Meditaation vaikutuksista

ava

Samàpatti

Samàpatti / samaapatti tarkoittaa kirjaimellisesti keskittymisharjoituksista seuraavia saavutuksia ja kokemuksia. Jokainen ihminen, joka harjoittaa päämäärätietoista meditaatiota säännöllisesti, saa jossain vaiheessa jonkinasteisia kokemuksia. Kokemusten laatu ja väkevyys voi vaihdella, ne eivät aina ole erityisen mullistavia, eivätkä ne ole välttämättä kytköksissä meditoijan henkisen kehityksen asteeseen. Toisinaan meditoijat olettavat että jos on paljon tällaisia kokemuksia, on kehittyneempi kuin jos tämän suuntaisia kokemuksia on vain vähän tai ei ollenkaan. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Tavallisin kokemus intensiivisen meditaation yhteydessä on valon aistiminen. Kun mieli on keskittynyt, saattaa meditoija nähdä erilaisia valoilmiöitä ; punaista, vihreää tai sinertävää valoa, mutta tavallisemmin kellertävää tai valkoista. Valon näkeminen on merkki siitä, että tietoisuuden taso on hieman kohonnut.

Toiset meditoijat "kuulevat" ääniä valon näkemisen sijasta. Kysymys ei kuitenkaan ole "skitsofreenisestä" tilasta :-). Sisäsyntyinen ääni, jota meditoija saattaa "kuulla" syvän keskittymisensä aikana, voi muistuttaa jatkuvaa, matalaa mantraa tai se voi muistuttaa jatkuvasti soivaa säveltä. Jotkut meditoijat aistivat äänet sanoina ja meditoijat, jotka uskovat Jumalaan, ajattelevat usein että Jumala puhuu heille. Buddhalaiset meditoijat uskovat kuitenkin, että tällainen meditaation aikana kuultu "puhe" nousee oman mielen ja tajunnan syvyyksistä - kuka tahansa terve ihminen voi esimerkiksi "kuulla puhetta" ja / tai nähdä "valveunia" unen ja valveen rajamailla, juuri ennen nukahtamista tai juuri herättyään, kun mieli on suht koht tyhjä.

Toiset voivat saada meditaation aikana kokemuksia tuoksuista. Joskus tuntuu ikään kuin huone jossa meditoija istuu, täyttyisi tästä hänen aistimastaan tuoksusta, kuten jasmiinin tai ruusun tuoksusta. Usein on tapahtunut, että tämän tuoksun voivat tuntea myös muut ihmiset kuin meditoija itse. Myös tämä tarkoittaa, että tajunta on siirtymässä hienovireisempään tilaan kuin missä se tavallisesti on.

Meditaation jatkuessa vuosia, nämä kokemukset muuttuvat. Meditoija voi meditoidessaan nähdä yht`äkkiä edessään avautuvan erilaisia maisemia - esim. kukkuloita, puita ja taivaita loputtomiin. Toinen voi nähdä "sähköisiä", välähteleviä geometrisia muotoja, kuvioita tai mandaloita muistuttavia muotoja ja erilaisia hahmoja. Meditoija voi nähdä myös silmiä ja erittäin yleistä on kasvojen näkeminen. Kaikki nämä kokemukset ovat yleisiä määrätietoista meditaatiota harjoittaville, mutta ne eivät ole välttämättömiä.

Meditaation yhteydessä voi esiintyä myös muunlaisia kokemuksia : meditoija voi tuntea esim. ruumiinsa painon muuttuvan. Hän voi tuntea ruumiinsa yht`äkkiä erityisen raskaaksi, tai päinvastaisessa tapauksessa hän voi tuntea olevansa kevyt kuin höyhen, ikään kuin hän voisi vain leijua tiehensä. Myös kovan kuumuuden ja kylmyyden kokemukset ovat tavallisia. Tutkimuksissa ( tutkittaessa esim. intialaisia askeetikkoja )on osoitettu että meditoijien ruumiinlämpö ja ruumiin toiminnot saattavat todella muuttua keskittymisharjoitusten aikana.

Joidenkin ihmisten, jotka ovat harjoittaneet päivittäistä meditaatiota vuosien ajan, mieli saattaa tulla erittäin herkäksi ja he saattavat kehittää erilaisia hienovaraisia aisteja. He saattavat huomata ymmärtävänsä mitä muut ihmiset ajattelevat tai he saattavat kehittää muita kykyjä liittyen siihen mitä me lännessä kutsumme "selvänäköisyydeksi" tai "selväkuuloisuudeksi". Kysymys ei kuitenkaan ole yli-luonnollisesta vaan pitkälle harjoitetun mielen kyvystä tehdä todellisuutta koskevia hienovaraisia aistimuksia ja tulkintoja näiden aistimusten pohjalta.

Toisaalta on ihmisiä jotka eivät koe mitään "ihmeellistä" meditoidessaan. Jotkut voivat ilmeisesti kulkea koko "tien" loppuun ja saavuttaa Nirvànan ilman, että heille kehittyisi mitään kykyjä tai ilman että he kokisivat mitään "järisyttävää". En tarkoita tässä Nirvànalla vain buddhalaisen käsitteistön Nirvànaa, vaan yleisesti uskonnosta riippumatonta "lopullista ymmärryksen aukeamista".

Samapàtti-kokemuksiin kuuluu myös intensiivisen ilon, autuuden ja ekstaasin kokemukset ja yleisenä kokemus, jossa voimakas rauhantunne valtaa meditoijan koko olemuksen. Tällaista voi tapahtua meditaation aikana, mutta mitä kauemmin meditaatiota jatketaan, sitä useammin kokemukset ilmenevät myös meditointien väliaikoina. Meditoija voi saada välähdyksenomaisia näkemyksiä : ikään kuin verho olisi yht´äkkiä vedetty hänen ymmärryksensä tieltä - hetken aikaa hän näkee asiat paljaina, sellaisinaan. Ja sitten verho sulkeutuu. Kun meditaatiota edelleen harjoitetaan hellittämättä, nämä välähdykset tihenevät tihenemistään, kunnes verho poistuu lopullisesti hämärtämästä todellisuutta jossa elämme, johon vaikutamme ja joka vaikuttaa meihin.

Kun verho putoaa lopullisesti, on kysymyksessä samàdhi eli tila, jossa meditoija on kiinnittynyt jatkuvasti todellisuuteen meditaation ulkopuolellakin. Se on Valaistumisen tila.

( Olisi mielenkiintoista kuulla teidän meditaatiokokemuksistanne :))

7

903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lotta

Hei!

Pitkän aikaa minua on ärsyttänyt ja vaivannut eräänlainen "tasapainohäiriö", jonka tunnen useimmiten istuessani pitkän aikaa paikoillani, olinpa sitten autossa, luennolla tai meditoimassa. Vaikka istun niin suorassa kuin suinkin kykenen, minulla on voimakas tunne siitä, että olen kallellani joko oikealle tai vasemalle. (Tätä ei siis kuitenkaan tapahdu kuin silloin tällöin). Yleensä näin sattuessa koetan korjata asentoani tai liikkua vähän, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta..Joskus oikein pelkää tippuvansa tuolilta vaikka tosiasiassa istuu tukevasti niinkuin pitääkin =O

Kerran meditoidessani tämä kallistus siirtyi puolelta toiselle, ja koetin sitä sitten siinä tarkkailla, ja lopulta minusta tuntui kuin olisin alkanut pyöriä ympäri vinhaa vauhtia. Keskeytin homman ärtyneenä, en pitänyt siitä ollenkaan.

En tiedä mistä tämä tämmöinen johtuu, tai pitäisikö siitä pyrkiä eroon vai mitä. En ole kokenut meditoija tai edes kovin aktiivinen sellainen. Mutta olisin kovin iloinen jos joku osaisi minua neuvoa tai tietäisi tällaisesta jotakin!! =)

• ava

Minä en tiedä mistä ilmiöt johtuvat, mutta minullakin oli ensimmäisinä vuosina sen jälkeen, kun aloitin meditoimisen, vastaavanlaisia tasapainoaistiin liittyviä tuntemuksia. Lootusasennossa tunsin kallistuvani eteenpäin tai taaksepäin tai "huojuvani" ikään kuin ympyrää, vaikka istuin oikeasti täysin liikkumatta. Sitten nämä tuntemukset vain jäivät äkkiarvaamatta pois - en tiedä miksi.

Merkillisiä kokemuksia, eikö :-)?

• Lotta
        ava kirjoitti:

Minä en tiedä mistä ilmiöt johtuvat, mutta minullakin oli ensimmäisinä vuosina sen jälkeen, kun aloitin meditoimisen, vastaavanlaisia tasapainoaistiin liittyviä tuntemuksia. Lootusasennossa tunsin kallistuvani eteenpäin tai taaksepäin tai "huojuvani" ikään kuin ympyrää, vaikka istuin oikeasti täysin liikkumatta. Sitten nämä tuntemukset vain jäivät äkkiarvaamatta pois - en tiedä miksi.

Merkillisiä kokemuksia, eikö :-)?

No, saattaapi jäädä arvoitukseksi sitten. Ei auta kuin jatkaa ja katsoa miten käy =)Mutta kiva kuulla että joku muukin on törmännyt ilmiöön !

