omituisimmat unet

vaivaa!

Mikä on oudoin unesi, minkä olet nähnyt?

Itse nään usein unia karhuista. En tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta ahdistavia unia ne on.
Unissa karhut saattavat jutellakin minulle, mitä omituimmissa paikoissa...

On minulla kyllä hauskojakin unia. olen esimerkiksi ollut simpsoneissa mukana:)

149

20328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merp

Olen tänään miettinyt miksi kahtena viime yönä olen tiedostanut näkeväni unta ja alkanu toimia sen mukaisesti tekemällä hassuja asioita. Herätessä muistan tavallista selkeämmin mitä olen unessa tehnyt. Viime kerrasta, jolloin olen huomannut kesken unen näkeväni vain unta, on todella kauan. Mistäköhän tämä kertoo?

• tahtoo ministeriksi

Näin unta, että Vanhasen äärioikeistohallitus luhistui omaan ahneuteensa ja pääsin perussuomalaisten edustajana ympäristöministeriksi. Aika hyppäys, mutta ensin otin unessa todesta Itämeren saastumisen ja määräsin Suomen pahimmat saastuttajat ankaralle verolle niin pitkäksi aikaa, kunnes saastuttaminen loppui. Uni päättyi kirkkaan sinisenä aaltoileviin meren selkiin.

• teemunideapaja
        tahtoo ministeriksi kirjoitti:

Näin unta, että Vanhasen äärioikeistohallitus luhistui omaan ahneuteensa ja pääsin perussuomalaisten edustajana ympäristöministeriksi. Aika hyppäys, mutta ensin otin unessa todesta Itämeren saastumisen ja määräsin Suomen pahimmat saastuttajat ankaralle verolle niin pitkäksi aikaa, kunnes saastuttaminen loppui. Uni päättyi kirkkaan sinisenä aaltoileviin meren selkiin.

josta syystä pääsivun otsikko "omituiset unet jäävät mieleen", vihjaten että unien muistaminen johtuu unista, on väärä. Kyseessä on muusta johtuva ilmiö, jossa omituisiin uniin kiinnitetään ystävien kesken enemmän huomiota. Omituisuus taas tarkoittaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa ja siksi huomionarvoista. Normaaleja unia ei myöskään unohda, muuta niitä ei ole tarpeen ajatella valveilla.

• Liikemie

Näin muutama vuosi sitten erikoisen unen.
        Yhtä äkkia jokin vetovoima tempasi minut yläilmoihin lumisateeseen,tunsin olevani
        tosikorkealla, ympärilläni en nähnyt muita ihmisiä, muuta pystyin keskustelemaan kuitenkin ihmisten kanssa, kysyin unessani joltakin mikä juttu tämä oikein, jokin henkilö mitä en nähnyt
        vastasi teidät on temattu taivaaseen, tämä on se
        tempaaminen mistä on puhuttu ja lumi sade on sitä
        varten ettet näe alas, sillä olet jo tosi korkealla.
        Oli meinaan tosi aidon tuntuinen uni.
        Tästä on useampia vuosia, mutta olen ajatellut
        unea useasti. En ole mikään hörhö, eikä unet
        yleensä tee minuun mitään vaikutuksia.
        ??? Voiko joku selittää ???

• **scary**

Mie oon nähny sellasta unta se toistuu joka viikko mie oon ollu mun neljän kamun kaa puistossa ja mei entisen opettajan mie oon nyt 11wja siis mie oon alkanu näkee tätä unta n. 7w (ja mie nään unessa itteni 18W) mut miten vaan nii ollaa oltu puistossa ja sitte kaikki lähtee juoksee karkuu ja taivas menee mustaks ja sitte sieltä kulman takaa tulee kerrostalon kokone lohikäärme! sitte se saa mut ja mun bestiksen me yritetää rimpuilla irti (muut kamut juoksi karkuun ja myös opettaja)ja se rupee lentää aika pienil siivil...:) sitte se vie meijät japaniin sil kesti se matka 3 puol minsaa ja sitte se vie meijät johonkin luolaan ja siellä on sellasii koirapatsaita mitkä elää, ja ne on vartijoita. se laskee meijät sellasee kallion loukkoo ja siel on ruokaa ja sillee. Sitte se laittaa padan porisee mie kuulin et se lohikäärme sano: vahtikaa noita pentuja ne ei saa karata ne on mun lounas! jälkiruoaks mä syön niitten päät HAHHAHAHAAAA! vahtikaa niitä. ja sitte se lohikäärme lähti päivänokosille. sitte me huomattii et siin seinämäös on sellasii kouhoumii ja siihe mahtu just jalka. me kiivettiin mun kamun kaa pois sieltä ja sitte ne vartijat oli mei onneks nukahtanu. (me oltii sellasii murkun kokosii ainaki niihi muihi verrattuna!) ja sitte me huomattii et me mahutaa oven alta menee. me tultiin sitte sellasee salii ja siel oli kaikkee leluja! me huomattiinettä ulos oli ovi auki ja me sitte otettiin sellanen sika iso polkupyöra (huom! ollaan murkun kokoisia) sitten me saatiin sellanen hiiri avuks se oli lohikäärmeen lemmikki. se autti meijät karkuun ja sitte mie ohjsin ja toinen oli toisella polkimella ja hiiri toisella ja sitte mentiin me karattiiin sieltä eikä jouduttu lohiksen kitaan. tää uni toistuu joka viikko ja mie muistan sen unissanikin:) en voi unohtaa sitä unta! mutta se on silti hauska!

• Tyttö_16_wee

Se voi kuvata sitä että haluat kokeilla tällaista unen ja todellisuuden rajan välillä tapahtuvia asioita. Kiehtooko sinua yliluonnolliset asiat...?

• Tyttö_16_wee
        teemunideapaja kirjoitti:

josta syystä pääsivun otsikko "omituiset unet jäävät mieleen", vihjaten että unien muistaminen johtuu unista, on väärä. Kyseessä on muusta johtuva ilmiö, jossa omituisiin uniin kiinnitetään ystävien kesken enemmän huomiota. Omituisuus taas tarkoittaa jotakin tavallisuudesta poikkeavaa ja siksi huomionarvoista. Normaaleja unia ei myöskään unohda, muuta niitä ei ole tarpeen ajatella valveilla.

Luin juuri jostain, että sekin vaikuttaa unien muistamiseen missä univaiheessa on.
        Jos uniaan ei muista on nukkunut tarpeeksi ja on mennyt jo kunnolla REM-uni tilan ohi.

• Tyttö_16_wee
        Liikemie kirjoitti:

Yhtä äkkia jokin vetovoima tempasi minut yläilmoihin lumisateeseen,tunsin olevani
        tosikorkealla, ympärilläni en nähnyt muita ihmisiä, muuta pystyin keskustelemaan kuitenkin ihmisten kanssa, kysyin unessani joltakin mikä juttu tämä oikein, jokin henkilö mitä en nähnyt

Voisi selittää sillä, että pohdit unessasi mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Se esitti yhden vaihtoehdon, joka selvästikin hämmästytti sinua. Olitko miettinyt silloin paljon näitä asioita tai oliko esim. kuolema jotenkin ajankohtainen aihe silloin?

• Tyttö_16_wee
        **scary** kirjoitti:

Mie oon nähny sellasta unta se toistuu joka viikko mie oon ollu mun neljän kamun kaa puistossa ja mei entisen opettajan mie oon nyt 11wja siis mie oon alkanu näkee tätä unta n. 7w (ja mie nään unessa itteni 18W) mut miten vaan nii ollaa oltu puistossa ja sitte kaikki lähtee juoksee karkuu ja taivas menee mustaks ja sitte sieltä kulman takaa tulee kerrostalon kokone lohikäärme! sitte se saa mut ja mun bestiksen me yritetää rimpuilla irti (muut kamut juoksi karkuun ja myös opettaja)ja se rupee lentää aika pienil siivil...:) sitte se vie meijät japaniin sil kesti se matka 3 puol minsaa ja sitte se vie meijät johonkin luolaan ja siellä on sellasii koirapatsaita mitkä elää, ja ne on vartijoita. se laskee meijät sellasee kallion loukkoo ja siel on ruokaa ja sillee. Sitte se laittaa padan porisee mie kuulin et se lohikäärme sano: vahtikaa noita pentuja ne ei saa karata ne on mun lounas! jälkiruoaks mä syön niitten päät HAHHAHAHAAAA! vahtikaa niitä. ja sitte se lohikäärme lähti päivänokosille. sitte me huomattii et siin seinämäös on sellasii kouhoumii ja siihe mahtu just jalka. me kiivettiin mun kamun kaa pois sieltä ja sitte ne vartijat oli mei onneks nukahtanu. (me oltii sellasii murkun kokosii ainaki niihi muihi verrattuna!) ja sitte me huomattii et me mahutaa oven alta menee. me tultiin sitte sellasee salii ja siel oli kaikkee leluja! me huomattiinettä ulos oli ovi auki ja me sitte otettiin sellanen sika iso polkupyöra (huom! ollaan murkun kokoisia) sitten me saatiin sellanen hiiri avuks se oli lohikäärmeen lemmikki. se autti meijät karkuun ja sitte mie ohjsin ja toinen oli toisella polkimella ja hiiri toisella ja sitte mentiin me karattiiin sieltä eikä jouduttu lohiksen kitaan. tää uni toistuu joka viikko ja mie muistan sen unissanikin:) en voi unohtaa sitä unta! mutta se on silti hauska!

Hauskuudesta huolimatta, jos se ahdistaa, on unella ehkä negatiivinen viesti. Lohikäärme on jokin asia elämässäsi, jonka tiedät odottavan nurkan takana. Se pelottaa sinua. Mieti mikä asia voisi olla ja pura asiaa. Ystäväsi voivat olla apu. Usein unet kertovat meille miten toimia, kun itse sitä emme välttämättä huomaa, kuin aivoissa huomaamattomasti alitajunnassa.

• tämä on lohdutus
        Liikemie kirjoitti:

siitä että kohta uskovaiset otetaan pois, mutta jos et ole uskossa, niin Jumala haluaa ilmoittaa että pitäisi tulla uskoon, että pääsisi tähän joukkoon,.
        Ne jotka jää tänne joutuu täällä antikristuksen aikaan ja kolmanteen maailman sotaan ja kuoleman jälkeen tuonelaan kadotukseen.
        1 Tessalonikalais kirje. 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
        4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

• Tyttö_16_wee

Oudoin uneni on monesti toistunut uni, jonka muistan vieläkin. Näin sen useastin noin kerran vuodessa alkaen 4-vuotiaasta johonkin 10 ikävuoteen asti.
      Siinä talomme paloi ja Puppe-koira pelasti minut ja perheeni. Uni ei sinänsä ollut mitenkään outo, mutta muistan sen edelleenkin täysin selvästi. Oudon siitä tekee sen vuosittainen toistuvuus ja se kuinka selkeästi se on jäänyt mieleeni.

• mies29v

on sellanen minkä olen nähny ainaki 4 kertaa.missä kuljen hissillä alhaalta ylöspäin.ja ylhäältä alaspäin.ja välillä se tuntuu että se putoaa alaspäin.ja se paikka on ollu sairaala siinä unessa.hiton ahistava uni aina...ja onhan niitä ufo unia ja kaikenlaisia muitaki ollu...

• Anu67
        mies29v kirjoitti:

on sellanen minkä olen nähny ainaki 4 kertaa.missä kuljen hissillä alhaalta ylöspäin.ja ylhäältä alaspäin.ja välillä se tuntuu että se putoaa alaspäin.ja se paikka on ollu sairaala siinä unessa.hiton ahistava uni aina...ja onhan niitä ufo unia ja kaikenlaisia muitaki ollu...

Mulla oli kans tollanen hissiuni aikasemmin, on siitä jo ainaki 15 vuotta kun näin sen viimeksi mutta olen nähnyt sen saman ainakin 10 kertaa ja aikoinaan ihmettelin mitä se tarkoittaa; Olin siinä hissin kyydissä ja talo oli korkea. Hissi kulki lujaa vauhtia ylöspäin ja se ei pysähtynytkään ylhäällä niinkuin piti, vaan jatkoi matkaa katon läpi ja koska enää ei kerroksia ollut, ei ovea pystynyt aukaisemaan. Uni oli tosi ahdistava ja usei heräsin siihen että itkin.. Se oli unessa kauheinta se epätietoisuus mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan kun hissi vaan lenteli itsekseen ilman mitään "raiteita" tai "kiskoja" ja minä siellä yksin kyydissä..

• martti^^

Itellä on ollu monta vuotta sama painajainen..siinä aluksi oon jossain tehdasalueella ja miehet jahtaa mua puukkojen ym kirveiden kans,kunnes oon juna-asemalla,pääsen hyppäämään junaan mut sit uni taitaakin loppua ja aina on asemalla muutakin outoo sakkia bilettämäsä tai jotain.. ja en ikinä tiiä miks ne mua jahtaa..sinänsä enää painajainen ole kun monta vuotta samaa unta nähny..

• mies 29v
        Anu67 kirjoitti:

Mulla oli kans tollanen hissiuni aikasemmin, on siitä jo ainaki 15 vuotta kun näin sen viimeksi mutta olen nähnyt sen saman ainakin 10 kertaa ja aikoinaan ihmettelin mitä se tarkoittaa; Olin siinä hissin kyydissä ja talo oli korkea. Hissi kulki lujaa vauhtia ylöspäin ja se ei pysähtynytkään ylhäällä niinkuin piti, vaan jatkoi matkaa katon läpi ja koska enää ei kerroksia ollut, ei ovea pystynyt aukaisemaan. Uni oli tosi ahdistava ja usei heräsin siihen että itkin.. Se oli unessa kauheinta se epätietoisuus mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan kun hissi vaan lenteli itsekseen ilman mitään "raiteita" tai "kiskoja" ja minä siellä yksin kyydissä..

hitto siinäki mie lensin katon läpi ja tuntu mahan pohjassa koko ajan.ja sit siinä tipuin ja alas ja heräsin siihen.ei hitto miten voi olla samanlainen uni ku sulla outoa sanon minä.ja sitte siinä oli joku lumi vuoriki missä mun vaimo oli huipulla ja mie meinasin tippua alas sieltä ja mie roikuin mun vaimon käden varassa.ja heräsin heti.toi liitty siihen hissi uneen.

• ylös ja alas
        mies 29v kirjoitti:

hitto siinäki mie lensin katon läpi ja tuntu mahan pohjassa koko ajan.ja sit siinä tipuin ja alas ja heräsin siihen.ei hitto miten voi olla samanlainen uni ku sulla outoa sanon minä.ja sitte siinä oli joku lumi vuoriki missä mun vaimo oli huipulla ja mie meinasin tippua alas sieltä ja mie roikuin mun vaimon käden varassa.ja heräsin heti.toi liitty siihen hissi uneen.

