektio ja ärhäkkä kohtutulehdus oli päällä. huoneessa oli kuulemma minua ennen äiti kenellä oli vatsatauti. huone oli tilava ja kotoisa, minulla oli oma vessa ja suihku. kätilöt oli kaikki mukavia, lukuunottamatta yhtä joka oli aika kylmän oloinen. silloin kun itse olin osastolla kätilöillä tuntui olevan enemmän aikaa, jäivät juttelemaan ja kyselemään kuulumisia jos halusin jne. ihan innolla kyllä odotan toista synnytystä, vaikka saankin varmaan "normaalin" huoneen. pari päiväähän siellä vaan ollaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2351
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2247
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1446
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1402
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1126
    Aihe