abs-jarruvalo palaa!!!!

abs...

mulla on -98 nissan primera ja abs jarruvalo palanu jo puoli vuotta ja nyt olis katsastus edessä ja tarttis vika korjata, edellisen omistajan mukaan jommassakummassa etummaisessa anturissa on vikaa....ootteko itse tutkineet/korjanneet näitä vikoja ja mistä kannattas osa hankkia edullisesti...mitä korjaamot veloittaa tällaisesta korjauksesta? vai pitäiskö mittaristo ottaa irti ja irrottaa abs-valon polttimo katsastuksen ajaksi..? :)

11

5959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rontto...

      Kannattaa ensin yrittää putsata anturia ja usein joutuu vaihtamaan anturin vaikka vain johdossa olisi vikaa.. -98 primeraan anturit (uutena) maksaa yli 100€ taakse ja yli 200€ eteen. Ohjausyksikön hintaa (uutena) et halua edes kuulla

    • ...miettinyt...

      ....että abs:t saattavat parhaassa tapauksessa säästää henkesi? Esim. jäisellä, osittain paljaalla tiellä, ilman abseja auto saattaa pyörähtää tehojarrutuksessa ympäri, kun absien kanssa pysähtyminen on paljon hallitumpaa?

      Ja nyt mietit pitäisikö abs:n varoitusvalo vain pimentää...jatka valitsemallasi uralla!

      • p11

        itellä ollut -97 1,5v. nyt ja anturin valo palanut millon sille päälle sattuu... katsastus asemalle mennessä jännitti syttyykö se vai ei... ei syttynyt ja muuten läpi virheittä.........


    • Kokenut

      1. Auto ei läpäise ktasastusta jos ei ABS valo pala kun virrrat kytketään (Auton olleessa sammutettuna ) ja toiseksi jos ABS valo palaa kun autolla ajetaan.Tilanne on ihan yhtä paha.
      Hermoja säästää kun vie auton johonkin osaavaan huolto liikkeeksen ja pyytää tarkistamaan testerillä missä vika on.
      Vika voi olla anturissa ,liitoksissa, myös tuo jonkun mainitsema isompikin vika..mutta ei kannata etukäteen vauhkota asian tiimoilta.
      Asiantunteva korjaamo on paras ratkaisu ,kuin että purkaa ja vaihtelee osia kunnes onnistuu...

      • itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.


      • mikatre kirjoitti:

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?


      • mikatre kirjoitti:

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?

        On montakin muuta syytä minkä takia en ole sekaantunut Nissaniin.


    • N ja C

      pitkin syksyä tutustuin -99 Primeran absiin.
      Ensin käytiin läpi johtoliitoksia ja luultiin jo hetki vian korjaantuneen. Siten mittailtiin vastuksia ja se näytti olevan ok.
      Asian selvisi lopulta kun kytkettiin oskilloskooppi vuorotellen antureihin.
      Oikea etu häröili, välillä tuli vaihtojännite (luokka 2 volttia) ja välillä ei.
      Nykyään löytyy fiksuja akulla toimivia, pieniä laitteita, näihin hommiin sopivia.
      Ihmettelen jos käytettyjä antureita saa koska vanha tulee ulos vain rikkomalla ja uusi menee paikalleen pienen hoonauksen jälkeen.
      Vaihtoehtoina on ostaa uusi anturi (varaosaliikkeet, esim Motonet 224 eur, Nissan liikkeen jonkun kympin kalliimpi) tai hajottamosta koko etunapa jossa toivottavasti ehjä anturi.

      • ulkopuolisena.

        Kyllä Reimarsi on oikeassa väljästä laakerista. Mulla rupesi vilahtamaan välillä ja soitin korjaamolle neuvon saamiseksi. Korjaamopäällikkö kysy toimiiko nopeusmittari, jos ei niin se on vasen etulaakeri kun on väljä, muutes jos toimii niin on oikea. Vaihtoivat laakerin ja valo sammui.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe