Suomalaiset pallonkiertäjät Vene-lehden mukaan:
Polar Bear (one-off) Alex Hytönen 1982, 1978-93 (3 kierrosta)
Diana III (Nautor 43) Stig Eriksson 1979-82
Skopbank of Finland (Baltic 51) Kenneth Gahmberg 1981-82 (Whitbread)
Cabane III (Sandström) Pehr & Märtha Sandström 1985, 1983-2005 (3 kierrosta)
Dynamite (Swan 371) Heikki & Heli Ervi 1983-85
Fazer Finland (Swan 651) Mikki Berner 1985-86 (Whitbread)
Tindora (Swan 57) Jussi & Doris Aspiala 1978-86
Vanda (Jon 33) Erkki & Jyrki Kautto 1984-86
Belmont Finland (Swan 51) Harry Harkimo 1986-87 (BOC Challenge)
Colt by Rettig (Sirena 44) Pentti Salmi 1986-87 (BOC Challenge)
Magdalena III (HR Rasmus35) Timo Jortikka 1985 87
Joutsikki III (Baltic C & C 33) Matti & Sirkka Rapeli 1985-87
Dike (S&S 6.6) Kari & Arja Myyrinmaa 1986-87
Merilyn (one-off 56) Juhani Rajakenttä 1986-89
Belmont Finland II (Maxi) Harry Harkimo 1989-90 (Whitbread)
Union Bank of Finland (Maxi) Ludde Ingvall 1989-90 (Whitbread)
Neptun (Contrast 362) Tor-Erik Andersson 1989-90
Aiolos (S&S 38) Olof & Anne Palmgren 1988-91
Cacadu IV (First 51) Arne Blässar 1991-92 Europa-92
Daughter of Baltic (Lunstroo 56) Ismo Nikola 1991-92 Europa-92
Soolo (Contest 43) Pekka Hyyryläinen 1991-92 Europa-92
Beata Maria II (HR 42) Jyrki Jalo 1988-93
Cornish Kestrel (Southshore 43) Jaakko & Ulla Joutsenlahti 1990-93
Henrita (C.A. 40 ketsi) Henry Hackman 1988-94
Rock’n Roll (C.A. 33) Otto Kuojärvi 1990-94
Maria V (Pedrick 40) Juhani Heinonen 1994, 1989-98 (2 kierrosta)
Merivuokko (one-off 11 m) Pertti Duncker 1990-96
Serenada (Ile Disco12m) Jendrek & Seija Prusak 1993-96
Fillyjonk (Valiant 42 RS) Johan & Lena Lindblom 1993-96
Isadora (Norman 40) Zune Bergfors 1994-97
Lady Rose (Samson 36) Seppo & Lea Häyrinen 1995-97
Fazer Blue Magic (Swan 65) Folke West & Co 1997-98
Renata (Tayana 37) Reko Niemelä & Antti Helin 1997-99
Merenkulkija (Targa 101) Jaakko & Ilona Heiskari 1993-2000
Tinja (one-off 15 m) Timo & Lena Hopeavuo 1991-2001
Kati 3 (Aquarius S&S 40 ) Matti & Mirja Arminen 1989-2001
Violetta (Artina 33) Pertti Pulkkinen & Pirkko Torna 1994-2001
Felissa (Inferno 29) Göran & Pia Granbacka 1999-2002
Wellanova (one-off/P.O. Blomqvist) Seppo Kokkala 1999-2002
Daria (IS 400) Timo Kaski 2000-2003
Aida (Swan 42) Jari Nopanen & Marjaana Pihlajamäki 2001-2004
Laura (Kuunari) Markus Maksimainen 2002-2004
Iiris (Roberts 345) Pekka & Riitta Kärkkäinen 1999-2004
Tikki (Swan 43) Antero & Riitta Järvinen 2002-2005
Zara (Najad 441) Olli & Arja Santala 2002-2006
Arctic Lady (Stormwind 40) Ari & Eija Luoma 2003-2006
Satu III (S&S)) Kari & Satu Retkin 2004-2006
Necesse (Avance 36) Kari & Marika Ollikainen 2007
Yhtyneet Kuvalehdet 2007 | Käyttöehdot | Toimitus | Palaute | Osoitteenmuutos | Ilmoit
Pallonkiertäjät
81
20295
Vastaukset
- venemerkkejä
ja koot pyörivät lähellä 40:ää jalkaa. Paljonkohan listasta puuttuu purjehtijoita?
- Teräs?
Täällä kun niin huudeltiin sen teräksen nimeen, missä on ne teräsveneet?
Tuolla oli muutama, mutta kun kuulemma 90% pallonkiertäjistä suosii terästä.
Taitaa olla niin että teräsveneilijät vaan pitävät kovempaa ääntä.- seeglaaja
Tyhjät (teräs)tynnyrit kolisevat, Swanit ym. tukevat skandit kiertävät palloa kaikessa hiljaisuudessa ;)
- lasikuidun lisäksi
En tunne kaikkia listan veneitä, mutta alumiiniveneitä taisivat olla Union Bank of Finland ja Tinja. Teräsveneitä: Daughter of Baltic, Henrita, Merivuokko, Serenada, Isadora, Laura, Iiris, Arctic Lady. En ole aivan varma olivatko Rock´n Roll (CA 33), Wellanova ja Merilyn myös teräsveneitä. Betoniveneitä olivat Lady Rose ja muistaakseni myös Polar Bear. Joukon ainoa puuvene on kolme kierrosta tehnyt Cabane III.
Se millä veneellä reissu on tehty ei aina tarkoita sitä, että kyseinen vene olisi kipparin mielestä paras vene mahdolliseen uuteen reissuun. Tuskinpa kyselyä on edes tehty siitä, mitä materiaalia pallonkiertäjät suosivat omien kokemustensa perusteella. Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla. - jyyst jöö
lasikuidun lisäksi kirjoitti:
En tunne kaikkia listan veneitä, mutta alumiiniveneitä taisivat olla Union Bank of Finland ja Tinja. Teräsveneitä: Daughter of Baltic, Henrita, Merivuokko, Serenada, Isadora, Laura, Iiris, Arctic Lady. En ole aivan varma olivatko Rock´n Roll (CA 33), Wellanova ja Merilyn myös teräsveneitä. Betoniveneitä olivat Lady Rose ja muistaakseni myös Polar Bear. Joukon ainoa puuvene on kolme kierrosta tehnyt Cabane III.
Se millä veneellä reissu on tehty ei aina tarkoita sitä, että kyseinen vene olisi kipparin mielestä paras vene mahdolliseen uuteen reissuun. Tuskinpa kyselyä on edes tehty siitä, mitä materiaalia pallonkiertäjät suosivat omien kokemustensa perusteella. Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla.Jotkut pölvästit - niin kuin tämän typerän ketjun aloittaja - hieroo kaiken maailman listoja ja nimiä ja lehtijuttuja kun itsellä ei pää kestä Sipoon selkää ylittää. Tai sitten muija ei anna lupaa ylittää Sipoon selkää.
Mutta onnex on tälläiset palstat jossa paskaousut saa läppärillä seilata mahan täydestä. Turvallista ja kuivaa, sekä voi aina antaa ammattilausuntoja. Nuo munattomat seiorit. - 12+13
lasikuidun lisäksi kirjoitti:
En tunne kaikkia listan veneitä, mutta alumiiniveneitä taisivat olla Union Bank of Finland ja Tinja. Teräsveneitä: Daughter of Baltic, Henrita, Merivuokko, Serenada, Isadora, Laura, Iiris, Arctic Lady. En ole aivan varma olivatko Rock´n Roll (CA 33), Wellanova ja Merilyn myös teräsveneitä. Betoniveneitä olivat Lady Rose ja muistaakseni myös Polar Bear. Joukon ainoa puuvene on kolme kierrosta tehnyt Cabane III.
Se millä veneellä reissu on tehty ei aina tarkoita sitä, että kyseinen vene olisi kipparin mielestä paras vene mahdolliseen uuteen reissuun. Tuskinpa kyselyä on edes tehty siitä, mitä materiaalia pallonkiertäjät suosivat omien kokemustensa perusteella. Olisi tietysti mielenkiintoista kuulla.No Merilyn nyt ei ainakaan oo teräsvene,
sen takia se ei happanekkaan.
Sijainti on Suomea eteläisemmässä suvisaaristossa l. Islas Canarias
- puuttuvat
Miksi listassa ei ole yhtään Bavariaa? Unohtunut?
- Että.
Suomalaisilla on outo fiksaatio purjehtia vanhoilla homeisilla raadoilla.
Suomalaiset ei tajua, siksi. - lomavene
ja sopii pitempiinkin reissuihin, mutta pallonkiertoon tuskin mikään suosikki, kuten ei Jeanneaut tai Beneteautkaan. Tai NautiCatit.
Yksi suomalaisBavaria nyt on pallonkierrolla, Linda. Nuorta porukkaa, saa nyt nähdä miten jatkaa.
Karibian kierto on paljon lyhempi, siellä suomalaisBavarioita on käynyt ainakin nämä:
Bavaria 49, nyt kai Thaimaassa,
Bavaria 40, nyt Kreikassa,
Bavaria 39, nyt Etelä-Amerikassa,
Bavaria 36, nyt taas Suomessa.
SuomalaisSwaneja on paljon useampi tuolla Karibialla käynyt, mutta Bavaria 4 veneellä on listalla ihan kärkisijoilla. Kerro, mitä suomalaisveneitä on enemmän?
Jos sinua kiinnostaa pallonkierto Bavarialla (kuten voi päätellä kysymyksestäsi) niin lähde vaan, ihan Ok juttu, mutta esim. Amel Super Maramu tai Island Packet voi olla vielä Bavariaakin mukavampi siihen. - utelias!
lomavene kirjoitti:
ja sopii pitempiinkin reissuihin, mutta pallonkiertoon tuskin mikään suosikki, kuten ei Jeanneaut tai Beneteautkaan. Tai NautiCatit.
Yksi suomalaisBavaria nyt on pallonkierrolla, Linda. Nuorta porukkaa, saa nyt nähdä miten jatkaa.
Karibian kierto on paljon lyhempi, siellä suomalaisBavarioita on käynyt ainakin nämä:
Bavaria 49, nyt kai Thaimaassa,
Bavaria 40, nyt Kreikassa,
Bavaria 39, nyt Etelä-Amerikassa,
Bavaria 36, nyt taas Suomessa.
SuomalaisSwaneja on paljon useampi tuolla Karibialla käynyt, mutta Bavaria 4 veneellä on listalla ihan kärkisijoilla. Kerro, mitä suomalaisveneitä on enemmän?
Jos sinua kiinnostaa pallonkierto Bavarialla (kuten voi päätellä kysymyksestäsi) niin lähde vaan, ihan Ok juttu, mutta esim. Amel Super Maramu tai Island Packet voi olla vielä Bavariaakin mukavampi siihen.Onko Lindan pallonkierto vielä kesken?
- katsoisit
utelias! kirjoitti:
Onko Lindan pallonkierto vielä kesken?
http://www.linda.fi/
Useimpien pallon kierto kestää 2-4 vuotta, joillain paljon enemmänkin. Älä huolestu. - kiitti vaan
lomavene kirjoitti:
ja sopii pitempiinkin reissuihin, mutta pallonkiertoon tuskin mikään suosikki, kuten ei Jeanneaut tai Beneteautkaan. Tai NautiCatit.
Yksi suomalaisBavaria nyt on pallonkierrolla, Linda. Nuorta porukkaa, saa nyt nähdä miten jatkaa.
Karibian kierto on paljon lyhempi, siellä suomalaisBavarioita on käynyt ainakin nämä:
Bavaria 49, nyt kai Thaimaassa,
Bavaria 40, nyt Kreikassa,
Bavaria 39, nyt Etelä-Amerikassa,
Bavaria 36, nyt taas Suomessa.
SuomalaisSwaneja on paljon useampi tuolla Karibialla käynyt, mutta Bavaria 4 veneellä on listalla ihan kärkisijoilla. Kerro, mitä suomalaisveneitä on enemmän?
Jos sinua kiinnostaa pallonkierto Bavarialla (kuten voi päätellä kysymyksestäsi) niin lähde vaan, ihan Ok juttu, mutta esim. Amel Super Maramu tai Island Packet voi olla vielä Bavariaakin mukavampi siihen.Isommalla 2. sukupolven Nauticatilla lähtisin bout 10 kertaa mieluummin kuin bavalla. Kyllä kyllä, maksaahan se mutta mitäs se henkikulta maksaa ?
- Hinta.
kiitti vaan kirjoitti:
Isommalla 2. sukupolven Nauticatilla lähtisin bout 10 kertaa mieluummin kuin bavalla. Kyllä kyllä, maksaahan se mutta mitäs se henkikulta maksaa ?
On pyöreä nolla.
Miten määrittelet henkesi arvon.
Kuolleena olet arvoton, ja elävänä taas arvoton jos elät riskitöntä varmaa elämää.
Olet ihan yhtä arvoton, elävänäkin, kuin kaikki kuolleenakin, jos elämäsi on istua siellä koneen takana ja urputtaa maailman kierrosta, kun kovin hommasi on lento las palmasiin.
Selittäjät selittää, tekijät tekee. - takaisin !
Hinta. kirjoitti:
On pyöreä nolla.
Miten määrittelet henkesi arvon.
Kuolleena olet arvoton, ja elävänä taas arvoton jos elät riskitöntä varmaa elämää.
Olet ihan yhtä arvoton, elävänäkin, kuin kaikki kuolleenakin, jos elämäsi on istua siellä koneen takana ja urputtaa maailman kierrosta, kun kovin hommasi on lento las palmasiin.
Selittäjät selittää, tekijät tekee.Mitäpäs minusta tiedät... toistaiseksi olen itämerta kiertänyt isohkolla moottoriveneellä.
Mutta kohta tulee hetki mennä eteenpäin ja vaihtaa kalusto sellaiseen, millä ylitetään valtameriä. Ja siihen käy ainoastaan tukeva, tilava ja taatusti vankkarakenteinen vene.
Nauticateissa viehättää em. ominaisuuksien lisäksi se mihin on moottoriveneesä tottunut, eli salonki merinäkymillä (plus sisäohjausmahdollisuus) ! - Ihmeessä?
takaisin ! kirjoitti:
Mitäpäs minusta tiedät... toistaiseksi olen itämerta kiertänyt isohkolla moottoriveneellä.
Mutta kohta tulee hetki mennä eteenpäin ja vaihtaa kalusto sellaiseen, millä ylitetään valtameriä. Ja siihen käy ainoastaan tukeva, tilava ja taatusti vankkarakenteinen vene.
Nauticateissa viehättää em. ominaisuuksien lisäksi se mihin on moottoriveneesä tottunut, eli salonki merinäkymillä (plus sisäohjausmahdollisuus) !NE pärjää niillä 30 tuhannella bavarialla tuolla maailmalla.
Kaikkia ei ole myyty suomenlahdelle, osa on isoilla merilläkin. - äkkiä mieleen
lomavene kirjoitti:
ja sopii pitempiinkin reissuihin, mutta pallonkiertoon tuskin mikään suosikki, kuten ei Jeanneaut tai Beneteautkaan. Tai NautiCatit.
Yksi suomalaisBavaria nyt on pallonkierrolla, Linda. Nuorta porukkaa, saa nyt nähdä miten jatkaa.
Karibian kierto on paljon lyhempi, siellä suomalaisBavarioita on käynyt ainakin nämä:
Bavaria 49, nyt kai Thaimaassa,
Bavaria 40, nyt Kreikassa,
Bavaria 39, nyt Etelä-Amerikassa,
Bavaria 36, nyt taas Suomessa.
SuomalaisSwaneja on paljon useampi tuolla Karibialla käynyt, mutta Bavaria 4 veneellä on listalla ihan kärkisijoilla. Kerro, mitä suomalaisveneitä on enemmän?
Jos sinua kiinnostaa pallonkierto Bavarialla (kuten voi päätellä kysymyksestäsi) niin lähde vaan, ihan Ok juttu, mutta esim. Amel Super Maramu tai Island Packet voi olla vielä Bavariaakin mukavampi siihen.Suomalaisvalmisteisia veneitä joita on yli neljä käynyt karibialla ainakin Baltic, Jonmeri, Finngulf.
Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa.
Balticilla varmaan kymmeniä ylityksiä ja jonmerilläkin reippaasti yli kymmenen.
Joku joka tietää voi kirjoittaa lisää listaan jos jaksaa tai viitsii. - raasua,..,.,.
äkkiä mieleen kirjoitti:
Suomalaisvalmisteisia veneitä joita on yli neljä käynyt karibialla ainakin Baltic, Jonmeri, Finngulf.
Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa.
Balticilla varmaan kymmeniä ylityksiä ja jonmerilläkin reippaasti yli kymmenen.
Joku joka tietää voi kirjoittaa lisää listaan jos jaksaa tai viitsii.Eppa paljoa tiedä, että ennen noita muoviveneitä ei suomalaiset maailmalla liuikknut? Eipä tietenkään...
- Monia.
äkkiä mieleen kirjoitti:
Suomalaisvalmisteisia veneitä joita on yli neljä käynyt karibialla ainakin Baltic, Jonmeri, Finngulf.
Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa.
Balticilla varmaan kymmeniä ylityksiä ja jonmerilläkin reippaasti yli kymmenen.
Joku joka tietää voi kirjoittaa lisää listaan jos jaksaa tai viitsii.Onhan noita suomalaismerkkejä.
Avance, Nauticat, Merivuokko, IS...... - liioittelisi:
äkkiä mieleen kirjoitti:
Suomalaisvalmisteisia veneitä joita on yli neljä käynyt karibialla ainakin Baltic, Jonmeri, Finngulf.
Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa.
Balticilla varmaan kymmeniä ylityksiä ja jonmerilläkin reippaasti yli kymmenen.
Joku joka tietää voi kirjoittaa lisää listaan jos jaksaa tai viitsii."Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa. "
Siis 4 Finnsaieria on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Siis 4 Maestroa on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Siis 4 Degeröä on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Kerro lisää noista, edes muutaman veneen nimi ja vuodet? - tärkeää ?
liioittelisi: kirjoitti:
"Muutaman Maestron tiedän käyneen siellä, ja Degerön.
Onhan finnsailerillakin ylitetty atlantti ilmeisesti useempaan kertaan.
Epäilen että jokainen näistä venemalleista on käynyt
karibialla vähintään neljä kertaa. "
Siis 4 Finnsaieria on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Siis 4 Maestroa on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Siis 4 Degeröä on muka käynyt Suomesta Karibialla?
Kerro lisää noista, edes muutaman veneen nimi ja vuodet?En halua sekaantua kinasteluunne, mutta laitan linkin Degeröllä tehdystä Atlantin kierroksesta. Juttuja on mukava lukea, jos valtamerireissun aikoo tehdä tai on tehnyt. http://www.josset.fi/yjokinen/lokikirja/AtlanticCircuit2002-3.pdf
Jos ARC:iin osallistuneiden suomalaisveneiden nimet ja venetyypit kiinnostavat, kannattaa selailla ARC:ien luetteloita worldcruising.com:in sivuilta. Joka vuosi on ollut suomalaisia mukana. Atlantin kiertäjiä on tietysti huomattavasti enemmän kuin maailman ympäri seilanneita. - hieno linkki
tärkeää ? kirjoitti:
En halua sekaantua kinasteluunne, mutta laitan linkin Degeröllä tehdystä Atlantin kierroksesta. Juttuja on mukava lukea, jos valtamerireissun aikoo tehdä tai on tehnyt. http://www.josset.fi/yjokinen/lokikirja/AtlanticCircuit2002-3.pdf
Jos ARC:iin osallistuneiden suomalaisveneiden nimet ja venetyypit kiinnostavat, kannattaa selailla ARC:ien luetteloita worldcruising.com:in sivuilta. Joka vuosi on ollut suomalaisia mukana. Atlantin kiertäjiä on tietysti huomattavasti enemmän kuin maailman ympäri seilanneita.olipa mukavaa luettavaa, rohkaisevaa ja haaveita nostatavaa. veneen ei siis tarvitsekkaan olla mikään swan.
- tuosta,,,
listasta Harkimo luokkaa.
- on???????
Harkimo-luokka?
- laiska.
Kuinkahan moni noista noin 50 veneestä kiersi pallon menmättä Panaman kanavan läpi eli Milk Wayta pitkin?
- Coconut Milk Run?
Tällä nimellä tunnetaan Panamasta tai Amerikan rannikolta purjehdittava itäisen Tyynen valtameren pasaatituulireitti, jonka etapit ovat: Galapagos - Marquesas -Tuomotus - Ranskan Polynesia - Cook Islands - Tonga - Fiji - Australia.
Panaman kanavan läpi tälle "Cocunut Milk Run" reitille lähtee lähes pari sataa venettä vuosittain (180 venettä v. 2006), joukossa yleensä joku suomalaisvenekin. Varmaan suurin osa luettelossa mainituista suomalaisista käytti tätä suosittua reittiä, joka kyllä voi olla reipastuulisempi kuin lempinimestä voisi kuvitella.
"Milky Way" = linnunrata tähtitaivaalla - laiska.
Coconut Milk Run? kirjoitti:
Tällä nimellä tunnetaan Panamasta tai Amerikan rannikolta purjehdittava itäisen Tyynen valtameren pasaatituulireitti, jonka etapit ovat: Galapagos - Marquesas -Tuomotus - Ranskan Polynesia - Cook Islands - Tonga - Fiji - Australia.
Panaman kanavan läpi tälle "Cocunut Milk Run" reitille lähtee lähes pari sataa venettä vuosittain (180 venettä v. 2006), joukossa yleensä joku suomalaisvenekin. Varmaan suurin osa luettelossa mainituista suomalaisista käytti tätä suosittua reittiä, joka kyllä voi olla reipastuulisempi kuin lempinimestä voisi kuvitella.
"Milky Way" = linnunrata tähtitaivaallaTarkoitus oli sama ja olihan vahingossa sentään Maito oikein.
Panaman kanava lyhentää ja helpottaa pallonkiertoa ratkaisevasti ja niinpä luettelossa on noita parin vuoden aikoja jotka kyllä Suomesta - Suomeen on todellisia suorituksia.
Mutta saahan sanottua tärkeimmän: Olen purjehtinut maapallon ympäri! - tietämättömyyttä??
laiska. kirjoitti:
Tarkoitus oli sama ja olihan vahingossa sentään Maito oikein.
Panaman kanava lyhentää ja helpottaa pallonkiertoa ratkaisevasti ja niinpä luettelossa on noita parin vuoden aikoja jotka kyllä Suomesta - Suomeen on todellisia suorituksia.
Mutta saahan sanottua tärkeimmän: Olen purjehtinut maapallon ympäri!Nimimerkki "laiska" on todennäköisesti käsittänyt matkapurjehduksen idean väärin. En usko, että pallonkierron motiivi ainakaan enemmistöllä on "suoritus" tai omasta suorituksesta sanomaan pääseminen "olen purjehtinut maapallon ympäri!". Epäilen, että pelkästään sillä motiivilla lähtevillä voi tulla koti-ikävä kesken kaiken. Kilpapurjehdus pallon ympäri on tietysti oma lukunsa.
Pääasia maailman ympäri purjehtimisessa on kuitenkin itse purjehtiminen ja planeettamme näkeminen, elämysten kerääminen. Tiedät jos teet.
Moni ajattelee reitin suunnittelussa myös turvallisuustekijöitä ja siksi pasaatituulireitti on hyvä valinta, jota ei kannata vähätellä. Se on enimmäkseen reipasta myötäistä kuten alkumatkakin Atlantin yli. Tavanomainen sarjavalmisteinen lasikuituvene ei ole hyvä valinta eteläisen reitin käyttämiseen.
Jos erilaiset reittivaihtoehdot ja aikataulut kiinnostavat, kannattaa tutustua kirjaan "World Cruising Routes".
Kahden vuoden retki lyhintä reittiä käyttäen on siinä mielessä huono, että varsinaisen retkeilyyn jää vain vähän aikaa. Esim. Uusi-Seelanti jää kokonaan näkemättä. Kahden vuoden aikataulu on vaihtoehto ehkä vain siinä tapauksessa, että pitempään vapaa-aikaan ei ole mahdollisuutta ammatin tai jonkun muun syyn takia. - laiska.
tietämättömyyttä?? kirjoitti:
Nimimerkki "laiska" on todennäköisesti käsittänyt matkapurjehduksen idean väärin. En usko, että pallonkierron motiivi ainakaan enemmistöllä on "suoritus" tai omasta suorituksesta sanomaan pääseminen "olen purjehtinut maapallon ympäri!". Epäilen, että pelkästään sillä motiivilla lähtevillä voi tulla koti-ikävä kesken kaiken. Kilpapurjehdus pallon ympäri on tietysti oma lukunsa.
Pääasia maailman ympäri purjehtimisessa on kuitenkin itse purjehtiminen ja planeettamme näkeminen, elämysten kerääminen. Tiedät jos teet.
Moni ajattelee reitin suunnittelussa myös turvallisuustekijöitä ja siksi pasaatituulireitti on hyvä valinta, jota ei kannata vähätellä. Se on enimmäkseen reipasta myötäistä kuten alkumatkakin Atlantin yli. Tavanomainen sarjavalmisteinen lasikuituvene ei ole hyvä valinta eteläisen reitin käyttämiseen.
Jos erilaiset reittivaihtoehdot ja aikataulut kiinnostavat, kannattaa tutustua kirjaan "World Cruising Routes".
Kahden vuoden retki lyhintä reittiä käyttäen on siinä mielessä huono, että varsinaisen retkeilyyn jää vain vähän aikaa. Esim. Uusi-Seelanti jää kokonaan näkemättä. Kahden vuoden aikataulu on vaihtoehto ehkä vain siinä tapauksessa, että pitempään vapaa-aikaan ei ole mahdollisuutta ammatin tai jonkun muun syyn takia.Mielestäni matkapurjehduksen idea on hallussa eikä siihen todella sisälly kahden vuoden pallon kierrot.
Niin kuin itsekin päädyit toteamukseen että silloin retkeilyyn jää vain vähän aikaa ja matkapurjehduksessa se edustaa kuitenkin suurintaosaa purjehduksesta.
Lopulta pallonkierrolta jää käteen vain kauhea kiire ja toteamus, tulihan kierrettyä. - mieltä
laiska. kirjoitti:
Mielestäni matkapurjehduksen idea on hallussa eikä siihen todella sisälly kahden vuoden pallon kierrot.
Niin kuin itsekin päädyit toteamukseen että silloin retkeilyyn jää vain vähän aikaa ja matkapurjehduksessa se edustaa kuitenkin suurintaosaa purjehduksesta.
Lopulta pallonkierrolta jää käteen vain kauhea kiire ja toteamus, tulihan kierrettyä.Muistan J.Prusakin venelehdessä julkaistun lopputoteaman viimeisestä reissusta, että tämän matkan kokemusten perusteella hän olisi käyttänyt aikaa (muistaakseni) vuoden enemmän ja ottanut mukaan paljon enemmän rahaa. Tulkitsen lausunnon niin, että charterointi oli muodostunut rasitteeksi.
- kiertänyt
laiska. kirjoitti:
Mielestäni matkapurjehduksen idea on hallussa eikä siihen todella sisälly kahden vuoden pallon kierrot.
Niin kuin itsekin päädyit toteamukseen että silloin retkeilyyn jää vain vähän aikaa ja matkapurjehduksessa se edustaa kuitenkin suurintaosaa purjehduksesta.
Lopulta pallonkierrolta jää käteen vain kauhea kiire ja toteamus, tulihan kierrettyä.Lentäen,tai ottanut paksumman lompsan mukaan.
- Ihmeessä?
laiska. kirjoitti:
Mielestäni matkapurjehduksen idea on hallussa eikä siihen todella sisälly kahden vuoden pallon kierrot.
Niin kuin itsekin päädyit toteamukseen että silloin retkeilyyn jää vain vähän aikaa ja matkapurjehduksessa se edustaa kuitenkin suurintaosaa purjehduksesta.
Lopulta pallonkierrolta jää käteen vain kauhea kiire ja toteamus, tulihan kierrettyä.Kiertää se 2 vuodessa?
Käytä siihen 6.
Minä kiersin 2 vuodessa lentäen/junalla/bussilla jne jne..Ja jäi vielä paljon näkemättä.
Halvimmaksi se tulee niin.
Seuraavan kerran kierrän veneellä, ja aikaa varaan loppu elämän, lopetan kiertämisen kun saan tarpeekseen. - kiellettyjä?
Eikö sun määritelmissä ole pallonkiertäjä jos on käyttänyt jotakin kanavaa hyväkseen? Kiel-Panama-Suez? Luulen että aika moni listan veneistä on käyttänyt jotakin näistä kierroksensa aikana. Olet sinäkin kesälomallasi käynyt Maarianhaminassa vaikka olisit mennyt sinne Lemströmin kanavan kautta.
- kanavia voi käyttää ..
kiellettyjä? kirjoitti:
Eikö sun määritelmissä ole pallonkiertäjä jos on käyttänyt jotakin kanavaa hyväkseen? Kiel-Panama-Suez? Luulen että aika moni listan veneistä on käyttänyt jotakin näistä kierroksensa aikana. Olet sinäkin kesälomallasi käynyt Maarianhaminassa vaikka olisit mennyt sinne Lemströmin kanavan kautta.
Kesälomaretkillä moni tämänkin foorumin lukijoista varmaankin on mennyt Götan kanavan kautta, ettei tarvitsisi purjehtia Itämerta molempiin suuntiin. Götan kanava voi olla mukava kokemus nuorille perheenjäsenille kesälomareissulla. Yksi kesäloman reitti on NOK (=kielin kanavan virallinen lyhenne), josta Helgolandin kautta Jyllannin rannikkoa pohjoiseen ja takaisin Limfjordenin kautta (vaihtoehto Skagerrakille).
Kanarialle purjehtiessa voi halutessaan välttää vilkasliikenteisen Englannin kanaalin, jos käyttää Kaledonian kanavaa. Sieltä sitten voi jatkaa Irlannin kautta eteenpäin.
Jotkut menevät Välimerelle Euroopan kanavaverkoston kautta (veneen syväyksen oltava mieluiten alle 1,8 m).
Suezin kanava lyhentää pallonkiertoa huomattavasti, mutta Somalian rannikkoa kannattaa välttää. On suosittua, että veneet kokoontuvat eskaaderiksi ja purjehtivat merirosvouksen riskialueen yhdessä.
Kyllä kanavat kannattaa muistaa, kun suunnittelee purjehdusreittejään. - ja sen perusteista
laiska. kirjoitti:
Mielestäni matkapurjehduksen idea on hallussa eikä siihen todella sisälly kahden vuoden pallon kierrot.
Niin kuin itsekin päädyit toteamukseen että silloin retkeilyyn jää vain vähän aikaa ja matkapurjehduksessa se edustaa kuitenkin suurintaosaa purjehduksesta.
Lopulta pallonkierrolta jää käteen vain kauhea kiire ja toteamus, tulihan kierrettyä.Ei sitä kiireessä toki kannatakaan tehdä, jos matkapurjehduksesta on kyse. Tosin kaikilla ei ole varaa jäädä reissailemaan vuosikausiksi, jos ei ole valtavia säästöjä tai pysty tienaamaan matkalla tarpeeksi. Monilla se on taloudellinen kysymys, ja kotiin on palattava töihin tienaamaan rahaa ruokaan ja muuhun.
Ja mitä reitin valintaan tulee, itse en ainakaan ole niin masokisti, että viitsisin lähteä alakautta kiertämään Etelä-Amerikkaa. Siellä voi tulla vilukin. Mukavuudenhaluisena nautiskelijana valitsen mieluiten reitin, jossa todennäköisimmin on suotuisat kelit, miellyttävä ilmasto ja miksei kiinnostavaa nähtävääkin - mikä itse kutakin sitten kiinnostaakin. - koneelta
Ihmeessä? kirjoitti:
Kiertää se 2 vuodessa?
Käytä siihen 6.
Minä kiersin 2 vuodessa lentäen/junalla/bussilla jne jne..Ja jäi vielä paljon näkemättä.
Halvimmaksi se tulee niin.
Seuraavan kerran kierrän veneellä, ja aikaa varaan loppu elämän, lopetan kiertämisen kun saan tarpeekseen.Pois isin koneelta ja heti itsetunto-pikkuhjallis!
- Ei käy.
koneelta kirjoitti:
Pois isin koneelta ja heti itsetunto-pikkuhjallis!
Onnenlahjat.
Toiset haaveilee toiset tekee.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta toteuttaa haaveitaan, minä olen toteuttanut suurimman osan.
Mutta älä ole kateellinen, jäähän sinulle ne haaveet joita voit muistella sitten kuolinvuoteella, ja kiroilla kun ei tullut lähdettyä.
Harvoin kadutaan tehtyjä juttuja, yleensä kadutaan kun ei tehty. - hohhoijaa...
Ei käy. kirjoitti:
Onnenlahjat.
Toiset haaveilee toiset tekee.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta toteuttaa haaveitaan, minä olen toteuttanut suurimman osan.
Mutta älä ole kateellinen, jäähän sinulle ne haaveet joita voit muistella sitten kuolinvuoteella, ja kiroilla kun ei tullut lähdettyä.
Harvoin kadutaan tehtyjä juttuja, yleensä kadutaan kun ei tehty.Vankilat on täynnä porukkaa, joka katuu tekojaan. En tarkoita että maailmanmatkailu pitäisi olla lailla kiellettyä, vaan kommentoin vain tuulesta temmattua loppukaneettiasi.
- kova hinta
Ei käy. kirjoitti:
Onnenlahjat.
Toiset haaveilee toiset tekee.
Kaikilla ei ole mahdollisuutta toteuttaa haaveitaan, minä olen toteuttanut suurimman osan.
Mutta älä ole kateellinen, jäähän sinulle ne haaveet joita voit muistella sitten kuolinvuoteella, ja kiroilla kun ei tullut lähdettyä.
Harvoin kadutaan tehtyjä juttuja, yleensä kadutaan kun ei tehty.Vaikka meni vaimo, perhe, ammattitaito työpaikka ja koulutus, mutta saipa olla hetken yhtä lapsellinen kuin John Wayne ja muut isovyönsolkiset.
Menetit paljon aikuisen oikeasti! - Wiki
kova hinta kirjoitti:
Vaikka meni vaimo, perhe, ammattitaito työpaikka ja koulutus, mutta saipa olla hetken yhtä lapsellinen kuin John Wayne ja muut isovyönsolkiset.
Menetit paljon aikuisen oikeasti!Aletaan olla siinä onnellisessa asemassa, että voidaan tehdä erilaisia valintoja, yhteiskuntaluokasta riippumatta. Tässä suhteessa siis paremmassa asemassa kuin suurin osa maapallon väestöstä.
Valintoja silti, jos lentää ja liftaa ympäri pallon, samaan aikaan ei voi purjehtia, eikä samaan aikaan hoitaa puutarhaa jota kiinalaiset kutsuvat onnellisuuden huipentumaksi. No, suomalaiselle metsänhoito voi tuottaa saman onnentilan. Valinta on elää joku jakso elämästään tai koko elämänsä vain itseä varten. Tätä kutsutaan egoismiksi tai hedonismiksi - vaikka masokismi saattaa tässä väijyä hyvin lähellä nurkan takana. Toinen valinta on elää lajityypillisesti lauman osana ja keskittyä reproduktioon eli perheen hoivaamiseen - ensin lapset sitten lapsenlapset ovat todisteena siitä että olet saanut jotain aikaan. Tai voi rakentaa veneen tai talon, tai voi toteuttaa yhteisöllisyyttään politiikassa tai järjestöelämässä tai pursiseurassa. Yksi valinta on helliä kilpailuviettiä ja käydä tiistaikisoissa sekä shakkikerhossa. Näitä ei voi tehdä samaan aikaan kun purjehtii maapallon ympäri. Valintoja siis kaikki tyynni.
Valinnassa vaikeinta on sen tekeminen, eli päätös. Päätös siitä että NYT minä lähden purjehtimaan pallon ympäri tai edes Atlantin yli. Päätös siitä että jätän työn, ystävät, muut maalliset harrastukset ja lähden!
Minä en ole (vielä?) sitä päätöstä tehnyt. Metsänhoito on vielä tärkeää. Kesälomalla tietysti on myös tehtävä valinta koska kolmen neljän viikon poissaolo tarkoittaa sitä että punaherukat alkavat jo varista pensaista, perunapenkki ei erotu savikan alta ja kyyt luikertelevat rauhassa leikkaamattomassa nurmikossa. Vaimo palaa riemumielin pistämään paikkoja järjestykseen kun minä vasta kolmannen viikon jälkeen olen päässyt makuun, juurtunut veneeseeni.
Sitten sanoja ja sanontoja joita en voi sietää:
"aikuisen oikeesti" - ällöttävin kaikista, puberteettista lässytystä!
"saippuaooppera" - suomeksi äännettynä kankea sanahirvitys jolla ei ole edes mitään sisältöä
"sohvaperuna" - mikä saakelin peruna???
"kaikilla herkuilla" - ketsuppia koelaudalla, valkosipulimajoneesia lattiamatoissa ja kurkkusalaatti takapenkillä, rasvaisen nakkariannoksen hajua levittävä vunderpaumi hanskalokerossa, yök! - Wiki
Wiki kirjoitti:
Aletaan olla siinä onnellisessa asemassa, että voidaan tehdä erilaisia valintoja, yhteiskuntaluokasta riippumatta. Tässä suhteessa siis paremmassa asemassa kuin suurin osa maapallon väestöstä.
Valintoja silti, jos lentää ja liftaa ympäri pallon, samaan aikaan ei voi purjehtia, eikä samaan aikaan hoitaa puutarhaa jota kiinalaiset kutsuvat onnellisuuden huipentumaksi. No, suomalaiselle metsänhoito voi tuottaa saman onnentilan. Valinta on elää joku jakso elämästään tai koko elämänsä vain itseä varten. Tätä kutsutaan egoismiksi tai hedonismiksi - vaikka masokismi saattaa tässä väijyä hyvin lähellä nurkan takana. Toinen valinta on elää lajityypillisesti lauman osana ja keskittyä reproduktioon eli perheen hoivaamiseen - ensin lapset sitten lapsenlapset ovat todisteena siitä että olet saanut jotain aikaan. Tai voi rakentaa veneen tai talon, tai voi toteuttaa yhteisöllisyyttään politiikassa tai järjestöelämässä tai pursiseurassa. Yksi valinta on helliä kilpailuviettiä ja käydä tiistaikisoissa sekä shakkikerhossa. Näitä ei voi tehdä samaan aikaan kun purjehtii maapallon ympäri. Valintoja siis kaikki tyynni.
Valinnassa vaikeinta on sen tekeminen, eli päätös. Päätös siitä että NYT minä lähden purjehtimaan pallon ympäri tai edes Atlantin yli. Päätös siitä että jätän työn, ystävät, muut maalliset harrastukset ja lähden!
Minä en ole (vielä?) sitä päätöstä tehnyt. Metsänhoito on vielä tärkeää. Kesälomalla tietysti on myös tehtävä valinta koska kolmen neljän viikon poissaolo tarkoittaa sitä että punaherukat alkavat jo varista pensaista, perunapenkki ei erotu savikan alta ja kyyt luikertelevat rauhassa leikkaamattomassa nurmikossa. Vaimo palaa riemumielin pistämään paikkoja järjestykseen kun minä vasta kolmannen viikon jälkeen olen päässyt makuun, juurtunut veneeseeni.
Sitten sanoja ja sanontoja joita en voi sietää:
"aikuisen oikeesti" - ällöttävin kaikista, puberteettista lässytystä!
"saippuaooppera" - suomeksi äännettynä kankea sanahirvitys jolla ei ole edes mitään sisältöä
"sohvaperuna" - mikä saakelin peruna???
"kaikilla herkuilla" - ketsuppia koelaudalla, valkosipulimajoneesia lattiamatoissa ja kurkkusalaatti takapenkillä, rasvaisen nakkariannoksen hajua levittävä vunderpaumi hanskalokerossa, yök!Vaikka tämä on offtopikkia sekä palstan että ketjun suhteen - sorry, en malta olla lisäämättä vielä yhtä nykytrokareitten slangifraasia. Ovat autojobbarit onneksi noista "herkuista" päässet aika lailla eroon, mutta nyt ostaessa kysytään "mikä on tiukka hinta?"
Niin, mikä on tiukka hinta??? Eikös se ole suurin hinta millä joku on valmis tavaran ostamaan? Miksi sitä pitää myyjältä kysyä? Eikö enää tuon paremmin osata tinkiä? On mennyt köyhäksi kaupankäyntislangi!
Ärsytti nimittäin kun myin vanhan autoni joku aika sitten, halvalla ja aika nopeasti meni kun pistin pyyntihinnan selvästi alakanttiin. Sitten näitä joppareita ja manneloita soitteli "mikä on tiukka hinta?" No, vastasin että viitisen tonnia tuohon pyyntiin lisää niin alkaa kuulostaa vähän liiankin tiukalta... Eihän tuosta mitään tullut ja auto menikin ihan asialliselle yksityishenkilölle, tarpeeseen. Sen jälkeen nuo jopparit vielä soittelivat ja kun kerroin auton jo mennen "haist v....!" oli normaalit onnittelut hyvin sujuneen automyynnin kunniaksi.
Tuli vähän mieleen etteivät ole tiukkaa nähneetkään, niinkuin meikäläinen ennenwanhaan ;-) - oftopikkia
Wiki kirjoitti:
Vaikka tämä on offtopikkia sekä palstan että ketjun suhteen - sorry, en malta olla lisäämättä vielä yhtä nykytrokareitten slangifraasia. Ovat autojobbarit onneksi noista "herkuista" päässet aika lailla eroon, mutta nyt ostaessa kysytään "mikä on tiukka hinta?"
Niin, mikä on tiukka hinta??? Eikös se ole suurin hinta millä joku on valmis tavaran ostamaan? Miksi sitä pitää myyjältä kysyä? Eikö enää tuon paremmin osata tinkiä? On mennyt köyhäksi kaupankäyntislangi!
Ärsytti nimittäin kun myin vanhan autoni joku aika sitten, halvalla ja aika nopeasti meni kun pistin pyyntihinnan selvästi alakanttiin. Sitten näitä joppareita ja manneloita soitteli "mikä on tiukka hinta?" No, vastasin että viitisen tonnia tuohon pyyntiin lisää niin alkaa kuulostaa vähän liiankin tiukalta... Eihän tuosta mitään tullut ja auto menikin ihan asialliselle yksityishenkilölle, tarpeeseen. Sen jälkeen nuo jopparit vielä soittelivat ja kun kerroin auton jo mennen "haist v....!" oli normaalit onnittelut hyvin sujuneen automyynnin kunniaksi.
Tuli vähän mieleen etteivät ole tiukkaa nähneetkään, niinkuin meikäläinen ennenwanhaan ;-)Siinä lasten ja lastenlasten välissä hoidetaan vanhemmat. Aika mukavasti autokauppasi meni jos jopparit vielä perään soittelivat vaikkapa vain haistatellakseen. Minäkin yritin luopua vanhasta autostani veroalen huumassa ja ajattelin myynnin edistämiseksi ottaa näin syksyllä tarvittaessa moottoripyörän vaihdossa. Paras tarjous eräältä jopparilta oli että olisin joutunut maksamaan käytetystä moottoripyörästä uuden hinnan ja antamaan lisäksi autoni ilmaiseksi.
- Vastoin.
kova hinta kirjoitti:
Vaikka meni vaimo, perhe, ammattitaito työpaikka ja koulutus, mutta saipa olla hetken yhtä lapsellinen kuin John Wayne ja muut isovyönsolkiset.
Menetit paljon aikuisen oikeasti!Vaimo oli mukana, saimme todella paljon.
Reissuja on tehty jo useampi. - Ymmärtäminen.
hohhoijaa... kirjoitti:
Vankilat on täynnä porukkaa, joka katuu tekojaan. En tarkoita että maailmanmatkailu pitäisi olla lailla kiellettyä, vaan kommentoin vain tuulesta temmattua loppukaneettiasi.
Sana harvoin esiintyi lauseessa.
Ei kaikki vankilassakaan tekojaan kadu, suurin osa katuu kiinnijäämistä.
Suurin osa katuu tekemättömiä tekoja, harva tehtyjä.
Huomaa sana "harva" - vaimo meni
Vastoin. kirjoitti:
Vaimo oli mukana, saimme todella paljon.
Reissuja on tehty jo useampi.Ja muut paitsi vaimo menetettiin?
Kyllä on arvot sieltä! - Mietintää?
vaimo meni kirjoitti:
Ja muut paitsi vaimo menetettiin?
Kyllä on arvot sieltä!Menetätkä aina nuo asiat kun reissaat?
Työpaikka ei mennyt yhdelläkään reissulla, maailmankatsomus avartui, kokemuksia ja hyviä ystäviä sai roppakaupalla, ammattitaito ja koulutus ei katoa minnekkään kun käy reissussa, vai joudutko kouluttaa itsesi kanarian reissun jälkeen aina uudestaan, vaikutat siltä että se on sinun lomakohde.
Kiitos koulutuksen ja ammattitaidon, sain tehdä paljon mukavia hommia matkoillani, ja tutustua samalla muiden tapoihin tehdä asioita.
Eihän siinä mitään jos ei halua reissata, jos koko elämä on siinä kodin, työpaikan, krouvin ja s-marketin alueella.
Ei ainakaan menetä paljoa, jos ei mitään uutta kyllä saakkaan.
- outlanderisti
Löydän tuosta heti puutteita, esim entisen työkaverini vanhemmat puuttuvat listalta. He kiersivät pallon 1996-2005 välillä. Viettivät kolme vuotta karibian rannikkovaltioissa joissa heihin suhtauduttiin erittäin ystävällisesti (täydellinen Espanjan taito). Onhan tuolla listalla liki kolmannes muita kuin kuttaperkkaa. Samoin listalta puuttuu Swan joka periaatteessa kiersi pallon vaikkei Suomeen koskaan palannut (myytiin välimerellä joskus 1995).
- puutteista Vene-lehteen !!
Pekka Kärkkäinen, s/y Iiris, keräsi listan ja ilmoitti Vene-lehdessä, että mahdolliset lisäykset olisivat tervetulleita.
Listaan ei ole otettu "melkein" pallon kiertoja, vain todellisia täyskierroksia. Siksi sieltä puuttuu vaikkapa s/y Kristiina (37ft teräsvene), joka kävi mm. Alaskassa. Osa suomalaispurjehtijoista on yhä reissussa, mm. teräsveneet Snoopy ja Liv. S/y Ninni on jo kiertänyt Kapkaupungin ja tulee Namibian kautta kotimatkalle. Ensimmäinen suomalais-Bavaria lienee hiljalleen tulossa kotiinpäin Suezin kautta?
Toissa kesänä, jolloin "suurten vesien seilorit" kutsuttuina kokoontuivat Kotkan Meripäiville, listassa ei havaittu puutteita. - Riippuu
Ehkäpä ystäväsi vanhemmat ei kiertäneetkään palloa?
Ehkä kävivät vain pitkällä karibiankierrolla.
Monen pallonkierto on tyssännyt useammaksi vuodeksi karibialle.
Swan ei kiertänyt palloa, jos ei palannut samlle asteviivalle ennen myyntiä, kun lähdössä. - outlanderisti
Riippuu kirjoitti:
Ehkäpä ystäväsi vanhemmat ei kiertäneetkään palloa?
