Elämä keliakian kanssa??

apea

Minulla oli verikokeessa keliakian vasta-aineet koholla. Nyt odottelen lääkäriaikaa ja lähetettä tähystykseen. Jos saan diagnoosiksi keliakian, kuinka paljon elämäni muuttuu? Kertokaa kokemuksianne; olisin kiitollinen tuesta!

8

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämää edelleen

      Kyllä se elämä ja arki on aivan samanlaista keliakiasta huolimatta. Kyse on asenteesta. Jos lähdet voivottelemaan ja hui kamalaa kun on hankalaa niin varmasti elämän laatu on heikompaa kuin ennen diagnoosia. Syöt erilaista leipää ja pastaa kuin ennen, käytät leipomiseen erilaisia jauhoja kuin ennen ja ostat kaupasta tuotteesi eri hyllystä kuin ennen ja maksat niistä hieman enemmän. Ulkona syödessä katsot ruokalistalta ne missä on kirjain G perässä tai kysyt että saako jonkun annoksen gluteenittomana, itse nyt en tuota näkisi niin suurena muutoksena. Ajan myötä ei tarvitse jokaisesta lukea niin tarkkaan tuoteselostetta kun oppii tietämään mitkä tuotteet ovat gluteenittomia ja mitkä eivät.
      Itse en ole huomannut elämäni olevan mitenkään erilaista kuin ystävieni joilla ei ole keliakiaa, täysin samanlaisena se arki jatkuu siitä eteenkinpäin.

    • Pahempaakin on

      jos tähystyksessä selviää, että sinulla todella on keliakia, niin ei se elämä siitä juurikaan mullistu kuin hetkellisesti. Keliakia ei kuitenkaan ole kuolemaksi, vaivaa sitä toki on, varsinkin aluksi. Itseäni eniten harmittaa se, että gluteenittomat tuotteet ovat melko paljon kalliimpia kuin normijauhoilla valmistetut.
      Jos osaa itse leipoa, niin se helpottaa jo paljon. Mäkistä saa hamppareita, tietyistä pizzerioista ihan hyviä gluteenittomia pizzoja ja itse ruokaa tehden vääriä jauhoja oppii välttämään äkkiä. Itseäni ja tytärtäni kismittää se, että vehnäjauhottomia tortilloja ei ole löytynyt valmiina, makeisten lajitelma supistui ja valmisruokia ei kovin paljon vielä ole tarjolla, eli jos ongelmat ovat tuolla tasolla, niin ei huolta. Tietysti, niinkuin toisessa vastauksessa sanottiin, jos suhtautuu asiaan kuin maailmanloppuun, niin saahan sitä itseään surkutella loputtomiin. Suomessa on tarjolla todella paljon gluteenittomia tuotteita sekä kaupoissa, että ravintoloissa, ulkomaille lähtiessä on pakko funtsia vähän enemmän, riippuen maasta tietenkin. Alkuun otin kyläilemään mennessä mukaani jotain pientä kahvin kanssa, jotta emäntä ei joutunut "noloon" tilanteeseen, mutta kerroin aina avoimesti, että tällainen nakki on nyt iskenyt eikä tällä tietoa paranemisesta ole tietoa, ellei jotain uutta ihmelääkettä keksitä. Ihmiset ovat uteliaita kuulemaan ja oppimaan, eikä ongelmia ole tullut.

      Itselläni ei aikanaan ollut oireita, eikä lapsellanikaan, mutta ei tullut mieleenkään jatkaa entiseen malliin, hoitamaton keliakia voi kuitenkin aiheuttaa ikäviä ongelmia myöhemmin.

      Ruokavalio siis osin muuttui ja tilille tupsahtaa pieni korvaus kuukausittain, siinä se.
      Keliakia on pientä verrattuna esim. diabetekseen tai muihin vakaviin tauteihin, joten nokka pystyyn vaan!

      • Hanna

        Keliakianuoret järjestivät vuosi sitten meksikolaisen ruuan kurssin. Lukekaapa tuolta Makuja Meksikosta -tekstin lopusta vinkit gluteenittomien tortilloiden tekemiseen itse, erityisesti jauhojen valinnasta!
        http://www.keliakianuoret.fi/matkakertomuksia.htm

        Jauhoja ja vettä sopivaksi taikinaksi (selviää kokeilemalla). Otetaan pala taikinaa, pyöritetään palloksi ja litisteään ohueksi kahden leikkuulaudan välissä, paahdetaan rasvattomalla paistinpannulla, kunnes tulee vähän tummia pilkkuja. Säilytetään pyyhkeen tms. sisällä ennen syömistä, ettei kuivu. Toimii yhtä hyvin kuin vehnätortilla! Tärkeää valita oikeat jauhot.


    • äimistynyt

      Moi!
      Minäkin sain tietää eilen verikokeeni vastauksen, oli reilusti koholla (110). Paljon sinulla? Ensi viikolla aika lääkäriin. Olen myös yhtä kysymysmerkkiä mitä tuleman pitää. Tämä oli täysi yllätys; tuli sivulöydöksenä, en ikipäivänä olisi edes osannut epäillä. Mutta tsemppiä sinulle (ja minulle)!

    • paremmaksi

      Hei!

      Minun elämänlaatuni muuttui ainakin 95 % paremmaksi kuin aikaisemmin. Nivelsäryt, mahan turpoamiset, anemiat, kummalliset iho-oireet,järkyttävät ilmavaivat, masennus ym. on nyt historiaa. Tässä kuussa tulee vuosi diagnoosista, ja en söisi
      mitään gluteenipitoista kirveelläkään. Oikeasti olen iloinen etten voi syödä mitään vehnää sisältävää, koska olin pulla- ja pastahiiri. Olen hoikistunut ja täynnä energiaa. Dieetti palkitsee siis itse itsensä, maailmassa on paljon pahempia sairauksia ja kohtaloita.
      Hyvää jatkoa Sinulle!

    • herkkuja löytyy

      Varautukaa vierailuihin ja juhliin omin eväin...
      aika harva muistaa,että ai niin,et voi syödäkään tätä tai tätä...joskus asia oikeesti tympäsee,
      mutta siihenkin tottuu.Tieten poikkeus kyläpakkoja
      löytyy,ja niitä arvostaa!joo,minä olen lihonut
      entisiin mittoihin ,joten varma "hoikkuustakuu"
      tää keliakia ei ole.Herkkuja muuten löytyy pilvinpimein..jäätelöitä,suklaita,karkkeja..
      ette jää oikeestaan paitsi kuin näistä
      kahvipullista.(jos et osta vartavasten gluteenittomia pullia)

    • Hanna

      Heip!

      Itselläni on ollut kelikia (todettuna) jo useamman vuoden. Isälläni on ollut keliakia jo ehkä 10 vuotta, joten kun sain diagnoosin, tiesin aika tarkkaan, mitä se tarkoittaa.

      Diagnoosin saamisen jälkeen parin ekan päivän ajan itkin joka kerta, kun menin ruokapöytään. Tuntui, etten voi mennä enää minnekään, en kylään kenenkään luokse tai lähteä matkoille, enkä syödä mitään hyvää. En suostunut syömään gluteenitonta leipää. Parikymppisestä tuntui hyvin toivottomalta ja jotenkin liian lopulliselta. Kysessä kuitenkin elinikäinen sairaus.

      Pian asiaan kuitenkin tottui. Ja ihmisetkin oppivat muistamaan. Tärkeintä on mielestäni, että keliakia löydetään ja elimistö pääsee oikean ruokavalion turvin paranemaan tulehduksesta. Kuten eräs lääkäri keliakia-aiheisessa esitelmässä sanoi: "you don't wanna mess with it!". Käsittääkseni hoitamattomaan keliakiaan liittyvät esim. epilepsia ja lapsettomuus.

      Mitä joku totesi tuossa aikaisemmassa viestissä, äkkiä sitä oppii muistamaan, mitä voi syödä. Toisaalta ylläreitä tulee: esim. valion viola-sarjan yrtti-pippurituorejuustossa on vehnää. Vinkkejä näistä saa Keliakialiiton nettisivuilta ja lehdestä.

      Paljon apua ja tukea olen itse saanut Keliakialiitosta -> www.keliakialiitto.fi Paikallistasolla tapahtumia ja tukea löytyy omasta paikallisyhdistyksestäsi(joilla on myös omat nettisivut: ks. liiton sivuilta aluetoiminta), josta voit kysyä esimerkiksi sitä, mistä alueesi kaupasta löydät parhaiten gluteenittomia tuotteita. Joissain yhdityksissä on myös varsinaisia tukihenkilöitä, jotka voivat lähteä ehkäpä vaikka kauppaan kanssasi.

    • gluteeniton vm.51

      Oireet kun hävisi ruokavalion myötä elämä maistuu jälleen.Masennus ja väsymys poissa.Gluteenittoman ruokavalion noudattaminen pitää olla sataprosenttista.Tämän vaivan kanssa opii kyllä elämään.Sen kun vaan muistaa ettei missään ruuassa saa olla hitustakaan ruista,vehnää ja ohraa mulle käy aito puhdas kaura josta olen tosi iloinen.Monissa suklaissa ja karkeissa on meille kiellettyjä aineita jotenka tarkkana pitää olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe