Omistan Mariner 20 hv:n perämoottorin. Moottori on kymmenisen vuotta vanha. Ongelma on koneen tyhjäkäynti, kone ravistaa aika tavalla riippumatta siitä onko vaihde päällä vai ei. Ravistelu on "epäsäännöllistä". Kovemmilla kierroksilla käynti on ok. Onkohan tuo levoton käynti Marinerin ominaisuus vai miten tuota ongelmaa pitäisi lähestyä? Kokemuksia ?
Mariner 20 hv
13
11933
Vastaukset
- Ykä
Olettaisin, että koneessasi ei ole varsinaista vikaa vaan että tyhjäkäyntiseos on mahdollisesti pielessä.
Ns. tehtaan säädöissä koneiden tyhjäkäyntiseos säädetään melko rikkaalle, koska se tuottaa paremman tyhjäkäynnin kylmänä sekä helpommat käyttöominaisuudet mikäli koneella ei ajeta paljon uistelua tai muuta ajoa, joka vaatisi paljon hidaskäyntiä ja jatkuvaa käynistelyä.
Rikkaan seoksen ikävä puoli on se, että kone tuppaa käymään lämpimänä raskaasti ja käryttämään. Myös tulpat karstoittuvat jonka jälkeen koneen hidaskäynti ja käynnistyvyys kärsii.
On myös hyvä ymmärtää, ettei kaksitahdin hidaskäyntiä saa samalle tasolle nelarien kanssa, ja ettei kääntöhuuhdelun 2-t koneen (joka koneesi on) hidaskäynntiä saa kaikissa tapauksissa edes ristihuuhdellun tasolle.
Kokeilisin säätää hidaskäynnin seosta laihemmalle. Kaasuttajasta löytyy säätöä varten ruuvi, jota kääntämällä myötäpäivää seos laihtuu ja päinvastoin.
Säätö kannattaa tehdä siten, että ajat koneen lämpimäksi ja säädät seosta sen jälkeen tyhjäkäynnillä siten, että haet pisteen jossa se alkaa yskiä. Säädät takaisin rikkaammalle päin pisteeseen, jossa käynti on parhaimmillaa. Sen jälkeen vielä 1/8 kierrosta lisää rikkaammalle. Tämä seossuhde on tuottanut omassa koneessani siedettävimmän tuloksen.
Koneen ominaisuuksiin kuuluu ikävänä piirteenä taipumus saada pikkuisen tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosluvulla liian laihaa seosta, josta syystä koneella on taipumusta sopivasti hidastettaessa joskus yskäistä ja sammua. (Piirteellä on ilmeisesti myös osuutensa koneen poikkeukselliseen taloudelisuuteen tuolla kierrosluku alueella.)
Taipumukseen voi vaikuttaa pitämällä tyhjäkäyntiseosta rikkaalla ja toisaalta sytytyksen ja kaasun synkronilla. Synkroni tulee säätää siten, että kaasuläppä aukeaa mahdollisimman myöhään kaasua avattaessa, luonnollisesti kuitenkin täysin auki täydellä kaasulla. Tähän antaa mahdollisuuden erilaiset säätömahdollisuudet kaasarin kurkkua avaavan levykkeen asennuksessa. (Sen levykkeen, jossa on muotoiltu ura jonne kaasarin kurkkkua avaavan läpän vastike menee.) Tämä säätötapa taas ei tuota välttämättä tasaisinta käyntiä tyhjäkäyntiä vähän korkeammalla kierrosluvulla.
Toinen juttu on koneessasi mahdollisesti oleva, kaasua vähennettäessä sytytysennakon säätymistä myöhemmälle jarruttava ilmajarru, joka oli ainakin vielä 88 mallisessa koneessa. Se kannattaa virittää mahdollisimman hitaaksi ja oli oman kokemukseni mukaan melkoisen tukala homma, edellyttäen monia yrityksiä ennen optimin löytymistä.