Ehkä kävivät vain pitkällä karibiankierrolla.
Monen pallonkierto on tyssännyt useammaksi vuodeksi karibialle.
Swan ei kiertänyt palloa, jos ei palannut samlle asteviivalle ennen myyntiä, kun lähdössä.Eli vene palas Suezin kautta Välimerelle ja Kreikkaan ja siitä takapakkia Marmarikseen jossa myytiin. Helsingistä oli lähtenyt joten kyllä sen pitäis pallonkierto olla. Kaikki eivät vain "elvistele" sillä pallonkierrolla. Kaverin vanhemmat kiersivät pallon myöskin Suez ja välimeri, siitä en ole varma palasiko vene koskaan suomeen.
- p.p.
outlanderisti kirjoitti:
Eli vene palas Suezin kautta Välimerelle ja Kreikkaan ja siitä takapakkia Marmarikseen jossa myytiin. Helsingistä oli lähtenyt joten kyllä sen pitäis pallonkierto olla. Kaikki eivät vain "elvistele" sillä pallonkierrolla. Kaverin vanhemmat kiersivät pallon myöskin Suez ja välimeri, siitä en ole varma palasiko vene koskaan suomeen.
Pallonkierrolla tarkoitetaan että lähdetään jostain paikasta ja palataan sinne pallo kierrettyä.
Se on kuin rengaslinja.
Jos taas lähdetään Helsingistä Karibialla ja kierretään pallo Marmarikseen niin sitä ei pikkumaisuudessa haluta sanoa pallonkierroksi.
Tuolla luettelossa on kyllä esimerkiksi S/Y RENATA http://www.renata.edu.hel.fi/ joka omassa lokissaan jää Kyprokselle. Jos ja kun se myytiin siellä niin vaikka se lähti Helsingistä ja kiersi pallon niin se ei näillä tiedoilla kuuluisi luetteloon.
Sellaista pallonkiertoa voi sanoa "elvistelyksi". - pallonkierto
p.p. kirjoitti:
Pallonkierrolla tarkoitetaan että lähdetään jostain paikasta ja palataan sinne pallo kierrettyä.
Se on kuin rengaslinja.
Jos taas lähdetään Helsingistä Karibialla ja kierretään pallo Marmarikseen niin sitä ei pikkumaisuudessa haluta sanoa pallonkierroksi.
Tuolla luettelossa on kyllä esimerkiksi S/Y RENATA http://www.renata.edu.hel.fi/ joka omassa lokissaan jää Kyprokselle. Jos ja kun se myytiin siellä niin vaikka se lähti Helsingistä ja kiersi pallon niin se ei näillä tiedoilla kuuluisi luetteloon.
Sellaista pallonkiertoa voi sanoa "elvistelyksi".Mitenkähän on? Onko Espanjalaisten pallonkierto lyhyempi kuin Suomalaisten? Taitaa meillä tulla pitempi matka kuin melkeen millä muulla maalla.
- Jos.
pallonkierto kirjoitti:
Mitenkähän on? Onko Espanjalaisten pallonkierto lyhyempi kuin Suomalaisten? Taitaa meillä tulla pitempi matka kuin melkeen millä muulla maalla.
Kiertää tuota pohjoista reittiä.
Kaikista lyhin. - turha saivarrella
p.p. kirjoitti:
Pallonkierrolla tarkoitetaan että lähdetään jostain paikasta ja palataan sinne pallo kierrettyä.
Se on kuin rengaslinja.
Jos taas lähdetään Helsingistä Karibialla ja kierretään pallo Marmarikseen niin sitä ei pikkumaisuudessa haluta sanoa pallonkierroksi.
Tuolla luettelossa on kyllä esimerkiksi S/Y RENATA http://www.renata.edu.hel.fi/ joka omassa lokissaan jää Kyprokselle. Jos ja kun se myytiin siellä niin vaikka se lähti Helsingistä ja kiersi pallon niin se ei näillä tiedoilla kuuluisi luetteloon.
Sellaista pallonkiertoa voi sanoa "elvistelyksi".Jos lähtee alunperin Helsingistä ja käy alkumatkasta esim. Lissabonissa ja sitten Atlantin, Tyynen meren ja Intian valtameren jälkeen paluumatkalla jääkin Lissaboniin, niin mun järjen mukaan se on silloin kiertänyt pallon. Onko sillä väliä, onko kierron alku ja loppu Helsinki - Helsinki, Helsinki - Lissabon vai Lissabon - Lissabon? Jos kierros on tehty niin se on tehty!
- p.p.
turha saivarrella kirjoitti:
Jos lähtee alunperin Helsingistä ja käy alkumatkasta esim. Lissabonissa ja sitten Atlantin, Tyynen meren ja Intian valtameren jälkeen paluumatkalla jääkin Lissaboniin, niin mun järjen mukaan se on silloin kiertänyt pallon. Onko sillä väliä, onko kierron alku ja loppu Helsinki - Helsinki, Helsinki - Lissabon vai Lissabon - Lissabon? Jos kierros on tehty niin se on tehty!
Pallon kierroksi nimitetään sitä kun ylitetään oma lähtövana pallon kierron jälkeen olkoon se vaikka keskellä Atlantia. Mutta jos se jää Välimeren verran kesken niin sitä ei nimitetä pallon kierroksi.
Pallon kierto on tietysti vaikka Etelänavan kierto. Kap Hornilta hyvissä myötäisissä jään reunaa ympäri ja Kap Hornille on nopea ja lyhyt. - Siis?
p.p. kirjoitti:
Pallon kierroksi nimitetään sitä kun ylitetään oma lähtövana pallon kierron jälkeen olkoon se vaikka keskellä Atlantia. Mutta jos se jää Välimeren verran kesken niin sitä ei nimitetä pallon kierroksi.
Pallon kierto on tietysti vaikka Etelänavan kierto. Kap Hornilta hyvissä myötäisissä jään reunaa ympäri ja Kap Hornille on nopea ja lyhyt.Että jos lähden helsingistä, purjehdin miamiin, siitä panaman kautta australian kautta afrikan kiertäen jamaicalle, en sillon ole kirtänyt palloa?
- p.p.
Siis? kirjoitti:
Että jos lähden helsingistä, purjehdin miamiin, siitä panaman kautta australian kautta afrikan kiertäen jamaicalle, en sillon ole kirtänyt palloa?
Jos pystyt Miamista purjehtimaan panaman kanavalle niin ettet takaisin tullessa Jamaikalle ylitä edellistä vanaasi et ole tässä tarkoitetusti purjehtinut ympäri pallon.
Otetaan selvempi esimerkki.
Lähdet Helsingistä kierrät pallon Panaman kautta yli Tyynenmeren Kap Kaupunkiin. Pallokartalla olet kai ylittänyt palateessasi 25 itäisen pituuspiirin mikä on sama kuin Helsinkikin. Näin olet kiertänyt pallon mutta vain tavallasi.
Voidaksesi sanoa kiertäneesi pallon sinun pitää vielä jatkaa Panamalle että olet tässä mainitussa listassa.
Kartalta katsoessani tuo S/Y Renatan Kyprokselle loppunut purjehduskin on lähellä 25 astetta itäistä eli pallonkiertoa, mutta pitäisi vielä ylittää vanavetensä toistamiseen jossain Atlantilla. - Idiootti.
p.p. kirjoitti:
Jos pystyt Miamista purjehtimaan panaman kanavalle niin ettet takaisin tullessa Jamaikalle ylitä edellistä vanaasi et ole tässä tarkoitetusti purjehtinut ympäri pallon.
Otetaan selvempi esimerkki.
Lähdet Helsingistä kierrät pallon Panaman kautta yli Tyynenmeren Kap Kaupunkiin. Pallokartalla olet kai ylittänyt palateessasi 25 itäisen pituuspiirin mikä on sama kuin Helsinkikin. Näin olet kiertänyt pallon mutta vain tavallasi.
Voidaksesi sanoa kiertäneesi pallon sinun pitää vielä jatkaa Panamalle että olet tässä mainitussa listassa.
Kartalta katsoessani tuo S/Y Renatan Kyprokselle loppunut purjehduskin on lähellä 25 astetta itäistä eli pallonkiertoa, mutta pitäisi vielä ylittää vanavetensä toistamiseen jossain Atlantilla.Sama asia siis, jos alan kävellä vesitornia ympäri lumessa, ja jokaisen kierroksen aikana kävelen tasaisesti samalla ulospäin tormista esim metrin verran, kymmenen kierroksen kuluttua olen noin 11 metrin päässä seinästä, mutta logiikkasi mukaan en ole kiertänyt kertaakaan vesitornia, koska en ole kävellyt vanhojen jälkien yli kertaakaan?
Tai lähden isosta britanniasta, panaman kautta tynnelle merelle, australian pohjoispuolelta suezista välimerelle, siitä kap hornin kiertäen australian eteläpuolta kap kaupunkiin, en vieläkään ole kiertänyt maailmaa?
Kyllähän se on niin että kun tullaan kiertäen takaisin samalle pituuspiirille, vaikka leveyspiiri olisi eri puolella palloa, on pallo kierretty, ihan perus geometriaa.
Kuka ääliö tuollaista on kehdannut suustaan päästää. - Nainen?
p.p. kirjoitti:
Jos pystyt Miamista purjehtimaan panaman kanavalle niin ettet takaisin tullessa Jamaikalle ylitä edellistä vanaasi et ole tässä tarkoitetusti purjehtinut ympäri pallon.
Otetaan selvempi esimerkki.
Lähdet Helsingistä kierrät pallon Panaman kautta yli Tyynenmeren Kap Kaupunkiin. Pallokartalla olet kai ylittänyt palateessasi 25 itäisen pituuspiirin mikä on sama kuin Helsinkikin. Näin olet kiertänyt pallon mutta vain tavallasi.
Voidaksesi sanoa kiertäneesi pallon sinun pitää vielä jatkaa Panamalle että olet tässä mainitussa listassa.
Kartalta katsoessani tuo S/Y Renatan Kyprokselle loppunut purjehduskin on lähellä 25 astetta itäistä eli pallonkiertoa, mutta pitäisi vielä ylittää vanavetensä toistamiseen jossain Atlantilla.Ei kai tuollaista päästä suustaan kuin naisen logiikalla toimiva blondi.
- p.p.
Idiootti. kirjoitti:
Sama asia siis, jos alan kävellä vesitornia ympäri lumessa, ja jokaisen kierroksen aikana kävelen tasaisesti samalla ulospäin tormista esim metrin verran, kymmenen kierroksen kuluttua olen noin 11 metrin päässä seinästä, mutta logiikkasi mukaan en ole kiertänyt kertaakaan vesitornia, koska en ole kävellyt vanhojen jälkien yli kertaakaan?
Tai lähden isosta britanniasta, panaman kautta tynnelle merelle, australian pohjoispuolelta suezista välimerelle, siitä kap hornin kiertäen australian eteläpuolta kap kaupunkiin, en vieläkään ole kiertänyt maailmaa?
Kyllähän se on niin että kun tullaan kiertäen takaisin samalle pituuspiirille, vaikka leveyspiiri olisi eri puolella palloa, on pallo kierretty, ihan perus geometriaa.
Kuka ääliö tuollaista on kehdannut suustaan päästää.Olen kyllä valentanut tukkani blondiksi.
Logiikkasi mukaan saman pituus piirin ylitys pallon kierrolla tekee pallon kiertäjän.
Jos lähtee pohjoisnavalta vaikka mailin päästä meidän 60 asteelta itäistä ja purjehtii etelänavalle kiertää sen mailin etäisyydeltä lännen kautta siten että tulee kierrettyä navat ja pysähdytään siellä samalle 60 asteelle itäistä ollaan mielestäsi purjehdittu pallon ympäri. Blondin logiikan mukaan ollaan noin pari mailia yli puolimaapalloa vasta. Pitäisi palata vielä lähtöpisteeseen ennen kuin pallo olisi kierretty oikeesti.Eikä paljoa auttaisi vaikka lähtiessä pyörähtäisi kymmenkunta kertaa ensin pohjoisnavan ympäri varmuudeksi.
Jos järjestetään vesitornin ympärijuoksu ja lähtökangas on samalla maali kangas niin jos juokset kymmenen metriä ulompaa maalin ohi niin tuloksissa sinua ei seuraavan päivän lehdessä näy vaikka olisit ollut ympärijuoksun nopein.
Koska olosuhteet navoilla ovat tunnetusti purjehduskelvottomat niin niistä napaa lähempi vaihtoehto etelämantereen kierto hyväksytään maapallon kierroksi kun ylittää meno vanansa.
Koska pohjoisnapaa ei voi kiertää ja Etelänapa on asutuksista kaukana pallon kiertoon ei tarvita mitään pituus- eikä leveys sääntöjä vaan oman vanan ylitys.
Olet kyllä oikeassa esimerkissäsi, mutta en osaa tehdä sääntöä maapallonkiertoon muuta kuin oman vanan ylittäminen.
Jos käytämme esimerkkinä taas Renatan purjedusta Helsingistä Panaman kautta Kyprokselle. Se on pallon ympäri samalle pituuspiirille, mutta se on piirrettynä kuin kuutosen numero jossa ympyrää ei ole piirretty yhtyväksi. Sen selittäminen vaatii karttaa ja pituuspiirejä ja voimakasta todistelua, mutta vanansa ylittäminen ei. - naljailua !
Nainen? kirjoitti:
Ei kai tuollaista päästä suustaan kuin naisen logiikalla toimiva blondi.
Purjehtikaa itse! Katsokaa karttapalloa ja ruvetkaa suunnittelemaan omaa reittiänne. Säätilat ja hirmumyrskykaudet määräävät reitille tarvittavat ajanjaksot. "Ocean passages for the world" ja/tai "World cruising routes" ovat hyviä tietolähteitä reitin suunnittelussa.
Kyllä jollain tavalla tuntui mukavalta saapua omalla veneellä siihen karttapallon pisteeseen, josta muutama vuosi aikaisemmin oli suunnannut länteen. Lähtöpäätös oli elämän fiksuin päätös. Sen oivalsi parhaiten vasta reissun aikana ja sen jälkeen. - Punaiset hiukset
p.p. kirjoitti:
Olen kyllä valentanut tukkani blondiksi.
Logiikkasi mukaan saman pituus piirin ylitys pallon kierrolla tekee pallon kiertäjän.
Jos lähtee pohjoisnavalta vaikka mailin päästä meidän 60 asteelta itäistä ja purjehtii etelänavalle kiertää sen mailin etäisyydeltä lännen kautta siten että tulee kierrettyä navat ja pysähdytään siellä samalle 60 asteelle itäistä ollaan mielestäsi purjehdittu pallon ympäri. Blondin logiikan mukaan ollaan noin pari mailia yli puolimaapalloa vasta. Pitäisi palata vielä lähtöpisteeseen ennen kuin pallo olisi kierretty oikeesti.Eikä paljoa auttaisi vaikka lähtiessä pyörähtäisi kymmenkunta kertaa ensin pohjoisnavan ympäri varmuudeksi.
Jos järjestetään vesitornin ympärijuoksu ja lähtökangas on samalla maali kangas niin jos juokset kymmenen metriä ulompaa maalin ohi niin tuloksissa sinua ei seuraavan päivän lehdessä näy vaikka olisit ollut ympärijuoksun nopein.
Koska olosuhteet navoilla ovat tunnetusti purjehduskelvottomat niin niistä napaa lähempi vaihtoehto etelämantereen kierto hyväksytään maapallon kierroksi kun ylittää meno vanansa.
Koska pohjoisnapaa ei voi kiertää ja Etelänapa on asutuksista kaukana pallon kiertoon ei tarvita mitään pituus- eikä leveys sääntöjä vaan oman vanan ylitys.
Olet kyllä oikeassa esimerkissäsi, mutta en osaa tehdä sääntöä maapallonkiertoon muuta kuin oman vanan ylittäminen.
Jos käytämme esimerkkinä taas Renatan purjedusta Helsingistä Panaman kautta Kyprokselle. Se on pallon ympäri samalle pituuspiirille, mutta se on piirrettynä kuin kuutosen numero jossa ympyrää ei ole piirretty yhtyväksi. Sen selittäminen vaatii karttaa ja pituuspiirejä ja voimakasta todistelua, mutta vanansa ylittäminen ei.Kuka ensinnäkin on tällaisen säännön tehnyt?
Onko se jotenkin virallinen?
Toisin sanoen renata ei palloa kiertänyt, mutta jos olisi lähtenyt eteläamerikan eteläkärjestä, kiertänyt etelämantereen ja palannut sinne samaan eteläkärkeen, olisi kiertänyt pallon, vaikka matka olisi ollut vain vajaa 10 tuhatta mailia?
Ja samoin se varmuuden vuoksi 10 kertaa pohjoisnavan kiertänyt olisi kiertänyt maapallon 10 kertaa, et säännössäsi sanonut millä leveyspiirillä kierros pitää tapahtua?
Jos palloa taas kiertää esimerkkisi mukaan pohjoiselta pallonkuoliskolta eteleään päin, niin silloinhan leveyspiirit ovat ne ratkaisevat.
Olisi kiva nähdä mistä tuo "virallinen" sääntö / määritelmä tulee.
Ja mitä maalinauhoihin tulee, jos kilpailun lähtö on gibralttarin satamaportissa, ja maali.
Kulkee panaman kautta pallon ympäri suezin kautta takas välimerelle, ja siitä purjehtiikin suomeen, ei ole tullut gibralttariin maaliviivalle, on ylittänyt vanansa ja kiertänyt pallon, mutta ei merkitä kilpailussa maaliin tulleeksi.
Onko vene sillon kiertänyt maapallon?
On se vesitornin kiertäjäkin kiertänyt vesitornin, hän vaan ei ole katkaissut maalinauhaa, mutta kiertänyt on.
Samoin kuin juoksukilpailussa jos maalissa juoksee tolpan ohi radan ulkopuolelta, on kyllä kiertänyt radan, mutta ei välttämättä merkitä maaliin tulleeksi.
Jos osaat kuoria appelsiiniin niin että kuori on yksi pitkä nauha kun se on poissa, kiertääkö veitsi mielestäsi appelsiinin kertaakaan?
Pallon kierto on pallon kierto, kilpailu on kilpailu. - Homma.
naljailua ! kirjoitti:
Purjehtikaa itse! Katsokaa karttapalloa ja ruvetkaa suunnittelemaan omaa reittiänne. Säätilat ja hirmumyrskykaudet määräävät reitille tarvittavat ajanjaksot. "Ocean passages for the world" ja/tai "World cruising routes" ovat hyviä tietolähteitä reitin suunnittelussa.
Kyllä jollain tavalla tuntui mukavalta saapua omalla veneellä siihen karttapallon pisteeseen, josta muutama vuosi aikaisemmin oli suunnannut länteen. Lähtöpäätös oli elämän fiksuin päätös. Sen oivalsi parhaiten vasta reissun aikana ja sen jälkeen.Olen ylpeä puolestasi, mutta miten liittyy asiaan?
- LIsäys..
Punaiset hiukset kirjoitti:
Kuka ensinnäkin on tällaisen säännön tehnyt?
Onko se jotenkin virallinen?
Toisin sanoen renata ei palloa kiertänyt, mutta jos olisi lähtenyt eteläamerikan eteläkärjestä, kiertänyt etelämantereen ja palannut sinne samaan eteläkärkeen, olisi kiertänyt pallon, vaikka matka olisi ollut vain vajaa 10 tuhatta mailia?
Ja samoin se varmuuden vuoksi 10 kertaa pohjoisnavan kiertänyt olisi kiertänyt maapallon 10 kertaa, et säännössäsi sanonut millä leveyspiirillä kierros pitää tapahtua?
Jos palloa taas kiertää esimerkkisi mukaan pohjoiselta pallonkuoliskolta eteleään päin, niin silloinhan leveyspiirit ovat ne ratkaisevat.
Olisi kiva nähdä mistä tuo "virallinen" sääntö / määritelmä tulee.
Ja mitä maalinauhoihin tulee, jos kilpailun lähtö on gibralttarin satamaportissa, ja maali.
Kulkee panaman kautta pallon ympäri suezin kautta takas välimerelle, ja siitä purjehtiikin suomeen, ei ole tullut gibralttariin maaliviivalle, on ylittänyt vanansa ja kiertänyt pallon, mutta ei merkitä kilpailussa maaliin tulleeksi.
Onko vene sillon kiertänyt maapallon?
On se vesitornin kiertäjäkin kiertänyt vesitornin, hän vaan ei ole katkaissut maalinauhaa, mutta kiertänyt on.
Samoin kuin juoksukilpailussa jos maalissa juoksee tolpan ohi radan ulkopuolelta, on kyllä kiertänyt radan, mutta ei välttämättä merkitä maaliin tulleeksi.
Jos osaat kuoria appelsiiniin niin että kuori on yksi pitkä nauha kun se on poissa, kiertääkö veitsi mielestäsi appelsiinin kertaakaan?
Pallon kierto on pallon kierto, kilpailu on kilpailu.Volvo ocean race ei siis kierrä palloa.
Ohessa kartta vuoden 2005-2006 kilpareitistä, jossa lähtö oli Vigossa ja maali Göteborgissa.
Kuitenkin he sanovat kisasta seuraavaa:
"Volvo Ocean Race (formerly the Whitbread Round the World Race) is a yacht race around the world"
Pitäiskö jonkun käydä kertomassa heille että ei se olekkaan maailmanympäripurjehdusta. - laiska.
LIsäys.. kirjoitti:
Volvo ocean race ei siis kierrä palloa.
Ohessa kartta vuoden 2005-2006 kilpareitistä, jossa lähtö oli Vigossa ja maali Göteborgissa.
Kuitenkin he sanovat kisasta seuraavaa:
"Volvo Ocean Race (formerly the Whitbread Round the World Race) is a yacht race around the world"
Pitäiskö jonkun käydä kertomassa heille että ei se olekkaan maailmanympäripurjehdusta.Tulin Floridasta Tyynen- ja Punaisenmeren kautta Turkuun vuonna 1992. Puhun aina että kiersin pallon tullessa. Niin kuin kiersin koska en tullut suoraan Atlantin yli.
Tässä jutussa tarkoitettua kiertoa en kyllä tehnyt, mutta minäpä menen ensi vuonna ARC:n mukana sen tekemään. - että seilaa sinäkin...
Homma. kirjoitti:
Olen ylpeä puolestasi, mutta miten liittyy asiaan?
Täällä enimmäkseen kinastellaan siitä, mikä on pallon kierron määritelmä. Miksi?
- Sitten?
että seilaa sinäkin... kirjoitti:
Täällä enimmäkseen kinastellaan siitä, mikä on pallon kierron määritelmä. Miksi?
Moittia sitä mistä muut keskustelee?
Sama se mistä keskustelee, kunhan keskustelee.
Ja PP lopetti keskustelun, kun huomas olevansa väärässä.
- Baltic,
joka pudotti kölinsä Atlanttiin. Taisi kiertää silti pallon, tosin hiukan avustettuna.
- ei kuulu
joukkoon, koska ei kiertänyt palloa kokonaan.
- martelasta..
ei kuulu kirjoitti:
joukkoon, koska ei kiertänyt palloa kokonaan.
Totta, vene ei missään nimessä kiertänyt kokonaan palloa - kölihän jäi matkalle.. ;)
Lienee selvää, että Swanit ovat olleet yleisimmät pallonkiertopaatit, mutta mikä mahtaa olla yleisin Karibialle jaksanut? Siis Suomesta lähtenyt, ehkä jopa palannutkin..
- Pallo täytyy
kiertää itä - länsi suuntaan. Pallonhan voi kiertää yhtä hyvin myös pohjois - etelä suuntaan. Kunhan suurimmat mantereet ja jäät kiertelee.
- myös tuulensuunnat !
Voithan tietysti mennä samaa reittiä kuin VOR. Moni haluaa välttää jäävuoria ja menee mieluummin trooppisten pasaatien mukana myötäisissä tuulissa.
- Pallo täytyy
myös tuulensuunnat ! kirjoitti:
Voithan tietysti mennä samaa reittiä kuin VOR. Moni haluaa välttää jäävuoria ja menee mieluummin trooppisten pasaatien mukana myötäisissä tuulissa.
Tämä oli siis vain varsin akateeminen ajatus, ei todellinen. Käyttää siis luoteis- tai koilisväylää, kun ne saattavat nykyisin olla kesällä auki.
Olisi sekin jollekin "se ensimmäinen kerta", kun muut ole sitä pienveneellä koskaan tehneet?
- RAAKEL
Näistä Maailmanympäripurjehtijoista vain yksi purjehti matkan kaikilla mantereilla käyden. Tänään 67 vuotta täyttää S/Y MERIVUOKON kippari Pertti Olavi Duncker.
ONNEA JA MENESTYSTÄ
Toivottavasti purjehdukset ei vielä ole ohi ja saamme lukea hyvin kerrottuja mukaansatempaavia tarinoita joista ainakin vene-lehdessä on ollut viimeaikoina pula.- Wiki
Onnittelut merkkipäivän johdosta!
Samaa toivon kuin Raakel, jatkoa kirjoitusuralle joko uusien purjehdusten kautta tai jatkoa niiden hienojen synteesijuttujen sarjaan jotka Vene-lehdessä ovat kertoneet pitkän vanaveden antamista kokemuksista, opetuksista ja hienoimmista hetkistä! - seilaaja 2
ja kiitokset hänelle siitä, että on omalla esimerkillään näyttänyt ettei tarvitse olla rikas toteuttaakseen haaveitaan. Peran tekemiset ja kirjoitukset ovat vuorenvarmasti olleet innoittajana monen purjehtijan Atlantinkierron tai pallonkierron toteuttamisessa,myös minun.Varsinkin Peran 80 luvun retket ovat tosi hauskaa luettavaa vieläkin.
Onnea Pera ja kiitos. - Kysymys-
Onnea Peralle vaan, mutta ilmestyyks sellanen venelehti vielä!
Kuka siellä nyt kirjottelee?
- pekkisp
Onnistuisikovielä sellainen lista, jossa olisi maailmanympäripurjehtijoiden nettiblogeja/päiväkirjoja. Ne ovat olleet tosi mukavaa luettavaa.:)
- 1+7
mutta tästä linkistä näkee (tai pitäisi nähdä) Fågel Blån sijainnin. Se on taas yksi näitä S&S-veneitä eli S&S40. Menossa Pikku hiljaa Patagonian suuntaan. Tsemppiä!
- Tiukkapipo
Ei millään pahalla Alex Hytösen suhteen, mutta muistaakseni hänen veneensä purjehti Australian lipun alla. Miten määritellään "Suomalainen pallonkierto"? Suomesta Suomeen Suomen lipun alla, vai yleensä pallon ympäri Suomen lipun alla? Alexille hatunnosto, mutta ei tainnut olla ensimmäinen "Suomalainen vene".
- listaus
Voiko olla niin että rekisteröimättömiä veneitä ei lasketakaan mukaan, koska ei voi sanoa veneen olleen Suomen lipun alla?
- pallon ympäri
Suomalainen pallonkiertäjä on kuka tahansa suomalainen, siis Suomen kansalainen, joka on kieränyt pallon, riippumatta siitä, mihin maahan vene on rekisteröity tai millainen lippu sen perässä liehuu. Eli jos ja kun Alex Hytönen piti kiinni Suomen kansalaisuudesta, hänet voidaan perustellusti mainita suomalaisena pallonkiertäjänä. Samoin kumppaninsa Lea. Tiedän tälläkin hetkellä suomalaisia, jotka purjehtivat maailman merillä, mutta vene on rekisteröity muualle, joko verotus- tai muista syistä. Tosin vaikka perälippu on mikä on, usein saalingin alla liehuu Suomen lippu miehistölippuna. Tietenkään tarkalleen ottaen silloin ei puhuta suomalaisesta veneestä, vaan suomalaisen veneestä ja suomalaisesta miehistöstä. Toki miehistön kansalaisuus on näissä asioissa olennaisempi tekijä kuin veneen muodollinen rekisteröinti. Ketä suomalaista muka kiinnoistaisi Suomen lipun alla purjehtiva vene, jolla ei kuitenkaan ole muuten mitään tekemistä Suomen tai suomalaisten kanssa eikä yksikään miehistön jäsenistä ole suomalainen tai edes osaa suomea? Sillä taas ei pallonkierron määritelmän kannalta ole merkitystä, mistä kierto on aloitettu ja mihin se päättyy, kunhan pallo tulee kierrettyä eli ympyrä tulee umpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642