• esjotes

niin se on, mutta sä unohdat ava sen että ennenkö kukaan voi saavuttaa lopullista valaistumista, samadhia, saatika moksaa itseään, sun on jaettava kaikki sen ympäristön kanssa jossa olet ,, tästä syystä tiettyjä erityisharjoituksia tekevät joutuvat laskeutumaan alas kuraojaan, sille tasolle jossa muutkin ovat...Ennenkö lopullinen harmakedonin tuhoamistaistelu on tapahtunut, KUKAAN ei voi lolullisesti valaistua. Olemme samassa veneessä ja joudut jakamaan ''korppusi '' kaikkien alhaisimpien kanssa .. Kun tapahtuu yleinen jadoa, eli tietoisuuden revähtäminen auki ( kaikilla ) silloin selviää vain ne jotka ovat heneet työtä itsensä kanssa.

• ava

Kiitokset viestistä.

Haluaisin tietää mistä sinä tiedät mitä minä tiedän ; mistä tiedät mitä unohdan, mitä jätän tietoisesti pois ?

• esposkes
        ava kirjoitti:

Kiitokset viestistä.

Haluaisin tietää mistä sinä tiedät mitä minä tiedän ; mistä tiedät mitä unohdan, mitä jätän tietoisesti pois ?

mä oon ns. K-mies, edustan koko-koko nais-asialiikettä ja koko naisvaltaista ajattelua. Mä oon viisas ja hullu yhtä aikaa , pakana ja uskovainen , oon sekä vasen että oikeakätinen jopa. Kokonaisasialiikkeestä on kirjoittanut mm. ruotsalainen pappi Lennart Koskinen kirjan ''usko tulevaisuuteen'' jossa hän sanoo että tulevaisuuteemme liittyy kirjain K. se on kokonaisvaltaisuus, kauneus, kulttuuri, kommunikaatio, kristus ( meissä , ei taivaalla ) keskittyminen, kosminen ... kaikkea semmosta. Englanninkielisissä maissa K- liike on C liike, vastaavilla perusteilla. Mä aloin puhua tästä 1996 Suomessa Koskisen kanssa samaan aikaan , tietämättä hänestä mitään..Tärkeät asiat tulee aina monesta suunnasta, toisistaan tietämättä, tunnet varmaan synkronisaation periaatteen , miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.. Semmoisia ihmisiä jotka ovat tajunnallaan samoilla vesillä, niitä tuo synkronisaatio kolauttaa erityisen herkästi ja luulen että sun ja mun välisissä ''yhteensattumissa'' on kyse siitä

• esjot
        esposkes kirjoitti:

mä oon ns. K-mies, edustan koko-koko nais-asialiikettä ja koko naisvaltaista ajattelua. Mä oon viisas ja hullu yhtä aikaa , pakana ja uskovainen , oon sekä vasen että oikeakätinen jopa. Kokonaisasialiikkeestä on kirjoittanut mm. ruotsalainen pappi Lennart Koskinen kirjan ''usko tulevaisuuteen'' jossa hän sanoo että tulevaisuuteemme liittyy kirjain K. se on kokonaisvaltaisuus, kauneus, kulttuuri, kommunikaatio, kristus ( meissä , ei taivaalla ) keskittyminen, kosminen ... kaikkea semmosta. Englanninkielisissä maissa K- liike on C liike, vastaavilla perusteilla. Mä aloin puhua tästä 1996 Suomessa Koskisen kanssa samaan aikaan , tietämättä hänestä mitään..Tärkeät asiat tulee aina monesta suunnasta, toisistaan tietämättä, tunnet varmaan synkronisaation periaatteen , miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.. Semmoisia ihmisiä jotka ovat tajunnallaan samoilla vesillä, niitä tuo synkronisaatio kolauttaa erityisen herkästi ja luulen että sun ja mun välisissä ''yhteensattumissa'' on kyse siitä

löysin yhden pensionaatin jossa on internet cafe ja tunti aikaa , ehdin vielä hetken tässä olla. Tuo K liike mistä puhuin, se oli myös asia jonka takia lähdin maailmaa kiertämään. Mua kiinnostaa kollektiivinen pohja ja kultuuritietoisuus , ja saan siihen konkreettisen otteen liikkumalla maasta toiseen, kylästä toiseen.. On syntynyt myös käsitys siitä mitä Euroopan ja Pohjois Afrikan ihmiset oikastaan haluavat , toivovat...Tarpeet on kovin samoja. Koti , rauha, perusturva mahdollisuus kasvattaa sivistyneitä lapsia, se on aa ja oo, mutta nuo mahdollisuudet ovat kovin dramaattisesti häviämässä.. Joku paha voima johtaa asioita väärään suuntaan . Ne semmoiset tarpeet joita markkinakoneisto yrittää luoda , ne ovat enemmän tai vähemmän falskeja, mutta yhä suurempi osa esim. lapsista , nuoristosta ja keski-ikäisistäkin rakentaa niiden varaan identiteettinsä ..Babylonin Porttoa eli USA:n maailmanvaltaa kumarretaan joka puolella, mutta kaikkialla on myös ihmisiä jotka ymmärtävät mitä tämä globaali kusauttaminen tarkoittaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6059
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4095
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4021
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3823
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2577
    7. 41
      2445
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2262
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1859
    Aihe