Ulkomaille opiskelemaan? IELTS-testi? pääsyvaatimukset?

-=minä=-

Olen suunnitellut yliopistotutkintoa ulkomailla,
mutta mistään ei oikeen löydy suoraan, minkälaista koulumenestystä suomalainen tarvii päästäkseen noihin "parempiin" tai vähän keskitasoisempiin yliopistoihin.

Kuinka vaikea tuo IELTS-testi mahtaapi olla?

Tulokset jakautuvat yhdeksään luokkaan:
1 - ei käytä englannin kieltä aktiivisesti
9 - kielen expertti
Tollaiset jostaki löysin.

6.5-7 pisteen pintaan vaativat esimerkiksi Englannin parhaat yliopistot jos en nyt ihan väärin kattonut. Yhdysvallatkin kiinnostaisi jos sinne jonkun stipendin sattuisi saamaan :) Muuten on hurjan hintaisia lukuvuodet esimerkiksi Kalifroniassa.

Eli englanninkielen taito olisi semmoista tasoa, että lukion kursseista nyt ei tule kun kaseja, mutta pystyisin varmaan parempaankin, kun vähän jaksaisin yrittää :)

Tunneilla tehdyistä yokuunteluista on tullut 80-85/90pts ja se englannin teoriakoekkin näyttää suhteellisen helpolta, mitä niitä on muutaman sattunut näkemään. Jos nyt Een tuosta kirjoittaa, niin eikö luulisi kielitaidon tuohon IELTS-testin 6.5-7 piisaavan?

Sitten noiden yliopistojen pääsyvaatimuksista, niistä en oikeen ottanut selvää kun koitin hakea

Mahtaisiko Oxfordiin tai Cambridgeen esimerkiksi
olla mitään mahdollisuuksia Een papereilla?
Realistiset tavoitteet kirjotuksista olisi, että
historiasta ja yhteiskuntaopista E-L, enkusta tuo E, äikästä E ja matikasta M.
(paremminkin saa tietty mennä :D)

Tarviiko ruotsin arvosanaa ilmoittaa yliopistoihin hakiessa? Sitä en mielellään
kirjottaisi jos tarvii (ei kuulemma tarvi?)

Mahtaako peruskoulun päättötodistus tai nuo lukion numerot vaikuttaa hakiessa kuinka paljon?
Peruskoulusta jäi 9.5 keskiarvo, mutta nyt lukiossa se on tippunut 8.2een motivaation puutteen vuoksi kaikkiin aineisiin :/

Elikkä tiivistettynä olisin kiinostunut:

1)IELTS-testin tasosta ja arvostelusta
2)englanninkielisten yliopistojen pääsyvaatimuksista, joihin noilla papereilla olisi saumoja päästä sisään. Erityisesti opiskelu Kaliforniassa tai Englannissa kiinnostaisi.
3)tuo ruotsinkielen arvosanan imoittaminen ja noiden muiden kuin ylioppilasarvosanojen merkityksestä (päättötodistukset) ulkomaisiin yliopistoihin hakiessa

8

11301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • USAssa opiskellut

USAlaisiin yliopistoihin vaaditaan TOEFL-testi. Ensi syksylle on jo myöhäistä hakea, kun nuo testit (TOEFL ja SAT) pitäisi olla suunnilleen tehtynä pikapuoliin. Eri yliopistoilla ja laitoksilla on eri pistemääräraja, joka pitäisi ylittää TOEFLssa, että pääsee sisään.

Miksi rajoitat amerikkalaiset ylopistot vain Kalifornian osavaltioon? Mahdollisuudet päästä sisään lajenevat kun harkitset koko maata, ja Kaliforniaa halvempia osavaltioita (esim. asuminen, ei välttämättä tarvitse autoa) löytyy.

• -=minä=-

Joo hakemisella ei ole mikään kiire. Lukiota on vielä reilu vuosi jäljellä.

Joo kunhan tuon Kalifornian vaan sanoin, kun tuntuu kiinnostavalta sijaintinsa ja yliopistojen puolesta. Tahtoo olla vaan kustannusten lisäksi pääsyvaatimuksetkin olla aika hurjia noihin Kalifornian parhaimpiin yliopistoihin.

Onko tuo GPA high schoolin Suomen yo-kirjotuksia vastaavien arvosanojen keskiarvo vai tarkoittaako se nyt muka jotain high schoolin kurssien keskiarvoa (tuskin?)?

Jos se nyt on tuo yokirjoitushomma, miten noita voi suhteuttaa keskenään. Onko tuo D sama kuin I suomessa? Eli tällä ajatuksella Suomesa ois 7 arvosanaa (IABCMEL), jenkeisä 4 (DCBA?). Onko 3.7 GPA Suomessa 9,475, eli vajaa E? Ajattelin, että L olisi 10, koska muuten GPA ei voisi olla 4.00, niinkuin monessa yliopistossa oli. E olisi 9.5 (ja kaikki yli 8.5?)?

Korjatkaa ihmeessä jos ja kun olin taas väärässä :) Menee yli ymmärryksen noiden keskenään muuttaminen.

Kuinka vaikea muuten tuo TOEFL-testi mahtaa olla?
        Minkälaisia pisteitä uskaltaisi E:n papereilla toivoa?

• -=minä=-

A = top 10% (90 to 100) = 4.0
        B = second 10% (80-89) = 3.0
        C = third 10% (70-79) = 2.0
        D = fourth 10% = 1.0
        E/F = or bottom 60% (0-59) = 0.0

Joo eli F oli se hylätty näemmä :)

laudatur (vastaa todistusarvosanaa 10)
        eximia cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 9)
        magna cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 8)
        cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 7)
        lubenter approbatur (vastaa arvosanaa 6)
        approbatur (vastaa arvosanaa 5)
        improbatur (vastaa arvosanaa 4, hylätty)

http://www.onlineconversion.com/grade_point_average.htm

Tuosta nyt kun laskeskeli niin tasaisesti nuo menisisi näin(?):

F > 5
        D- = 5
        D = 5 1/2
        D = 6
        C- = 6 1/2
        C = 7
        C = 7 1/2
        B- = 8
        B = 8 1/2
        B = 9
        A- = 9 1/2
        A = 10

Eli esim. LLEEM papereiden GPA olisi 3.5?
        Tommoinen tulos tuli kun lisäsi AAB B B- tuon linkin laskuriin.

Menikö edes melkein oikein? :)

• USAssa opiskellut
        -=minä=- kirjoitti:

A = top 10% (90 to 100) = 4.0
        B = second 10% (80-89) = 3.0
        C = third 10% (70-79) = 2.0
        D = fourth 10% = 1.0
        E/F = or bottom 60% (0-59) = 0.0

Joo eli F oli se hylätty näemmä :)

laudatur (vastaa todistusarvosanaa 10)
        eximia cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 9)
        magna cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 8)
        cum laude approbatur (vastaa arvosanaa 7)
        lubenter approbatur (vastaa arvosanaa 6)
        approbatur (vastaa arvosanaa 5)
        improbatur (vastaa arvosanaa 4, hylätty)

http://www.onlineconversion.com/grade_point_average.htm

Tuosta nyt kun laskeskeli niin tasaisesti nuo menisisi näin(?):

F > 5
        D- = 5
        D = 5 1/2
        D = 6
        C- = 6 1/2
        C = 7
        C = 7 1/2
        B- = 8
        B = 8 1/2
        B = 9
        A- = 9 1/2
        A = 10

Eli esim. LLEEM papereiden GPA olisi 3.5?
        Tommoinen tulos tuli kun lisäsi AAB B B- tuon linkin laskuriin.

Menikö edes melkein oikein? :)

Ei yo-kirjoitusarvosanoja vaan lukion kurssien päätearvosanat. Niiden konvertiosta amerikkalaisia vastaaviksi kannattaa kysellä Helsingin Fulbright Centeristä. Sieltä saa mutenkin tietoa hakuprosessista USAan ja yliopistoista siellä. Ei tarvitse olla Fulbright-stipendiaatti, että sinne voi mennä. Itse en tiedä niiden muunnosta, koska menin MA-ohjelmaan, jonne piti laittaa suomalaisne yliopistoni kurssien arvosanat, ei lukion arvosanoja.

Toki kannattaa liittää tuo ylioppilaskirjoitustodistus selvityksineen mukaan. Amerikkalaisyliopistoihin pyrittäessä ratkaisevat lisäksi essee, harrastukset ja muu extra-curricular toiminta (esim. vapaaehtoistoiminnasta kansalaisjärjestöissä, vaikkapa eläinsuojeluyhdistyksellä saa lisäpinnoja pyrkiessä) ja suosituskirjeet.

TOEFLsta pääsin lukion ysin enkulla reippaasti läpi, mutta minulla oli ollut harrastuksena mm. dekkareiden ja lehtien lukeminen englanniksi. Ja koska pyrin MA-ohjelmaan, olin jo opiskellut alemman tutkinnon Suomessa, ja yliopistossa jouduin lukemaan Suomessakin kasan kirjoja englanniksi. Suosittelen, että luet ahkerasti mitä vaan englanniksi, esim. Time ja Newsweek ovat hyviä.

• haemoglobin

Oxfordiin ja Cambridgeen on todella hankala päästä. E:n papereillakin niukin naukin, ja vaikka olisi L:n paperit niin lisäksi yliopistolle kirjoitettava personal statement on tärkeä. Isossa-Britanniassa on monia muitakin tosi hyviä ja vanhoja yliopistoja, joihin pääsisit e:n papereilla helpohkosti. Katso Ison-Britannian suomalaisen opiskelijayhdistyksen (www.isory.org) sivuilta lisää!

• asiaa tutkinut

Joo, eli olen ite samassa tilanteessa,ja olen nyt noita nettisivuja aika ahkeraan kuluttanut.

eli oxfordiin on tosiaan vaatimuksena ettei yksikään yo-kokeen arvosana ole alle E:n JA vähintään kaksi L:lää. Cambridge ei anna tarkkoja rajoja, mutta sivuilla sanotaan että parhaat mahdolliset arvosanat on vaatimuksena, eli olettaa voi etä vaatimukset on samaa luokkaa.

Muutamat muut englantilaiset yliopistot ovat vatineet ylioppilaskirjoituksista arvosanaa 6 tai vastaavaa (joka tietysti on hirmu kummalinen, tarkoittaneeko B:tä?). Kyse on aina nimenomaan yo-todistuksesta, ei lukion päättötodistuksesta. Useat amerikkalaiset yliopistot vaativat SAT testin ylioppilaskokeiden lisäksi. Sen voi suorittaa suomessa esimerkiksi helsingissä ensi toukokuun alussa (muistaakseni joku 3. tai 4. päivä, kannattaa käydä tarkistamassa collageboardin sivuilta)

• sansku
        asiaa tutkinut kirjoitti:

Joo, eli olen ite samassa tilanteessa,ja olen nyt noita nettisivuja aika ahkeraan kuluttanut.

eli oxfordiin on tosiaan vaatimuksena ettei yksikään yo-kokeen arvosana ole alle E:n JA vähintään kaksi L:lää. Cambridge ei anna tarkkoja rajoja, mutta sivuilla sanotaan että parhaat mahdolliset arvosanat on vaatimuksena, eli olettaa voi etä vaatimukset on samaa luokkaa.

Muutamat muut englantilaiset yliopistot ovat vatineet ylioppilaskirjoituksista arvosanaa 6 tai vastaavaa (joka tietysti on hirmu kummalinen, tarkoittaneeko B:tä?). Kyse on aina nimenomaan yo-todistuksesta, ei lukion päättötodistuksesta. Useat amerikkalaiset yliopistot vaativat SAT testin ylioppilaskokeiden lisäksi. Sen voi suorittaa suomessa esimerkiksi helsingissä ensi toukokuun alussa (muistaakseni joku 3. tai 4. päivä, kannattaa käydä tarkistamassa collageboardin sivuilta)

Korjatkaa nyt, jos olen väärässä, mutta käsittääkseni tuolla 6 tarkoitetaan E:tä. Mielestäni virallisesti pisteytys menee:
        L-7
        E-6
        M-5
        C-4
        B-3
        A-2
        I-0

• justme

Olen ite ainakin ymmärtänyt että Oxbridgeen ois aika hankala päästä 'normaalin' suomalaisen lukion pohjalta, että pitäs olla IB. Mut en tiiä, saatan olla ihan täysin väärässä ^^.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe