Maksakystat

_eleanoora

Hei
Onkohan kellään muulla otsikon mukaista "vaivaa"?
Kuulema ei voi estää mitenkään kystien ilmaantumista. Iän mukanaan tuomia vaivoja.
Tuleeko jotain oireitakin myöhemmin?
Olen sairastanut rintasyövän ja olin tt-kuvassa kun rtg:ssä havaittiin jotain maksassa. Tietenkin heti etäpesäke-epäily, mutta kystia kuulema ovat.

8

15070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

Minullakin löytyi kysta maksassa mutta on kuulemma vaaraton. Olin myös TT-kuvissa ja sieltä ne näkyivät. Toinen oli vielä sellainen syntymämerkki.
      Kystat ovat täynnä vettä ja voivat puhjeta ja hävitä itsestään.
      Mutta hui miten pelästyttivät!
      Pelkäsin sitä ohutneula näytettä mitä ei sitten kuitenkaan otettu vaan laitettiin varjoainetta ja ultralla katsottiin.
      Onneksi ei ollut mitään sen kummempaa...

• _elanoora

tuota neulanäytettä ei multakaan otettu, kai se tt-kuvaus on niin tarkka sitten.Ilmeisesti noita on ihmisillä, mutta kun eivät oireile, niin niitä ei sitten tule ilmi. TT-kuvaukseen ei käsittääkseni ihan noin vaan pääse. Minulla tuo syöpätausta vaikuttaa siinä mielessä positiivisesti, että tutkimuksiin pääsee.

Oliko sulla sitten jotain oireita niistä kystista? Ja pitääkö niitä seurata yms.?
        Mietin vaan kun mulla on vatsa joskus aika turvonneen oloinen, voi kyllä johtua yleisestä nesteen keräytymisestä elimistöön. Soitin vielä Syöpäklinikan oirepolille, ja kuulin että myös pernassa on ainakin yksi kysta.

Olen hiukan yli 50, oletko nuorempi?Mietin vaan kun lääkäri sanoi, että ikääntyminen aiheuttaa näitäkin...;)

• on minullakin
        _elanoora kirjoitti:

tuota neulanäytettä ei multakaan otettu, kai se tt-kuvaus on niin tarkka sitten.Ilmeisesti noita on ihmisillä, mutta kun eivät oireile, niin niitä ei sitten tule ilmi. TT-kuvaukseen ei käsittääkseni ihan noin vaan pääse. Minulla tuo syöpätausta vaikuttaa siinä mielessä positiivisesti, että tutkimuksiin pääsee.

Oliko sulla sitten jotain oireita niistä kystista? Ja pitääkö niitä seurata yms.?
        Mietin vaan kun mulla on vatsa joskus aika turvonneen oloinen, voi kyllä johtua yleisestä nesteen keräytymisestä elimistöön. Soitin vielä Syöpäklinikan oirepolille, ja kuulin että myös pernassa on ainakin yksi kysta.

Olen hiukan yli 50, oletko nuorempi?Mietin vaan kun lääkäri sanoi, että ikääntyminen aiheuttaa näitäkin...;)

Minulla todettiin maksakystat jonkun tutkimuksen sivutuotteena. Niitä sitten seurattiin vuosia, kun olin työterveyshuollon piirissä. Minulle sanottin, että se on vähän kuin maksan ihon ihottuma. Ei haittaa maksan toimintaa. Vain harvoin siitä tulee pahanlaatuinen. Minulla on niitä kymmenittäin, Isoin 2 cm. Se on periytyvä. Sisarellani on sama. Hänellä tuli kipuja,kun kysta painoi jotain. Mutta ole huoletta, ei se ole vaarallista. Jäin eläkkeelle ja työterveyslääkäri sanoi, ettei enää tarvitse seurata.

• kohtalotoveri
        _elanoora kirjoitti:

Minä olen 52v ja jouduin suurennuslasin alle kun sain ison veritulpan nivusiin maaliskuussa.
        Olen edelleen sairaslomalla ja jalka on turvonnut ja kipuileva. Lääkärit selittäneet että läpät ovat tuhoutuneet ja siksi jalka jää nyt tällaiseksi.
        Syytä veritulppiin etsittiin vaan ei ole löytynyt mitään.Sain jo vuotta aiemmin pienen tulpan pohkeeseen ja nyt taas suurempi nivusiin.
        Sairaslomapäivät alkaa olla vähissä ja seuraavaksi pitää hakea kuntoutustukea ja kuinkahan kauan siinä menee ennen kuin mitään rahaa saa? Onko kokemusta?

Ei minulla mitään vaivoja kystista ole...en ainakaan tiedosta. Enkä usko että ovat vaaraksi.

• minun

Näkyvätkö nuo maksan poikkeamat ts. kystat ym.normaalissa ultrassa? Minut ultrattu,mutta mitään ei löytynyt,vaan edelleen oikealla puolella suurentunut kohta joka tuntuisi ajoittain jopa turpoavan ja kovettuvan.Sappirakko poistettu kolme vuotta sitten.

• löytyivät
        minun kirjoitti:

Näkyvätkö nuo maksan poikkeamat ts. kystat ym.normaalissa ultrassa? Minut ultrattu,mutta mitään ei löytynyt,vaan edelleen oikealla puolella suurentunut kohta joka tuntuisi ajoittain jopa turpoavan ja kovettuvan.Sappirakko poistettu kolme vuotta sitten.

Minulla kystat löytyivät ultrassa. Niitä seurattiin noin 3 vuoden välein yli 10 vuotta.
        Lisääntyivät koko ajan. Nyt seuranta on lopetettu.

• nainen3

maksakysta, jotenkin turvottaa vatsan seutua, ilmaa kerääntyy vatsaan ja suolistoon.
      Sellaisia oireita olen huomannut, minulta leikattiin sappirakko ja kaksi kertaa tyrä ja
      nyt todettiin maksakysta, en tiedä leikataanko niitä pois ja tuleeko myöhemmin sen
      kystan takia muita..............

• marijane2luukku.com

minulla on todettu useita kystia maksassa,suurin on 2,4 cm,vatsa on turvoksissa ja kipuja toistuvasti,pelottaa,kun sydämenkin seudulle koskee ,vasen ja oikeakin puoli on kipeänä,.ihan kuin sydäninfarktin oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe