Erilainen etusivu

hermot menee

Onko tähän joku yksinkertainen vastaus?

Olen tekemässä kirjepohjaa. Ylätunniste pitäisi olla samanlainen joka sivulla, mutta alatunniste pitäisi näkyä ainoastaan 1. sivulla.

Tein erilaisen etusivun. Ongelma on kuitenkin se, että ensimmäisen sivun ylätunnistetiedot eivät tietenkään päivity seuraavalle sivulle. Miten helposti saan värkättyä pohjaa niin, että ylätunnisteet ovat samanlaisia, mutta alatunniste ei?
Kokeilin tehdä osan jaon, mutta eihän sekään onnistu, koska kun tekstiä kirjoittaa ekalle sivulle, niin osan jako siirtyy seuraavalle sivulle, ja ollaan taas ongelman edessä...

Pakkohan tuossa on olla joku yksinkertainen ratkaisu, eikö vaan?

11

1666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan tähän sen siistimpää ratkaisua kuin että kopioit ensimmäisen osan ylätunnisteen toisen osan ylätunnisteeksi?

Kun kirjoitat tekstiä 1. sivulle, pitää teksti tietysti lisätä ennen osanvaihtoa. Osanvaihdot saa näkyviin samalla ¶-painikkeella kuin kappaleenvaihdotkin.

• hermot menee

Joo, niinhän sen vois tehdä, mutta haluaisin sellaisen automaation, että ylätunnisteen kirjoitetavat tiedot siirtyisivät toiselle sivullekin.

Käyttäjät meinaan eivät välttämättä heti tajua, että heidän pitää kirjoittaa tai kopioida tiedot myös toiselle sivulle...

Ja tuo osan vaihto olen jättänyt täysin omaan arvoonsa, koska se liikkuu tekstin mukana, eikä ole mitenkään kätevää, että käyttäjät joutuvat itse siirtämään osan vaihtoa...

• että ykkössivulle
        hermot menee kirjoitti:

Joo, niinhän sen vois tehdä, mutta haluaisin sellaisen automaation, että ylätunnisteen kirjoitetavat tiedot siirtyisivät toiselle sivullekin.

Käyttäjät meinaan eivät välttämättä heti tajua, että heidän pitää kirjoittaa tai kopioida tiedot myös toiselle sivulle...

Ja tuo osan vaihto olen jättänyt täysin omaan arvoonsa, koska se liikkuu tekstin mukana, eikä ole mitenkään kätevää, että käyttäjät joutuvat itse siirtämään osan vaihtoa...

teet tunnisteet sellaisiksi kuin haluat käyttällä Näytä - Ylä-alatunniste -toimintoa. Kakkossivua ennen teet sivunvaihtoon osanvaihdon seuraava sivu ja tälle kakkossivulle tulee nyt ylätunniste samanlaisena kuin ykkössivulla ja siellä ylätunnistekentän oikeassa laidassa lukee Sama kuin edellinen, siirry ylä-alatunniste-työkalurivin näppäimellä alatunnisteeseen ja nyt alatunnistekentässä ollessasi poista ylä-alatunniste-työkaluriviltä se Linkitä edelliseen valinta jolloin alatunnisteen oikeassa yläreunasa ei ole sitä Sama kuin edellinen tekstiä ja nyt poistat tunnistekentän tekstit eli ykkössivun tekstit. Pitäisi toimia.

• juu siis
        että ykkössivulle kirjoitti:

teet tunnisteet sellaisiksi kuin haluat käyttällä Näytä - Ylä-alatunniste -toimintoa. Kakkossivua ennen teet sivunvaihtoon osanvaihdon seuraava sivu ja tälle kakkossivulle tulee nyt ylätunniste samanlaisena kuin ykkössivulla ja siellä ylätunnistekentän oikeassa laidassa lukee Sama kuin edellinen, siirry ylä-alatunniste-työkalurivin näppäimellä alatunnisteeseen ja nyt alatunnistekentässä ollessasi poista ylä-alatunniste-työkaluriviltä se Linkitä edelliseen valinta jolloin alatunnisteen oikeassa yläreunasa ei ole sitä Sama kuin edellinen tekstiä ja nyt poistat tunnistekentän tekstit eli ykkössivun tekstit. Pitäisi toimia.

poistat kakkossivun alatunnistekentästä ne ykkössivulta sinne siirtyneet tekstit sen jälkeen kun olet poistanut linkityksen edelliseen.

• hermot menee
        että ykkössivulle kirjoitti:

Hei!

Olen kokeillut tuotakin...

Olen tehnyt tuon osan vaihdon seuraavalle sivulle ihan ensimmäisen sivun loppuun. mutta ongelma tuossa tuleekin siinä, että kun käytät pohjaa ja alat kirjoittamaan tekstiä, niin tuo osan vaihtohan liikkuu tekstin mukana alaspäin kunnes tipahtaa toiselle sivulle.
        Meidän käyttäjiemme taidot eivät riitä siihen, että he alkavat siirtämään osan vaihtoa takaisin ekalle sivulle...

Vai mihin kohtaan osanvaihto ekalle sivulle kannattaa tehdä, jotta pohjaa voi käyttää?

• asiassa jos jotain
        hermot menee kirjoitti:

Hei!

Olen kokeillut tuotakin...

Olen tehnyt tuon osan vaihdon seuraavalle sivulle ihan ensimmäisen sivun loppuun. mutta ongelma tuossa tuleekin siinä, että kun käytät pohjaa ja alat kirjoittamaan tekstiä, niin tuo osan vaihtohan liikkuu tekstin mukana alaspäin kunnes tipahtaa toiselle sivulle.
        Meidän käyttäjiemme taidot eivät riitä siihen, että he alkavat siirtämään osan vaihtoa takaisin ekalle sivulle...

Vai mihin kohtaan osanvaihto ekalle sivulle kannattaa tehdä, jotta pohjaa voi käyttää?

asiakirjapohjaa teet (luulin että ihan itelles vaan, hätäisesti sun tekstis luin), niin sinun kannattaa tehdä se lomakkeena, josta suojaat ne kohdat joihin saa muutoksia tehdä ja teet sen kirjoituskentän vain sellaiseksi johon tekstiä lisätään.

Toisaalta minkä varten se alatunniste pitää sieltä toiselta sivulta poistaa? Kun toisaalta, asiakirjat virallisestikin tulostetaan valmiiksi painetulle kirjelomakkeelle joskus ja ihan hyväksyttävästi niin että ykkössivu on tunnisteellinen ja jatkosivut tavallista blankoa.

• hermot menee
        asiassa jos jotain kirjoitti:

asiakirjapohjaa teet (luulin että ihan itelles vaan, hätäisesti sun tekstis luin), niin sinun kannattaa tehdä se lomakkeena, josta suojaat ne kohdat joihin saa muutoksia tehdä ja teet sen kirjoituskentän vain sellaiseksi johon tekstiä lisätään.

Toisaalta minkä varten se alatunniste pitää sieltä toiselta sivulta poistaa? Kun toisaalta, asiakirjat virallisestikin tulostetaan valmiiksi painetulle kirjelomakkeelle joskus ja ihan hyväksyttävästi niin että ykkössivu on tunnisteellinen ja jatkosivut tavallista blankoa.

Hei!

Joo, kirjoitin ehkä liian typistetysti.

Teen siis asiakirjapohjaa yleiseen käyttöön. Pohja pitäisi olla sellainen, että se voidaan tulostaa paperille tai sitten käsitella tai lähettää sähköisesti eteenpäin. Jolloin alatunnistetiedot pitää olla ekalla sivulla. Alatunniste on kuitenkin sen verran raskas, ettei sitä kaivata seuraavilla sivuilla.

