"Oskari"

2oskuu

Hei

Olisiko kellään vinkkejä/kokemuksia, oskareiden eli riikinkukkokirjoahventen hoidosta???

Mitä kannattaisi tehdä jotta pysyvät kunnossa?
Olisiko joitainkaloja minkä kanssa tulisivat toimeen?

Mitä kasveja pystyy pitämään?

meillä pari osku vauvaa ja olisi kiva saada kokemuksia!!!

5

2173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihma

      Minkäs kokoisessa akvaariossa asustavat?
      Kasvavat melkoisiksi möhkäleiksi.

      • 2oskuu

        Juu se seikka tiedetään, 400l asustelevat


      • ahvenharrastaja
        2oskuu kirjoitti:

        Juu se seikka tiedetään, 400l asustelevat

        Tuo 400 l ei todellakaan tule riittämään oskuille niille pitäisi olla semmonen 800-900 l jotka mahtuvat aikuisenakin siellä uiskentelmaan edes jonkin verran..

        OSKUT KASVAVAT 30-35CM!!!!joten joudette kyllä sitä isompaa allasta hankkia.

        Oskut myös ovat todella sotkuisia,paskovat aika paljon joten altaassa oltava hyvä sisäsuodatin sekä ulkosuodatin.

        Ruuaksi oskuille pääasiassa voi antaa katkarapua,lisänä eri pellettejä ja kesäisin kastematoja.

        en tiedä minkä kokoisia kalanne ovat mutta jos ne tyyliin nyt 10cm. niin oikealla ruokinnalla ne ovat 2-3 vuoden päästä niitä möhkäleitä..

        Kasveista...voithan aina yrittää pitää siellä jotakin mutta yleensä ne tonkivat ne ylös,tai muuten silppuavat..itsellä isossa altaassa lähinnä juurakoita ja kiviä ja pari muovikasvia.

        jotta haluat että kalat pysyvät kunnossa,ruoki monipuolisesti ,vaihda vettä joka viikko noin puolet tai hiukan alle.niin suodattimien virtauksesta älä pidä altaassa mitään kovaa virtausta sillä ahvenethan ei tyypillisesti tykkää kovasta virtauksesta sillä eivät ole luotu uimaan siihen toisin kuin esim. särkikalat,parvikalat.
        itse olen suunnannut virran takaseinää kohti,että vesi kumminkin kiertää altaassa mutta hitaasti samoin ulkosuodattimen kanssa eli puhaltaa vettä suoraan alaspäin..

        Joskus näkee niitä altaita jossa ahvenet suunnilleen virtaavat veden mukana..eikä se hyvä että ne joutuvat jatkuvasti ponnistelemaan. Nehän luonnossakin viihtyvät virtaamattomissa paikoissa,poukamissa,rantojen tuntumassa vaanimassa.

        Jos haluat joitain kaloja seuraksi voi esim. pohjakaloja niin minusta melkeimpä mikä tahansa 10-20cm. pituiseksi kasvava monni käy. eivät oskut niistä pahemmin välitä.paitsi jos sinulla pariskunta ja innostuvat kutemaan voivat puolustaa sitä pesäkoloaan muita vastaan..mutta jos piiloja on tarpeeksi niin kyllä monnit saavat olla rauhassa.

        Mutta muuten oskuista ovat kyllä todellisia ahmatteja ja persoonia..=)Ne mulkosilmät ovat aivan mahtavat..


      • Rihma
        2oskuu kirjoitti:

        Juu se seikka tiedetään, 400l asustelevat

        Akvaario jää kyllä auttamattoman pieneksi kun kalat kasvavat, joten ala jo suunnittelemaan suuremman hankintaa. :)


      • oskujen omistaja
        ahvenharrastaja kirjoitti:

        Tuo 400 l ei todellakaan tule riittämään oskuille niille pitäisi olla semmonen 800-900 l jotka mahtuvat aikuisenakin siellä uiskentelmaan edes jonkin verran..

        OSKUT KASVAVAT 30-35CM!!!!joten joudette kyllä sitä isompaa allasta hankkia.

        Oskut myös ovat todella sotkuisia,paskovat aika paljon joten altaassa oltava hyvä sisäsuodatin sekä ulkosuodatin.

