1.4 sunny, korkea kulutus ja epätasainen tyhjäkäynti

its_a_sunnyday

Hei

Sähkökaasarillinen 1.4l sedan sunny on alkanut kuluttamaan paljon polttoainetta (>10l/100km) ja tyhjäkäynti tuntuu seilaavan sekä olevan aavistuksen korkealla.

Alipaineletkut ovat uudet, joten niistä ei enää voine johtua. Mikä muu tuon voisi aiheuttaa?

1. ryyppy? miten tämän saisi väliaikaisesti pois käytöstä, kun on automaattinen ryyppy?

2. lambda. koitin irroittaa lambdan liittimen tyhjäkäynnillä, mutta ei vaikuttanut mitään tyhjäkäyntiin. Eikö tuon pitäisi nostaa tyhjäkäyntiä, koska ilman lambdaa rikastus olisi täysillä?

3. kaasarin seossolenoidi? Tämä on mainittu netissä monesti. Onko tämä vaikea vaihtaa normityökaluilla, jos omaa perustaidot auton huoltamisesta?

4. joku muu, mikä?

Lambda ja seossolenoidi ovat kummatkin kalliita osia ihan vaan testin vuoksi vaihdettaviksi. Lambda ~70e ja seossolenoidi 86e.

9

5930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunny

      saattaa tuo johtua sytytysennakostakin... virranjakajan sisällä säätöruuvi! lämmötilaanturitkin kannattaa tarkastaa... 1 ilmaisee normaalin lämmön mittaritauluun! yks. auton ollessa kylmä ja kolmas lämmin... kannattaa varmaan mitata jännitteet anturit liittimen päästä...(tosin virrat pitää olla päällä....) ja eikun töihin

      • its_a_sunnyday

        Ok, pitääpä tarkistaa sytytys ja nuo lämpötila-anturit.

        Auto toimii kuin kello kylmänä, mutta pieni nykyminen ja tyhjäkäynnin seilaaminen alkaa vasta koneen lämmittyä. Näyttää aika monilla olleen samantyylisia oireita, mutta kukaan ei ole koskaan kirjoittanut millä sen sitten lopulta korjasivat.

        Tänään koitin uudella ilmanputsarilla ja ei ollut nykimisesta tietoakaan. Olisikohan ollut sekin jo niin tukossa, ettei päässyt imemään ilmaa läpi...


    • its_a_sunnyday

      Kulutusosat päivitetty, eli uudet tulpat(11,60e), tulpanjohdot (38e) ja ilmanputsari (14,13e) vaihdettu. Lisäksi virranjakaja putsattiin hapettumista. Kulutus viime mittauksen mukaan tasan 7.0l/100km =)

      Ajo oli 80-100km/h rajoituksilla tapahtuvaa pk-seudun kehäliikennettä, jossa kylmästartti aamulla ja lämpimästä hallista takaisin.

      Virranjakajassa oli metallinastoissa ~0.5mm hapettumakerroa joka puolella ja se rapsutettiin irti. Pyörijä putsattiin myös.

      Auto tuntuu taas herkälle myös pintakaasulla, mutta kostealla ja lämpimällä koneella tapahtuva ajoittainen nykiminen säilyi. Johtunee seossolenoidista tai lambdasta, mutta kulutus on nyt jo niin inhimillinen, ettei maksane vaivaa vaihtaa kumpaakaan.

      • its_a_sunnyday

        Nykiminen pintakaasulla hävisi lyhentämällä tulppien kärkiväliä 0.1mm (Motonetin Densot, 0.7mm-->0.6mm) ja käyttämällä kaasuttimen putsausainetta (HongKong, 7e). Pintakaasun nykiminen on nyt kokonaan poissa ja auto vetää todella hyvin entiseen verrattuna.

        Tyhjäkäynti seilaa vielä vähän ja johtuu sittenkin todennäköisesti kiihdytyspumpun tangon tiivisteen hapertumisesta, eikä seossolenoidista kuten monesti luullaan.

        Purkamisohjeet N14 sähkökaasuttimen purkamiseen löytyy http://dinamitry.eniko.ru/mas/reports/nissan/karb_e.htm


      • Sunnystaja
        its_a_sunnyday kirjoitti:

        Nykiminen pintakaasulla hävisi lyhentämällä tulppien kärkiväliä 0.1mm (Motonetin Densot, 0.7mm-->0.6mm) ja käyttämällä kaasuttimen putsausainetta (HongKong, 7e). Pintakaasun nykiminen on nyt kokonaan poissa ja auto vetää todella hyvin entiseen verrattuna.

        Tyhjäkäynti seilaa vielä vähän ja johtuu sittenkin todennäköisesti kiihdytyspumpun tangon tiivisteen hapertumisesta, eikä seossolenoidista kuten monesti luullaan.

        Purkamisohjeet N14 sähkökaasuttimen purkamiseen löytyy http://dinamitry.eniko.ru/mas/reports/nissan/karb_e.htm

        Mistähän kyseisestä romusta löytyy tuo lambda/ilmamassamittari vai mikä lie? Oisko jollain ihan havainnollistavaa kuvaa? Entä tuo seossolenoidi?

        Autossa alkaa lämpimänä kierrokset humppaamaan ja päästöt (O2 ja lambda) korkealla. Sitten jos sammuttaa sähkölaitteet (puhallin ym) auto meinaa sammua tai jopa sammuu, kun kierrokset tippuu niin alas ja röplöttää.
        Kiitos jos joltain löytyy jeesiä!


      • it´s a sunny day
        Sunnystaja kirjoitti:

        Mistähän kyseisestä romusta löytyy tuo lambda/ilmamassamittari vai mikä lie? Oisko jollain ihan havainnollistavaa kuvaa? Entä tuo seossolenoidi?

        Autossa alkaa lämpimänä kierrokset humppaamaan ja päästöt (O2 ja lambda) korkealla. Sitten jos sammuttaa sähkölaitteet (puhallin ym) auto meinaa sammua tai jopa sammuu, kun kierrokset tippuu niin alas ja röplöttää.
        Kiitos jos joltain löytyy jeesiä!

        lambda löytyy heti konehuoneen etureunasta, pakosarjan päältä, eli siitä mistä lähtee pakoputki. Lambda on sellainen sytytystulpan näköinen "pultti", josta lähtee sähköjohto päästä.

        Jossain mainittiin että karstainen kaasuläppä/ilmaläppä aiheuttaa tuollaista seilaamista. Monista marketeista (motonet/hongkong/biltema yms) löytyy kaasuttimen puhdistusainetta, joka ainakin itsella aikoinaan auttoi käyntihäiriöihin. Ei vaadi kuin ilmanputsarin irroittaminen. Hintaa tuolla ~7e ja kannattaa ehdottomasti koittaa.

        Seossolenoidi on kaasarin sisällä. Irtoaa muistaakseni alakautta kaasuttimen irroittamisen jälkeen. Ongelma ei yleensä kait ole itse solenoidi, vaan sen hapertuva o-rengas (tiiviste)joka alkaa vuotaa.


      • ....sunny_day
        Sunnystaja kirjoitti:

        Mistähän kyseisestä romusta löytyy tuo lambda/ilmamassamittari vai mikä lie? Oisko jollain ihan havainnollistavaa kuvaa? Entä tuo seossolenoidi?

        Autossa alkaa lämpimänä kierrokset humppaamaan ja päästöt (O2 ja lambda) korkealla. Sitten jos sammuttaa sähkölaitteet (puhallin ym) auto meinaa sammua tai jopa sammuu, kun kierrokset tippuu niin alas ja röplöttää.
        Kiitos jos joltain löytyy jeesiä!

        daa..nyt kun katsoin niin tuossa kysymystäsi edeltävässä postissa olen jo laittanut kaasarin räjäytyskuvan. Sieltä löytyy purkamisohjeet ja kuvat mitä kaasari on syönyt


    • NissanSunny-89

      oletko tarkistanut virranjakajan? puolan? sytytyksen ennakon ylipäätään? bensapumpun sekä letkut? onko vuotoja? aika kova homma vaihtaa seossolenoidi kaasutin purettava koska solenoidi kaasuttimen kannen alla piilossa. suosittelen kuitenkin myös tarkistamaan bensatankista kaasuttimeen asti kaikki letkut ja liitännät vaihtamaan suodattimet ja mieluiten lyömään bensan menoletkun varteen suodatin helppoon paikkaan ja taas paluu suodatin vaihtoon eikä mitään euron paperisuodattimiä vaan suoraan kunnoliset.

    • nissan

      Mikä vois olla nissan sunny -91 1.4 ruisku pelissä , kun lyö virrat päälle nii bensapumpun sulake räpsäshtää heti ja missä bensapumppu sijaitsee ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7293
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      52
      4906
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4599
    4. 69
      4370
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4158
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      3188
    7. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2908
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2458
    9. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      47
      2397
    10. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      209
      2268
    Aihe