kun kaikki ovat löytäneet totuuden:en tarvitse tätä enkä tuota ollakseni onnellinen ja elääkseni onnellista ja hyvää elämää?sitten me olemmae pelastetut.
entäs
16
625
Vastaukset
- Quizzy
Mistä syntyy tarpeettomien tarpeidemme syntymisen syy? Taitaa kulua vielä monta aionia "pelastumiseemme",tuskin ainakaan tämän elämän aikana negaatioiden syntyminen lakkaa.
- tarpeiden syy
.olemme jatkuvan informaatio tulvan keskellä joka muokkaa meitä tahtomattamme tarpeittemme orjaksi joita emme oikeasti ole.olemme vieraantuneet todellisesta itsestämme jota myös buddha luonnoksi kutsutaan.tämä alkaa jo siitä kun synnymme kuka mihinkin perheeseen ja ympäristöön kohdataksemme ne haasteet ja vaikeudet jotka estää meitä olemasta omia itsejämme.ominaisuudet,kyvyt ja lahjat joko saadaan ja löydetään itsestämme tai ne haudataan unohdukseen koko elämäksi, pahimmassa tapauksessa.jotkut syntyy täysin heränneinä koska ovat kulkeneet elämästä toiseen etsien totuutta,valoa ja oikealta tuntuvaa tapaa elää.tämä on nykyisin erittäin vaikeaa koska moraali ja muut arvot on edellä mainitun informaation takia hämärtyneet niin pahasti ettei suuri yleisö erota mikä on oikein ja mikä väärin ja tehdään jatkuvasti niin kuin itse(väärä minä)haluaa.välittäminen toisesta ihmisestä ,perheestä ja tunteista on minimissä tämän harhautuksen vuoksi joka toimii niin ,että kun esim tv-ohjelmat ja elokuvat syytää väärää tapaa toimia ,ikään kuin se olisi hyväksyttävää ja oikein koska niin kai kaikki muutkin tekee.paskaa on ja paljon.
erityisesti perheet ovat hyökkäyksen kohteina.jatkuvasti tulee houkutuksia heittää perinteiset rakkauden,omistautumisen ja yhteenkuuluvuuden arvot pois himojen ja halujen takia.tämä näkyy kasvavina ero tilastoina.osa syy on myös se ,että on jo vieraantunut omasta itsestä kun aloitta yhdessä olon.syy siihen on päihteet jotka estää olemasta oma itsensä ja löytämästä sitä jonka kanssa rakkaus voi kestää kaikki koetukset.kaiken se kestää ja kaiken se voittaa.se on todellinen rakkaus ja siinä ei tarvitse riidellä ja tapella vaan molemmat hyväksyy toisensa ja maailman kaikkeuden pelisäännöt kunnioittaen ja rakastaen.näin ollen rakkauden tunne leviää ympäristöön.arvomaailmojen tarkistus on avain onneen. - nönnöttäjä
tarpeiden syy kirjoitti:
.olemme jatkuvan informaatio tulvan keskellä joka muokkaa meitä tahtomattamme tarpeittemme orjaksi joita emme oikeasti ole.olemme vieraantuneet todellisesta itsestämme jota myös buddha luonnoksi kutsutaan.tämä alkaa jo siitä kun synnymme kuka mihinkin perheeseen ja ympäristöön kohdataksemme ne haasteet ja vaikeudet jotka estää meitä olemasta omia itsejämme.ominaisuudet,kyvyt ja lahjat joko saadaan ja löydetään itsestämme tai ne haudataan unohdukseen koko elämäksi, pahimmassa tapauksessa.jotkut syntyy täysin heränneinä koska ovat kulkeneet elämästä toiseen etsien totuutta,valoa ja oikealta tuntuvaa tapaa elää.tämä on nykyisin erittäin vaikeaa koska moraali ja muut arvot on edellä mainitun informaation takia hämärtyneet niin pahasti ettei suuri yleisö erota mikä on oikein ja mikä väärin ja tehdään jatkuvasti niin kuin itse(väärä minä)haluaa.välittäminen toisesta ihmisestä ,perheestä ja tunteista on minimissä tämän harhautuksen vuoksi joka toimii niin ,että kun esim tv-ohjelmat ja elokuvat syytää väärää tapaa toimia ,ikään kuin se olisi hyväksyttävää ja oikein koska niin kai kaikki muutkin tekee.paskaa on ja paljon.
erityisesti perheet ovat hyökkäyksen kohteina.jatkuvasti tulee houkutuksia heittää perinteiset rakkauden,omistautumisen ja yhteenkuuluvuuden arvot pois himojen ja halujen takia.tämä näkyy kasvavina ero tilastoina.osa syy on myös se ,että on jo vieraantunut omasta itsestä kun aloitta yhdessä olon.syy siihen on päihteet jotka estää olemasta oma itsensä ja löytämästä sitä jonka kanssa rakkaus voi kestää kaikki koetukset.kaiken se kestää ja kaiken se voittaa.se on todellinen rakkaus ja siinä ei tarvitse riidellä ja tapella vaan molemmat hyväksyy toisensa ja maailman kaikkeuden pelisäännöt kunnioittaen ja rakastaen.näin ollen rakkauden tunne leviää ympäristöön.arvomaailmojen tarkistus on avain onneen.Ongelmana ovat ihmiset jotka pitävät fiktiota toteta ja elävät sen mukaan.
Kaippa sitä ihminen nyt päihteitä voi käyttää kohtuudella ilman että pää hajoaa. Kyllä se pää hajoaisi joka tapauksessa jostakin, jollei päihteistä niin jostain muusta.
Suuri yleisö kyllä erottaa mikä on oikein ja mikä väärin. Minäkin tykkää katsoa leffoja joissa zombie syö ihmisten aivoja ja sarjamuhaaja sivelee sivullisia. Tosielässä ei himoitse naapurin lasten aivoja, enkä fantasioi kenenkään tappamisesta. Normaali ihminen ei kyllä sekoita fiktiota todellisuuteen.
ps. uudestisyntymistä minä taasen epäilen ja se minulle sallittakoon - Sepetao
nönnöttäjä kirjoitti:
Ongelmana ovat ihmiset jotka pitävät fiktiota toteta ja elävät sen mukaan.
Kaippa sitä ihminen nyt päihteitä voi käyttää kohtuudella ilman että pää hajoaa. Kyllä se pää hajoaisi joka tapauksessa jostakin, jollei päihteistä niin jostain muusta.
Suuri yleisö kyllä erottaa mikä on oikein ja mikä väärin. Minäkin tykkää katsoa leffoja joissa zombie syö ihmisten aivoja ja sarjamuhaaja sivelee sivullisia. Tosielässä ei himoitse naapurin lasten aivoja, enkä fantasioi kenenkään tappamisesta. Normaali ihminen ei kyllä sekoita fiktiota todellisuuteen.
ps. uudestisyntymistä minä taasen epäilen ja se minulle sallittakoonminäkin epäilen, ja olen mietiskellyt miten Buddha opetus toimii ilman sitä. Mielestäni toimii.
Karman joutuisi muuttamaan.
Luulen että sen ajan oloissa missä Buddha opetti, ihmiset tarvitsivat tuollaisen samsara-ketjun ja uhkan/lupauksen ettei ponnistelu lopahtaisi toivottomuuteen. Hyppy esim. hindulaisuuden sielunvaellusopeista sieluttomaan ja jälleensyntymättömään yksilöön olisi ollut liian raju eikä mennyt kaupaksi.
Pysymättömän itsen ja jälleensyntymän yhteensovittaminen on mielestäni yhtä vaikeaa kuin kolminaisuusoppi kristinuskon puolella. - toiros
Sepetao kirjoitti:
minäkin epäilen, ja olen mietiskellyt miten Buddha opetus toimii ilman sitä. Mielestäni toimii.
Karman joutuisi muuttamaan.
Luulen että sen ajan oloissa missä Buddha opetti, ihmiset tarvitsivat tuollaisen samsara-ketjun ja uhkan/lupauksen ettei ponnistelu lopahtaisi toivottomuuteen. Hyppy esim. hindulaisuuden sielunvaellusopeista sieluttomaan ja jälleensyntymättömään yksilöön olisi ollut liian raju eikä mennyt kaupaksi.
Pysymättömän itsen ja jälleensyntymän yhteensovittaminen on mielestäni yhtä vaikeaa kuin kolminaisuusoppi kristinuskon puolella.Buddhan aikana Intiassa (ja muuallakin) käytiin paljon filosofisia väittelyitä.
Yksi vallalla ollut filosofinen näkemys elämästä oli hyvin materialistinen.
ajateltiin ettei ollut karmaa. ei jälleensyyntymää eikä Jumalaa.
Vain luonnon atomit jotka jotenkin sai ajanmyötä aikaseksi ryhmittymiä joista tuli elämää.
Yksi tunnettu puolestapuhuja oli Kannada niminen henkilö. varsinaisezsti ajatusmaailman (koulukunnan) nimeä en muista.
voin yrittää ottaa selvää mikäli joku on kiinnostunut.
Buddhalaisissa teksteissä viitataan ja siteraataan tätä koulukunta usein. - Quizzy
Sepetao kirjoitti:
minäkin epäilen, ja olen mietiskellyt miten Buddha opetus toimii ilman sitä. Mielestäni toimii.
Karman joutuisi muuttamaan.
Luulen että sen ajan oloissa missä Buddha opetti, ihmiset tarvitsivat tuollaisen samsara-ketjun ja uhkan/lupauksen ettei ponnistelu lopahtaisi toivottomuuteen. Hyppy esim. hindulaisuuden sielunvaellusopeista sieluttomaan ja jälleensyntymättömään yksilöön olisi ollut liian raju eikä mennyt kaupaksi.
Pysymättömän itsen ja jälleensyntymän yhteensovittaminen on mielestäni yhtä vaikeaa kuin kolminaisuusoppi kristinuskon puolella.Tähän täytyy lainata Zenmestari Dogenia;Polttopuista tulee tuhkaa,eikä se muutu uudelleen polttopuiksi. Älä kuitenkaan ajattele,että tuhka on tulevaisuus ja polttopuut menneisyys. Tulisi ymmärtää, että polttopuut ovat polttopuita,mihin täydellisesti sisältyy sekä menneisyys että tulevaisuus.Aivan niin kuin polttopuista ei tule uudelleen polttopuita sen jälkeen kun ne ovat tuhkana,sinä et palaa syntymään kuoleman jälkeen. Kun näin on,on buddha-dharmassa vakiintunut tapa kieltää että syntymä kääntyisi kuolemaksi.Sen mukaan syntymä ymmärretään ei-syntymäksi.Tämä on järkähtämätön opetus Buddhan puheissa,että kuolema EI muutu syntymäksi.Sen mukaan kuolema ymmärretään ei- kuolemaksi.
Ymmärsittekö? 8-) - pavut ovat terveellisiä
Quizzy kirjoitti:
Tähän täytyy lainata Zenmestari Dogenia;Polttopuista tulee tuhkaa,eikä se muutu uudelleen polttopuiksi. Älä kuitenkaan ajattele,että tuhka on tulevaisuus ja polttopuut menneisyys. Tulisi ymmärtää, että polttopuut ovat polttopuita,mihin täydellisesti sisältyy sekä menneisyys että tulevaisuus.Aivan niin kuin polttopuista ei tule uudelleen polttopuita sen jälkeen kun ne ovat tuhkana,sinä et palaa syntymään kuoleman jälkeen. Kun näin on,on buddha-dharmassa vakiintunut tapa kieltää että syntymä kääntyisi kuolemaksi.Sen mukaan syntymä ymmärretään ei-syntymäksi.Tämä on järkähtämätön opetus Buddhan puheissa,että kuolema EI muutu syntymäksi.Sen mukaan kuolema ymmärretään ei- kuolemaksi.
Ymmärsittekö? 8-)Mikä on syntynyt, kuolee. Mikä on olemassa olosuhteitten takia, häviää kun olosuhteet sen olemassaololle häviävät. Tätä on pysymättömyys, ja tämä on ehdollisen olemassaolon eli samsaran luonne. Ehdollinen olemassaolo johtuu perustietämättömyyden aiheuttamasta havaintovirheestä jonka seurauksena mielen tietoisuus tiedostaa ainoastaan asioita, muttei kykene tiedostamaan itseään. Tästä erillisyyden tunteesta seuraa häiritseviä tunteita ja näiden tunteiden pohjalta toimiminen tuottaa niin sanottua karmaa, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että tunnelataus josta käsin toimimme, määrittelee seuraukset jotka tekijä tulee kokemaan kun olosuhteet tämän seurauksen ilmenemiselle ovat olemassa. Kuitenkaan mitään erillistä, todella olemassa olevaa "itseä" ei olemassa, ainoastaan illuusio "itsestä". Illusoorisen "itsen" jälleensyntymisen logiikka on sama kuin se että vaikka joku ei olekkaan täysin sama kuin mikä hän oli 30 vuotta sitten, silti tämän henkilön nykyisyys on hänen oman menneisyytensä seurausta. Vaikka tarkastelemme kehoamme, emme löydä siitä mitään minkä voisimme määritellä "itseksemme", atomeja tulee ja menee ja kaiken lisäksi ulkoinen olemuksemmekin muuttuu ajan saatossa. Ajatukset ja tuntemukset muuttuvat vielä nopeammin. On helppoa älyllisesti ymmärtää että mitään erillistä, itsenäisesti olemassaolevaa "itseä" ei ole olemassakaan, ja silti koemme omien tekojemme seurauksia. Ja jos syy- ja seuraus suhde on olemassa, se on aina ollut olemassa. Se tarkoittaa sitä että emme voi vaan ilmestyä tyhjästä. Se että synnyimme johtui siitä mitä teimme ennen syntymäämme, eli edellisessä elämässämme. Tätä prosessia voi jatkaa taaksepäin kirjaimellisesti loputtomiin, koska tietämättömyydelle ei ole alkua. Tietämättömyys on mielen kyvyttömyyttä tunnistaa oma luontonsa, joka on ajaton, kirkas ja tuhoutumaton. Koska me olemme aluttomista ajoista lähtien toimineet tietämättömyydestä käsin, seuraukset eivät voi loppua kuluttamalla niitä loppuun tässä tilassa. Niinpä Buddha antoi valtavan määrän menetelmiä jotka johtavat mielen todellisen luonnon oivaltamiseen. Koska mieli ei ole syntynyt, se ei voi kuolla. Tähän viitataan kun puhutaan ei-syntyneestä totuustilasta, ja luultavasti zen-viittauskin tarkoittaa tätä. Mielen todellinen luonto on avara, kirkas ja rajaton, ja tämän oivaltamista kutsutaan valaistumiseksi, joka on pysyvä tila. En tiedä onko koulukunta-eroja mutta tämä oli siis timanttipolku-buddhalaisuuden harjoittajan näkemys asiaan.
- pavut ovat terveellisiä
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Mikä on syntynyt, kuolee. Mikä on olemassa olosuhteitten takia, häviää kun olosuhteet sen olemassaololle häviävät. Tätä on pysymättömyys, ja tämä on ehdollisen olemassaolon eli samsaran luonne. Ehdollinen olemassaolo johtuu perustietämättömyyden aiheuttamasta havaintovirheestä jonka seurauksena mielen tietoisuus tiedostaa ainoastaan asioita, muttei kykene tiedostamaan itseään. Tästä erillisyyden tunteesta seuraa häiritseviä tunteita ja näiden tunteiden pohjalta toimiminen tuottaa niin sanottua karmaa, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että tunnelataus josta käsin toimimme, määrittelee seuraukset jotka tekijä tulee kokemaan kun olosuhteet tämän seurauksen ilmenemiselle ovat olemassa. Kuitenkaan mitään erillistä, todella olemassa olevaa "itseä" ei olemassa, ainoastaan illuusio "itsestä". Illusoorisen "itsen" jälleensyntymisen logiikka on sama kuin se että vaikka joku ei olekkaan täysin sama kuin mikä hän oli 30 vuotta sitten, silti tämän henkilön nykyisyys on hänen oman menneisyytensä seurausta. Vaikka tarkastelemme kehoamme, emme löydä siitä mitään minkä voisimme määritellä "itseksemme", atomeja tulee ja menee ja kaiken lisäksi ulkoinen olemuksemmekin muuttuu ajan saatossa. Ajatukset ja tuntemukset muuttuvat vielä nopeammin. On helppoa älyllisesti ymmärtää että mitään erillistä, itsenäisesti olemassaolevaa "itseä" ei ole olemassakaan, ja silti koemme omien tekojemme seurauksia. Ja jos syy- ja seuraus suhde on olemassa, se on aina ollut olemassa. Se tarkoittaa sitä että emme voi vaan ilmestyä tyhjästä. Se että synnyimme johtui siitä mitä teimme ennen syntymäämme, eli edellisessä elämässämme. Tätä prosessia voi jatkaa taaksepäin kirjaimellisesti loputtomiin, koska tietämättömyydelle ei ole alkua. Tietämättömyys on mielen kyvyttömyyttä tunnistaa oma luontonsa, joka on ajaton, kirkas ja tuhoutumaton. Koska me olemme aluttomista ajoista lähtien toimineet tietämättömyydestä käsin, seuraukset eivät voi loppua kuluttamalla niitä loppuun tässä tilassa. Niinpä Buddha antoi valtavan määrän menetelmiä jotka johtavat mielen todellisen luonnon oivaltamiseen. Koska mieli ei ole syntynyt, se ei voi kuolla. Tähän viitataan kun puhutaan ei-syntyneestä totuustilasta, ja luultavasti zen-viittauskin tarkoittaa tätä. Mielen todellinen luonto on avara, kirkas ja rajaton, ja tämän oivaltamista kutsutaan valaistumiseksi, joka on pysyvä tila. En tiedä onko koulukunta-eroja mutta tämä oli siis timanttipolku-buddhalaisuuden harjoittajan näkemys asiaan.
Eli toisin sanoen kuolemaa seuraa syntymä, jollei pienen polun menetelmillä vapaudu ego-illuusiosta ja näin ollen poista syitä syntymiselle. Suhteellisessa olemassaolossa elävät olennot sekä suuren polun ja timanttipolun menetelmillä vapautuneet tai valaistuneet olennot syntyvät yhä uudelleen, edellämainitut tekojensa seurauksena, jälkimmäiset lupaustensa takia. Kun zenkin suuren polun piiriin kuuluu, kuoleman muuntaminen ei-kuolemaksi tarkoittaa luultavasti sitä että samaistumme mielen kirkkaaseen avaruuteen kehojemme sijaan.
- Quizzy
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Eli toisin sanoen kuolemaa seuraa syntymä, jollei pienen polun menetelmillä vapaudu ego-illuusiosta ja näin ollen poista syitä syntymiselle. Suhteellisessa olemassaolossa elävät olennot sekä suuren polun ja timanttipolun menetelmillä vapautuneet tai valaistuneet olennot syntyvät yhä uudelleen, edellämainitut tekojensa seurauksena, jälkimmäiset lupaustensa takia. Kun zenkin suuren polun piiriin kuuluu, kuoleman muuntaminen ei-kuolemaksi tarkoittaa luultavasti sitä että samaistumme mielen kirkkaaseen avaruuteen kehojemme sijaan.
Mutta etenkin nuo vapautumismenetelmät. Meditaatio kaiketi kuuluu olennaisesti kaikkiin suuntauksiin?
Onko tehokasta? Mitäs te lupaatte kun täytyy täällä ravata jatkuvasti vai onko kysymys halusta vapauttaa kaikki olennot?
Niin kauan kuin maailmankaikkeus on olemassa,
niin kauan kuin tuntevia olentoja on olemassa,
kunpa minäkin olisin olemassa
ja karkoittaisin kurjuuden. - pavut ovat terveellisiä
Quizzy kirjoitti:
Mutta etenkin nuo vapautumismenetelmät. Meditaatio kaiketi kuuluu olennaisesti kaikkiin suuntauksiin?
Onko tehokasta? Mitäs te lupaatte kun täytyy täällä ravata jatkuvasti vai onko kysymys halusta vapauttaa kaikki olennot?
Niin kauan kuin maailmankaikkeus on olemassa,
niin kauan kuin tuntevia olentoja on olemassa,
kunpa minäkin olisin olemassa
ja karkoittaisin kurjuuden.Kyllä, meditaatio kuuluu olennaisesti kaikkiin buddhalaisuuden suuntauksiin, tosin eri poluissa ja niiden sisäisissä koulukunnissa meditaatiot ovat erilaisia. Jotta meditaatio on tehokasta, meillä tulisi olla tarpeellinen informaatiopohja ja menetelmät meditaatiossa saavutetun tason ylläpitämiseen. Tietenkin meidän pitäisi myös työskennellä sellaisten menetelmien kanssa jotka sopivat meille. Suurella polulla ja timanttipolulla päämääränä on valaistuminen kaikkien olentojen hyväksi, joten kysymys on halusta hyödyttää kaikkia olentoja. Vapautumisen eli pysyvästi kärsimyksestä vapaan tilan voi saavuttaa täysin välittämättä muista pienen polun menetelmillä mutta valaistumisen eli mielen todellisen luonnon tunnistamisen pelottomaksi, iloiseksi ja aktiivisen myötätuntoiseksi avaruudeksi voi saavuttaa ainoastaan kulkemalla Bodhisattvan polkua eli tekemällä kaiken kaikkien olentojen hyväksi. Ja kunnon bodhisattvahan ei jätä ystäviään palavaan taloon vaan jatkaa kunnes kaikki on saatu turvaan. Tätähän tossa "niin kauan kuin..." tekstissä toivotaan. Toiveista muodostuu lupauksia, lupauksista muodostuu taipumuksia, taipumuksista muodostuu tekoja.
- pavut ovat terveellisiä
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Kyllä, meditaatio kuuluu olennaisesti kaikkiin buddhalaisuuden suuntauksiin, tosin eri poluissa ja niiden sisäisissä koulukunnissa meditaatiot ovat erilaisia. Jotta meditaatio on tehokasta, meillä tulisi olla tarpeellinen informaatiopohja ja menetelmät meditaatiossa saavutetun tason ylläpitämiseen. Tietenkin meidän pitäisi myös työskennellä sellaisten menetelmien kanssa jotka sopivat meille. Suurella polulla ja timanttipolulla päämääränä on valaistuminen kaikkien olentojen hyväksi, joten kysymys on halusta hyödyttää kaikkia olentoja. Vapautumisen eli pysyvästi kärsimyksestä vapaan tilan voi saavuttaa täysin välittämättä muista pienen polun menetelmillä mutta valaistumisen eli mielen todellisen luonnon tunnistamisen pelottomaksi, iloiseksi ja aktiivisen myötätuntoiseksi avaruudeksi voi saavuttaa ainoastaan kulkemalla Bodhisattvan polkua eli tekemällä kaiken kaikkien olentojen hyväksi. Ja kunnon bodhisattvahan ei jätä ystäviään palavaan taloon vaan jatkaa kunnes kaikki on saatu turvaan. Tätähän tossa "niin kauan kuin..." tekstissä toivotaan. Toiveista muodostuu lupauksia, lupauksista muodostuu taipumuksia, taipumuksista muodostuu tekoja.
Kun täällä on vähän sekavan oloisia viestejä välillä niin tuli mieleen että pitäisi ehkä täsmentää että jotta meditaatio olisi tehokasta tarvitsemme informaation ja tason ylläpitämiseksi annettujen ohjeiden lisäksi näihin kuuluvan meditaation. Jokaisella polulla on oma informaationsa, omat meditaationsa ja omat ohjeet tason ylläpitämiseksi koska eri polut painottavat eri asioita. Pienellä polulla työskennellään syyn ja seurauksen kanssa, suurella polulla työskennellään motivaation kanssa ja timanttipolulla työskennellään näkemyksen kanssa. Vastaavasti pienellä polulla informaatiopohja koskee syytä ja seurausta, meditaatiot ovat tyynnyttäviä ja taso ylläpidetään välttämällä haitallisia tekoja. Suurella polulla informaatio koskee itsen ja maailman unenkaltaista luonnetta ja sitä että muiden olentojen halu olla onnellisia on erottamaton omasta onnellisuuden halusta. Meditaatiot ovat myötätuntoisessa avaruudessa lepäämistä ja alkavat toiveesta hyödyttää kaikkia olentoja ja loppuvat kaikkien meditaatiosta syntyneitten hyvien vaikutelmien jakamiseen. Timanttipolulla opetukset koskevat Buddhaluontoa, meditaatioissa samaistutaan suoraan valaistumiseen ja taso ylläpidetään käyttäytymällä niinkuin Buddhat kunnes olemme Buddhia. Riippumatta siitä millä tasolla buddhalaisuuden sisällä työskentelemme, saavuttaaksemme tuloksia meidän pitää tietää olennaiset olosuhteet päämärän saavuttamiseksi, meillä pitää olla menetelmät joilla voimme tuoda älyllisen ymmärryksen asioista kokemuksen tasolle, ja meillä pitää olla ohjeet siitä miten soveltaa tämä kokemus elävään elämään ja tehdä siitä pysyvä.
- pavut ovat terveellisiä
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Kun täällä on vähän sekavan oloisia viestejä välillä niin tuli mieleen että pitäisi ehkä täsmentää että jotta meditaatio olisi tehokasta tarvitsemme informaation ja tason ylläpitämiseksi annettujen ohjeiden lisäksi näihin kuuluvan meditaation. Jokaisella polulla on oma informaationsa, omat meditaationsa ja omat ohjeet tason ylläpitämiseksi koska eri polut painottavat eri asioita. Pienellä polulla työskennellään syyn ja seurauksen kanssa, suurella polulla työskennellään motivaation kanssa ja timanttipolulla työskennellään näkemyksen kanssa. Vastaavasti pienellä polulla informaatiopohja koskee syytä ja seurausta, meditaatiot ovat tyynnyttäviä ja taso ylläpidetään välttämällä haitallisia tekoja. Suurella polulla informaatio koskee itsen ja maailman unenkaltaista luonnetta ja sitä että muiden olentojen halu olla onnellisia on erottamaton omasta onnellisuuden halusta. Meditaatiot ovat myötätuntoisessa avaruudessa lepäämistä ja alkavat toiveesta hyödyttää kaikkia olentoja ja loppuvat kaikkien meditaatiosta syntyneitten hyvien vaikutelmien jakamiseen. Timanttipolulla opetukset koskevat Buddhaluontoa, meditaatioissa samaistutaan suoraan valaistumiseen ja taso ylläpidetään käyttäytymällä niinkuin Buddhat kunnes olemme Buddhia. Riippumatta siitä millä tasolla buddhalaisuuden sisällä työskentelemme, saavuttaaksemme tuloksia meidän pitää tietää olennaiset olosuhteet päämärän saavuttamiseksi, meillä pitää olla menetelmät joilla voimme tuoda älyllisen ymmärryksen asioista kokemuksen tasolle, ja meillä pitää olla ohjeet siitä miten soveltaa tämä kokemus elävään elämään ja tehdä siitä pysyvä.