Olen kyllä myös miettinyt lomake-vaihtoehtoa, mutta lomakekenttiä et voi laittaa ylätunnisteeseen.. minulla on teoria, että jollain kenttä-ominaisuuksilla saisin tehtyä ylätunnisteeseen kenttiä, joiden tiedot siirtyisivät toisen sivun ylätunnisteeseen (ref-kenttä) mutta en tiedä mitä kenttä-tyyppiä käyttää. Minun osaamiseni ei riitä noihin hienoukseen..

• se että sinne
        hermot menee kirjoitti:

Hei!

Teen siis asiakirjapohjaa yleiseen käyttöön. Pohja pitäisi olla sellainen, että se voidaan tulostaa paperille tai sitten käsitella tai lähettää sähköisesti eteenpäin. Jolloin alatunnistetiedot pitää olla ekalla sivulla. Alatunniste on kuitenkin sen verran raskas, ettei sitä kaivata seuraavilla sivuilla.

Olen kyllä myös miettinyt lomake-vaihtoehtoa, mutta lomakekenttiä et voi laittaa ylätunnisteeseen.. minulla on teoria, että jollain kenttä-ominaisuuksilla saisin tehtyä ylätunnisteeseen kenttiä, joiden tiedot siirtyisivät toisen sivun ylätunnisteeseen (ref-kenttä) mutta en tiedä mitä kenttä-tyyppiä käyttää. Minun osaamiseni ei riitä noihin hienoukseen..

ykkössivulle tekisit tekstikehyksen, ja Muotoile tekstikehystä kautta tekisit sellaiset asetukset eli esim. Neliö ja Lisäasetuksista vielä pois ruksi kohdasta siirrä tekstin kanssa ja kun olet siirtänyt tekstikehyksen alareunaan ykkössivulla ruksi kohtaan Lukitse ankkuri.

Ja ylätunniste normaalisti. Kakkossivulle siirtyessä tekstikehys jää ykkössivun alareunaan mutta ylätunniste siirtyy.

• hermot säilyy
        se että sinne kirjoitti:

ykkössivulle tekisit tekstikehyksen, ja Muotoile tekstikehystä kautta tekisit sellaiset asetukset eli esim. Neliö ja Lisäasetuksista vielä pois ruksi kohdasta siirrä tekstin kanssa ja kun olet siirtänyt tekstikehyksen alareunaan ykkössivulla ruksi kohtaan Lukitse ankkuri.

Ja ylätunniste normaalisti. Kakkossivulle siirtyessä tekstikehys jää ykkössivun alareunaan mutta ylätunniste siirtyy.

Jesh!

Tuohan on hieno idea!!

Pitääpä kokeilla.

Kiitos valtavasti avusta!

• ja parasta on se
        hermot säilyy kirjoitti:

Jesh!

Tuohan on hieno idea!!

Pitääpä kokeilla.

Kiitos valtavasti avusta!

kun tallennat tekstikehys-ylätunnisteyhdistelmän word-malliksi dot:na niin vaikka käyttäjä sitten tekisi ykkössivulle niitä sivunvaihtojakin niin eipä vaan siirry tekstikehys .......... Voi kun mahtavaa!

• hermot menee kirjoitti:

Hei!

Kyllä asiakirjastandardi SFS 2487:2007 sanoo yksiselitteisesti, että tunnistetiedot toistetaan joka sivulla. Yritin tätä(kin) vastaan purnata lausuntokierroksella. Ja standardihan ei ole laki, mutta et siis voi kuvata pohjaa standardinmukaiseksi, jos alatunnistetta ei toisteta.

Toisaalta alatunnisteen voi yleensä tehdä yksiriviseksi, kunhan ottaa siihen vain olennaisimmat tiedot. Suurempi ongelma on ylätunnisteen toistaminen, koska se vie joka sivun alusta viisi riviä tilaa.

P.S. En ensimmäistä vastaustani kirjoittaessani muistanut, että ensimmäisen sivun tunnisteet saa muista poikkeavaksi myös valitsemalla Tiedosto/Sivun asetukset/Asettelu/Erilainen 1. sivu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe