abs-jarruvalo palaa!!!!

abs...

mulla on -98 nissan primera ja abs jarruvalo palanu jo puoli vuotta ja nyt olis katsastus edessä ja tarttis vika korjata, edellisen omistajan mukaan jommassakummassa etummaisessa anturissa on vikaa....ootteko itse tutkineet/korjanneet näitä vikoja ja mistä kannattas osa hankkia edullisesti...mitä korjaamot veloittaa tällaisesta korjauksesta? vai pitäiskö mittaristo ottaa irti ja irrottaa abs-valon polttimo katsastuksen ajaksi..? :)

11

6034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rontto...

      Kannattaa ensin yrittää putsata anturia ja usein joutuu vaihtamaan anturin vaikka vain johdossa olisi vikaa.. -98 primeraan anturit (uutena) maksaa yli 100€ taakse ja yli 200€ eteen. Ohjausyksikön hintaa (uutena) et halua edes kuulla

    • ...miettinyt...

      ....että abs:t saattavat parhaassa tapauksessa säästää henkesi? Esim. jäisellä, osittain paljaalla tiellä, ilman abseja auto saattaa pyörähtää tehojarrutuksessa ympäri, kun absien kanssa pysähtyminen on paljon hallitumpaa?

      Ja nyt mietit pitäisikö abs:n varoitusvalo vain pimentää...jatka valitsemallasi uralla!

      • p11

        itellä ollut -97 1,5v. nyt ja anturin valo palanut millon sille päälle sattuu... katsastus asemalle mennessä jännitti syttyykö se vai ei... ei syttynyt ja muuten läpi virheittä.........


    • Kokenut

      1. Auto ei läpäise ktasastusta jos ei ABS valo pala kun virrrat kytketään (Auton olleessa sammutettuna ) ja toiseksi jos ABS valo palaa kun autolla ajetaan.Tilanne on ihan yhtä paha.
      Hermoja säästää kun vie auton johonkin osaavaan huolto liikkeeksen ja pyytää tarkistamaan testerillä missä vika on.
      Vika voi olla anturissa ,liitoksissa, myös tuo jonkun mainitsema isompikin vika..mutta ei kannata etukäteen vauhkota asian tiimoilta.
      Asiantunteva korjaamo on paras ratkaisu ,kuin että purkaa ja vaihtelee osia kunnes onnistuu...

      • itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.


      • mikatre kirjoitti:

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?


      • mikatre kirjoitti:

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?

        On montakin muuta syytä minkä takia en ole sekaantunut Nissaniin.


    • N ja C

      pitkin syksyä tutustuin -99 Primeran absiin.
      Ensin käytiin läpi johtoliitoksia ja luultiin jo hetki vian korjaantuneen. Siten mittailtiin vastuksia ja se näytti olevan ok.
      Asian selvisi lopulta kun kytkettiin oskilloskooppi vuorotellen antureihin.
      Oikea etu häröili, välillä tuli vaihtojännite (luokka 2 volttia) ja välillä ei.
      Nykyään löytyy fiksuja akulla toimivia, pieniä laitteita, näihin hommiin sopivia.
      Ihmettelen jos käytettyjä antureita saa koska vanha tulee ulos vain rikkomalla ja uusi menee paikalleen pienen hoonauksen jälkeen.
      Vaihtoehtoina on ostaa uusi anturi (varaosaliikkeet, esim Motonet 224 eur, Nissan liikkeen jonkun kympin kalliimpi) tai hajottamosta koko etunapa jossa toivottavasti ehjä anturi.

      • ulkopuolisena.

        Kyllä Reimarsi on oikeassa väljästä laakerista. Mulla rupesi vilahtamaan välillä ja soitin korjaamolle neuvon saamiseksi. Korjaamopäällikkö kysy toimiiko nopeusmittari, jos ei niin se on vasen etulaakeri kun on väljä, muutes jos toimii niin on oikea. Vaihtoivat laakerin ja valo sammui.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4185
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1904
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1770
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1719
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      469
      1578
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1355
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      462
      1288
    Aihe