Hups. Ylläolevassa viestissä kirjoitin buddhalaisuuden eri polkujen informaatiosta, meditaatioista ja mentelmistä tason ylläpitämiseksi mutta unohdin näemmä suuren polun tason ylläpitämis-osion, eli suurella polulla meditaatiossa saavutettu taso ylläpidetään välttämällä häiritseviä tunteita - varsinkin vihaa.
- mr. manynames
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Hups. Ylläolevassa viestissä kirjoitin buddhalaisuuden eri polkujen informaatiosta, meditaatioista ja mentelmistä tason ylläpitämiseksi mutta unohdin näemmä suuren polun tason ylläpitämis-osion, eli suurella polulla meditaatiossa saavutettu taso ylläpidetään välttämällä häiritseviä tunteita - varsinkin vihaa.
Esimerksiki saako olla muita tunteita ja pitääkö reagoida muullakin kun neutraalilla hymyllä joka asiaan. Jos esimerkiksi joku on ampumassa lasta hengiltä, niin pitääkö tilanteessa mennä väliin agressiivisesti tanistamaan, katsoa vierestä mitä tapahtuu kuitenkaan puuttumatta, vai yrittää lässyttää tilanne rauhalliseksi (tietäen että agressiivinen tanistus toimisi varmemmin)?
Ovatko muuten nämä kaikki häiritsevät tunteet olennaisia inhimillisyydelle ja miksi niitä silloin pitäisi välttää? Viha on mielestäni ihan normaalia joissain tilanteissa ja saattaa jopa edesauttaa itsensä ja muiden selviytymistä. - Pistaasihalva
mr. manynames kirjoitti:
Esimerksiki saako olla muita tunteita ja pitääkö reagoida muullakin kun neutraalilla hymyllä joka asiaan. Jos esimerkiksi joku on ampumassa lasta hengiltä, niin pitääkö tilanteessa mennä väliin agressiivisesti tanistamaan, katsoa vierestä mitä tapahtuu kuitenkaan puuttumatta, vai yrittää lässyttää tilanne rauhalliseksi (tietäen että agressiivinen tanistus toimisi varmemmin)?
Ovatko muuten nämä kaikki häiritsevät tunteet olennaisia inhimillisyydelle ja miksi niitä silloin pitäisi välttää? Viha on mielestäni ihan normaalia joissain tilanteissa ja saattaa jopa edesauttaa itsensä ja muiden selviytymistä.Voihan sitä mennä päättäväisesti ja määrätietoisesti väliin olematta aggressiivinen - käyttää sen aggressiivisuusenergian toimintaan.
- pavut ovat terveellisiä
mr. manynames kirjoitti:
Esimerksiki saako olla muita tunteita ja pitääkö reagoida muullakin kun neutraalilla hymyllä joka asiaan. Jos esimerkiksi joku on ampumassa lasta hengiltä, niin pitääkö tilanteessa mennä väliin agressiivisesti tanistamaan, katsoa vierestä mitä tapahtuu kuitenkaan puuttumatta, vai yrittää lässyttää tilanne rauhalliseksi (tietäen että agressiivinen tanistus toimisi varmemmin)?
Ovatko muuten nämä kaikki häiritsevät tunteet olennaisia inhimillisyydelle ja miksi niitä silloin pitäisi välttää? Viha on mielestäni ihan normaalia joissain tilanteissa ja saattaa jopa edesauttaa itsensä ja muiden selviytymistä.Tunteita saa aina olla, eikä buddhalaisuudessa ole ikinä kyse siitä ettei saisi sitä ja tätä, vaan siitä että ymmärämme että tietyt asiat tuottavat tiettyjä tuloksia. Pienellä ja suurella polulla pyritään siis välttämään tiettyjä asioita jotka tuottavat tuloksia joita emme halua emmekä tarvitse. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sisäisellä tasolla (eli suuren polun tasolla) sitä että meidän pitäisi tukahduttaa tunteitamme, vaan sitä että olemme tietoisia siitä mitä mielessämme tapahtuu ja annamme häiritsevien tunteiden palata takaisin mielen avaruuteen toimimatta niiden pohjalta. Vihaa vältetään suurella polulla siksi että hetkellinenkin vihan tunne voi polttaa pitkänkin ajanjakson aikana kerätyt positiiviset vaikutelmat mielestämme ja näin meistä tulee hyvin haavoittuvaisia. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää että buddhalaisuudessa viha tarkoittaa sitä että haluamme tietoisesti satuttaa olentoja, ja tämä on tietenkin suorassa ristiriidassa Bodhisattva-asenteen kanssa, joka on suuren polun ydin. Niinpä fyysinenkään kontakti jonkun kanssa tilanteessa jossa suojelemme muita tai itseämme ei siis ole buddhalaisesta näkökulmasta vihaa koska motivoivana tekijänä ei ole toisen vahingoittaminen vaan toisten tai itsemme suojeleminen. Lisäksi on hyvä ymmärtää että ainoa syy mikä estää määrän muuttumista laaduksi (positiivisten ajatusten, sanojen ja tekojen muuttumista pysyviksi onnellisuuden tiloiksi) on viha. Viha ei koskaan voi aiheuttaa mitään positiivista, eikä todellakaan edesauta kenenkään selviytymistä koska olemme yksinkertaisesti vähemmän tehokkaita vihaisina. Tämä on hyvin tiedetty fakta esimerkiksi taistelulajeissa, ja mm. nyrkkeilyn alkeiskikkoja on suututtaa vastustaja jotta tämä menettää kontrollin - jonka jälkeen voi tyynesti ja tehokkaasti hoitaa homman niinsanotusti himaan. Viha on aina äärimmäinen merkki heikkoudesta: Heikot ihmiset ovat vihaisia koska he eivät saa aikaan mitä he haluavat - vahvojen ihmisten ei tarvitse olla vihaisia koska he pystyvät tekemään mitä haluavat. Pienet koirat haukkuvat, isojen ei tarvitse.
Suuren polun sekä timanttipolun tasolla lapsi pelastetaan siis aiheuttamalla mahdollisimman vähän vahinkoa ampujalle, eli ilman vihaa ja tehokkaasti. - pavut ovat terveellisiä
pavut ovat terveellisiä kirjoitti:
Tunteita saa aina olla, eikä buddhalaisuudessa ole ikinä kyse siitä ettei saisi sitä ja tätä, vaan siitä että ymmärämme että tietyt asiat tuottavat tiettyjä tuloksia. Pienellä ja suurella polulla pyritään siis välttämään tiettyjä asioita jotka tuottavat tuloksia joita emme halua emmekä tarvitse. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sisäisellä tasolla (eli suuren polun tasolla) sitä että meidän pitäisi tukahduttaa tunteitamme, vaan sitä että olemme tietoisia siitä mitä mielessämme tapahtuu ja annamme häiritsevien tunteiden palata takaisin mielen avaruuteen toimimatta niiden pohjalta. Vihaa vältetään suurella polulla siksi että hetkellinenkin vihan tunne voi polttaa pitkänkin ajanjakson aikana kerätyt positiiviset vaikutelmat mielestämme ja näin meistä tulee hyvin haavoittuvaisia. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää että buddhalaisuudessa viha tarkoittaa sitä että haluamme tietoisesti satuttaa olentoja, ja tämä on tietenkin suorassa ristiriidassa Bodhisattva-asenteen kanssa, joka on suuren polun ydin. Niinpä fyysinenkään kontakti jonkun kanssa tilanteessa jossa suojelemme muita tai itseämme ei siis ole buddhalaisesta näkökulmasta vihaa koska motivoivana tekijänä ei ole toisen vahingoittaminen vaan toisten tai itsemme suojeleminen. Lisäksi on hyvä ymmärtää että ainoa syy mikä estää määrän muuttumista laaduksi (positiivisten ajatusten, sanojen ja tekojen muuttumista pysyviksi onnellisuuden tiloiksi) on viha. Viha ei koskaan voi aiheuttaa mitään positiivista, eikä todellakaan edesauta kenenkään selviytymistä koska olemme yksinkertaisesti vähemmän tehokkaita vihaisina. Tämä on hyvin tiedetty fakta esimerkiksi taistelulajeissa, ja mm. nyrkkeilyn alkeiskikkoja on suututtaa vastustaja jotta tämä menettää kontrollin - jonka jälkeen voi tyynesti ja tehokkaasti hoitaa homman niinsanotusti himaan. Viha on aina äärimmäinen merkki heikkoudesta: Heikot ihmiset ovat vihaisia koska he eivät saa aikaan mitä he haluavat - vahvojen ihmisten ei tarvitse olla vihaisia koska he pystyvät tekemään mitä haluavat. Pienet koirat haukkuvat, isojen ei tarvitse.
Suuren polun sekä timanttipolun tasolla lapsi pelastetaan siis aiheuttamalla mahdollisimman vähän vahinkoa ampujalle, eli ilman vihaa ja tehokkaasti.Ai niin. Timanttipolulla häiritsevien tunteiden energia käytetään puhtaassa muodossaan spontaaniin toimintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627759Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474446Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264155- 1061976
- 1201820
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721147NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941144IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941126On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115853