Kokeilemalla näitten säätömahdollisuuksien vaikutusta pitäisi löytymän paras mahdollinen kompromissi tasaisimman ja riittävän luotettavan hidaskäynnin väliltä. Homma vaatii yritystä, kärsivällisyytä ja kokeiluja. Koeillessa oppii kummasti ymmärtämään mikä vaikuttaa mihinkin suuntaan, edellyttäen ettei tee useampia muutoksia kerralla.
Vastuu tuloksista on tietysti aina itsellä.- Timo K.
Kiitos Ykä vastauksesta, täytyy mennä tänä iltana säätöhommiin...
- Timo K.
Timo K. kirjoitti:
Kiitos Ykä vastauksesta, täytyy mennä tänä iltana säätöhommiin...
No niin, säätötoimenpiteiden jälkeen kone käy tasaisesti kuin ompelukone...
- Ykä
Timo K. kirjoitti:
No niin, säätötoimenpiteiden jälkeen kone käy tasaisesti kuin ompelukone...
Hyvä kun auttoi ja ihan kiva kun kerroit.
- Mariner/Mercury
Oli tossa taannoin tän saitin välityksellä juttua
kaasuttimen vaihdosta ---20hv koneeseen
25hv koneen kaasutin. Olit kuulemma aikoinaan omaasi tehnyt kyseisen muutoksen.
Muistatko oliko vaihdon jälkeen jotain käyntiongelmia koneessa jollakin kierrosalueella?
Luin vuoden -93 20hv koneiden testin Vene-lehdestä
ja siinä Vator oli toimittanut testiin kyseisellä muutoskaasuttimella varustetun moottorin.
Pidin jutussa mainittuja käyntiongelmia propagandana kunnes asensin omaan 20hv koneeseeni 25sen kaasarin.
Ilmiö on juuri testissä olleesta moottorin tehokäyrästä luetun kaltainen eli kaasua
avattaessa kun lähdetään kiihdyttämään
alkaa moottori "röpöttämään" ja tätä kestää hetken. Heti kun "röpötysalueen" yli on päästy pelaa moottori taas kuin enkeli. Mielestäni oire on aivan kuin sytytysennakko ei ehtisi mukaan tai sitten yksinkertaisesti moottori saa liikaa polttoainetta.
Onko sinulla vastaavia kokemuksia?
Vuoden 2000 mallisessa koneessa ei ennakkoakaan voi enää säätää suoraan "välitysvivusta" tai siitä ohjainlevystä. Huomasin kylläkin sellaisen asian noista kyseistä moottoria koskevista kirjoista/kansista että -93 25hv koneessa on pääsuutin kokoa .080 kun se jostain syysta on sen jälkeisissä 25hv koneissa .076...
Omaani laittama kaasutin on vuonna -93 ostettu
uutena ja pääsuutin on juuri tuo .080...
Olisikohan ratkaisu siinä?
Tuntuu epätodennäköiseltä mutta aion ainakin kokeilla, suutin kokoa .076 on jo tukevasti lompakossa odottamassa.
Olisi mukava kuullaa mielipiteesi tai jopa kokemuksesi asiasta jos niitä löytyy! - Ykä
Mariner/Mercury kirjoitti:
Oli tossa taannoin tän saitin välityksellä juttua
kaasuttimen vaihdosta ---20hv koneeseen
25hv koneen kaasutin. Olit kuulemma aikoinaan omaasi tehnyt kyseisen muutoksen.
Muistatko oliko vaihdon jälkeen jotain käyntiongelmia koneessa jollakin kierrosalueella?
Luin vuoden -93 20hv koneiden testin Vene-lehdestä
ja siinä Vator oli toimittanut testiin kyseisellä muutoskaasuttimella varustetun moottorin.
Pidin jutussa mainittuja käyntiongelmia propagandana kunnes asensin omaan 20hv koneeseeni 25sen kaasarin.
Ilmiö on juuri testissä olleesta moottorin tehokäyrästä luetun kaltainen eli kaasua
avattaessa kun lähdetään kiihdyttämään
alkaa moottori "röpöttämään" ja tätä kestää hetken. Heti kun "röpötysalueen" yli on päästy pelaa moottori taas kuin enkeli. Mielestäni oire on aivan kuin sytytysennakko ei ehtisi mukaan tai sitten yksinkertaisesti moottori saa liikaa polttoainetta.