Olen itsekkin nähnyt unia hissistä joka menee vain kokoajan ylös tai alas. Yleensä unissa osaan varoa hissiä, koska ne eivät toimi kunnolla.

• mies 29v
        ylös ja alas kirjoitti:

Olen itsekkin nähnyt unia hissistä joka menee vain kokoajan ylös tai alas. Yleensä unissa osaan varoa hissiä, koska ne eivät toimi kunnolla.

ja yleensä olet yksin siinä hississä.ja välillä se pysähty eri kerroksissa ja siellä käveli ihmisiä edes takasin.ja taas saatoin jatkaa matkaa ylös tai alas minne milloinkin.en tiedä mikä sanoma toi on.mun äiti sanoi että ne olis paholaisen tekemiä.ota ja selvää.no nyt lähen töihin terve...

• nainen23
        mies 29v kirjoitti:

ja yleensä olet yksin siinä hississä.ja välillä se pysähty eri kerroksissa ja siellä käveli ihmisiä edes takasin.ja taas saatoin jatkaa matkaa ylös tai alas minne milloinkin.en tiedä mikä sanoma toi on.mun äiti sanoi että ne olis paholaisen tekemiä.ota ja selvää.no nyt lähen töihin terve...

Minulla hissiuni alkaa siten että menen hissiin ja painan aina neloskerrokseen ja sitten kun hissi kulkee nelosen ohi eikä pysähdykkään vaan jatkaa matkaa monen kerroksen ohi ja sitten kun viimein pysähtyy puoliksi johonkin 16kerrokseen ja joudun kiipeämään hissistä ulos johonkin ihme ullakolle. Hassun tästä unesa tekee se että talossa jossa olen ei ole kuin kuusi kerrosta, ja hissi on vanhempieni asumassa talossa, olenkin aina miettinyt että mitenkä on mahdollista mennä kymmenen kerrosta vielä ylöspäin kuin talossa on vain se kuusi kerrosta. Näen tätä unta noin kerran vuodessa ja aina se on ihan samanlainen lukuunottamatta sitä että välillä mukanani on joku perheenjäsenistäni tai ystävistäni, mutta useimmiten olen ollut yksin.

• Se on toinen
        mies29v kirjoitti:

mun kahdesta toistuvasta unityypistä. Rakennukset vaihtelee, mutta asetelma on aina sama: vaarallinen, epävarma hissi, puuttuvia seiniä tai osa lattiaa, vääjäämätön liike yleensä ylöspäin korkeassa talossa, voimakas putoamisen ja korkean paikan pelko.

Toinen yleinen unityyppi on vessaunet. Niissä on aina ongelmia vessan löytämisessä, vikoja vessan rakenteissa (puuttuvia seiniä tms.), monesti törkeä siivoamaton paikka, tarpeiden teko ei onnistu.

Selityksen vessauniin tiedän: henkinen tyhjentymistarve, mutta ei onnistu.

Hissiunia en osaa selittää...

• Jou jou
        nainen23 kirjoitti:

Minulla hissiuni alkaa siten että menen hissiin ja painan aina neloskerrokseen ja sitten kun hissi kulkee nelosen ohi eikä pysähdykkään vaan jatkaa matkaa monen kerroksen ohi ja sitten kun viimein pysähtyy puoliksi johonkin 16kerrokseen ja joudun kiipeämään hissistä ulos johonkin ihme ullakolle. Hassun tästä unesa tekee se että talossa jossa olen ei ole kuin kuusi kerrosta, ja hissi on vanhempieni asumassa talossa, olenkin aina miettinyt että mitenkä on mahdollista mennä kymmenen kerrosta vielä ylöspäin kuin talossa on vain se kuusi kerrosta. Näen tätä unta noin kerran vuodessa ja aina se on ihan samanlainen lukuunottamatta sitä että välillä mukanani on joku perheenjäsenistäni tai ystävistäni, mutta useimmiten olen ollut yksin.

Heh, hissiuni minullakin. Lapsuudessa tapasin nähdä tämän unen usein. Epäilin sen johtuvan siitä, että ensimmäisen kerran kun näin tämän unen olin voimakkaassa kuumeessa ja uni oli todella aidon ja pelottavan tuntuinen. Epäilen siis unen jättäneen "raiteen" aivojeni sopukoihin jolle sitten ajatukseni lipsahtavat tavallista helpommin unessa ollessani.
        Unessa olen siis kotipuoleni uimahallissa ja se on tulessa. Nousen aina hissiin, mutta hissin pohja on jotain soraa ja putoan aina pohjan läpi johonkin kellariin enkä löydä sieltä tietä takaisin.
        Unien sinänsä ajattelen vain syntyvän siitä, että aivojen toiminta ei lakkaa nukahdettaessa vaan se alkaa käyttämään sinne painautuneita eri uria ja muodostamaan niistä sekavia tarinoita. Kännissä olemisesta en muista nähneeni ikinä unta, ehkä johtuen siitä että kännissä ei aivoihin mitään uria muodostukkaan. Ehkä poistuu vaan vanhoja :DD

• psykoterapeutilta
        mies 29v kirjoitti:

että ylös tai alas liikkuva hissi tarkoittaa seksuaalisuuden estoja ja pelkoja?
        Erektio - hissi ylös.
        Pelko lopahtamisesta - hissi alas.

Naisilla ylös nouseva hissi olisi hyvä seksisuhde ja alas päin toisin. Uskoo, ken tahtoo?

• annexan
        mies29v kirjoitti:

mullakin on usein hissiunia. ja niissä yleensä hissi jää kerrosten väliin, eikä kukaan kuule, vaikka kuinka huudan ja koputan hissinovea. mä vaan oon siellä ja kaiken lisäksi hissi on hirveen ahdas.
        tällaisia hissiunia näen aina just silloin, kun mieltäni painaa joku asia.

• mökkihöperö_
        mies29v kirjoitti:

Olen juossut mökillä koko suvun kanssa "saaressa" Puita karkuun, nähnyt jo liian monta kertaa samaa unta. toinen paha on ollut se että "heräsin" sohvaltani ja taloni oli täynnä puutarhatonttuja, liekkö dna mainoksesta jääny päähän:D loput hirveykset jätettään kertomati

• hannae94
        mökkihöperö_ kirjoitti:

Olen juossut mökillä koko suvun kanssa "saaressa" Puita karkuun, nähnyt jo liian monta kertaa samaa unta. toinen paha on ollut se että "heräsin" sohvaltani ja taloni oli täynnä puutarhatonttuja, liekkö dna mainoksesta jääny päähän:D loput hirveykset jätettään kertomati

Minulla on ollut melkein samantapaista unta. Ensinnäkään en ole juossut suvun kanssa karkuun minnekään:D Mutta yleensä unissani juoksen karkuun joitain eläimiä mm. käärmeitä ja karhuja. En tiedä miksi, mutta joskus näen sellaisia unia...

• tirpsa
        Anu67 kirjoitti:

olen nähnyt ties kuinka monia ja useiden vuosien ajan. hissit erilaisia ja eri paikoissa mutta useimmissa sama ahdistava tunne ja se että hissit jatkoivat aina hurjaa vauhtia ylöspäin katon läpi yläilmoihin kun kerrokset loppuivat. Liekö mulla vilkas mielikuvitus vai muuten vaan aina liikaa vauhtia päällä =)

• hannae94

Minulla toistuu jotkut unet kokoajan... yhdesti näin kahtena yönä peräkkäin samaa unta!

• Nimetön
        psykoterapeutilta kirjoitti:

että ylös tai alas liikkuva hissi tarkoittaa seksuaalisuuden estoja ja pelkoja?
        Erektio - hissi ylös.
        Pelko lopahtamisesta - hissi alas.

Naisilla ylös nouseva hissi olisi hyvä seksisuhde ja alas päin toisin. Uskoo, ken tahtoo?

Unien toistuvuudesta vielä sen verran, että ne saattavat toistua ihan senkin takia, että luulemma niiden toistuvat. Saattaa olla että sama uni on nähty todellisuudessa vain kerran, mutta luulemme nähneet sen useasti. Olen lukenut näin jostakin. - Tyttö_16_wee

• mies29v
        hannae94 kirjoitti:

Minulla on ollut melkein samantapaista unta. Ensinnäkään en ole juossut suvun kanssa karkuun minnekään:D Mutta yleensä unissani juoksen karkuun joitain eläimiä mm. käärmeitä ja karhuja. En tiedä miksi, mutta joskus näen sellaisia unia...

niin ja niitä vessa uniakin on ollu.kerran olin jossain vessassa missä joka toisesta vessasta puuttu ovi .ja sitten mie etin sellasen missä on ovi.ja sitte siihen liittyi yleensä aina sauna ja uimahalli oudosti.sitte käärme unia missä maa oli täynä käärmeitä jotka yritti pistää mua,ja joku aina pysty pistämään mua.ja sitten olen nähny unen jostain edenin puutarhasta.jossa oli kasveja ja vettä joka puolella.outoa siinä unessa teki sen että siellä oli iki vanhoja hautakiviä joita reunusti punanen laaser aita.

• Unien enkeli
        mies 29v kirjoitti:

Sinulla on vain stressaava elämä. Ole huoketi äläkä kuuntele vanhaa äitiäsi:) Se on oppinu nuo tulkinnat omalta äidiltään. Ei sellaisia voi mennä sanomaan kelleen!

• yrittäkää nyt herätä
        mies 29v kirjoitti:

teillä on vain mahassa vääntöä ja se siksi tuntuu aidolta ja pelottavalta

• Nimetön

pienenä näin aina sellaista unta. että jouduin sellaiseen pineen komeroon, olin kahemassa sieltä jotain. sitten yhtäkkiä en päässytkään enää pois sieltä, ja kaikki seinät muuttuivat valkoisiksi.
      ja rupesivat lähentymään minua, loppujen lopuksi seinät olivat niin lähellä että en pystynyt enää liikkumaan..

En ikinä tiedä miten uni loppuu, koska heräsin aina siihen samaan kohtaa.

Unen näin ala-asteikäisenä useasti vuodessa, ja sitten ne vain loppuivat. ja nyt en näe enää sitä.

• uhvil

No näin kerran unta, että BB Sauli ja Aki oli yhellä kiskalla jonka lähellä asun, kaikki oli ihan innoissaan ja mä soitin yhelle kaverille että tulla kameran kanssa paikalle, sitte kysyin Saulilta saanko olla sen kanssa samassa kuvassa, no se oikein välinpitämättömästi suostu ja käyttäyty kuin sillä ois noussu kusi päähän voitostaan, siinä vieressä Aki käyttäyty kuin jokin turvamies, se näytti vartioivan ettei kukaan sala-ampuja ammu Saulia :D

• tööö

Olin joskus pienenä sairaalassa (en muista miksi). Olin nukkumassa niin mie tietosesti avasin silmät ja tuijotin yhtä tyhjää seinää, se oli unta koko ajan mutta silti musta tuntu että olin hereillä, ku siinä seinässä alko näkymään kuin joku näkymätön kynä ois alkanu suttaan hiljaa sitä seinää, ja yhtäkkiä se nopeutu kamalasti. Suunnilleen koko yön oli melkein samanlaista, se oli semmonen ihan pimeä mustavalkonen uni, mitään muuta väriä ei näkynyt. Ja vielä tiesin sen olevan unta, se teki siitä painajaisen.

• se varjoaan pelkää

Mä olin 4-vuotias kun näin unen, jossa mun jalkaterien paikalla oli pienet avonaiset ruumisarkut.
      Olin nyt aikuisena Jumalan kanssa avaruudessa. Hän pisti mut seisomaan punaiselle hiekalle niin että molemmin puolin meri kohosi ympärilläni, käski luottaa itseensä enkä ole sen jälkeen pelännyt niin paljon. Kun heräisin niin minut oli juuri paiskattu sänkyyn takaisin ja istuin.
      Olin lapseni kanssa autiomaassa ja ilmalaiva lähestyi takaviistosti oikealta. Tiesin mitä tulisi tapahtumaan ja juttelin lohduttavasti lapselle, sitten vilkaisin kuinka lähellä ilmalaiva on ja painauduimme hiekalle niin että suojasin ruumiillani lastani, kuisin että älä pelkää ei äitikään pelkää ja sitten tuli valkeus, se oli siis maailmaloppu.
      Suuri, valtava hyökyaalto oli tulossa, pitelin taas tytärtäni kädestä ja kehoitin hyppäämään kun käskin ja pitämään kädestäni kiinni vaikka mikä tulis. Ystävämme eivät reakoineet varoituksiini vaan leikkivät edessämme vesileikkejä. Aalto tuli ja hyppäsimme, pääsimme sen kyytiin ja se vei meidät ruohoiselle keitaalle jossa kasvoi metsää, linnut lauloivat ja tiesimme pelastuneemme. Maailman muut ihmiset olivat kuolleet.
      Heräsin yöllä siihen etten voinut liikkua, havaitsin parvekkeen verhon oudosti liikahtavan, aivan kuin joku olisi juuri poistunut. Raajani olivat levällään ja tuntui kuin intiimi läheisyys olisi vieläkin haisteltavissa. Pelkäsin ja tiesin pirun juuri vierailleen luonani??? Meni minuuttitolkulla aikaa kun saatoin liikahtaa kauhultani ja sytyttää valot. Pidin kesäisin aina parvekkeen ovea auki, siis siihen asti. Asuimme 3. krs eikä meille ollut pääsyä. Valot pysyviät meillä öisin päällä ainakin vuoden tuon tapahtuman jälkeen.
      Tässä sarjassa "oudot uneni" alkua :)

• Tyttö_16_wee

Varsinkin tuo viimeinen juttusi, verhojuttu, kuulosti pelottavalta. Toivottavasti nämä unesi eivät ahdista sinua.

• enne unet

hei! karhut yhdistetään unissa usein äidillisyyteen, hoivaamiseen ja hellyyteen. yleensä se on yksinomaan feminiimisyyden merkki, mutta liittyy myös miehisiä vertauskuvia, miehistä vahvuutta ja voimaa.

Jos karhulla on hunajaa (= vauraus, maine ja kunnia), saattaa viitata myös että ympärilläsi saattaa olla ihmisiä, joiden ystävällisyys on teeskentelyä ja makeilua.

Jos karhulla on pentuja, sekin viittaa äidillisyteen, poikaset viittaavat lapsiin, haavoittuneet kypsymätömyyteen, uhkaavat osoittavat että edessä saattaa olla vaikeuksia ja vaihtelevaa onnea. Pelkääminen voi viitata huonoa itsetuntuo. oletko unessa itsekkin ollut karhu? usein se vastaakin sinua itseäsi ja näin joudut suoranaisesti kokemaan eläimelliset viettisi. Esim. pakeneminen saattaa kertoa miten kamppailet omia tiedostomatomia viestejäsi tai aistillisuuttasi vastaan tai pelkäät niitä.

siinä muutama esimerkki.

itse olen nähnyt tosi usein, että lennän unessa itse, kumminkin ilman mitään siipiä, ihan kuin jossain peter panissa. :D

• kummitelee

unessa juoksen karhua karkuun ja kiipeän puuhun ja joskus on lapset kanssa samassa unessa ja emme pääse karhua karkuun mitenkäään.

• enneunet
        kummitelee kirjoitti:

unessa juoksen karhua karkuun ja kiipeän puuhun ja joskus on lapset kanssa samassa unessa ja emme pääse karhua karkuun mitenkäään.

okei. minä ymmärtäisisin unen, (jos niitä alkaa oikein tulkitseen), että pelko siitä että lapsillesi käy tai sattuu jotain, kumpuaa unissa voimakkaasti esille. Ihan normaalit äidillset/isälliset vaistot.

minulla on itseäni 10 vuotta nuorempi pikkusisko ja näen usein unta että olemme kaksin jossain ja minun pitää aina yrtittää pelastaa hänet. ahdistavia unia kyllä kun pelko tuntuu niin todelliselta. oikeestikkin hänestä ehkä huolehtii ja pitää huolta, vaikkei sitä niin voimakkaasti hereillä tiedostaisikaan.

• Kirjassa kerrotaan karhu-unista näin:

"Suuri naispuolinen eläinsymboli. Nuorten naiseten unissa karhu edustaa heräävää äidillisyyttä. Jos karhu rutistaa sinut kuoliaaksi, viittää uni liian omistavaan äitiin. Suomalaisessa mytologiassa karhu on jumalolento, joka edustaa hedelmällisyyttä, elämän kiertokulkua, henkivoimia ja yhteisöä.
      Karhun kaatoon liittyy siksi voimakkaita tunteita, kuollut karhu luovuttaa voimansa kaatajalleen, joten se kertoo nuoren miehen unessa itsenäistymisestä".

Uni, joka on jäänyt mieleeni on ehkä 10v sitten nähty.
      Katselin hautausmaata kauempaa. Oikealla puolella, johon oli haudattu rakkaimmat läheiseni, oli kaunis aurinkoinen kesäpäivä. Vasemmalla näkyi talvi-ilta ja jokaisella haudalla paloivat kynttilät.

Kauniilta näytti koko unikuva, enkä tiedä kuinka se olisi pitänyt tulkita, tai oliko sillä jotain tiettyä merkitystä.

• Itsemurha-addikti

Niin siinä kävi, että aamulla herättyäni olin tappanut itseni. Unessa. En tiedä ketään, joka olisi nähnyt samanlaista unta.

• nään unia laidasta laitaan

Itsemurhasta: Pyrit pois vaikeuksista helpoimmaksi kuvittelemallasi tavalla. Itsemurha unessa ei ole välttämättä huono enne. Olet tiedostanut ongelmasi ja haluat siirtyä uuteen vaiheeseen ja aloittaa kaiken alusta.

Hissi:Hississä nouseminen merkitsee,että olet iloksesi kohoamassa kohti suurempia ja vaativampia tehtäviä työelämässä. Hissin laskeutuminen on huono enne: olet epäonnistunut tehtävässäsi ja henkisesti lamaantunut.

• .................

Näin joskus aikoja sitten unen jossa hyppäsin pilvenpiirtäjän katolta, juoksin oikeen vauhtia ennen ku hyppäsin.. Heräsin just ku tömähin maahan.. Tunsin sen maahan tömähyksen kehossa.

• hannae94

Et oo ainoo! Mäkin oon nähny sellasta unta, että tapan itteni! Brr... ja aamulla ku herään, niin jostain kohi kehosta tuntuu vieläkin.. ja yhesti, itsari-unen jälkeen, kun heräsin, niin huomasin, että olin lattialla käsi sydämen kohalla ja olin kuolannut unissani paidalleni! ....

• mx

minäkin olen nähnyt unta itseni tappamisesta jo neljä kertaa. ensimmäisessä unessa ammuin itseäni päähän kerran ja kuolin.

Toisella kerralla jouduin ampumaan itseäni päähän kahdesti kun en yhdestä kuollut. Herättyäni päähän koski ja näin samanlaisia värejä kuin silloin kun minulla on migreenikohtaus.

Kolmannella kerralla jouduin taas ampumaan itseäni kaksi kertaa päähän ja kun en vieläkään kuollut jouduin unessa herättämään siskoni ja kysymään että voisiko hän ampua minua vielä kerran kun ei enää kädet toiminu siinä vaiheessa, sisko kylläkin vei minut sairaalaan joten siinä unessa en kuollut ollenkaan.

Neljännellä kerralla joku muu ampui minua päähän jolloin vain hampaani tippuivat edestä, sitten se joku ampui toisen kerran osoittaen asetta suussani enkä kuollut vielä siihenkään. Unessa olin jo niin voimaton että pyysin häntä ampumaan vielä kerran että kuolisin ja kolmas laukaus ei minua kuitenkaan tappanut ja se tappaja lähti karkuun jolloin minun piti ampua itseni neljännen kerran mutta heräsin ennenkuin unessa kerkesin kuolla.

Pelottavia unia, mutta luulen jotain tästä unesta johtuvan siitä kun setäni tappoi itsensä ampumalla päähän kaksi vuotta sitten, mutta vasta vuosi sitten näin tämän ensimmäisen unen ja nyt sen neljännen kaksi yötä sitten.

• Unien enkeli

tapoit vain jotakin itsessäsi. Olitko tehnyt jotain väärää silloin?

• oudoin ja hauskin uneni oli kyllä se kun olin piraattien matkassa. ensimmäiset piraatit jättivät saarelle virumaan, toiset löysi ja aikoivat myydä minut orjakauppaan ja kun pääsin pakoon kohtasin vielä yhden joka otti minut laivaansa perämieheksiXP ihan mielenkiintoisia unet ovat mielenkiintoisine merkityksineen

• marika-82-hki

Aika jännä juttu. tässä joku muukin näkee samaista unta kuin minä.

Olen varmaan pienestä tytöstä nähnyt useasti sellaista unta jossa juoksen henkeni edestä karhua pakoon, milloin helsingin keskustassa ja joskus metsässäkin kerran jopa juoksin karhua pakoon lapsuuteni koti pihalla.

Nyt olen jo 25 vuotias ja nään tätä samaista unta joskus. Unessa vain juoksen pakoon valtavaa karhua. karhulla on tarkoitus syödä minut tai sitten riistää henkeni. oikeestaan en tiedä mitä sillä karhulla on mielessä koska karhu ei ole koskaan saannut minua kiinni.

• zzz.ZZZ.zzz

Heh. itsellänikin on välillä noita toistuvia unia, tosin harvakseltaan ja silloin kun niitä näkee ne toistuvat usein pariinkin otteeseen vielä saman yön aikana.

Kaikista oudoimmat unet mielestäni ovat ne joihin tulee jatkoa, eivät siis ne jotka toistuvat vaan ne joihin joskus tulee lisää sisältöä ja joita näkee eteenpäin.
        Yleensä herättyäni muistan että heh on taas saatu sarjaan jatkoa vaikka edellinen "jakso" olisikin tullut aikoja sitten.

Näen myös hirvittävän paljon unia joissa lennän ja yleensä muistan ne pitkään herättyänikin.

Yleensä lento unet liittyvät niihin uniini joissa tiedän olevani herillä ja siksi pystyn tekemään mitä ikinä minua sillähetkellä huvittaakin.

Unia joissa olisi vieraillut karhu on vain kolme jotka muistaisin. (Muita eläimiä ja dinosauruksia sitten sitäkin enemmän.)

Olen kuollut vain yhdessä unessa ja se tuntui todella mukavalta ja rentouttavalta. (Siis ei se miten kuolin, tuskin kenestäkään olisi mukava tulla dinon syömaksi. Mutta tunne sen jäkeen...)

Sen unen häluaisin nähdä uudestaan.
        Siinäkin unessa tiesin olevani unessa mutten pystynyt vaikuttamaan tapahtumien kulkuun niin kuin yleensä, se ei silti ollut pelottavaa.

• nään unia laidasta laitaan

unikirjan mukaan karhu unessa viittaa äitiin,äidillisyyteen,lasten hoivaamiseen. Toisaalta siihen liittyy myös miehisiä ominaisuuksia:"oikea karhu mieheksi",voimaa ja isäntunteita.
      Vuosia sitten näin kamalimmat uneni,näin haamuja ja muita ihme juttuja neljä kertaa,heräsin joka kerta askelten ääneen,kun aukaisin silmät näin millon haamun jne. en pystynyt liikuttamaan ihteäni,ihan kamalaa. Unihalvaus oli syynä liikkumattomuuteen. Onneksi en enää ole nähnyt vastaavia painajaisia.

• hannae94

Niinp.. karhuja.. todellisessa elämässä pelkään (kammoan) karhuja, vaikka en ole nähnyt IKINÄ yhtäkään karhua ilmielävänä, mutta tietysti tv:ssä:P Olen nähnyt varmaan 100 kertaa unta koko elämäni ajan karhuista. Niissä unissa olen joko metsässä tai kotona. Jos olen metsässä ja karhu tulee vastaan, juoksen hirveätä vauhtia karhua pakoon jonnekin...
        Jos taas olen kotona (sisällä siis) niin kun aukaisen ulko-oven, niin karhu tulee sieltä sisään! Ihan outoja unia, eikö?

• Tyttö_16_wee
        hannae94 kirjoitti:

Niinp.. karhuja.. todellisessa elämässä pelkään (kammoan) karhuja, vaikka en ole nähnyt IKINÄ yhtäkään karhua ilmielävänä, mutta tietysti tv:ssä:P Olen nähnyt varmaan 100 kertaa unta koko elämäni ajan karhuista. Niissä unissa olen joko metsässä tai kotona. Jos olen metsässä ja karhu tulee vastaan, juoksen hirveätä vauhtia karhua pakoon jonnekin...
        Jos taas olen kotona (sisällä siis) niin kun aukaisen ulko-oven, niin karhu tulee sieltä sisään! Ihan outoja unia, eikö?

Jos pelkäät karhuja, on ehkä hyvä kertoa, että tosielämässä jos satut karhuun törmäämään pakoon juokseminen ei välttämättä ole paras keino. Karhu juoksee todennäköisesti sinua kovempaa ja saa sinut kiinni. Kuulemma pitäisi mennä maahan ja suojata niskansa. Ja toki välttämällä paikkoja jossa karhuja voisi olla on paras keino. :)

• Sissiluutnantti

Kerran näin unen - harvinaista minulle - osittain värillisenä. Olin isäni kanssa kirkossa. Jotenkin sain sinne tiedon, että venäläiset olivat miehittäneet Suomen. Sanoin isälle, että lähden ilmoittautumaan sotilaspiirin esikuntaan. Kirkon rappusten alapuolella oli aukio, ja sen molemmin puolin seisoi korkea-arvoisia venäläisiä upseereita. Erotin punaisen värin heidän koppalakeistaan. Kävelin upseerien välitse, ja suuntasin kulkuni kohti esikuntaa... uni päättyi siihen.

• Rambooja

olipa kirjoitettu unessa juttu oli meinaa täyttä totto vai enpä usko moiseen uneen vai että venäläiset olivat miehittäneet suomen ja paskan marjat sitä ei tule käymään koskaan arabit ottaa vallan se on varma homma niitä on nytkin joh suomessa paljon muutama lisää niin alkaa lahkot kukoistaa ja aivopesu on valmis,, tämä on sitä uutta maailmanjärjestöä,,,

• wolf

Saavuin jollekkin kukkulalle missä oli vanha hylätty mökki, josta hyökkäsi yksi naaras susi jonka tapoin ja pian plin yksi niistä.....

• Selene90

Tästä ei ole kovin kauan aikaa kun näin tämän.

Unessa olin 14 vuotias ja kävelin silloisen asuinpaikan lähellä olevaa mäkeä alas,pakoon isältäni. Isäni ajoi perässäni punaisella autollaan ja jotenkin kaappsi minut auton siään ja lähti kaasuttamaan mäkeä alas. Pian tuli risteys jossa hän kurvasi ja lähti ajamaan tulosuuntaan.
        muutaman metrin päässä auton nokasta seisoi n 4-5 vuotias kaunis poika. Ymmärsin heti kun näin pojan että hän oli minun lapseni tulevaisuudesta.
        Sitten kaikki alkoi mennä hidastetusti. lapseni kasvot olivat tyynetja hän katsoi minua suoraan silmiin kun jäi isäni auton alle. Huusin. pakotin isän käntämään uaotn ja pysähtymään ja muistan kuinka nousin takapenkistä vasen jalka koskettaen ensin maata jotta voisin juosta pojan luokse. en saanut henkeä enkä itkenyt vaan yritin juosta vaikka kaikki meni kuin hidastetussa elokuvassa.

Sitten heräsin hikisenä pystymätä hengittämään.

en oole koskaan nähnyt niin ahdistavaa unta. varsinkaan herännyt noin ahdistuneena kuin olin.
        Tuo uni on minulle jostain syystä kuitenkin hyvin läheinen ja rakas vaikka olikin elämäni kamalin painajainen. sen jälkeen oli viikko hyin outo olo uneni takia ja pyöri mielessäni kokoajan...

• outo

Yhteen aikaa näin sellaista unta monesti että: Olin Myyrmannin pihalla ja noita jahtari minua. Hypin myös pienien kojujen päällä. Ja aina se uni loppui siihen että noita sai minut melkein kiinni. Kun nään sitä unta unessani on aina kevät talvi. Nyt en ole nähnyt sitä unta pitkiin aikoihin... En usko uneni tarkoittavan mitään mutta outo se uni kyllä on... Vastatkaa tähän viestiin jos olette nähneet jotain saman tapaista unta joskus.

• Mina taalla hei

Ohan niitä omituisia unia vaikka kuinka mutta omituisin ehkä se että ensin juoksen kartanossa Jill:in ja Chris:in kanssa "Nemesistä" karkuun ja siellä on myös zombeja ja hämähäkkejä. Lopulta pääsemme ovelle ja menemme siitä sisään. Siellä Jill, Chris jne on poissa ja hypin laavan päällä olevien palikoiden päällä Nuuskamuikkusen kanssa ja kun pääsen toiselle puolelle niin Nuuskamuikkunen on kadonnut ja olen linnassa ja siellä tulee lohikäärme vastaan ja sitten herään kesken unien ...

Tämä oli todella outoa ... lol ..

• daydreaming

Täällä on näköjään nähty unia karhuista. Mä olen nähnyt lapsuudestani asti unia susista. Välillä ne ovat pelottavia unia, jahtaavat mua ja yrittävät vahingoittaa, mutta välillä taas ne johdattaa mua jonnekin tärkeään paikkaan tai ovat muuten ystävällisiä. Aika jännää kyllä että ihmiset näkee unta samoista olennoista niin paljon. Henkiolentoja?:D

Välillä näen unta että olen soturiprinsessa Xena (oikeasti!) ja mulla on lohikäärmeeni, jolla metsästän vihulaisia. Näen muutenkin paljon fantasiamaailman unia, ja olen kuullut selityksenkin tälle; elämässään paljon ja kovia kokeneet näkevät mielikuvituksellisempia, värikkäitä unia. Ja paikkansa pitää kyllä kohdallani.

Unimaailmojaan pystyy myös hieman kontrolloimaan kun olet unessa, tiedostat vaan että olet unessa, ja pystyt tekemään mitä vaan:) Harjoittelua vaatii, mutta kannattaa!

• uneni on

ollut se, missä ihastukseni talo paloi, ja hän kuoli siinä mukana.

todella ikävää teki se vielä, kun jossain kaupungintalolla oli sellainen "muistotilaisuus", missä "julistettiin/kerrottiin" sillä viikolla kuolleiden nimet. (eihän tällaista oikeasti järjestetä)

tämä tilausuus sattui olemaan juuri sinä päivänä kun tämä ko. henkilö kuoli.
      menin sinne tilaisuuteen yksin. kaikki saivat kulkea ihan vapaasti. ei siellä mtn puheita pidetty tai muuta vastaavaa.
      siellä oli valkoisia pöytiä joiden päällä valk. pöytäliina. pöydällä oli kansio, jossa luki aina pari nimeä. oli ihan kamalaa löytää ihastuksen nimi sieltä joukosta! ihmiset vain vaeltelivat pöytien ympärillä ja ihmettelivät...

koko päivän minulla oli sitten unen nähtyä ihan kammottava olo. teki mieli itkeä , vaikka se olikin vain unta.

näen usein unta myös karhuista. hyi olkoon!

• orachel

Intiaaniheimoissa tunnetiin ilmiö ja siksi eläimiä palvottiin totemeissa. Puhuttiin myös voimaeläimistä, joka on henkilökohtaisesti ihmiselle ilmestyvä eläin, joka on joskus unissa myös oman sielun tai elämäntilanteen vertauskuva. Eläin, jonka kautta tulee viestejä alitajunnalta.

Unen tunnelma ja asiat jota unessa tapahtuu ovat näitä sisäisiä viestejä ja kuvastavat useimmiten omia sisäisiä pelkoja. Vaikka pelko kohdistuisi unessa vain karhuun, elämässäsi on asia joka ahdistaa sinua toistuvasti. Kun tämä ahdistava asia toteutuu tai poistuu oikeasti, voit jatkaa elämääsi uudelta kantilta. Sisäinen voimaeläimesi karhu kertoo sinulle tästä ahdistuksestasi tai muista asioista.

Olen nähnyt perin merkillisä unia ja hyvin paljon elämäni aikana. Niistä monet ovat olleet myös enneunia ja joskus jopa menneet tulevaisuuteen asti. Joskus olen ollut valveilla unennäön aikana pystymättä liikkumaan vaika havaitsen (outoja asioita ympärillä) kuten hereillä ollessa.

Yksi merkillinen uni 80-luvulla oli, jossa menin ajassa eteenpäin 2000-luvulle. Aloin kaikota tästä maailmasta jonnekin pimeään avaruuteen. Koko ajan edessäni oli kuitenkin nykyaikainen, 2000-luvun tietokoneen näyttöruutu, jossa vilisi vuosilukuja vinhaa vauhtia alaspäin. Kun olin n.2030-luvulla saakka ja se näkyi tietokoneruudullakin, tapahtui tämä muutos, kynnys jossa tiesin että eteenpäin ajassa mentäessä pääsisin paikkaan, jossa en vielä ole ptkään aikaan. Siis kuolemaani ja sen jälkeiseen elämään. Olin välivaiheessa, jossa maailma kaikkoni kauas, olin kuin suuressä avaruudessa tai tyhjiössä, jossa erkanin koko ajan pois maapallolta. Se tyhjiötila ja elämästä erkaantumisen tunne tuntui niin merkilliseltä, että en uskaltanut enää mennä eteenpäin ajassa ja heräsin, koska mielessä kävi etten voisi ehkä "palata takaisin" jos menisin eteenpäin.

• daydreaming

Ja omituisin jäi sanomatta.. eli näen jatkuvasti unia tulevaisuudesta, hetkiä jotka tapahtuvat ihan oikeasti noin 1/2 vuotta tai vuosi unen näkemiseni jälkeen. Kun se hetki todellisuudessa tulee, olo on sellainen deja vu ja hiton pelottavaa! Lähipiiristä ei moni tahdo uskoa tähän, mutta niin todella tapahtuu, ja muitakin on, esim. se BB-talon turkulaisjätkä, mikä-ikinä-nimi-olikaan... Uskon siis että ihmiset voivat nähdä tulevaa!

• minulla...

Paitsi että ne asiat tapahtuu heti seuraavana päivänä. Näen unta jostain asiasta, erikoisestakin, ja sitten se sama asia on seuraavana päivänä uutisissa, lehdessä tms. Kerran vuosia sitten näin unessa pari viikkoa kadoksissa olleemme kissan olinpaikan. Ilman sitä unta en olisi ikinä osannut etsiä kissaa kyseisestä paikasta.

• hannae94

Samaa mieltä olen! Olen nähnyt elämäni aikana joitain unia, jotka toteutuu: JA VIELÄ SEURAAVANA PÄIVÄNÄ! Ja jos vaikka olen koulussa, ja unessa tapahtunut asia tapahtuu siellä, niin on pakko kertoa kaikille, että se toteutui!

• alitajuntaako?

Minä näen usein erittäin omituisia unia ja harva on ns. tavallisista aiheista. Unissani vilisee noitia, vampyyrejä ja kaiken sortin eläimiä. Usein nautinkin unistani, koska ne ovat kuin tarinoita ja yhtä jännittäviä. Harvoin näen painajaisia, täytyy myöntää.

Kerran näin unta susista, jotka juoksivat talvella pienestä metsästä lapsuuskotini läheltä luokseni. Näen unta aina silloin tällöin, joten se muuttuu välillä. Joskus juoksen susia karkuun, joskus taas odotan niitä. Kerran ne sitten tulivat luokseni ja silloin minä valjastin ne reen eteen ja vietin mukavan yön rekiajelulla aavalla lumisella maisemalla tähtitaivaan alla =)

Joskus taas näin unta koukkunokkaisesta noidasta, joka ajoi rattaita, jossa oli olkikatto ja puiset seinät, kuin sellainen asuntovaunu. Mutta sen rattaita veti sellainen vihreä lisko (dinosaurus se kai oli) ja minä liftasin sen kyydissä isoon kaupunkiin.

Eli, kaikkea sitä tulee nähtyä, mutta joskus huomaa, että osa tulee suoraan esim. päivän aikana nähdyistä tai ajatelluista asioista. Esimerkiksi katsoin kerran sellaista sarjaa, jossa nainen murhasi rakastajansa ja yöllä näin juoneltaan samantapaisen unen... Eli sellaista...

• hjgu

Minäkin olen nähnyt unta karhuista todella useasti. Yritän juosta niitä karkuun tai mennä piiloon johonkin ihme rakennelmiin keskellä metsää. Juokseminen on aina tosi raskasta ja hidasta, ja kompastelen kaikkeen tielle osuvaan.

Olen nähnyt karhu-unia usean vuoden ajan ja ne ovat olleet aina saman tyylisiä. Huomattavasti enemmän näitä unia näin ollessani raskaana (ainakin kerran viikossa). Raskausajan unissa karhulla oli myös pentuja. Nyt lapseni on reilu 2kk, enkä ole vielä hänen syntymänsä jälkeen nähnyt yhtään karhu-unta.

Voisikohan liittyä äidiksi tulemiseen, joka varmaan vähän pelottaa kaikkia ensimmäistä lastaan odottavia?!

• Sammoo Mielt.

No kyllä! On jo kilometrien mittainen lista omistani ihme unista. Osa niistä on ollut hyvää ja pahaa. Olen nähnyt monen sukulaiseni kuoleman jo ennen heidän kuolemaansa. On tullut kerrottua, mutta sitä ei ole otettu todesta, vasta kuin se on oikeasti tapahtunut. Sitten minulta on kysytty, että mistä tiesit sen? On minulle tultu sanomaan, että tule niin maksamme kaikki kulut, niin että onko aivoissasi todellakin jotain omituista. En ole suostunut ja sanoin, että hulluna ne pitäisi ja saisin "punaiset paperit" käteen. Unissani näkyy aina tarkkaan päivämäärä, kuukausi ja vuosi, tietenkin kyseinen "mahdollinen tapahtuma" paikka. Yksi uni oli sellainen, että se oli puoliksi hyvää ja pahaa, eli ystäväni valitti päättään ja siltä tuli jatkuvaan verta nenästä ja se oli siinä unessa hyvänlaatuinen kasvain päässä. Ehdotin sitä hänelle ja hän kävi lääkärillä ja olin mukana tukena ja se piti täysin paikkaansa. Lääkäri ihmetteli sitä kun ystäväni oli kertonut uneni. Pitäisiköhän hakea töitä: TV-sarjaan nimeltä: HEROES. Onneksi minulla on pitkä väli ennen kuin taas seuraava rumpa alkaa. Ystäväni sanoi minulle myös, että olen elämäni velkaa sinulle, mutta sanoin älä höpsi se oli vain hyvä teko ystävälle.

• unessa...

Olen viime aikoina nähnyt unta jossa tutustun johonkin kivaan miekkoseen(aina eri näköinen joka unessa) Ja olemme palavasti rakastuneita, mutta aina kuitenkin väliimme tulee jokin este ennen ihaninta osioo...eli sänkyyn menossa, joku aina keskeyttää tai tulee tulipalo ym. aamulla kun herää tulee sellainen kaipaus tätä unessa esiintyjää kohtaan... erikoista on se että olen oikeassa elämässäni naimisissa onnellisesti ja meillä on kolme lastakin..tiedä sitten mistä johtuu unelmauneni toisista miehistä.. voi kun vielä saisi joskus kokea sen palavan rakkauden tunteen ja vatsassa sen hölmön tunteen kun jännittää että mitä seuraavaksi käy...

• Atte Ateisti

Minä näen vain seksiunia.

• Nimetön

Itse näen yhestä sillasta kammottavia unia. En pidä yhtään muutenkaan siitä sillasta ja seon aika korkeakin. Yhessäkin unessa sen sillan vieressä oli riippusilta ja mun piti kävellä siitä yli.

Ja käärmeistäkin olen nähnyt unia (pelkään käärmeitä.)Inhottavin uni oli että oli semmonen jätti käärme liikkeellä ja sitä yritti Ruotsalaiset ja Suomalaiset vangita. Ja sit mä menin jonnekkin työ paikkaan jossa yks omituinen ihminen laittoi ovia auki ja kohta taas kiinni. Yritti vain pelotella mua että se käärme tulis sisälle.

• Nimetön

Unissa elimistöön imeytyvien aineiden poistaminen omasta kehosta on työlästä, ja joskus harmittaa kun jääräpäät haluavat tehdä jotain vaikka heille viestittäisi, että tästä ei seuraa kuin jääräpään oman reviirin pieneneminen. Mitä jos ihmiset keskittyisivät näkökantojensa muutoksiin ja kertoisivat jos haluavat Simpsoneihin?

• Tinttturainen

Mulla outoja unia on vaikka ja kuinka.
      Hissi unet esimerkiksi, hissi vaan liikkuu eikä pysähy, se joko lentää ylös tai sit alas. Sit unessa ei voi koskaan huutaa tai juosta karkuun. Ei vaan liiku tai lähe ääntä. Samoin puhelimella ei voi soittaa, numero menee vaan väärin koko ajan, se ahistaa suunnattomasti. Myös kerrostalossa ei löydy oikeaa kerrosta.

• .................

Näen unia joissa ei voi huutaa tai juosta pakoon, huutaminen käy erittäin hiljasella äänellä, joka ei kuulu minnekään, ja juokseminen tosi hitaasti ja vaivalloisesti. Sitten unissa joskus joudun tappeluihin, joissa en voi tehdä oikeen paljonkaan mitään, koska kaikki mitä teen tapahtuu todella hitaasti.

• huohz

Yks jäi mieleen. Kävin koulua mielisairaalassa... potilaat siellä oli tosi persoonallisia ja outoja. Ja oli yks mies, joka halus tappaa mut. Se myös teki sen, sellasella veitsellä, muistan ku tunsin vaa kylmää tossa rinnassa, mut ei kipua.. sit heräsin

• Ajaatakaa

Yksi oudoista ja epämiellyttäviimistä unista on että juoksen pakoon räpytellen käsiäni että voisin lentää. Kun minua ajaa takaa puliukko joka osaa lentää ja se saa aina minut kiinni ja alkaa mukiloimaan. Riuhdon itseäni irti ja jatkan pakoani, mutta aina hän saavuttaa minua ja saa kiinni.

• nyt soi
        Ajaatakaa kirjoitti:

Yksi oudoista ja epämiellyttäviimistä unista on että juoksen pakoon räpytellen käsiäni että voisin lentää. Kun minua ajaa takaa puliukko joka osaa lentää ja se saa aina minut kiinni ja alkaa mukiloimaan. Riuhdon itseäni irti ja jatkan pakoani, mutta aina hän saavuttaa minua ja saa kiinni.

Nyt minulla soi päässä lentävä puliukko, lentävän kalakukon sävelellä.

• lallallaalallaa
        nyt soi kirjoitti:

Nyt minulla soi päässä lentävä puliukko, lentävän kalakukon sävelellä.

Sama täällä!

• mies29v
        lallallaalallaa kirjoitti:

Sama täällä!

saattaa olla joku viesti alkoholisoitumisesta tai jostain että ei pääse eroon alkoholista tai tupakasta.

• Tyttö_16_wee

Kun sanoit tunteneesi kylmää rinnassasi tuli mieleen eräs ilmiö kanssa. Joskus unissa ajan esimerkiksi polkupyörällä ja sitten horjahdan ja herähdän siihen kuin oikeasti tömähtäisin johonkin. Tunnen tömähdyksen kehollani herätessäni. Se on aina hetkellisesti sellainen aika scary-tunne...

• onko tulkintaa..

Erittäin usein synnytän unessa ja lapsi on aina poika?
      Sitten joku lyö tai tökkää veitsellä (yleensä isä).
      Vuodan verta usein unessa. Verta tulee niin paljon, ettei mitkään sidokset ja teipit sitä pysäytä.
      Joskus vain makaan kamalassa verilammikossa.

Päästäni saattaa puuttua osa tai käsi vain katkeaa ja putoaa.
      Huudan apua usein ja unissani ei koskaan ole mielikuvitushahmoja, vaan lapsuuden perheen tai kouluaikojen ihmisiä.

• Outojailmiöitä

Itse näen kamalasti unia maailmanlopusta ja siitä että kuu tippuu taivaalta, tai joku suuronnettomuus tapahtuu ja herään yksin kun kaikki ovat kadonneet.

• Tyttö_16_wee

Selitys voi olla yksinkertaisesti se, että pelkäät jotakin mullistavaa asiaa elämässäsi. Unesi voi myös viestiä siitä, että pelkäät kuolemaa.
        Yksinäisyys nousee myös esiin unesi teemana. Se voi kuvata pelkoasi joutua yksin tänne maailmaan. Ehkä olet vielä epävarma mitä tekisit elämässäsi ja epäilet kaipaavasi apua tukemaan elämääsi ja lähtemistä omillesi enemmän.

• nuori miehen alku

viime yönä ja se oli semmönen että olin aikunen ja olin kavereitten kans jossain kaupungisa ja sitte yhtäkkiä zombeja tulvi joka puolelta mä ja mun kaverit ammuttiin aseilla niitä ja mä puhkoin niitten silmät ja mun kaverit kuoli

• Annukka-

Näen usein unta että sänkyni vieressä seisoo ihmisiä, pian huomaan olevani puliunessa, mutta kuitenkin hereillä ja elän untani. Ihmiset sängyn ympärillä ovat todella ahdistavia, vaikka he ovat tuttuja töistä tai kavereita.

Usein myös muidenkin unien kun tämän joka toistuu teityin väliajoin, huomaan olevani jotenkin hereillä, mutta elän unta silti. Havahdun sitten kesken kaiken kunnolla hereillä. Sillon on kyllä pakko meittiä hetki mikä on totta ja mikä ei.

• Tyttö_16_wee

Tuossa kun sanoit että pitää hetki miettiä onko totta vai ei. Tuli mieleeni eilen, että olen joko keskustellut äitini kanssa tai nähnyt todella todentuntuisen unen. Pointtina oli, että äiti oli sanonut mulle haluavansa kääntyä Ortodoksiksi, koska niillä vaikuttaisi olevan mukavamman oloista. Mietin onko näin oikeasti keskusteltu vai olenko tosiaan vain unta nähnyt. En tiedä oikein kehtaanko kysyäkään äitiltä, mutta ei kai hän minua leimaa... :D

• ja rukoilin

Olin pyöreässä huoneessa, jossa vasemmalla rappuset ja ympäri huonetta ovia.
      Itse saatana laskeutui portaita alas. Mustat vaatteet, visvaa ja valtavan kokoinen. Pelko oli aivan hirveä. Rukoilin Isä meidän joka olet taivaissa, pyhitetty olkoon nimesi jne ja taisin tehdä ristinmerkinkin, mutta saatana ei hävinnyt minnekkään, lähestyi vaan itsevarmana.Jostakin tiesin, että yksi ovista vapauttaisi minut, muissa on saatanan kätyreitä...
      Olen nähnyt ihan hirveitä painajaisia aina, niissä on ratkaisu mutta se on olematttoman pieni..

• eihän

ei ne unet tarkota yht'ään mitn.-..ihminen näkee mitä sattuu unia..karhuista tai mi stä vaan..ei ne tarkota heveon peetäkäänälkää ihmiset uskoko kaikkee paskaan mitä luette

• viimeiseksi

unta että olin koulun vessassa stondis kädessä ja heräsin siihen kun liemet valui housuun, ja ei kun kalsarien vaihtoon. :)

• olla

totta! Itsekin näen usein pelottavia unia karhuista, viimeksi viime yönä. Rupesin sitten miettimään, että mitähän tuokin meinaa, ja huomaan tämän keskustelun.. Todella outoa.

• Tyttö 18 v

Näin unta että pihallemme laskeutui lentävälautanen ja sieltä tuli joukko n.15 cm vihreitä olioita. Ne oli ystävällisiä ja otin yhden syliin niin se muuttui kissanpennuksi.Tosi outoa enkä pelännyt ollenkaan.

• Samuli93

Uni on omakohtainen, subjektiivinen nukkumisen aikana koettava elämys, jossa esiintyy ajatuksia, tunteita, mielikuvia, ääniä ja muita aistimuksia. Unen sisältö saattaa muistuttaa tarinaa, joka etenee epäloogisesti ja absurdisti; arkielämän ilmiöt näyttäytyvät vääristyneinä. Unessa on erilaisia vaiheita, joiden aikana herääminen on erilaista.

Unet on ihmiskunnan historiassa tulkittu usein enteiksi tai viesteiksi jumalilta. Nykyäänkin julkaistaan unikirjoja, jotka tarjoavat unille usein maagisia ja kaavamaisia merkityksiä.

Unennäölle voidaan esittää neurologisia selityksiä, mutta ne eivät ota tarkasteltavaksi unien elämyksellistä sisältöä, jonka unennäkijä kokee toisaalta mielekkääksi ja toisaalta arvoitukselliseksi, vaan ne pyrkivät ehkä apriorisesti redusoimaan yksilöllisen psykologisen ilmiön neurologiseksi.

Unien tieteellisen tutkimuksen pani käytännössä alulle psykoanalyysin perustaja Sigmund Freud, joka kehitti unien tulkinnasta psykoterapeuttisen työvälineen.[1] Hänen käsityksensä mukaan unissa ilmenee tiedostumattomia ja torjuttuja psyykkisiä yllykkeitä ja unen sisältöä voidaan koettaa tulkita kuin kuva-arvoitusta. Toisin kuin neurofysiologinen tutkimus, psykoanalyyttinen tutkimus tarkastelee unten sisältöä ja yksilöllistä merkitystä; unia ei siis pidetä tarkoituksettomana mentaalisena "kohinana". Psykoanalyysin asema on pysynyt kiistanalaisena, ja unien merkitykseen keskittyvää psykologista tutkimusta (ns. fenomenologista tutkimusta) voitaneen pitää tieteellisenä lähinnä silloin kun tutkija käsittelee unia vuorovaikutuksessa unennäkijän itsensä kanssa eikä torju niiden mahdollista mielekkyyttä suoralta kädeltä mutta ei toisaalta määrää jotakin tulkintaa yksipuolisesti oikeaksi.[2]

Luonnontieteellisen unitutkimuksen voidaan katsoa saaneen alkunsa vuonna 1928, jolloin Adolf Berger mittasi ensimmäisen kerran aivojen toimintaa EEG-laittella. Silloin selvisi myös, että unessa on erilaisia vaiheita. Nykyisin tutkitaankin pääasiassa unen vaiheita unen sisältöjen sijaan.

Ihmisen unessa on havaittu olevan selvästi erilaisia tiloja, joiden on huomattu vaihtelevan 90–100 minuutin sykleissä.[3] Kevyen unen ja valvetilan EEG- eli aivosähkökäyrissä ei ole paljoakaan eroa. Syvä uni eroaa enemmänkin valvetilasta. Ihminen vaipuu nukahtaessaan ensin kevyeen uneen, josta hän siirtyy noin puolen tunnin päästä syvään uneen. Syvä uni muuttuu jossain vaiheessa REM-uneksi eli uneksi, jonka aikana pulssi kiihtyy ja autonominen hermosto aktivoituu. Aivosähkökäyrä muistuttaa paljon hereillä olevan sähkökäyrää ja silmät liikkuvat unen aikana paljon; tästä tuleekin nimitys "Rapid Eye Movement" -uni eli vilkeuni. Lopulta REM-uni muuttuu taas syväksi uneksi. Tämä sykli toistuu yleensä monta kertaa yössä. Pääsääntönä voidaan pitää, että alkuyöstä nukutaan enimmäkseen syvää unta ja loppuyöstä REM-unta sekä kevyttä unta.

Unennäkeminen on yhteydessä vilkeuneen eli REM-uneen, jonka aikana suurin osa unista nähdään.lähde? Vilkeunen aikana esiintyvät unet ovat surrealistisia ja epäloogisia. Vilkkaita silmien liikkeitä (Rapid Eye Movement) havaitaan tämän univaiheen aikana (faasinen vaihe). Vartalolihakset ovat sen sijaan halvaantuneita (tooninen perustila). Sydämen syke voi tässä univaiheessa vaihdella suuresti, samoin hengitys. Elimistö toimii lähes kuin valvetilassa, ja EEG-käyrät muistuttavat valvetilaa desynkronaatiollaan.

Ortounen aikana esiintyvät unet ovat loogisempia ja arkisempia. Univaihetta sanotaan myös NREM-uneksi (Non-Rapid Eye Movement) erotukseksi toisesta unityypistä. Ortouni jaetaan eri syvyyksiin, jotka erottuvat toisistaan EEG-käyrissä. Valveella, vireystilan ollessa korkealla EEG-käyrät ovat epäsäännöllisiä ja matala-amplitudisia, heti silmät suljettaessa ilmaantuu pientä synkronisaatiota käyrissä vireystilan laskettua (alfa-aallot). NREM-unen ensimmäisessä vaiheessa, nukahdettaessa, alfa-toiminta korvautuu vähitellen hitaammilla theta-aalloilla, jotka taas unen syvetessä muodostavat hetkittäisiä synkronoituneita komplekseja (unisukkulat). Nämä taas estävät aivoissa samaan aikaan syntyviä suuri-amplitudisia potentiaaleja (K-sukkulat) herättämästä nukkuvaa. Syvimmässä unen vaiheessa (hidasaaltouni) vielä hitaammat, synkronoidut delta-aallot näkyvät käyrässä vallitsevina, jolloin herääminen on epätodennäköisintä ja uni syvintä. Ortouni on rauhallista, ja se sijoittuu pääasiassa alkuyön tunteihin.

Nukkuminen on tärkeä osa ihmisen vuorokausirytmiä. Vietämme kolmasosan vuorokaudesta (ja koko elämästä) nukkuen. Siksi nukkumishäiriöt ovat joskus hyvinkin hankalia. Unentarve vaihtelee yksilöllisesti ja samallakin yksilöllä eri aikoina. Jännittävät tilanteet estävät nukahtamista, ja jännityksen lauettua saattaa uni maistua hyvinkin pitkään. Häiriöt liittyvät usein nukahtamisvaikeuteen tai liian aikaiseen heräämiseen. Periaatteessa unen tarve kasvaa valveilla olon pitkittyessä, mutta tarve riippuu ainakin tiettyyn pisteeseen asti ihmisen sisäisestä vuorokausirytmistä. Tärkeää on selvittää kokonaistilanne, yleis-sairaudet, lääkitykset, unen määrä ja laatu sekä nukkumaanmenoon liittyvät rutiinit ja unenaikaiset häiriötekijät. Näihin vaikuttamalla löytyy usein apu ongelmaan. Lääkkeitä voidaan käyttää unen tuloa helpottamaan ja unta pidentämään, mutta niiden käyttöä suositellaan vain tilapäiseksi. Lihasjännityksillä ja stressillä on oma osuutensa huonoon nukkumiseen, ainakin osaksi aivojen dopamiinin erityksestä johtuen. Hyviä tuloksia unen laadun parantamisessa on saatu esimerkiksi joogalla.

Unien näkemisen oletetaan olevan miljoonia vuosia sitten kehittynyt biologinen ominaisuus, koska ihmisen lisäksi niin monien eläinlajen oletetaan näkevän unia. Unien näkemisen tehtävää ei eläimillä eikä ihmisellä tiedetä varmasti. Oletettavasti unia näkevät kaikki tutkitut nisäkkäät ja linnut, mutta tästä voidaan tehdä vain epäsuoria päätelmiä, ja vaarana on antropomorfismi. Eläimiltä ei voida kysyä, näkevätkö ne unia.

Muiden eläinten unennäkemisestä ei ole juuri tietoa. Monet eläimet, kuten sammakko ja salamanteri, eivät näytä nukkuvan koskaan. Myös monista matelijoista on vaikea sanoa, nukkuvatko ne oikeastaan lainkaan lukuun ottamatta talviunta tai -horrosta. Talviuni on kuitenkin varsin erilainen tila verrattuna ihmisen jokaöiseen nukkumiseen. Nisäkkäistä suuret pedot nukkuvat eniten ilmeisesti siksi, että niiden ei tarvitse nukkuessaan pelätä hyökkääjiä. Monilla eläimillä on vilkeunivaiheita, mutta ei ole varmaa, näkevätkö nämä eläimet unia lainkaan samalla tavoin kuin me ihmiset. Eläimistä vyötiäisellä on nukkumisen aikana eniten vilkeunivaiheita. Nukkuessaan ihmiset ja eläimet eivät liikuta kehoaan eivätkä raajojaan unien mukana, koska aivokuoressa oleva mekanismi estää kehon liikkeet unen aikana. Tutkijat ovat kuitenkin oppineet estämään mekanismin toiminnan keinotekoisesti. Näin on voitu selvittää, minkälaisia unia eläimet näkevät. Esimerkiksi kissan on tulkittu uneksivan lähinnä saaliin takaa-ajamisesta ja saaliilla leikkimisestä. Tutkimusten mukaan muutamat eläimet näkevät REM-unta pidemmän aikaa kuin ihminen nukkuessaan, esimerkkeinä kissa, koira, siili, opossumi ja aasiannorsu.

Useissa kulttuureissa unta pidetään sielunvaelluksena. Nukkuessa sielun uskotaan kulkevan toiseen todellisuuteen, ehkäpä henkimaailmaan. Unessa on myös voitu nähdä enteitä tulevasta tai löytää ratkaisuja ongelmiin. Suomalaisessa perinteessä unen on katsottu muun muassa olevan henkiolento, joka vaikuttaa ihmiseen. Unta on pyydetty tulemaan laulamalla runoja. Runossa uni ratsastaa herasilmällä hevolla, laukkipäällä lampaalla ja kysyy ulkoa, ikkunan alta, joko lapsi on valmiina kehdossa. Toisessa runossa unta pyydetään tulemaan uunin päältä ja näppäämään tai ampumaan lasta silmän päälle. Länsimaisessa kansanperinteessä kerrotaan lapsille usein nukkumatista, joka heittää silmiin unihiekkaa ja näin vaivuttaa lapsen hyvään ja rauhalliseen uneen.

Oneiromantia merkitsee unista ennustamista. Se on unientulkinnan menetelmä, jota väitetysti käytetään tulevaisuuden näkemiseen.

Raamatussa unia käytetään monesti jonkinlaisina enteinä tai viesteinä. Esimerkiksi Paavali saa kehotuksen suunnata Makedoniaan.[1] Unien on voitu uskoa olevan esimerkiksi viestejä, kuten varoituksia jumalilta tai edesmenneiltä henkilöiltä.

Oneiromantia tunnetaan useissa antiikin kulttuureissa ja myös tuoreemmassa kansanperinteessä.[2] Antiikin Kreikassa Artemidorus kirjoitti 100-luvulla varhaisimman tunnetun oneiromantiaan liittyvän teoksen Oneirocritican.(Itse kärsin tuosta näen unta ja joku päivä se toteutuu)

• Pera

Niin unet kuin hereillä aistimamme todellisuus ovat peräisin samasta tietokoneesta eli aivoista. Olemme siis käveleviä tietokoneita ja unet ovat tavallaan tietokoneen virustorjuntaohjelmia ja päivityksiä. Kunhan laajakaistayhteydet paranevat, voidaan ottaa suora yhteys anoppivainajaan (tai ehkä pitää kytkeä joku roskapostiohjelma päälle).

• kesämökillä

Näen todella usein unta entiseltä kesämökiltä ja sitä ympäröivältä mereltä. Unet ovat aina jotenkin todella ahdistavia tunnelmaltaan; milloin on valaita, kaloja, yliluonnollisia olentoja, maanjäristyksiä, UFOja(!)...Ja vaikka mitään kamalaa ei unessa tapahtuisikaan, tunne on herätessä todella painostava.
      Oikeasti nautin lapsuuden kesistäni siellä, mistä lie nuo negatiiviset asiat tulevat uniin...

Joskus näen unta saastaisista yleisövessoista :-O

• luisuu

radalta ja lennämme hiljalleen maailmanloppua kohten, valtava vesimassa tulee kohti,,,
      tämä ei kuitenkaan ole jälki uni tsunamista, joka tapahtui Thaimaan suunnilla. Olen nähnyt jo tätä vuosia ja vuosia...

hissiunia tulee aika usein,hissi lähtee vauhdilla alaspäin ja itse tavallaan olen hissin lattian ja katon välissä ilmassa, tömähdän hissikuilun pohjale hisseineen ja herään siihen sydän hakaten.

• Hagel82

Lokakuun lopulla vuonna 1993 - ollessani 11-vuotias koululainen - näin sellaista unta, että olin koulussa (samassa oppilaitoksessa, missä todellisuudessakin tuolloin kävin koulua) ja siellä oli Linnanmäen Monorail-junaa muistuttava juna, joka kulki käytävien kattolamppujen teräspalkkien varassa. Kyseinen oppilaitos koostuu kahdesta rakennuksesta, joista vanhempi on valmistunut vuonna 1958 ja uudempi vuonna 1975, ja jälkimmäiseen unen tapahtumat sijoittuivat.

Unessa oli oppitunti meneillään, mutta syystä tai toisesta minä seikkailin koulun käytävillä. Kävin pistämässä vahingossa junan kulkemaan, jolloin eräs luokanopettaja huusi luokkahuoneestaan: "Mitä? Eihän junan vielä ollut aika lähteä"! Sitten juna tuli alas sieltä kiskoilta ja rupesi ajamaan mua syystä tai toisesta takaa. Juoksin alakertaan, jolloin teknisen käsityön luokan oven läpi rämähti itse Ritari Ässä kera ihmeautonsa KITT:in. KITT tietysti sitten romutti junan eikä itse kärsinyt vahinkoja lainkaan.

• Tyttö_16_wee
        Hagel82 kirjoitti:

Lokakuun lopulla vuonna 1993 - ollessani 11-vuotias koululainen - näin sellaista unta, että olin koulussa (samassa oppilaitoksessa, missä todellisuudessakin tuolloin kävin koulua) ja siellä oli Linnanmäen Monorail-junaa muistuttava juna, joka kulki käytävien kattolamppujen teräspalkkien varassa. Kyseinen oppilaitos koostuu kahdesta rakennuksesta, joista vanhempi on valmistunut vuonna 1958 ja uudempi vuonna 1975, ja jälkimmäiseen unen tapahtumat sijoittuivat.

Unessa oli oppitunti meneillään, mutta syystä tai toisesta minä seikkailin koulun käytävillä. Kävin pistämässä vahingossa junan kulkemaan, jolloin eräs luokanopettaja huusi luokkahuoneestaan: "Mitä? Eihän junan vielä ollut aika lähteä"! Sitten juna tuli alas sieltä kiskoilta ja rupesi ajamaan mua syystä tai toisesta takaa. Juoksin alakertaan, jolloin teknisen käsityön luokan oven läpi rämähti itse Ritari Ässä kera ihmeautonsa KITT:in. KITT tietysti sitten romutti junan eikä itse kärsinyt vahinkoja lainkaan.

Junat kuulemma viestivät usein seksuaalisuutta. Tuolloin todennäköisesti olit vielä seksuaalisesti epävarma ja pakoilitkin asioita. Sinulla oli kuitenkin joku apukeino, joka auttoi sinut unessakin turvaan.

• Hagel82
        Tyttö_16_wee kirjoitti:

Junat kuulemma viestivät usein seksuaalisuutta. Tuolloin todennäköisesti olit vielä seksuaalisesti epävarma ja pakoilitkin asioita. Sinulla oli kuitenkin joku apukeino, joka auttoi sinut unessakin turvaan.

Voi kuule - en tiennyt vuonna 1993 mistään seksiin/seksuaalisuuteen liittyvästä höykäsen pöläystä. Oikeesti - sen enempää todellisuudessa kuin unitilassakaan. Joo, vuonna ysikolme Ritari Ässää esitettiin Maikkarilla uusintana, ja tykkäsin siitä alusta asti. :)

• Tyttö_16_wee
        Hagel82 kirjoitti:

Voi kuule - en tiennyt vuonna 1993 mistään seksiin/seksuaalisuuteen liittyvästä höykäsen pöläystä. Oikeesti - sen enempää todellisuudessa kuin unitilassakaan. Joo, vuonna ysikolme Ritari Ässää esitettiin Maikkarilla uusintana, ja tykkäsin siitä alusta asti. :)

No oot kuitenkin ollut ilmeisesti 11-vuotias ja siinä iässä kehittyminen on jo alkanut. Se voi olla tiedostamatonta. Mutta hyvä että tykkäsit Ritari Ässästä. Itse en erityisemmin, mutta tunnari on ihan hauska. :)

• Määkivä lammas

No nyt, tässä murrosiän paikkeilla olen alkanut tarvita enemmän unta, mutta edelleen olen aamuvirkku (kuudelta herään yleensä ja viimeistään). Uniakin nään siis joka yö. Ne on hirveän vaihtelevia. Toiset ovat ihania ihastuksia ja toiset harrastuksiini ja toiveammattiini liittyviä. Ainahan jotain nappaantuu uniin oikeasta elämästä alintajuntaisesti, monena yönä olen nähnyt miten kaverini saavat vauvoja ja hoitavat niitä ja minä pelastelen henkiä. Unet on NIIIIIN in oikeesti =)

• Nimetön

Minäkin nään unia välillä jostain ihan käsittämättömästä. Kerran näin unta, että keräsin rannalta kananmunia, ja oli kesä. Yhtäkkiä takaani tuli lumiaura, ja jäin sen alle. Kauhealtahan se tuntuu, jos näkee unia omasta kuolemastaan...

• unien tulkinta

mee unien tulkinta palstalle ja kysy unistas.. ite näin unta et menin auringonkukkapellolle ja siel oli karhunpentu, huusin mun kavereille et kohta se emo tulee. juoksin pois, ja sit siel oliki karhu emo joka seiso. sit se kätteli mua.. en tiedä mikä on oudoin uneni..

• epish

Näen eniten seksuaalisia unia, varsinkin homoseksuaalisia, joissa olen joko mies tai nainen. yleensä unet loppuvat ärsyttävästi juuri jännimpään kohtaan, tässä tapauksessa siis aktin alkamiseen, mutta joskus uni on jatkunut pidemmällekin.
      jos uni jää kesken, saatan koittaa vielä miettiä samoja asioita kuin siinä unessa niin että mahdollisesti pääsisin jatkamaan samaa unta. toimii joskus, kannattaa kokeilla.
      viime viikolla näin unta eräänlaisesta tytöstä (mustapunaraidallinen pitkähihainen, jonka päällä Deathstars-bändipaita, hiukset tummanruskeat ja punaisia ympyröitä värjätty hairspraylla) ja tuntui, että mun olisi löydettävä se. Ne jotka tunnistavat itsensä kuvauksesta, call me. hehe.

oudoimpiin uniini kuuluu se, jossa kävelin vanhassa koulurakennuksessa "kiellettyyn huoneeseen", jossa oli sohva. kävelin lähemmäs ja sohvaseinä avautui uudeksi huoneeksi. näin jatkui kunnes tuli huone, joka oli täynnä voodoonukkeja ja kamalan hajuinen. kun menin vielä senkin ohi, pääsin rappusille, jotka veivät ylös. törmäsin erääseen tyttöön ja uneni jäikin lähinnä jo siihen. harmittaa pirusti kun tuo uni jäi kesken.

minä rakastan omituisia uniani! vain nukkuessani tunnen oikeasti eläväni, vaikken ihan nolife muutenkaan ole. jos uneni olisivat tylsiä, olisin mieluummin hereillä vaikka kuinka nukuttaisi.

• hannae94

Yhtenä yönä (ei ollut kauaa aikaa tästä unesta) olin unessa kotini kylpyhuoneessa pesemässä hampaitani alasti... Yhtäkkiä siihen ilmestyi vastakkaisen sukupuolen edustaja; ja vieläpä samalla paikkakunnalla asuva! Ja hänkin on mua 2 vuotta nuorempi.. no, lähettyvilläni unessa ei ollut vaatteita ja jouduin olemaan alasti... mutta se toinen ei välittäny musta! Vaikka olinkin alasti.. sitte yhtäkkiä mä olinkin alasti suihkun pyyhetelineen takana. Muutaman metrin päässä minusta oli mun luokkalaisia ja sanoi mulle: '' Tuu sieltä niin mennään sinne jalkapalloharkkoihin!''
        (vaikka en harrasta sitä).
        Sanoin unessa niille, että olin alasti ja heidän pitäisi poistua sieltä. Sitte ne vaa jankutti, että: '' Tuu sieltä niin mennään sinne jalkapalloharkkoihin!'' Kokoajan, kokoajan! Sitte mä huusin siin unes iha hirveesti. Kiroilin niille päin naamaa, että poistuisivat! Yhtäkkiä mä pystyin hallitsemaan itteeni siin unes! Se oli tosi siistiä! Mä pystyin hallitsemaan jalkojani ja käsiäni ym.. sit mä sanoin niille: '' Haahaa! Tämä on unta, ette te oikeasti ole siinä!'' Sit ne katto iha oudosti toisiaan ja mua ja sit ne häippäs! Ja sitte vähä aikaa sen jälkeen mä heräsin pikkuhiljaa.. ja olin sit todellisuudessa....

• Tyttö_16_wee

Oli pelottavaa alkaa lukea tätä kun huomasin paitani olevan mustapunaraidallinen, mutta onneksi luin eteenpäin eikä minulla ole bändipaitaa ylläni. ;P
        Tuollaiset yhtymäkohdat ovat minusta mielenkiintoisia. On tekemässä jotain ja huomaa että se liittyy johonkin toisen asiaan tai tekemiseen. Kai jonkintasoista tosielämän intertekstuaalisuutta.

• Tyttö_16_wee
        hannae94 kirjoitti:

Yhtenä yönä (ei ollut kauaa aikaa tästä unesta) olin unessa kotini kylpyhuoneessa pesemässä hampaitani alasti... Yhtäkkiä siihen ilmestyi vastakkaisen sukupuolen edustaja; ja vieläpä samalla paikkakunnalla asuva! Ja hänkin on mua 2 vuotta nuorempi.. no, lähettyvilläni unessa ei ollut vaatteita ja jouduin olemaan alasti... mutta se toinen ei välittäny musta! Vaikka olinkin alasti.. sitte yhtäkkiä mä olinkin alasti suihkun pyyhetelineen takana. Muutaman metrin päässä minusta oli mun luokkalaisia ja sanoi mulle: '' Tuu sieltä niin mennään sinne jalkapalloharkkoihin!''
        (vaikka en harrasta sitä).
        Sanoin unessa niille, että olin alasti ja heidän pitäisi poistua sieltä. Sitte ne vaa jankutti, että: '' Tuu sieltä niin mennään sinne jalkapalloharkkoihin!'' Kokoajan, kokoajan! Sitte mä huusin siin unes iha hirveesti. Kiroilin niille päin naamaa, että poistuisivat! Yhtäkkiä mä pystyin hallitsemaan itteeni siin unes! Se oli tosi siistiä! Mä pystyin hallitsemaan jalkojani ja käsiäni ym.. sit mä sanoin niille: '' Haahaa! Tämä on unta, ette te oikeasti ole siinä!'' Sit ne katto iha oudosti toisiaan ja mua ja sit ne häippäs! Ja sitte vähä aikaa sen jälkeen mä heräsin pikkuhiljaa.. ja olin sit todellisuudessa....

Aluksi alastomuus ei ollut häpeällinen asia unessasi, mutta se muuttui sellaiseksi. Voi olla, että vastakkaisen sukupuolen edessä koet olevasi seksuaalisesti ei-huomioitu.
        Kaverisi taas kyllä huomaavat sinut, mutta heidän kanssaan et halua seksuaalista huomiota ja sinua ärsyttää se, että he muistuttavat asiasta tai ovat enemmän huomioituja. Tämä on tulkintani.

• yks hullu

Muistan kyllä että kakarana tuli nähtyä painajaisia ihan helvetin usein. En valitettavasti muista niistä juurikaan mitään enää. Parhaita oli sellaset missä tuli lenneltyä ympäri maita ja mantuja, sillai että oikein vatsasta kouraisi :) Pahimmat oli sitten yleensä jonkun kauhuleffan jälkimaingeissa nähdyt takaa-ajo unet, missä yrität juosta karkuun ties mitä mörrimöykkyä, mutta jalat ei kanna ja alat kompuroida ja panikoida.

Sitten oli niitä suht neutraaleja unia jotka ei ollut varsinaisesti pelottavia eikä myöskään erityisen hauskoja.

Yks oli sellanen missä mä olin keskellä laajaa hiekka-aavikkoa. Kaukana horsontissa näkyi jotain kukkuloita/vuoria, mutta muuten oli ihan tasaista maastoa. Aurinko oli juuri laskenut ja alkoi jo olla hiukan pimeääkin. Tuulikin tais puhaltaa, joten hiukan kylmäkin taisi olla.
      Mun lisäkseni siellä oli useampi pitkä rivi sellasia metallisia kontteja, joita näkee mm. rakennustyömailla. Niitä oli useita satoja kappaleita ja ne oli kooltaan semmosia talon korkuisia. Jokainen kontti oli semmosten metallisten telineiden päällä ja niistä johti rampit alas maahan.
      Sitten jossain välissä vähän matkan päässä yhdestä kontista rynni ulos semmonen pitkäkaulanen dinosaurus :D diplodocus vai miksikä sitä nyt sanotaan. Ja sitten niistä muistakin konteista alkoi rynniä ulos jos jonkinmoista dinosaurusta x) En nyt kyllä enää muista mitä mä tein sen jälkeen, mutta jossain välissä mä sitten heräsin ja mä muistan että mä tykkäsin siitä unesta :D ja toivoin että olisin nähnyt sen vielä joskus toistekkin... mutta se uni jäi valitettavasti yhteen kertaan...

• täysin pihalla

olen monesti nähnyt unia seuraavasta päivästä. Onneksi ei mitään kauheaa!! mutta eniten jäi mieleen kaksi isoa savisammakkoa jotka näin ensin unessa ja sitten seuraavana iltana julkisilla paikoilla!