        Ruuaksi oskuille pääasiassa voi antaa katkarapua,lisänä eri pellettejä ja kesäisin kastematoja.

        en tiedä minkä kokoisia kalanne ovat mutta jos ne tyyliin nyt 10cm. niin oikealla ruokinnalla ne ovat 2-3 vuoden päästä niitä möhkäleitä..

        Kasveista...voithan aina yrittää pitää siellä jotakin mutta yleensä ne tonkivat ne ylös,tai muuten silppuavat..itsellä isossa altaassa lähinnä juurakoita ja kiviä ja pari muovikasvia.

        jotta haluat että kalat pysyvät kunnossa,ruoki monipuolisesti ,vaihda vettä joka viikko noin puolet tai hiukan alle.niin suodattimien virtauksesta älä pidä altaassa mitään kovaa virtausta sillä ahvenethan ei tyypillisesti tykkää kovasta virtauksesta sillä eivät ole luotu uimaan siihen toisin kuin esim. särkikalat,parvikalat.
        itse olen suunnannut virran takaseinää kohti,että vesi kumminkin kiertää altaassa mutta hitaasti samoin ulkosuodattimen kanssa eli puhaltaa vettä suoraan alaspäin..

        Joskus näkee niitä altaita jossa ahvenet suunnilleen virtaavat veden mukana..eikä se hyvä että ne joutuvat jatkuvasti ponnistelemaan. Nehän luonnossakin viihtyvät virtaamattomissa paikoissa,poukamissa,rantojen tuntumassa vaanimassa.

        Jos haluat joitain kaloja seuraksi voi esim. pohjakaloja niin minusta melkeimpä mikä tahansa 10-20cm. pituiseksi kasvava monni käy. eivät oskut niistä pahemmin välitä.paitsi jos sinulla pariskunta ja innostuvat kutemaan voivat puolustaa sitä pesäkoloaan muita vastaan..mutta jos piiloja on tarpeeksi niin kyllä monnit saavat olla rauhassa.

        Mutta muuten oskuista ovat kyllä todellisia ahmatteja ja persoonia..=)Ne mulkosilmät ovat aivan mahtavat..

        Mulla on akvaario 360 litranen ja siellä oli alunperin kolme oskaria joista tosin yksi kuoli reilu vuosi sitten ja punnitus antoi silloin kuolleen kalan painoksi mukavat 900 grammaa. Kaksi tuossa vielä ui ja komeita ovat. Ovat tällä hetkellä jotain 6-7 vee. Tarkkaa ikää en osaa sanoa, koska tulivat akvaarion mukana kun sen ostin joskus 5 vuotta sitten.

        Kyllä, suodatus oltava ehdottomasti kunnossa. Samoin happea tarvitsevat. Itselläni on hapetin, hapettava sisäsuodatin sekä ulkosuodatin.

        Vedenlämmitinkin oli vähän aikaa mutta oskarit hajottivat sen melkein heti ja uutta en sitten ostanut.

        Vettä olen vaihtanut vain noin kuukauden välein ja välillä lisään vedenparannus ainetta kesken kaiken. En tiedä onko liian harvoin, koska ovat kuitenkin hyvin viihtyneet ja kasvaneet.
        Mulla on aika vähän muita kaloja seurana eli vaan pari partaimumonnia, pari lehtikalaa ja pusukala.

        Tosiaan, kasvit ne hajottavat, laivat ja kivet siirtävät syrjään ja muovikukatkin repivät irti pohjasta.
        Eipä ole akvaario kahta päivää saman näköinen.
        Ruokkinut olen lähes pelkästään erilaisilla pelleteillä ja varsinkin nuorempana ne söivät todella innokkaasti. Sormiaan sai varoa kun ruokaa antoi.

        Mutta todella mahtavia kaloja ja mukava seurata niiden iltatoimia eli aina iltaisin kaivavat kuopan hiekkaan ja siihen sitten asettuvat yöpuulle. :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      4923
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      306
      3703
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2780
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2709
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      145
      2230
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2016
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1900
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1594
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      4
      1514
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      26
      1468
    Aihe