Onko sinulla vastaavia kokemuksia?
Vuoden 2000 mallisessa koneessa ei ennakkoakaan voi enää säätää suoraan "välitysvivusta" tai siitä ohjainlevystä. Huomasin kylläkin sellaisen asian noista kyseistä moottoria koskevista kirjoista/kansista että -93 25hv koneessa on pääsuutin kokoa .080 kun se jostain syysta on sen jälkeisissä 25hv koneissa .076...
Omaani laittama kaasutin on vuonna -93 ostettu
uutena ja pääsuutin on juuri tuo .080...
Olisikohan ratkaisu siinä?
Tuntuu epätodennäköiseltä mutta aion ainakin kokeilla, suutin kokoa .076 on jo tukevasti lompakossa odottamassa.
Olisi mukava kuullaa mielipiteesi tai jopa kokemuksesi asiasta jos niitä löytyy!Joo, asensin todellakin vuoden -88 20:een 25 kaasarin ja mitää kuvaamiasi ongelmia ei esiintynyt. Myin saman kaasarin eräälle tutulle ja asensin se hänen 90-luvun koneeseensa (Mercury) ja samoin ei mitään ongelmia. Jos uudemmissa esiintyy, on tapahtunut jotain muutosta. Se voisi olla hyvinki pakoputken virityksessä, koska omassani oli selvä seosvirhe sekä 20 että 25 heppaisena vähän tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroslukualueella, olisikohan ollut korvakuulolta jossain 1500-2000 paikkeilla. Näin, että myöhemmistä malleista on sytysennakon myöhentämistä jarruttava vaimennin kadonnut, joten jotain on tehty. Joko kaasarien seosta on onnistuttu rukkaamaan siten, että ne antavat hieman enemmän tuolla aluella. Se merkitsisi samalla sitä, että kokonaisanto olisi kasvanut ja sen kompensoimiseksi olisi pääsuutinta pienennetty. Näin ollen voisi muutos löytyä siis sekä että, siis pakopuolen virityksestä, että kaasarista. Toivottavasti löydät sopivan suuttimen ongelman voittamiseksi. Itellä ei ole enää myöhemmistä myllyistä kokemusta, kone kun on vaihtunut jo kolmeen kertaan, osin vorojen ansiosta.
- Tapsa
Mariner/Mercury kirjoitti:
Oli tossa taannoin tän saitin välityksellä juttua
kaasuttimen vaihdosta ---20hv koneeseen
25hv koneen kaasutin. Olit kuulemma aikoinaan omaasi tehnyt kyseisen muutoksen.
Muistatko oliko vaihdon jälkeen jotain käyntiongelmia koneessa jollakin kierrosalueella?
Luin vuoden -93 20hv koneiden testin Vene-lehdestä
ja siinä Vator oli toimittanut testiin kyseisellä muutoskaasuttimella varustetun moottorin.
Pidin jutussa mainittuja käyntiongelmia propagandana kunnes asensin omaan 20hv koneeseeni 25sen kaasarin.
Ilmiö on juuri testissä olleesta moottorin tehokäyrästä luetun kaltainen eli kaasua
avattaessa kun lähdetään kiihdyttämään
alkaa moottori "röpöttämään" ja tätä kestää hetken. Heti kun "röpötysalueen" yli on päästy pelaa moottori taas kuin enkeli. Mielestäni oire on aivan kuin sytytysennakko ei ehtisi mukaan tai sitten yksinkertaisesti moottori saa liikaa polttoainetta.
Onko sinulla vastaavia kokemuksia?
Vuoden 2000 mallisessa koneessa ei ennakkoakaan voi enää säätää suoraan "välitysvivusta" tai siitä ohjainlevystä. Huomasin kylläkin sellaisen asian noista kyseistä moottoria koskevista kirjoista/kansista että -93 25hv koneessa on pääsuutin kokoa .080 kun se jostain syysta on sen jälkeisissä 25hv koneissa .076...