Käyn siellä viikon välein ja ne oli tehty kaksi päivää sitten ennen untani jotenka en ole voinut nähdä niitä ennen! ja olin kavereilleni jo kertonu hassuista savisammakoista aamulla, jotenka osaako kukaan selittää mistä johtuu tälläiset ns enneunet?!

• o__O

näin sellasta unta että mun kaveri oli raskaana. Ja sitten siinä unessa tapahtu kaikkee muutakin outoa.

• ...

luin jostain lehdestä, että jos näkee unissaan karhuja niin se tarkoittaa jotain että haluaa tulla äidiksi tai jotain äitiyteen liittyvää. en muista tarkalleen

• omituisin..

...uni, jonka olen nähnyt oli kun kuolin. Yhtäkkiä kaikki vain pimeni. En muista mitä sitä ennen tapahtui mutta heräsin siihen kyllä. Eipä sitten pariin yöhön kunnolla nukuttukaan.

• heppa ja nainen!

Hevosista toisinaan näen unta, viimeksi "sain" tietää, että ne ovat sisimmässään hyväsydämisiä "enkeleitä, keijuja tms". Kerran näin nuorehkon naisen ratsastavan valkoisella hevosella, oli upea uni! Taisin nähdä jotain vastaavaa muutama vuosi myöhemminkin.

• Unessa tapettu

Jonkin aikaa sitten näin tälläisen unen:

Olin nukkumassa kitara kainalossa. Kello oli kolme aamuyöllä, kun kitarasta katkesi kieli ja heräsin siihen. Paniikissa vedin kengät jalkaan ja lähdin monen asteen pakkasessa juoksemaan kitaran kanssa kuuden kilometrin päähän koululle. Hassuinta oli, että olen melko timmissä tällingissä eli päivävaatteet päällä, hiukset hyvin jne. Pääsin koululle aika pirun nopeasti, kello oli edelleen kolme. Täysin estotta marssin pimeään auditorioon, enkä sytyttänyt valoja. Istuin lavan reunalle. Kitaran kieli olikin ehjä, mutta aloin virittämään kitaraani. Yhtäkkiä auditorioon tuli joku muukin, mutta jäi ylös ovensuuhun pimeään, etten nähnyt kuka. En jaksanut välittää, vaan jatkoin virittelyä. Lopulta henkilö lähti tulemaan portaita alas luokseni ja sanoin samalla:
      "Ei se virity sulle." Katsoin viereeni tullutta hahmoa ja tunnistin hänet ihastuksekseni, joka ei viis veisaa minusta.
      "Miksei?" kysyin. Poika nappasi kitaran kädestäni ja viritti sen sekunnissa antaen sitten takaisin.
      "Koska sun kädet ei oo kenenkään omat." sain vastaukseksi. Tyhmänä jäin kyylimään käsiäni.
      "Onhan nää mun omat." sanoin sitten. Poika istui minua vastapäätä ja istuimme siinä sitten hetken hiljaa.
      "Kuka sä oot?" poika kysyi sitten. Kerroin nimeni ja katsoin ujosti varpaitani. Sitten kuulin, kun toinen huokaisi ja naksautteli sormiaan. Nostin katseeni ja sain nyrkin päin naamaani. Kaaduin selälleni lavalle ja toinen tunkesi siihen päälleni.
      "Miks sä huijasit mua?!" hän huusi ja hakkasi ja potki minut sitten hengiltä enkä minä vastustellut.

Painajaisena tuo minulle jäi mieleen, vaikka aika moni on nauranut. Mitäs mietin unien tarkoitusta, oma syyni. Mutta vielä jännittävämmän tästä tekee viime öinen uneni:

Nukuin jälleen kitara kainalossa ja kello oli jälleen kolme. 5 -vuotias serkkupoikani tuli huoneeseeni ja alkoi väännellä kitarani viritystappeja. Sitten hän katosi PUFF ilmaan jättäen jälkeensä vain pinkkiä savua. Heräsin ja huomasin kielten olevan ihan löysiä. Aloin taas panikoida. Nostin kitaran eteeni ja tuntui kuin se olisi katsonut minua. Sain jonkun vihanpuuskan, katkaisin kitaran polveani vasten ja paiskasin sen kahtena kappaleena nurkkaan.
      "Mä en sun takia lähde enää auditorioon kuolemaan!" huusin kitaralle ja osoitin sitä sormella.

Mahtaa ihastuksellani ja kitarallani olla joku salaliitto mua vastaan. O_o

• nähnyt

Viime vuosina olen muutamia kertoja nähnyt ajavani punaista Maranellon oria ja ihastelleeni sen murinaa. Mahtavia unia ja tekivät hyvänolon tunteen ja noita unia muisteli kaihoten sitten valveilla seuraavana päivänä. Kilpailua kaduilla tms ei niissä ole ollut vain rauhallista ajoa. Kerran kävin/pääsin jonkinlaiseen "salaiselle" alueelle, jossa punaisia Ferrareita ja pääsin kokeilemaan yhtä. Tosi hyviä unia.

• Paljas uneksija

Niitä unia mistä puute eli....

• Juhuu79

Viimeisin muistamani outo uni on viime viikolta. Näin unta, että kotikaupungissani räjähti vesiputket ja Kauniiden ja Rohkeiden Taylor yritti pelastaa ihmisiä helikopterilla vesisuihkujen alta.
      Outoa...

• Miukutiuku

Exäni kuoltua näin hänestä unta. Unessa hän tuli kysymään minulta, että voidaanko vielä seurustella ja tavata aina öisin. Aamun saavuttua hän menisi takaisin hautaansa. Halasin häntä ja suostuin ehdotukseen. Unessa näin myös hänen avonaisen haudan. Olen ajatellut, että käsittelin asian loppuun sen unen kautta. Sen jälkeen olenkin nähnyt vain outoja unia, mutta tuo on mieleenpainuvin.

• ----------------

Elisabeth Rehnin kanssa,olin silloin päälle 20

• jjkjgjhghhkj

Joskus nuorempana,teini-iässä tuli nähtyä unia mikko alatalosta! Tosi pelottavaa oikeasti :D ja kenties hieman hämmentävää,unet eivät olleet onneksi mitään eroottisia!

• Dreams dreams

Minulla taas esiintyy sellainen outo teema, että näen mielestäni kummallisia painajaisia. Ne ei oo mielestäni kovin perinteisiä, esim. että juostaan karkuun karhua tai mörköä tms.
        Kerran näin sellaista unta, että olin kahden punaisen "puimakoneen" välissä ja yhtäkkiä ne muuttuivat sellaisiksi "kyborgeiksi" ja olin aivan kauhuissani ja yritin päästä pakoon koska ne yrittivät tappaa minut. Maa allani vastusti minua ja sain vain jonkin verran välimatkaa ankaralla ponnistelulla. Uni loppui siihen, kun jouduin näiden kahden koneen väliin ja välimatkaa oli enää jokunen metri kummastakin suunnasta...ainoa painajainen josta heräsin henkeä haukkoen ja hikisenä.
        Miten tuollainen voisi olla tulkittavissa?

Toinen outo painajainen oli sellainen että matkustin jollain pienoisavaruussukkulalla verisuonissa! Olo oli TODELLA ahdistava siinä unessa. Ja sit mulla on taipumusta sellaiseen, että ainakin siinä unessa tuntuu ettei se painajainen koskaan lopu vaan jatkuu ja jatkuu aina vaan ja se tuntuu tosi ahdistavalta.

Mitähän tällaiset unet oikein kertoo?

• katsot.....
        Dreams dreams kirjoitti:

Minulla taas esiintyy sellainen outo teema, että näen mielestäni kummallisia painajaisia. Ne ei oo mielestäni kovin perinteisiä, esim. että juostaan karkuun karhua tai mörköä tms.
        Kerran näin sellaista unta, että olin kahden punaisen "puimakoneen" välissä ja yhtäkkiä ne muuttuivat sellaisiksi "kyborgeiksi" ja olin aivan kauhuissani ja yritin päästä pakoon koska ne yrittivät tappaa minut. Maa allani vastusti minua ja sain vain jonkin verran välimatkaa ankaralla ponnistelulla. Uni loppui siihen, kun jouduin näiden kahden koneen väliin ja välimatkaa oli enää jokunen metri kummastakin suunnasta...ainoa painajainen josta heräsin henkeä haukkoen ja hikisenä.
        Miten tuollainen voisi olla tulkittavissa?

Toinen outo painajainen oli sellainen että matkustin jollain pienoisavaruussukkulalla verisuonissa! Olo oli TODELLA ahdistava siinä unessa. Ja sit mulla on taipumusta sellaiseen, että ainakin siinä unessa tuntuu ettei se painajainen koskaan lopu vaan jatkuu ja jatkuu aina vaan ja se tuntuu tosi ahdistavalta.

Mitähän tällaiset unet oikein kertoo?

dreams dreams katsot liikaa science fictionia!

• Dreams dreams
        katsot..... kirjoitti:

dreams dreams katsot liikaa science fictionia!

Taidat olla oikeassa, kommenttisi hymyilytti positiivisesti. ;) sitä osastoa on kieltämättä tullut seurattua..

• Anzelmuz

Mieleenpainuvimman ja kamalimman uneni näin pari vuotta sitten, Avomieheni kuoli unessani ja mietin ettei näin voi käydä, koska meillä on niin paljon vielä koettavaa ja ihania hetkiä yhdessä. Heräsin Itkuuni ja huomasin kullan vieressäni, Mikä helpotus!

• Dreamforest

...minäkin unissani näen ja usein ne ajavat minua takaa. Ihailen ja kunnioitan suuresti näitä eläimiä, mutta myös tavallaan pelkään. Voisiko tämä olla jonkinlainen ns.voimaeläin ai mistäköhän johtuu???

• teeea

Minun unissani on ollut monet kerrat susia tai koiria, aika usein olen myös ajanut autoa todella surkeasti.

• Stardust*

Aivan valtavan valtava puu.

• Unelias

Viime yönä näin unta että koira puri minua koko ajan, se ei sattunut, mutta roikkui kädessäni koko ajan. Sen jälkeen purija muuttui lapseksi ja sitten käärmeeksi.

• muumimamma...

Vähän sitten oli meikäläisellä outo uni! Mulla oli muka ollut joku ultrakuvaus mun kohdusta ja kaksi päivää myöhemmin joku muka liikku ja potki mun mahassa ja se ei ollut pieni! MIustan unessa kun menin lääkäriin ja itkin hysteeristi että mun mahan sisällä on jotain joka elää ja se ei oo vauva! Ne vaan nauro mulle ja laitto kotiin..Mä aina vaan palasin takas sinne lääkäriin ja lopulta ne itsekkin näkivät teräviä juttuja jotka pisti esiin mun mahasta! Heräsin siihen kun mua alettiin kovalla vauhdilla viemään leikkaussaliin!

• RiddiKK

usein unta, että osaan lentää.
      Ja viimeisimmästä painajaisesta herätin itseni, kun laitoin käteni vihaisten koirien suuhun,eli tiedän usein myös koska olen unessa.

Aluksi tuossa itseni herättämisessä, yritin huutaa vaimolleni, että herättäisi minut."Heräsinkin", mutta väärästä paikasta, josta tiesin edelleen olevani unessa..

• Hagel82

Helmikuun 3. päivän vastaisena yönä vuonna 2008 näin unta, että minä ja eräs vanha tuttuni, joka todellisuudessa on aikoinaan soittanut samassa bändissä kanssani, oltiin unessa lukiokoulun takapihalla. Saman lukiokoulun, josta kumpikin olemme oikeasti kirjoittaneet ylioppilaiksi.

Takapihalla oli pysäköitynä vanha Volvo 240 sedan - semmoinen korimalli, mitä valmistettiin joskus 1982-93. Syystä tai toisesta tämä ystäväni löi sen oikeanpuoleisen takaoven ikkunan rikki.

• Hagel82

Sen sijaan, kuinka ollakaan karkauspäivän vastaisena yönä (puhumme siis päivästä, jolloin perinteisesti naisillakin on oikeus kosia) näin sellaista unta, että olin jossain huoneistossa, missä oli tuttuakin tutumpaa teknologiaa: jääkaappi, leivänpaahdin vai oliko se kahvinkeitin sekä mikroaaltouuni. Sähköllä toimivia vempeleitä kaikki. Big Brotherista tuttu Kadi oli siellä kans. Mä solmin kengännauhat ja myö lähdettiin yhdessä ulos. :)

• deutsholmm

se joka uniin uskoo se varjoaan pelkää.

• Unien enkeli

Oikeassa olet, ei uniin pidä uskoa, mutta niitä pitää tarkastella. Ne kertovat sinulle itsestäsi ja elämäntilanteestasi. Alitajunta käsittelee asiaoita, ja huomauttaa miten ne voisi ratkaista. Jos näkee samaa unta monesti, niihin pitää kiinnittää huomiota.

• JessJess

Olen monesti nähnyt unta siitä että olen metsässä ja yhtäkkiä jostain ilmestyy susilauma ja lähden juoksemaan henkeni edestä karkuun ja huudan mutta ääntä ei tule.. ja sitten ne saavat minut kiinni ja purevat yms... aivan sairaan pelottava uni!

• XXX------

Eli paistoin porkkanapaloja liesilevyn päällä(ilman paistinpannua yms.). En ollut kuorinut tai putsanut porkkanoita ollenkaan.

• karhu"emo"

mulla niitä löytyy useampiakin. Yksi aika erikoinen uni oli sellanen, jossa olin uroskarhu.
      Tässä unessa minulla oli kauhea huoli omasta pennustani, pelastin hänet mm. romahtavalta sillalta ja uin joen yli hakemaan häntä. Jotenkin tuossa unessa tajusin etten ole uroskarhu eikä minulla pysty olla sellasia voimia ja kokoa, mutta silti oli jotenkin hirveän todellinen uni.
      Niin ja vielä erikoisemmaksi tämän varmaan tekee se että olen nainen. :)

jos joku osaisi tulkita niin olisi kiva. Itse olen miettiny että mulla oli just nuihin aikoihin ongelmia hyväksyä itseni sellasena kun olen mut tiedä sit.

• KYRPÅ777

näin unta et hitler pani ullan paxusx ja ne sai 666,666 lasta ja disit SHAgrath tuli ja taoppo kaikki 666HAISL SSSSSSETÄ omg ogmgog lol mut sit hyppäsin meree ja cthuhlhuhuhlhyuhuhuhuhuhuhhuhuhuhuhhu tuli ja kuolin mut heräsin olinki krapulsss ja sitTTTTT hammas itrttos ja sit olinki et VITTU koht kaikki kuolee

• Unien enkeli

Olet karhu=äiti ja sinulla on ollut huoli lapsestasi. Jos sinulla ei ollut lasta silloin unesi halusi kertoa sinulle äidillisistä tunteistasi. Olet hyvä äiti. Ja- onko sinulla vaikeuksia seksuaalisesta idetiteetistäsi?

