suljinaika

millä pysäytän

Millaisella suljinajalla saa lentävän linnun liikkeen pysäytetyksi ? Olen yrittänyt kuvata mm. tiaisia ja niitä hitaampia ja isomipa lintuja kuten lokkeja, ja aina kuviin tulee epäterävyyttä. Joskus se on ihan ok, mutta ei tietenkään ole tarkoitus, että ilmiö toistuu joka kuvassa.

Täytykö vain odottaa, että aurinko joskus paistaa ja lumi valaisee lisää?

6

1747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkulinnuille

Kyllä se vain on puotaa odoteltava. Riippuu tietysti objektiivisi polttovälistä, mikä on tarvittava nopeus. Mitä pidempi polttoväli, sitä nopeampi aika vaaditaan jo pelkän kameran tutinan aisoissa pitämiseen.
      Liitävästä linnusta saa jo 125 ajalla siedettävän kuvan, jos osaa seurata kohdetta oikealla nopeudella. Siipien räpseen pysäyttämiseen tarvitaan usein yli 1/2000 s aika. Pikkulintuihin ei sekään riitä.

• 1/1000

200-300 millin zoomilla lähdetään 1/1000:sta liikkeelle. Myös tärähdysvaara on ilmeinen liikkuvaa kohdetta kuvattaessa pitkällä putkella.

• Zyde

Jos kuvattava kohde on kaukana ja vähintään variksen kokoinen, niin 1/800 aika riittää. Lähempänä oleva vastaavan kokoinen kohde tarvitsee jo vähintään 1/2500. Lentävä pikkulintu tuollaisen 1/5000.Salamaa en pikkulintujen kuvaamisessa käyttäisi. Se pilaa tunnelman, you see.

• Kokeillut?

Se pitää vain osata tehdä niin, ettei asiaa tuntematon ei sitä huomaa.

• http://www.aijaa.com/img/b/00004/1428980.jpg
      300mm, f6.3, 1/320 suljinaika, ISO 100, rajattu alkuperäisestä ja pienennetty nettikokoon.

http://www.aijaa.com/img/b/00029/1428987.jpg
      300mm, f8, 1/400 suljinaika, ISO 100, rajattu alkuperäisestä ja pienennetty nettikokoon

http://www.aijaa.com/img/b/00067/1428997.jpg
      100mm, f5.6, 1/500 suljinaika, ISO 400, pienennetty nettikokoon.

Siinä jotain ottamaani settiä, kahessa ekassa oli varusteena Canon EOS 350D EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM ja viimesessä sama runko EF 100mm f2.8 USM macro

Liiteleviä lintujahan nuo on, että ei siinä siipien pysäytykseen tarttenu mitään huippunopeita aikoja.

• oisko?

oisko malliksi originaalista rajausta terävyydestä?

Ongelmana kun on, että varsin pehmeä ja epätarkka kuva pienennettäessä näyttääkin yllättäen varsin terävältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6246
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      25
      3737
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      168
      2868
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2810
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1724
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1602
    7. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1563
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1561
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1288
    10. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1202
    Aihe