Omaani laittama kaasutin on vuonna -93 ostettu
uutena ja pääsuutin on juuri tuo .080...
Olisikohan ratkaisu siinä?
Tuntuu epätodennäköiseltä mutta aion ainakin kokeilla, suutin kokoa .076 on jo tukevasti lompakossa odottamassa.
Olisi mukava kuullaa mielipiteesi tai jopa kokemuksesi asiasta jos niitä löytyy!Uutena ostettu -02 mallinen 20 kymppinen
Mercuryni röpöttää juuri kuvaamallasi tavalla joten ongelmaa on 20 kymppisessäkin (jollei tuo sitten ole mikään piilo 25nen...) - jhk
Timo K. kirjoitti:
No niin, säätötoimenpiteiden jälkeen kone käy tasaisesti kuin ompelukone...
Kiitos ykä säätövinkeistä! Oma 20hp mariner röpötti ja savutti tyhjäkäynnillä että ei enää meinannut satamaan kehdata mennä.. :)
Eilen illalla säädin konetta neuvomallasi tavalla ja täytyy sanoa että ei kyllä samaksi koneeksi uskoisi. Myönnän heti etten todellakaan ole mikään expertti koneiden kanssa mutta sain oman koneeni käymään tasaisesti kuin ompelukone, lähes savutta! Näin hyvin kone ei ole käynyt edes uutena. Kiitokset vain vinkistä ja hyvää veneilykesän jatkoa!
- ilpo
Minulla on myös kymmenisen vuotta vanha 20heppanen Mariner ja kysyisin mielipiteitänne siitä voiko koneessa käyttää esim 1% seossuhdetta voiteluöljyssä. Katselin netistä vatorin sivulta uuden vastaavan koneen ohjekirjaa ja siinä oli öljyseoksen suositus 1% (omassani 2%.
Olen käyttänyt 2% seosta mutta sillä kone savuuttaa todella paljon. Välillä olen käyttänyt 1,5% tai hieman alle ja savuutus vähenee eivätkä tulpatkaan ole niin öljyiset kuin 2% seoksella.
Minkälaisia kokemuksia muilla vastaavan koneen omistajilla on? Millaista seosta käytätte?- Mariner/Mercury
Itselläni on 2000 mallinen kone ja on käsittääkseni ensimmäisiä joissa voi käyttää 1%seosta, tässäkin edellyttää että 2T-öljy täyttää
TW-C3 (tai jotain vast.) luokitukset. - Tero
Mariner/Mercury kirjoitti:
Itselläni on 2000 mallinen kone ja on käsittääkseni ensimmäisiä joissa voi käyttää 1%seosta, tässäkin edellyttää että 2T-öljy täyttää
TW-C3 (tai jotain vast.) luokitukset.Minulla kylläkin -82 yamaha, mutta siinä on koneessa tarra että 1% seos. Sitä olen siis käyttänyt ja ongelmia ei ole ollut.
- Härö
Tero kirjoitti:
Minulla kylläkin -82 yamaha, mutta siinä on koneessa tarra että 1% seos. Sitä olen siis käyttänyt ja ongelmia ei ole ollut.
Joo,ja mulla on vuoden -52 Zetori. Käytän siinä ongelmitta polttoöljyä. Miten yamahas liitty tähän keskusteluun??? Suzukillakin on pikkukoneet toiminu 80-luvulta 1%-seoksella eikä sitä kukaan täällä erikseen viitsi mainostaa...
- Yamaha:ssakin
Härö kirjoitti:
Joo,ja mulla on vuoden -52 Zetori. Käytän siinä ongelmitta polttoöljyä. Miten yamahas liitty tähän keskusteluun??? Suzukillakin on pikkukoneet toiminu 80-luvulta 1%-seoksella eikä sitä kukaan täällä erikseen viitsi mainostaa...
on käytetty vain 1% seos jo -80 luvun alusta....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760