• Outouninen

Näen usein unia, jossa matkustan laivassa tai junassa, tai näen raivokasta salamointia ja pakenen myrskyä. varsinkin nämä teemat toistuvat usein..Ja tunnelma on lähes aina ahdistava. Mitä nämä voivat tarkoittaa? Kertokaa, jos tiedätte. Olin lapsuudessa koulukiusattu ja nämä minua kiusanneet ihmiset ovat usein näissä unissa. Olen ihan varma, että unillani on tarkoitus käydä läpi menneisyyttäni, mutta mitä muuta?

Viime yönä näin niin outoa unta..Olin isossa kaupungissa siskoni kanssa, kuljimme pyörällä, hän ajoi ja minä olin tarakalla. Yht´äkkiä vastaan tuli poika (joka kiusasi minua oikeassa elämässä) ja sanoi; "lähtekää pois täältä. Tänne tulee 35 jumalaa. Lähtekää pois", se huusi..
      Aamulla kyllä naureskelin, kun muistin ton unen, mutta voisiko luku 35 tarkoittaa jotain? Itse ole 32vuotias.

• haamutarpa hyvinnii

Näin kerran sit unta, että olin menossa johonkin vanhaan tehdas halliin, jossai ollut enää toimintaan. Kuhan pyörin siellä huvikseni koirani kanssa. Se oli kauhean iso halli, eikä siellä ollut mitää kuin korkee katto ja harmaat betoniseinät. sit menin yhdestä ovesta sisään ja tulin sit johonki leveeseen pitkään käytävään ja joku räsä katto valo vilkkui ja näin perällä mustan hahmon hieman leijailevan. Jäin tuijottamaan sitä. Se alkoi hitaasti hiipua minua kohden. sillä oli musta kaapu, huppu pään päällä. En nähnyt sillä jalkoja vaikka se leijui ilmassa, sillä se kaapu ulettui yli jalkoihin. Tunsin itseni hieman haluttavaksi ja siinä unessa ihmettelin myös sitä oloa. Huomasin koirankin kadonneen siinä vaiheessa. Ja huomasin, ettei minulla ollut kiire hakea koiraa kun tiesin ettei se mene kauaksi minusta, koska olin kouluttanut sen hyvin. Tuijotin tuota mustaa kaapua. ja se vain läheni ja läheni minua. Tunsin jalkojeni tutisevan ja minun oli pakko istahtaa lattialle risti-istuntaan ja haamu tuli lähelleni ja liiti taakseni. Tunsin sen hengityksen niskassani ja tunsin kuinka alapääni rupesi kostumaan. ja aloin väristä kauttaaltaan. Tää haamu kuiskasi korvaani, älä pelkää, en tee pahaa. Hänellä oli hiljainen vaimea ääni, mieheltä se kuullosti. Tunsin kuinka sen käsi hiveli niskaani, valuen kohti rintojani. ja kohti jalkoväliäni. Ja loppu viimein heräsin orgasmiin ja ihmettelin todella tuota unta. mitäköhän tuoki mahto tarkoittaa? Seksiä haamun kanssa :D

• Ennustajatar

Olin 17 v. Asuin asuntolassa. Juttelimme kavereiden kanssa. Sitten yhtäkkiä sanoin, nyt kuoli joku. Toivottavasti se ei ollut poikakaverini hätäilin- Kello oli 18.00. Sitten menin nukkumaan ja olin kai unen ja valveilla olon välillä. Näin hautajaiset. Haudassa oli kaksoisarkku. Ihmiset katselivat hautaan. Näin tämän haudasta käsin. Joskus klo 24 tuli veljeni (siis oikeasti) hakemaan minut kotiin . Hän kertoi, että isämme oli kuollut. Veljeni itki koko matkan. Itse en itkenyt. (en koskaan itke, jos joku kuolee, jähmetyn). Ajoimme kotiin. Äitimme odotti meitä. Kun kerroin äidille unestani, hän sanoi, saamme vielä yhden kuolinviestin. Isäni kuoli perjantaina, maanantaina kuoli serkkumme. Äiti pelästyi ja sanoi, minut piti viedä jonkun parantajan luo. Vastasin, että ei tarvitse, se oli vain sattumaa.

Sen jälkeen olen nähnyt muitakin enneunia. Esim. kun veljeni oli jo koomassa (hän oli onnettomuudessa loukkaantunut ja jo kuolemaisillaan). Näin unta , että leikimme rannan törmällä. Olimme unessa kaikki lapsia. Sitten veljeni alkoi pienentymään tai nuortumaan ja muuttui sylivauvaksi. Hänellä oli sininen potkupuku päällään. Hän kurotti käsiään minuun päin ja sanoi, nosta minut syliin, en jaksa enään. Nostin syliin ja mahtava rakkauden tunne valtasi minut. Sitten oma lapseni herätti minut. Rakkauden tunne oli edelleen minussa. Se oli niin ihanaa, ettei sitä voi sanoin kuvailla. Sitä kesti kauan sen jälkeen. Menin alakertaan ja sanoin toisen veljeni pojalle, nyt on setäsi kuollut. Tunnin jälkeen soitti vaimo ja kertoi että veljeni oli kuollut. En ollut moksiskaan, tiesin sen jo. ja rakkauden tunne suojeli minua surusta.

Kerran taas näin unta, että olin lentokoneessa ja se tipahti jäihin. Menin koneen mukana veden alle, mutta pääsin pois. Kerroin työtoverilleni, että kohta kuulemme lento-onnettomuudesta.Kerroin siksi, että hän ei ajattelisi, että huijaan, jos kerron vasta sen jäkeen. Saman päivän uutisissa kerrottiin, että lentokone oli pudonnut mereen ihan lähellä.

Sitten kerran olin Englannissa työmatkalla. Asuin hotellissa. Näin unta , että silloinen poikakaverini löysi uuden naisen. Heräsin ja ajattelin, onneksi se oli vain unta. Aloin taas nukkumaan ja uni jatkui samanlaisena ja sain jopa selville tämän naisen nimen: Elin. Soitin seuraavana päivänä poikakaverilleni ja kysin mitäs touhuilet. No, ei hän mitään, hän sanoi. Meni joitakin kuukausia ja olin Helsingissä kursseilla. Poikakaverini soitti, että suhde on loppu. Hänellä on toinen. Tämän naisen nimi oli: Elin.

Ja sitten kerran näin unessa tulipunaisen helikopterin lentävän ison konttorirakennuksen yllä. Se tipahti katolle ja jäi roikkumaan katon reunaan. Muistin erikoisesti punaisen värin. Kirjoitin siskolleni heti seuraavan päivänä ja sanoin, että minulla on tunne, että se uni tarkoittaa jotakin, koska se helikopteri oli punainen. Meni jonkun aikaa ja ystävättäreni mies kirjoitti viestin, että ystävättäreni oli kuollut. Tiesin, että hänellä oli syöpä. No en ajatellut unta ollenkaan. menin hautajaisiin ja näin tulipunaisen arkun. Ajattelin, että siksi helikopteri oli punainen.

Näin myös kerran sellaista unta, että taloni pihalla oli paljon pieniä liekkejä. En asunut itse talossa, vaan sitä oltiin kunnostamassa. Kirjoitin veljelleni samana yönä skypessä, että mitä siellä tapahtuu, kun näen liekkejä. Hän vastasi aamulla, että mistä saatat tietää. Hän oli koko edellisen päivän polttanut parruja ruskeaksi ja yksi parruista oli melkein syttynyt palamaan.

Sitten näin unta, että talossani oli vesivahinko. Paljon lattiasta piti repiä pois. Myöhemmin halkesi kylppäristä putki ja vettä valui yhtä reikää pitkin lattian alle. Lattia on revittävä.

Tiedän aina milloin uni on enneuni.

Eikö olekin kummallista

• Ennustajatar

Tämä ei ole uni, mutta liittyy siihen, että aavistan asioita. (Taidan olla oikea poppamies). Kerran olin suunnitellut yhtä esitettä töissä. Oli myöhä. Otin esite luonnoksen mukaan ja ajattelin, jos tulee tulipalo konttorissa , niin on parasta , ettei se ole siellä, mun työ menee hukkaan. No, menin kotiin ja laitoin esitteen yöpöydälle, varmuuden vuoksi (jos tulee tulipalo, niin voin napata mukaani.). Olin väsynyt ja nukahdin heti. Sitten heräsin siihen, että joku rynkyttää oveani ja huutaa nimeäni. herä, herää, täällä on tulipalo. Ensin meinasin alkaa pukeutumaan, mutta sitten tajusin, että pitää mennä ulos nopeasti. nappasin esitteen mukaani, kuten olin suunnitellut. Aika outoa, eikö?

• vasta-aktivisti

Viimeyönä näin unta, että olin rannalla. Yhtä-äkkiä rannalle alkoi lentää lasinsiruja. Katsoin merelle ja näin siellä Greenpeacen laivan, joka ampui paineilmatykillä lasinsiruja rannalle...ilmeisesti protestiksi jostain (unessa ei käynyt ilmi mitä he protestoivat). Suutuin tietysti ihan hemmetisti siitä, että kyseinen järjestö (jota kohtaan en muutenkaan koe mitään erityisen lämpimiä tunteita) tuli pilaamaan minun ja muiden rannalla olleiden ihmisten rantapäivän.

Sanoin niille muille rannalla olleille, että minä teen tuosta touhusta lopun! Illan tullen kiipesin salaa laivaan, puukko hampaideni välissä. Hiivin puukon kanssa laivan ruumaan, jonne asensin ajastimella varustettuja räjähteitä (ilmeisesti minulla oli niitäkin mukanani). Sitten uin takaisin rantaan katselin kuinka Greenpeacen laiva räjähti tuhannen päreiksi. Ihmiset palasivat rannalle ja kaikki oli taas hyvin.

...ja tuntui muuten perkeleen hyvältä, koska paha oli saanut palkkansa!

• wibito

Luin joskus jostain unikirjasta että jos unissa näkee karhu/karhuja se tarkoittaa että äidillinen puolesi on heräämässä/ saat lapsen yms. En tiedä kuinka paljon niihin sitten luottaa..

• in love

itse näin todella usein hevosista unta :D en välttämättä ratsasta niillä, ne vain sattuvat makoilemaan keskellä tietä, kun olen kulkemassa jonnekkin. Sukeltelen myös paljon unissani. Olin kyseessä uima-allas, lampi, järvi tai meri, siellä olen kalojen seassa.
      Näen myös usein romanssi unia. Oudoin romanssi on ollut viime viikolla, jolloin rakastuin päätä pahkaa sekopäiseen poikaan, jolla oli taito hallita lintuja. Mies oli aivan sekaisin ja hullunkiilto silmissä näytti kuinka linnut tulevat ja tuhoavat kaiken ääneti kutsumalla. Olin aivan pilvissä ja epäilin miehen olevan valepukuinen zombie. Lähdin silti mukaan :D

• Tinkerball

Eräitä tapauksia oudoimmista unistani on niitä joissa unessa ollessani muistan sillä hetkellä että jotain on tapahtunut aikaisemmassa unessani johon se unessa sillähetkellä tapahtuva tapahtuma on johtanut mutta herättyäni en muista nähneeni tätä unta aikaisemmin.

Ja usein tulee näitä että herään, käyn laittaan valon päälle peloissani, herään uudelleen, taas valot päälle, herään katon huonetta ja ihmettelen kun muistan että olen herännyt jo pari kertaa, tajuan että näen unta, herään ja luulen että heräsin oikeasti, löydän taas jonkun epäkohdan ja luovutan ja sitten lopulta herään oikeasti kuitenkin.

• Hää unia

Mulla on ollut varmaan n. viimeset 5 vuotta usein unissa teemana häät. Ne on yleensä todella omituisia ja aivan älyttömiä. Esim. paras ystäväni on mennyt naimisiin keltaisen pääsiäistipun kanssa. Itse olen menossa naimisiin tuntemani miehen kanssa jota inhoan ja karkaan häistä. Sitten olen mennyt naimisiin ja sulhaseni jättää minut alttarille. Viimeisin uni oli että menin naimisiin parhaan ystäväni kanssa, joka oli muuttunut mieheksi.

Huvittavaa tässä on se, etten ole menossa naimisiin, saati sitten edes haaveile siitä.
      Että mistä nämäkin sitten tulee?

• pölöuni

näin unta että yritin itsemurhaa unessani hyppäämällä kaverini kanssa näsineulan tapaisesta korkeasta tornista mereen mutta meidät aina pelastettiin ja hypättiin uudelleen meinasin hukkua ja meidät pelastettiin taas ja sit oltiin hyppäämäs taas mut ei pystyttykkään tai jotain mut uni jäi pahasti mieleen sillä ikinä en ole harkinnutkaan itsaria !

• hmm...

näin unta jatkuvasti kun olin 3-5 vuotias. Huoleni oli, että näytin tytöltä (minulla oli pitkät hiukset)

heräsin neliönmuotoisesta paikasta, joka oli tehty ovista. Menin yhteen, ja tipuin metsään. Vaelsin pitkään ympäri metsää, kunnes löysin taloja. Menin taloon, ja oven aukaisi 16v nainen nimeltä Jessika. Kerroin Jessikalle tarinan, ja menin sisälle. Jessikan äiti leikkasi sipulia. Sitten, Jessikan äiti tukistaa minua ja huutaa: tuhma tyttö! Sitten, Jessika sanoo vain: Semmosta se sipulin leikkaaminen on. Jessika laittaa uuniin tulen, ja heittää sipulin tuleen. Sitten uni loppuu. Mitä tämä tarkoittaa?

• pelottava uni!!

näin unta että istun auton kyydissä yhtäkkiä taivas täyttyi mustista pilvistä ja maailma pimeni,sitten tuli kirkas valo joka lennätti minut ylös ja siellä ylhäällä minua vasta päässä seisoi jumala jonka käsivarsilla makasi (joku)ihminen ja sanoi että ajattelin tulla varoittamaan mahdollisesta tulevasta vaarasta joka on kannoillasi.ja sen jälkeen heräsin ja kropassa meni tunni verran kylmiä värejä täytyy sanoa että oli aika pelottavaa...olisikohan unella ollu jtn tekemistä sen kanssa ku miettisin yhden kaverin kanssa et miksiköhän yks meidän kaveri on yht äkkii tullu uskoon...

• Anonyymi

Moro jos joku kertoo miks näön tämmöstä unta tosi usein että juoksen unessani kavereita karkuun ja koitan tappaa niitä puukoilla mutta en ikinä unessa uskalla tappaa mutta kerrän unessa tapoin. Tämmöstä unta olen tosi usein nähnyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      36
      2899
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      3
      1741
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      120
      1550
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      275
      1331
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1114
    6. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1083
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      70
      1033
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      127
      1000
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      63
      932
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      877
    Aihe