abs-jarruvalo palaa!!!!

abs...

mulla on -98 nissan primera ja abs jarruvalo palanu jo puoli vuotta ja nyt olis katsastus edessä ja tarttis vika korjata, edellisen omistajan mukaan jommassakummassa etummaisessa anturissa on vikaa....ootteko itse tutkineet/korjanneet näitä vikoja ja mistä kannattas osa hankkia edullisesti...mitä korjaamot veloittaa tällaisesta korjauksesta? vai pitäiskö mittaristo ottaa irti ja irrottaa abs-valon polttimo katsastuksen ajaksi..? :)

11

6219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rontto...

      Kannattaa ensin yrittää putsata anturia ja usein joutuu vaihtamaan anturin vaikka vain johdossa olisi vikaa.. -98 primeraan anturit (uutena) maksaa yli 100€ taakse ja yli 200€ eteen. Ohjausyksikön hintaa (uutena) et halua edes kuulla

    • ...miettinyt...

      ....että abs:t saattavat parhaassa tapauksessa säästää henkesi? Esim. jäisellä, osittain paljaalla tiellä, ilman abseja auto saattaa pyörähtää tehojarrutuksessa ympäri, kun absien kanssa pysähtyminen on paljon hallitumpaa?

      Ja nyt mietit pitäisikö abs:n varoitusvalo vain pimentää...jatka valitsemallasi uralla!

      • p11

        itellä ollut -97 1,5v. nyt ja anturin valo palanut millon sille päälle sattuu... katsastus asemalle mennessä jännitti syttyykö se vai ei... ei syttynyt ja muuten läpi virheittä.........


    • Kokenut

      1. Auto ei läpäise ktasastusta jos ei ABS valo pala kun virrrat kytketään (Auton olleessa sammutettuna ) ja toiseksi jos ABS valo palaa kun autolla ajetaan.Tilanne on ihan yhtä paha.
      Hermoja säästää kun vie auton johonkin osaavaan huolto liikkeeksen ja pyytää tarkistamaan testerillä missä vika on.
      Vika voi olla anturissa ,liitoksissa, myös tuo jonkun mainitsema isompikin vika..mutta ei kannata etukäteen vauhkota asian tiimoilta.
      Asiantunteva korjaamo on paras ratkaisu ,kuin että purkaa ja vaihtelee osia kunnes onnistuu...

      • itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        itse ennenkuin vie korjaamolle. Anturille menee kaksinapainen johto liittimellä. Avataan liitin ja työnnetään reikiin yleismittarin johdonpäät, mittari säädetty ohmitaulukolle 2k. Lukeman pitäisi näyttää jotain 1.17 tai sinnepäin mallista riippuen. Jos ei ole lukemaa, anturi on rikki. Pyörittämällä ylösnostettua pyörää lukeman pitää muuttua huomattavasti, jos ei muutu anturi on kaukana mittakehästä. Jos kaikissa pyörissä lukema muuttuu, johdot on boksiin asti ehjät, silloin maksaa. Monessa automerkissä on vikana jos abs valo syttyy mutkissa, etupyörien laakerit väljät.

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.


      • mikatre kirjoitti:

        Aika väljät täytyy laakerit kyllä olla että sen takia syttyy valo.Vika on etu anturissa.Ruostuminen puristaa anturia ja lopuksi se hajoaa.Löytyy käytettyjä antureita.

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.


      • mikatre
        reimars kirjoitti:

        riittää sytyttämään valon. Esm. Opelissa hyvin yleistä.
        Abs anturi on ruostumaton ja kiinnike silumiinista, välissä vielä cu vaippa, ei se ruostu.

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?


      • mikatre kirjoitti:

        Nyt ei puhutakaan Opelista vaan autoista.Et taida Nissanista ymmärtää mitään.Abs-anturi on Primerassa laitettu eri paikkaan upotettu olka-akseliin,sinne väliin pääsee likaa ja ruoste rupee kiristämään anturia ja puristaa sen rikki.Joko Opel mies ymmärsi?

        On montakin muuta syytä minkä takia en ole sekaantunut Nissaniin.


    • N ja C

      pitkin syksyä tutustuin -99 Primeran absiin.
      Ensin käytiin läpi johtoliitoksia ja luultiin jo hetki vian korjaantuneen. Siten mittailtiin vastuksia ja se näytti olevan ok.
      Asian selvisi lopulta kun kytkettiin oskilloskooppi vuorotellen antureihin.
      Oikea etu häröili, välillä tuli vaihtojännite (luokka 2 volttia) ja välillä ei.
      Nykyään löytyy fiksuja akulla toimivia, pieniä laitteita, näihin hommiin sopivia.
      Ihmettelen jos käytettyjä antureita saa koska vanha tulee ulos vain rikkomalla ja uusi menee paikalleen pienen hoonauksen jälkeen.
      Vaihtoehtoina on ostaa uusi anturi (varaosaliikkeet, esim Motonet 224 eur, Nissan liikkeen jonkun kympin kalliimpi) tai hajottamosta koko etunapa jossa toivottavasti ehjä anturi.

      • ulkopuolisena.

        Kyllä Reimarsi on oikeassa väljästä laakerista. Mulla rupesi vilahtamaan välillä ja soitin korjaamolle neuvon saamiseksi. Korjaamopäällikkö kysy toimiiko nopeusmittari, jos ei niin se on vasen etulaakeri kun on väljä, muutes jos toimii niin on oikea. Vaihtoivat laakerin ja valo sammui.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      6074
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1684
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1478
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1240
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      43
      849
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      28
      824
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      91
      785
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      749
    9. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      709
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      218
      692
    Aihe