Harkinnassa on ollut diesel mondeon hankinta (vm. 2001-2003). Esim. vm 2001 sedan, 2.0 TD, Ghia varuisteilla. Kokemukset vastaavasta mallista olisivat tervetulleita.
Paljonko tuollainen mondeon 2.0TD suunnilleen kuluttaa maantieajossa? Moottorin ääni tuntuu ainakin kylmänä olevan melko voimakas, mutta koneen lämmettyä pahin nakutus vaimeni. Onko tämä tyypillistä kaikille vastaaville diesel koneille?
Mondeossa on kuulemma ns. IPS (Intelligent protection system). Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sisältääkö se ajonvakautuksen ja luistoneston? Ainakaan -01 mallista ei löytynyt kytkimiä ESP:lle tai luistonestolle, vaikka olikin Ghia malli.
Mondeo 2.0TD Ghia Vm-01
13
6764
Vastaukset
- jeputijee
En nyt ole varma, mutta joko 2001 oli pösöm kanssa suunniteltu ja pösön tekemät dieselit modeon keulalla? Ainakin tuo tcdi-konehan on pösön tuotantoa.
Kone on hyvä, ainoa huono puoli on käynnistyvyys kylmänä.- ford mondeo
pösön kone, eikä tuo tdci myöskään!!!! Ei käynnisty huonosti, laakista käyntiin!!!!!!!
- Ex-focus
Oma 130hv farkku menee maantiellä noin 5,5 litralla. Ajotietokone optimistisesti näyttää noin viittä litraa. Kone tosiaan käy kylmänä rumasti, siihen on vaan totuttava. Meillä ei noita käyntiinlähtövaikeuksia ole ollut pakkasilla.
IPS ei sisällä esp:tä eikä luistonestoa, se liittyy muistaakseni jotenkin turvatyynyjen toimintaan, kaikki ei välttämättä laukea jos ei ole tarvetta tms. Saatan muistaa väärinkin.
115hv versio tuntui ainakin omasta mielestä jotenkin laiskalta kun sellaista kävin ajamassa. Tuo 130hv malli kuljettaa jo ihan sopivasti tuon kokoista autoa. Tietysti jos ei kiire ole niin vähemmälläkin pärjää.
Mukavaa kyytiä se kyllä tarjoaa. - 90 hv versiosta
..se moottori on kai Fordin omaa tuotantoa. Siinä pitäsi mallimerkintänä olla tddi. Se ei ole yhteispaineruisku.
Moottori riittää normaaliin ajoon, ainakin täällä Pohjanmaan tasaisilla teillä. Tietysti se ei mikää asuntovaunun vetäjä ole.
Luistonestoa ei muita niitä hienouksia siinä ei ole.
Olen sellaisella ajellut 200t. Vm 2003. Hyvin se on toiminut. Viat ovat keskittyneet Eberiin. Se pitää toimia talvella, muuten ei tarkene.
Kulutus on kesällä noin 5,6 l ja talvella noin 6,0 l.
Nämä autot ovat jo aika edullisia hankkia. Auto on ainakin minun kokemuksella luja. Hyvä ajaa ja tilaa on.
Mielestäni tuo moottori ei ole mikään äänekäs. Tuo on kyllä niitä mallin vaihdon aikaisia koneita, että en ole täysin varma mikä moottori siinä on. Lukeeko siinä Duratorg, sitten se on tämä moottori josta kirjoitin.- Risto_54
Kuulehan nyt paukapää, me fiksut(lue ei juntit) asumme täällä Stadissa, joten älä jauha fuulaa. Kirjoitit, että tilaa on, sitä ihmettelen, koska sisään ei mahdu esin hevosta taikka sonnia. Mulla Scania, jossa hepan kuljetukseen tarkoitettu lavetti, joten tilaa on, POIKA!!!
Myös se on TILAA, kun muijasi TILAA hobbyhallista krääsää vuokrahuoneistoonne. - Risto_54
Yksilö, jota kävin katsomassa on 115 hv versio. Moottorissa lukee Duratorq DI ja tekniikan maailman tietojen mukaan kyseessä on suoraruiskutusdiesel (85 kw, 280 Nm). Moottori on kai muuten sama kuin 90 hv versio, mutta säädöillä ja hieman erilaisella turbolla on saatu lisää tehoa.
Ymmärsin, että noihin diesel Mondeoihin on jo Suomeen tuotaessa asennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Voiko tällaiseen liittää jälkikäteen ajastinkellon, jotta sillä voisi lämmittää auton etukäteen myös parkkipaikalla? Onko kyseessä siis ns. "normaali webasto" ilman käsikäyttömahdollisuutta. - Risto_54
Risto_54 kirjoitti:
Kuulehan nyt paukapää, me fiksut(lue ei juntit) asumme täällä Stadissa, joten älä jauha fuulaa. Kirjoitit, että tilaa on, sitä ihmettelen, koska sisään ei mahdu esin hevosta taikka sonnia. Mulla Scania, jossa hepan kuljetukseen tarkoitettu lavetti, joten tilaa on, POIKA!!!
Myös se on TILAA, kun muijasi TILAA hobbyhallista krääsää vuokrahuoneistoonne.... ja käytä omaa nimimerkkiä vastauksissasi.
- oli Eberi
Risto_54 kirjoitti:
Yksilö, jota kävin katsomassa on 115 hv versio. Moottorissa lukee Duratorq DI ja tekniikan maailman tietojen mukaan kyseessä on suoraruiskutusdiesel (85 kw, 280 Nm). Moottori on kai muuten sama kuin 90 hv versio, mutta säädöillä ja hieman erilaisella turbolla on saatu lisää tehoa.
Ymmärsin, että noihin diesel Mondeoihin on jo Suomeen tuotaessa asennettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Voiko tällaiseen liittää jälkikäteen ajastinkellon, jotta sillä voisi lämmittää auton etukäteen myös parkkipaikalla? Onko kyseessä siis ns. "normaali webasto" ilman käsikäyttömahdollisuutta.ajastimella jo ostaessani, ostin myös käytetyn. Voi olla aika arvokas jälkiasenuksena.
On tietysti makuasia, mutta meillä ei juuri ole tätä ajastinmahdollisuutta käytetty. Auto on erittäin hyvä lähtemään käyntiin ja lämpiääkin sitten nopeasti. Tämä lisälämmitin on kyllä vähän ronkeli värkki. Se toimii termostaatilla, ja pieni siito talvella laittaa sen toimimaan. Tämä ei sille tee hyvää, karstoittuu nopesti ja lakkaa toimimasta.
Voihan siihen tietysti laittaa katkaisimen, että saa pois halutessa.
Sisemmät vetonivelet on tämän auton heikko kohta. Jos on ravat tullut pois, on remontti ehkä edessä. Kanattaa seurata ja panna siihen kunnon pannat ja vaikka lisäksi liimata suojakumi niin sitten kyllä kestävät.
Siihen autoon on mahdollinen oviremontti jo tehty. Mutta kanattaa katsoa ovien kittisaumat varsinkin alareunoista. Siellä on usein alkavaa ruostetta. Korjatuissa ovissa saumakitti on kynnellä painettaessa pehmeää, alkuperäinen on kivikovaa. - Omistaja myös
oli Eberi kirjoitti:
ajastimella jo ostaessani, ostin myös käytetyn. Voi olla aika arvokas jälkiasenuksena.
On tietysti makuasia, mutta meillä ei juuri ole tätä ajastinmahdollisuutta käytetty. Auto on erittäin hyvä lähtemään käyntiin ja lämpiääkin sitten nopeasti. Tämä lisälämmitin on kyllä vähän ronkeli värkki. Se toimii termostaatilla, ja pieni siito talvella laittaa sen toimimaan. Tämä ei sille tee hyvää, karstoittuu nopesti ja lakkaa toimimasta.
Voihan siihen tietysti laittaa katkaisimen, että saa pois halutessa.
Sisemmät vetonivelet on tämän auton heikko kohta. Jos on ravat tullut pois, on remontti ehkä edessä. Kanattaa seurata ja panna siihen kunnon pannat ja vaikka lisäksi liimata suojakumi niin sitten kyllä kestävät.
Siihen autoon on mahdollinen oviremontti jo tehty. Mutta kanattaa katsoa ovien kittisaumat varsinkin alareunoista. Siellä on usein alkavaa ruostetta. Korjatuissa ovissa saumakitti on kynnellä painettaessa pehmeää, alkuperäinen on kivikovaa.Jälkiasennettu ajastinsarja maksaa noin 320e kello noin 80e työ jos ei asenna itse. Liikkeessä hintana kokonaisuudessaan 500-700e?
Jos asuu seudulla jossa talvi pidempi ja pakkasta useammin & ei aina mahdollisuutta johtolämmitykseen, niin kyllä tuo ajastin on ehdoton.
Tosiaan nuo vetonivelet ja kittisaumat kannattaa katsella juuri fordissa. Isommilla kilometreillä saa hankisesti varautua ruiskutuspumpun vaihtoon, menee yleensä jossain vaiheessa tuossa tddi moottoriversiossa. Suuttimia taasen menee tdci moottoreissa. Samaten kytkimen kanssa kannattaa olla tarkempana, jos mittarissa alkaa olla lähemmäs 200tkm.
Noita pumppu, suutin ja kytkinongelmia on sitten kaikissa enemmän ajetuissa dieseleissä, merkistä riippumatta.
Hintaansa nähden mondeo on varsin mukava auto ajella. - ford mondeo
Omistaja myös kirjoitti:
Jälkiasennettu ajastinsarja maksaa noin 320e kello noin 80e työ jos ei asenna itse. Liikkeessä hintana kokonaisuudessaan 500-700e?
Jos asuu seudulla jossa talvi pidempi ja pakkasta useammin & ei aina mahdollisuutta johtolämmitykseen, niin kyllä tuo ajastin on ehdoton.
Tosiaan nuo vetonivelet ja kittisaumat kannattaa katsella juuri fordissa. Isommilla kilometreillä saa hankisesti varautua ruiskutuspumpun vaihtoon, menee yleensä jossain vaiheessa tuossa tddi moottoriversiossa. Suuttimia taasen menee tdci moottoreissa. Samaten kytkimen kanssa kannattaa olla tarkempana, jos mittarissa alkaa olla lähemmäs 200tkm.
Noita pumppu, suutin ja kytkinongelmia on sitten kaikissa enemmän ajetuissa dieseleissä, merkistä riippumatta.
Hintaansa nähden mondeo on varsin mukava auto ajella.menee ruiskupumppu ja kytkin rikki??!! Mulla on 115hv tddi ja kumpikaan noista ei vielä ole pettäny, ajettu kohta 300tkm.
- Omistaja myös
ford mondeo kirjoitti:
menee ruiskupumppu ja kytkin rikki??!! Mulla on 115hv tddi ja kumpikaan noista ei vielä ole pettäny, ajettu kohta 300tkm.
Oletko itse ajellut kaiken 300tkm? Jos olet, niin hyvin olet päässyt.
Eihän ne nyt kaikilla mene rikki samoissa lukemissa, mutta monta kertaa sen kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän vaihto tulee eteen siinä 200tkm:n tienoilla. Noin karkeasti siis. Osa pääsee enemmän, osa vähemmän. Riippuu käytöstä, yksilöstä jne...
Ja kuten sanoin, samoja vikoja löytyy kaikista dieseleistä isoimmilla kilometreillä. Kannattaa aloittaa pumpun hakusanoilla VP30 ja VP44. Näitä löytyy merkin kuin merkin TD-moottoreista.
Pumppu ei paljon etukäteen varoittele hajoamisestaan, mutta jos olisin ostamassa esim. noin 200tkm ajettua dsl-autoa, niin tarkistaisin kyllä kytkimen toiminnan melko tarkkaan. - ford mondeo
Omistaja myös kirjoitti:
Oletko itse ajellut kaiken 300tkm? Jos olet, niin hyvin olet päässyt.
Eihän ne nyt kaikilla mene rikki samoissa lukemissa, mutta monta kertaa sen kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän vaihto tulee eteen siinä 200tkm:n tienoilla. Noin karkeasti siis. Osa pääsee enemmän, osa vähemmän. Riippuu käytöstä, yksilöstä jne...
Ja kuten sanoin, samoja vikoja löytyy kaikista dieseleistä isoimmilla kilometreillä. Kannattaa aloittaa pumpun hakusanoilla VP30 ja VP44. Näitä löytyy merkin kuin merkin TD-moottoreista.
Pumppu ei paljon etukäteen varoittele hajoamisestaan, mutta jos olisin ostamassa esim. noin 200tkm ajettua dsl-autoa, niin tarkistaisin kyllä kytkimen toiminnan melko tarkkaan.ajannut. En ole koskaan saannu kytkintä rikki mistään autosta, paitsi joskun nuorempana kun tuli viritettyä kone viimesen päälle niin siitä hajos vakio kytkin kun ei kestäny niitä tehoja mitä koneessa oli. seuraavaksi hajos kardaani boorit liuku pinnasta kun kytkin kesti.
- 2001-2006 välillä?
Onko näitä tässäkin keskustelussa esille tulleita tyyppivikoja korjattu uudempiin mondeoihin (esim. 2003-2006) jo tehtaalla. Onko tämä ovien ruostuminen ja vetonivelien hajoaminen tyypillistä ainoastaan korimallin alkuvuosien yksilöille (01-02)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735