Laturissa vai akussa vika?

harmistunut..

Autoni on 2.0 Toyota camry XLi vm. 90 tai 91 en muista nyt. Oliskohan autosta laturi rikki kun laturin merkkivalo alkoi palamaan tai oikeastaan aluksi se välkkyi jos esim. kuunteli musiikkia tai vaikka jos ajoin 3 vaihteella ja jarrutin ja en vaihtanut vaihdetta pienemmäksi kiihdyttäessäni uudelleen niin taas kiihdytyksen aikana valo palaa.

Lopuksi kun ajoin auton kotipihaan auto alkoi nykimään pahasti ja sammui juuri parkkiruutuun sopivasti. Eikä lähde käymään, moottori ei pyöri mutta autoon syttyy valot.

Minulla on autossa hifilaitteita niinpä katoin vielä ajon aikana kondensaattorin jännitenäyttöä se näyttää normaalisti jtn 14V luokkaa nyt kun katsoin niin se laski ja oli lopuksi 8V luokkaa.

Viime syksynä oli samanlainen ongelma ja silloin vika oli laturissa. Sain itselleni toisen laturin vanhempien vm 87, 1.8 Toyota camrysta. Omassa toyotassani on siis ollut nyt syksystä asti 1.8 kaasari toyotan laturi, onkohan 1.8 kaasari toyotan laturi paljonkin vähätehoisempi kuin 2.0 ruisku toyotan laturi?

Vai voisiko vika olla akussa? Nimittäin viimeksi kun laturi hajosi niin tyhjäkäynnillä auton kierrokset laskivat hiljalleen nyt tätä ei tapahtunut. Pitäisikö kierrosten laskea jos laturi hajoaa? Toisaalta voiko akkukaan kesken ajon tyhjentyä?

Olen aika tietämätön näissä asioissa mutta ajattelin kysyä jos joku tietäisi. Vanhemmat on ulkomailla ensi maanantaihin niin pyydän sitten isännän avuksi katsomaan vikaa kun sillä on hieman enemmän autoista kokemusta kuin minulla on se kuitenki automekaanikko koulutukseltaan =D

8

10995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Jos laturin merkkivalo palaa, niin minun käsittääkseni vika ei voi olla akussa. Voihan akku tosin muutoin olla huono, mutta laturin valon palaminen viittaa juurikin laturivikaan.

      Saattaa tosin olla, että laturia pyörittävä käyttöhihna on poikki (?), löysällä?

    • 12234

      akku ja ellei vika korjaannu niin sit voi olla vika laturissa tai jossain muussa

      • ruuneperi??

        Miksi akku pitäisi vaihtaa, kun laturista hiilet ovat loppuun kuluneet? Taidat olla akkukauppiaan jälkikasvustoa.


    • kun ensin

      saat sen auton taas käyntiin, mittaa yleismittarin tasajännite alueella , mitä akun navoissa on , kun moottori käy jotain 1000r/min.

      Siiä pitäisi löytyä noin 13.8--14.6 V, jos laturi lataa.

      Latausvalo syttyy jännite erosta akku laturin navat, eli niillä on nyt jostain syystä ero.

      Voi johtua, mm. ;
      1.Jos on remmi löysällä, luistaa, pitäisi kyllä kuulua ohjaamoonkin, mutta mahdollista
      2. Akun liitos tai sinne tuleva kaapeli jossain huono liitos
      3. Akusta auton runkoon hapettunut maadoitus, yleensä rungon päässä.
      4. Akku kuiva tai muuten sökönä, ei ota latausta enään.

      • finnbulli

        100% varmuudella.

        Todennäköisesti hiilet, niitä saa aika halvalla varaosaliikkeistä, vaihto hyvin yksinkertainen.

        Nyt saa pihtimittareita, jolla voi mitata luturin kunto hyvin helposti, maksaa noin 50 €.


    • harmistunut

      Starttasin nyt ja hyvin käynnistyi. Siirsin auton vain vähän paremmin parkkiruutuun. Mutta en sen isommin uskaltanut lähteä ajamaan ettei jää välille johonkin. Mutta kyllä tämä laturi ongelmaan viittaisi edelleen.. ja taas...

      • hiiliä

        Kannattaa tarkistaa hiilet onko loppu!!!


    • Samanlaista oiretta oli mun -89 corollassa ja siitä oli menny latauksensäädin rikki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      67
      1390
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1072
    3. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      35
      944
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      54
      933
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      105
      855
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      57
      799
    7. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      794
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      31
      711
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      700
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      693
    Aihe