Kohdunpoiston jälkeen

Kuinka kauan???

kestää tämä tiputtelu???
Leikkauksesta kuusi viikkoa ja jälkitarkastuksessa viikko sitten kaikki ok. Arpikudosta oli vielä pikkasen emättimessä jäljellä. Tuntuu että tuon jälkitarkastuksen jälkeen vuoto lisääntyi jonkunverran, vai kuvittelenko vain...

13

13812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin,,

      En tiedä onko leikkaustavalla vaikutusta, mutta itselläni tehtiin kohdunpoisto avoleikkauksella ja vuotoa oli vain vähän yhden päivän leikkauksen jälkeen,olin sairaalassa viisi päivää ja toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä ei mitään vuotoa enää ollut eikä ole ollut. Vähän ihmetyttää tuo sinun vuotosi, onko varmasti kaikki ok?

      • kohduton

        Alakautta poistettiin ja pientä vuotoa satunniasesti kesti vajaan kaksi viikkoa.


    • kaksi viikkoa sitten

      Itselläni on ollut pientä tiputtelua leikkauksen jälkeen. Hoitaja kertoi lähtiessäni, että noin 6 viikon kuluttua (yksilöllistä) voi tulla jonkin aikaa runsaampaa vuotoa, sillä silloin tikit sulavat. Vastaukseni tulee kaiketi myöhässä, mutta ehkä siitä on jollekin hyötyä.

      • nelli90

        Minulla on ollut pientä vuotoa nyt 5 vkoa ja nyt alkoi vuotaa vähän reippaammin, jälkitarkastuksessa kävin vko sitten ja kaikki oli ok, tikit eivät kyllä olleet vielä sulanneet, joten ne varmaankin sulavat nyt ja sen takia vuoto on runsaampaa.


    • Tartsu

      Minulta poistettiin kohtu 30.4.08. Kotiuduin 2.5. Pari viikkoa meni töpötellessä ja "tiputellessa". Kunnes...16.5. illalla tuli enemmän vuotoa ja niinpä soitinkin leikkaavan sairaalan päivystävälle gynekologille. Hän kehotti rauhoittumaan ja seuraamaan tilannetta kotona, on kuulemma hyvinkin tavallista. Vuotoa tuli lisää ja menin terveyskeskuksen päivystykseen. Päivystävä lääkäri soitti samaiselle lääkärille keskussairaalaan.

      En saanut lupaa lähteä keskussairaalaan, se evättiin siis keskussairaalan päästä. Aikaa kului ja 20.5. hain lisää sairaslomaa tk:sta ihmetellen miksei kärsi istua kun mahaan koskee. Kävin kaupassa kun sain kehoituksen käveleskellä ja tehdä pieniä kotihommia jotta paraneminen edistyy.

      Ja sitten samaisen päivän iltana "se rysähti". Kotona seisomaan noustessa alkoi tulla isoja klönttejä ja verta, sitä tuli mielestäni aivan valtoimenaan, matot sotkeutuivat ja vessanpönttö oli karmaiseva näky. Tilasin ambulanssin ja pääsin suoraan keskussairaalaan jonne oli kuitenkin matkaa 160 km. Ambulanssissa vuotoa tuli koko ajan ja myöskin hyytymiä purskahtali vatsan päälle sekä alusastiaan. Kylläpä oli kammottava tilanne. Vielä sairaalan ensiavussa vuoto oli kovaa. (Eipä uskoisi, että ihmisessä on vain 6 litraa verta. Lääkäri tutki, tamppasi ja pani osaltolle toipumaan. Vuoto hiipuikin seuraavaan päivään mennessä mutta kotiin tohdin lähteä vasta 22.5. Vielä nytkin 24.5. vuotelee hieman...lienevätkö vuodot nyt niitä paljon puhuttuja sulamisveriä.

      Aivan ihana kotiutava lääkäri oli ainoa joka kertoi minulle tilanteen siten, että minäkin maallikkona sen ymmärsin. Kysessä oli ollut leikkauksen jälkeinen hematooma joka muodostuu kuolleesta solukosta sekä verestä, siksi verinen vuoto näyttäytyi määrältään niin suurena. onnekseni normaali hb-tasoni on niin korkea, että vuoto ei aiheuttanut kuitenkaan minulle verensiirtoa.

      Tiedän, "että jos tädillä ois munat hän oisi setä" mutta siltikin ajatuksiini ja uniinikin tulee tilanne, että mitä jos tilanne oisi tullut päälle siellä kaupassa ja mitä jos se uusii.

      Tiedän myöskin sen, että tälläiset komplikaatiot eivät ole tavallisia eivätkä jokapäiväisiä. Sairaslomani jatkuu, työni työpaikalla kasaantuu eikä mieleni ainakaan vielä ole korjaantunut kokemastani kammosta. Mietin mistä tämä johtuu, teinkö itse jotain väärin vain sattuiko leikkauksessa sitenkin jotain joka tämän aiheutti vai toimiiko ihmisen elimistö niinkin yksilöllisesti, että tällaista vain sattuu ja se sattuman kohde olin nyt sitten minä.

      Olisin kiitollinen jos joku samanlaisen tapauksen kokenut kertoisi miten paraneminen edistyi hematooman jälkeen.

      • komplikaatio

        Minulta poistettiin kohtu n. 8 vkoa sitten avoleikkauksella. Seuraavana iltapäivänä hb laski77 ja vatsani oli erittäin turvonnut. Uä:ssä todettiin, että vuodan sisälle. Sain siirron yliopistolliseen sairaalaan, jossa tehtiin korjausleikkaus. Olin huonossa kunnossa monta, monta päivää! Väsynyt, nesteet ja ruoka ei pysynyt sisällä,olin tipassa monta päivää, ja kun ruoka pysyi vähän sisällä, ja ylipäätään edes maistui,maha rupes toimiin, niin se oli ihan sekaisin. Mahakin viipalekuvattiin, josko suoli on vaurioitunut, mutta onneksi ei! 13 päivää meni tuolla reissulla kaikenkaikkaan. Kotona olin iltaisin kipeä, koska maha turpos ja oli ns. pierukipua. Varsinaisesti hirveän kipeä en ollut leikkauksen jälkeen, ihmettelivät kipulääkkeen vähäisyyttä. Pikkuhiljaa ruokahalu palasi ja muutaman km kävelylenkkejä tein. Sitten n. 2 vkoa leikkauksesta tuli outoa selkäkipua, ja ruokahalu meni ja älytön väsymys iski. Menin la aamuna päivystykseen ja siellä todettiin, että sappirakko oli tulehtunut. Taas osastolle ja tippaan. Tiistai- iltana sitten taas oli leikkaus edessä, koska tulehtunut rakko ei antibiooteille parantunut. Olin paljon kipeämpi tuon tähystysleikkauksen jälkeen kuin avoleikkauksen jälkeen. Ja taas oli tullut vuoto leikkauksessa ja toimenpide oli ollut erittäin hankala.
        Kukaan ei tiedä oliko näillä yhteyttä, reagoiko sappi "stressiin" aiemmista leikkauksista vai oliko vaan huonoa tuuria, että kuukauden sisällä 3 leikkausta. Sairaalassa olin taas 9 vrk. Hyytymistekijäni tutkitaan, selviää vastaisuuden varalle, jos joskus vielä leikkuupöydälle joudun! Jota toivottavasti ei tapahdu koskaan enää!
        Ensi viikko on vielä sairaslomaa, ja pitäisi kokeilla raskaitakin kotitöitä tehdä, imuroinnit ym. on ollut vielä kiellossa.
        Kohdunpoiston jälkitarkastuksessa oli kaikki onneksi ok. Vieläkin vatsaa vähän aristaa, mutta elämä voittaa- näin uskon!


      • Tartsu
        komplikaatio kirjoitti:

        Minulta poistettiin kohtu n. 8 vkoa sitten avoleikkauksella. Seuraavana iltapäivänä hb laski77 ja vatsani oli erittäin turvonnut. Uä:ssä todettiin, että vuodan sisälle. Sain siirron yliopistolliseen sairaalaan, jossa tehtiin korjausleikkaus. Olin huonossa kunnossa monta, monta päivää! Väsynyt, nesteet ja ruoka ei pysynyt sisällä,olin tipassa monta päivää, ja kun ruoka pysyi vähän sisällä, ja ylipäätään edes maistui,maha rupes toimiin, niin se oli ihan sekaisin. Mahakin viipalekuvattiin, josko suoli on vaurioitunut, mutta onneksi ei! 13 päivää meni tuolla reissulla kaikenkaikkaan. Kotona olin iltaisin kipeä, koska maha turpos ja oli ns. pierukipua. Varsinaisesti hirveän kipeä en ollut leikkauksen jälkeen, ihmettelivät kipulääkkeen vähäisyyttä. Pikkuhiljaa ruokahalu palasi ja muutaman km kävelylenkkejä tein. Sitten n. 2 vkoa leikkauksesta tuli outoa selkäkipua, ja ruokahalu meni ja älytön väsymys iski. Menin la aamuna päivystykseen ja siellä todettiin, että sappirakko oli tulehtunut. Taas osastolle ja tippaan. Tiistai- iltana sitten taas oli leikkaus edessä, koska tulehtunut rakko ei antibiooteille parantunut. Olin paljon kipeämpi tuon tähystysleikkauksen jälkeen kuin avoleikkauksen jälkeen. Ja taas oli tullut vuoto leikkauksessa ja toimenpide oli ollut erittäin hankala.
        Kukaan ei tiedä oliko näillä yhteyttä, reagoiko sappi "stressiin" aiemmista leikkauksista vai oliko vaan huonoa tuuria, että kuukauden sisällä 3 leikkausta. Sairaalassa olin taas 9 vrk. Hyytymistekijäni tutkitaan, selviää vastaisuuden varalle, jos joskus vielä leikkuupöydälle joudun! Jota toivottavasti ei tapahdu koskaan enää!
        Ensi viikko on vielä sairaslomaa, ja pitäisi kokeilla raskaitakin kotitöitä tehdä, imuroinnit ym. on ollut vielä kiellossa.
        Kohdunpoiston jälkitarkastuksessa oli kaikki onneksi ok. Vieläkin vatsaa vähän aristaa, mutta elämä voittaa- näin uskon!

        Hei vaan !

        Jos luit tuon tarinani tuosta edellisestä...niin kerron vielä, että sehän minulla uusi toi juttu. Siis...kun ensimäisen ylimääräisen vuotokeikan jälkeen kotiuduin, kerkisin olla kotona vajaa 2 vrk ja vuotopa alkoi uudelleen ja kovin väsynyt olinkin ollut jo vuotoa aiemmin. (Komensivat kotiin keskussairaalasta vaikka tunsinkin itseni huonovointiseksi ja väsyneeksi). Tämä toinen komplikaatio olikin rajumpi. Jokin aortaalinen suoni katkesi jossain tuolla leikkausalueella ja veret lähti liikkeelle...Laitettiin kait 6 yksikköä tilalle verta ja mahakin vissiin katseltiin sisältäpäin. En edes tiedä mitä kaikkea tehtiin tilanteen korjaamiseksi. Onneksi ei senjälkeen ole uusiutunut ja kaikesta tuosta alkaa olla jo pian vuosi aikaa. Sieluun jäi kovat arvet ja en tiedä parannevatko koskaan. Ei nämä leikkaukset ole vaarattomia ja aina pitää malttaa levähtää leikkauksen jälkeen ja sekään ei aina auta. Lääkäreiden ja hoitajien pitäisi enemmän kuunnella potilaan tuntemuksia ja joskus jopa uskoakkin heitä. Sairauslomalla olin leikkaukseni jälkeen kaikenkaikkiaan 3 kk.


    • Kohtu

      Mistä saataisiin käyntiin kohdunpoiston vastustus rintama? On muitakin vaihtoehtoja. Kohdunpoisto on vain lääkäreille rutiininomainen helppo toimenpide. Jos naiselle tulee jotain ongelmia kehoitetaan menemään psykiatsin juttusille. Kohdunpoisto vie yhden ongelman ja tuo lukuisia tilalle.
      Kuka pitää naisen puolta jos ei nainen/ naiset itse. Miehet pitävät naisen puolta siinä vaiheessa, kun joku ulkopuolinen uros yrittää apajille, eli mies puolustaa omaa reviiriään ei naista.

      http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10441/type=1

      Muitakin vaihtoehtoja on, mutta ova taas hukkuneet internetin suohon.

      • takapajulantouhua

        Samaa mieltä! Liittyisin heti vastustus rintamaan. Pitäisi saada esim. myoomien hoitoon muitakin hoitomahdollisuuksia kuin kohdunpoisto. Muualla maailmassa niitä onkin mutta täällä on totuttu repimään kohtu pois ja siitä hoitokäytännöstä pidetään kiinni kynsin ja hampain. Kenen etua tämä yksisilmäisyys ajaa? Ei ainakaan naisten etua. Jos olisi kyse miesten vehkeistä niin aivan varmasti käytettäisiin kevyempiä hoitomuotoja.

        Riskeistä ei kerrota ja kun ongelmia sitten jossain vaiheessa tulee niin asioita vähätellään eikä oteta kuuleviin korviinsa. Kohdunpoistoleikkaus on iso leikkaus ja peruuttamaton. Voi todellakin tuoda monia ongelmia, vieläpä erittäin kiusallisia sellaisia, yhden ongelman tilalle. Ollaan lääkäreiden armoilla ja käy miten käy niin turha valittaa.


      • Tyytyvänen
        takapajulantouhua kirjoitti:

        Samaa mieltä! Liittyisin heti vastustus rintamaan. Pitäisi saada esim. myoomien hoitoon muitakin hoitomahdollisuuksia kuin kohdunpoisto. Muualla maailmassa niitä onkin mutta täällä on totuttu repimään kohtu pois ja siitä hoitokäytännöstä pidetään kiinni kynsin ja hampain. Kenen etua tämä yksisilmäisyys ajaa? Ei ainakaan naisten etua. Jos olisi kyse miesten vehkeistä niin aivan varmasti käytettäisiin kevyempiä hoitomuotoja.

        Riskeistä ei kerrota ja kun ongelmia sitten jossain vaiheessa tulee niin asioita vähätellään eikä oteta kuuleviin korviinsa. Kohdunpoistoleikkaus on iso leikkaus ja peruuttamaton. Voi todellakin tuoda monia ongelmia, vieläpä erittäin kiusallisia sellaisia, yhden ongelman tilalle. Ollaan lääkäreiden armoilla ja käy miten käy niin turha valittaa.

        Olen eri mieltä. Minulla kokeiltiin puolen vuoden aikana kolmeen kertaa konservatiivisia hoitoja. Uutta kallistakin, viime vuonna markkinoille tullutta lääkettä käytin. Mutta ei tehonnut. Kohdunpoisto oli ainoa vaihtoehto. Itse olisin ollut valmis siihen jo kuukausia sitten, mutta vasta nyt tehtiin.,No, ainakin voi sanoa, että kaikki muut vaihtoehdot kokeiltiin.


      • Anonyymi

        Minä puolestani kannatan kohdunpoistomahdollisuutta. Minulle kokeiltiin runsaisiin vuotoihin ja myoomiin eri keinoja, viimeisenä hormonikierukkaa. Kierukka aiheutti kuukautissuojia edellyttävää valkovuotoa sen lisäksi, että kuukautiset kestivät edelleen kolme viikkoa tai enemmän kerrallaan - määrä oli sentään vähän aiempaa hillitympi. Lisäksi sain voimakkaita ahdistuksia itsemurha-ajatuksiin asti päivittäin ja kärsin myös öisin kuumotuspuuskista ja unettomuudesta eli nukahtamisvaikeuksista ja yöheräilyistä vähän väliä . Hormonikierukka lisää myös rintasyöpäriskiä yli 40-vuotiaille yhtä paljon kuin vaihdevuosien yhdistelmähoito. Olin todella kiitollinen, kun yksityinen gynekologi ehdotti kohdunpoistoa. Sain lopulta lähetteellä poiston julkisella puolella ja voin nyt erittäin hyvin.

        Uni maistuu aamuun asti ilman keskeytyksiä koko yön, kuumotukset ovat tiessään, mieli on valoisa, olen pirteämpi ja seksi orgasmi ehkä jopa parani sen lisäksi, ettei tarvitse enää ottaa huomioon vähän väliä yllättävää vuotoa. Lisäksi voin vaihdevuosien tullessa käyttää pelkkää estrogeenia, jos tulee jotain hankalia oireita.

        Tämä sopi minulle, harmi että en toivonut sitä jo aiemmin.


      • Anonyymi

        Kohdunpoisto tehdään jos epäillään kohdun rungon syöpää,silloin poistetaan kohtu munasarjat munajohtimet ja imusolmukkeita


    • vertavaivalkovuotoa

      Mitä sieltä tiputtelee? Riippuu varmaan siitä!

      t:Rosvoroope

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1723
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1421
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      197
      790
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe