Rastaat riesana

Puutarhuri

Kuuden alaikäisen lapsen työttömänä isänä olen huolissani kun räkättirastaat meinaavat tyhjentää mustaviinimarjat pensaista jo raakileina. Olisi tarkoitus tehdä marjoista mehua lapsille talveksi.
Sain paikalliselta luontoaktivistilta ohjeen rastaiden tuhojen estämiseen: aseta pensaisiin rastasverkot. Asensin.
Osaisiko joku neuvoa, miten verkkoihin takertuneet rastaat olisi paras lopettaa?
Voisko rastaan lihaa syödä?

56

4414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikkopoika

Minulla on taas suurta hupia käräyttää näitä varkkojen käyttäjiä. Meilläpäin konsta antaa ihan sakot.

Linnut saa häädettyä helpoimmin laittamalla pensaa tai puun juurelle jonkin karvaiset esineen ja liikuttelee sitä viikon välein, etteivät linnut luule kuolleeksi. Tätä voi tehostaa kiertämällä puun ympärille sinistä muovinarua.

• Puutarhuri

Voi hyvänen aika! Olenko syyllistynyt rikokseen asettaessani verkkoja marjapensaiden suojaksi? Ei minulla hyväisänähköön ole varaa maksaa sakkoja. Ja paikallinenko luonnonsuojelija on rikoskumppani kun yllytti verkottamaan? Entäpä verkot minulle myynyt puutarhakauppias? Takavarikoidaanko loput hyllyssäolevat rastasverkot?
        Neuvoit laittamaan pensaa puun juurelle. Pensan haju tarttuu marjoihin. Eikö valobetrooli olisi parempi vaihtoehto?
        Laitoin puskan juurelle naapurin kissan nahkan (mitäs tuli paskomaan meidän pihalle). Se on pitänyt räkätit aika hyvin pois marjapensaista.
        Kiitos neuvoista.

• mikkopoika
        Puutarhuri kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Olenko syyllistynyt rikokseen asettaessani verkkoja marjapensaiden suojaksi? Ei minulla hyväisänähköön ole varaa maksaa sakkoja. Ja paikallinenko luonnonsuojelija on rikoskumppani kun yllytti verkottamaan? Entäpä verkot minulle myynyt puutarhakauppias? Takavarikoidaanko loput hyllyssäolevat rastasverkot?
        Neuvoit laittamaan pensaa puun juurelle. Pensan haju tarttuu marjoihin. Eikö valobetrooli olisi parempi vaihtoehto?
        Laitoin puskan juurelle naapurin kissan nahkan (mitäs tuli paskomaan meidän pihalle). Se on pitänyt räkätit aika hyvin pois marjapensaista.
        Kiitos neuvoista.

Verkot ovat kiellettyjä. Sitä saa mitä tilaa - sakot.

• Koijärven veteraani
        mikkopoika kirjoitti:

Verkot ovat kiellettyjä. Sitä saa mitä tilaa - sakot.

- ellei niitä nimenomaan käytetä lintujen pyydystämiseen. Verkkoon tarttuneet linnut on päästettävä vapaiksi, ainakin pesimisaikana.

P.S. Jaakko Kolmonen sanoi joskus radion Ruokaillassa, että räkätistä saa erinomaisen paistin. Rauhoitus- eli pesimisajan ulkopuolella se muistaakseni lasketaan riistalinnuksi... pitänee kuitenkin tarkistaa metsästyslaista?

• Rice

onnistuu rastaan lopetus nopeasti ja vaivattomasti. Puunhalaajat älköön vaivautuko moralisoimaan.

• juho

jos halveksii rikoksentekijöitä. Räkättiä lukuun ottamatta kaikki muut rastaat ovat rauhoitettuja ja räksääkään ei saa kiusata pesimäaikana. Verkkoon tarttuneen rastaankin saa yleensä irti melko helposti...

• Heh
        juho kirjoitti:

jos halveksii rikoksentekijöitä. Räkättiä lukuun ottamatta kaikki muut rastaat ovat rauhoitettuja ja räksääkään ei saa kiusata pesimäaikana. Verkkoon tarttuneen rastaankin saa yleensä irti melko helposti...

kysehän oli nimenomaan räkättirastaista. Kampaa tukka silmiltä ja lue johdantoteksti uudestaan.

• juho
        Heh kirjoitti:

kysehän oli nimenomaan räkättirastaista. Kampaa tukka silmiltä ja lue johdantoteksti uudestaan.

puhuttiin räkättirastaista...mutta todellisuudessa voi olla useita rastaslajeja..jote ei tässä mitään sokeutta oo..ota itte laput silmiltäs!!

• Puutarhuri
        juho kirjoitti:

puhuttiin räkättirastaista...mutta todellisuudessa voi olla useita rastaslajeja..jote ei tässä mitään sokeutta oo..ota itte laput silmiltäs!!

Älä kuule sinä tule minua neuvomaan. Kyllä minä tiedän, mikä on räkättirastas ja mikä ei.

• Puutarhuri
        juho kirjoitti:

Sinun mielestäsikö minä olen halveksittava rikoksentekijä kun hätistän räkättejä pihaltani syömästä pienten viattomien alaikäisten lasteni varalle kasvattamiani mustaherukoita?
        Räkättikö sinusta tärkeämpi kuin pieni lapsi?
        Huh huh... aika paksua!! Tai no... aika tyypillistä suhteellisuudentajunsa menettäneille viherpiipertäjille.

• juho
        Puutarhuri kirjoitti:

Sinun mielestäsikö minä olen halveksittava rikoksentekijä kun hätistän räkättejä pihaltani syömästä pienten viattomien alaikäisten lasteni varalle kasvattamiani mustaherukoita?
        Huh huh... aika paksua!! Tai no... aika tyypillistä suhteellisuudentajunsa menettäneille viherpiipertäjille.

ja opetat väärää mallia lapsillekin..kyse on rastaan hengestä ei lapsen hengestä! Mulla on suhteellisuudentaju tallella, kun opetan kuinka käyttäydytään lainmukaisesti! Sulla ei! Muuten joku yrittää feikata mua..toi toinen "juho" en ole mä!

• mikkopoika
        Puutarhuri kirjoitti:

Kyllä on suhteellisuuden taju itseltäsi kadoksissa jos marjoilla ruokit pienet lapsesi. Kyllä ne linnut marjojasi enemmän tarvitsee. Mene kuule sossuun jos rahat ei ruokaan riitä. Kaikkien ei näköjään kannata ruveta vanhemmiksi.

• liuhuparta

Eivät syö raakileina eivätkä tartu kiinni rastasverkkoihin. Et tunne asioita kovin hyvin kun koetat heittää huonosti valmisteltua provoa tälle palstalle.

Marjanpominta on tosiaan soveltuvin laji sinulle.

/marjastava liuhuparta

• Puutarhuri

Sinäkö asiantuntija?!? Hah!! Syövät raakoina ja tarttuvat verkkoihin. Ei kannattaisi tulla tänne puhumaan ja neuvomaan jos ei mitään tiedä.

• juho
        Puutarhuri kirjoitti:

Sinäkö asiantuntija?!? Hah!! Syövät raakoina ja tarttuvat verkkoihin. Ei kannattaisi tulla tänne puhumaan ja neuvomaan jos ei mitään tiedä.

tiedän se hyvin 40 vuoden lintuharrastajan kokemuksella..mutta muuten sulla on asenteissa korjaamisen varaa

• Puutarhuri
        juho kirjoitti:

tiedän se hyvin 40 vuoden lintuharrastajan kokemuksella..mutta muuten sulla on asenteissa korjaamisen varaa

Mikä minun asenteissani on sinun mielestäsi vialla? Sekö kun en purematta niele ihan joka juttua, minkä ympäristöviranomaiset ja viherpiipertäjät ilmoille päästävät? Ja sekö kun rohkenen arvostella heitä?
        Itse olen luontoihminen henkeen ja vereen, mutta johonkin se raja on vedettävä. Ja minulle se raja esim. tässä rastasjutussa on se, että kyllä lasteni hyvä on tärkeämpi kuin räkättien.

• juho
        Puutarhuri kirjoitti:

Mikä minun asenteissani on sinun mielestäsi vialla? Sekö kun en purematta niele ihan joka juttua, minkä ympäristöviranomaiset ja viherpiipertäjät ilmoille päästävät? Ja sekö kun rohkenen arvostella heitä?
        Itse olen luontoihminen henkeen ja vereen, mutta johonkin se raja on vedettävä. Ja minulle se raja esim. tässä rastasjutussa on se, että kyllä lasteni hyvä on tärkeämpi kuin räkättien.

osoittaa tietyn asennevamman, kuten edellä joku sano "marjoillako ruokit lapsesi"

• juho
        Puutarhuri kirjoitti:

on olennaisesti ihmisen terveyden merkki, sanoi jo Agatha Christie aikoinaan. Yksi arvokkaimpia ajatuksia, mitä ihminen voi lapsilleen siirtää on juuri luonnon kunnioitus. Eli tuo "luontoihminen henkeen ja vereen" saa pahan kolhun kun olet tappamassa , vaikka nyt sitten räkättejäkin.

• tukkijätkä
        juho kirjoitti:

on olennaisesti ihmisen terveyden merkki, sanoi jo Agatha Christie aikoinaan. Yksi arvokkaimpia ajatuksia, mitä ihminen voi lapsilleen siirtää on juuri luonnon kunnioitus. Eli tuo "luontoihminen henkeen ja vereen" saa pahan kolhun kun olet tappamassa , vaikka nyt sitten räkättejäkin.

Voisitko perustella, miten tappaminen tekee kolhun siihen, että rakastaa luontoa?!

Itse en ainakaan koe kunnioitukseni ja rakkauteni luontoa kohtaan millään tavalla vähenevän siitä, että lahtaan kylmän rauhallisesti haukia, jäniksiä, hirviä ja moninaisia muitakin villinä ja vapaana eläviä syötäväksi sopivia eläimiä vatsani täytteeksi. Olenko hirvipaistia syödessäni jotenkin luonnostavieraantuneempi kuin antilooppia järsivä leijona? Olisiko tehotuotantosikalasta lähtöisin oleva kyljys parempi vaihtoehto?

Puutarhurin juttu lienee jonkin sortin provo, mutta vastattakoon nyt vielä hänen esittämäänsä kysymykseen: kyllä - räksä on syötävää eikä edes hassumman makuista. Toinen juttu sitten on, kenellä riittää kärsivällisyyttä perata pataan niin vaivalloista evästä suhteessa saatuun aterian määrään/räksä.

Mitä asennevammaan oman puutarhan marjojen varjelemisesta joutumasta vääriin suihin tulee, en oiken ymmärrä, mitä väärää siinä on, jos haluaa lintubongauksen sijaan keitellä marjoja. Molempi parempi.

Mustaherukkahillo muuten on erinomaisen yhteensopiva höyste vaikkapa karrilla maustetulla riisipedillä kypsennetyn riistalinnun keralle.. :)

• juho
        tukkijätkä kirjoitti:

Voisitko perustella, miten tappaminen tekee kolhun siihen, että rakastaa luontoa?!

Itse en ainakaan koe kunnioitukseni ja rakkauteni luontoa kohtaan millään tavalla vähenevän siitä, että lahtaan kylmän rauhallisesti haukia, jäniksiä, hirviä ja moninaisia muitakin villinä ja vapaana eläviä syötäväksi sopivia eläimiä vatsani täytteeksi. Olenko hirvipaistia syödessäni jotenkin luonnostavieraantuneempi kuin antilooppia järsivä leijona? Olisiko tehotuotantosikalasta lähtöisin oleva kyljys parempi vaihtoehto?

Puutarhurin juttu lienee jonkin sortin provo, mutta vastattakoon nyt vielä hänen esittämäänsä kysymykseen: kyllä - räksä on syötävää eikä edes hassumman makuista. Toinen juttu sitten on, kenellä riittää kärsivällisyyttä perata pataan niin vaivalloista evästä suhteessa saatuun aterian määrään/räksä.

Mitä asennevammaan oman puutarhan marjojen varjelemisesta joutumasta vääriin suihin tulee, en oiken ymmärrä, mitä väärää siinä on, jos haluaa lintubongauksen sijaan keitellä marjoja. Molempi parempi.

Mustaherukkahillo muuten on erinomaisen yhteensopiva höyste vaikkapa karrilla maustetulla riisipedillä kypsennetyn riistalinnun keralle.. :)

eikö rakkaus ja tappaminen ole sentään aika ristiriidassa...??? Ok,, hyväksyn kommenttisi, itsekin syön lihaa, mutta kuten itsekin totesit, kyse saattoi olla jonkin sortin provosta..itse en aina vain ymmärrä että heti tarjotaan tappamista ensimmäiseksi pointiksi vaikka muitakin vaihtoehtoja on olemassa

• tukkijätkä
        juho kirjoitti:

eikö rakkaus ja tappaminen ole sentään aika ristiriidassa...??? Ok,, hyväksyn kommenttisi, itsekin syön lihaa, mutta kuten itsekin totesit, kyse saattoi olla jonkin sortin provosta..itse en aina vain ymmärrä että heti tarjotaan tappamista ensimmäiseksi pointiksi vaikka muitakin vaihtoehtoja on olemassa

Viittaan vielä leijonavertaukseen. Minun mielestäni ruokaansa varten tappaminen ei ole ristiriidassa luontoystävyyden kanssa. Eränkävijöillä on ikiaikaiset perinteet ja runsas joukko suorastaan uskonnolliselle tasolle meneviä rituaalejakin, joilla halutaan osoittaa kunnioitusta ja kiitosta siitä, että on saatu jotain pataan laitettavaa.

Pikkulintuja ilmakolla ammuskelevat tai pyydystä ja päästä -kalastajat ovat sitten eränkävijän ja luontoihmisen irvikuvia.

Henkilökohtaisesti kuulun niihin, jotka ensin käyttävät muut keinot ja viimeksi sitten vaikka tappamista, jos jokin eläin käy liian työlästyttäväksi. Sanoisin, että toimet tarpeen mukaan. Oma suu on lähempänä kuin kontin.. Mitäs siitä tulee, jos eläimet käyvät tyhjentämässä puutarhan ja omaan kellariin ei kerry mitään? Nälkä. Ei nyt enää, mutta oli sekin aika, että olisi tosiaan tullut. Luonnon antimet ja omat puutarhaviljelykset olivat käytännössä elinehto. Laskepa vaikka siitä, että täytyi tulla toimeen parilla tonnilla/vuosi (markkoja vielä silloin) joitain vuosia peräjälkeen.

Muutenkos tässä tietäisi, miltä räksäpaisti maistuu.. :)

• Osmo Soidinvaara

Tuonpa minäkin korteni tähän keskustelun kekoon. Tässä vinkkini hätistää räkätit. On ainakin toistaiseksi tepsinyt.
      Marjapensaitteni verkkoihin takertuu päivittäin 2-3 räkättiä. Osan olen päästänyt lentoon, osan olen teloittanut paikoilleen ja kuopannut kompostin taakse. Oltuani päivän pois kotoa oli verkkoihin takertunut pari räklää, jotka olivat itse siihen hirttäytyneet. Annoin raatojen olla niillä sijoillaan pari päivää ja katso - ilmeisesti lajitoverien kalmanhaju vaikutti niin, että marjapensaat ovat sen jälkeen saaneet olla rauhassa. Saa nähdä kuinka pitkä vaikutus tällä on.

Puutarhuri on ihan oikealla asialla. Ja esittää kysymyksensä ja kommenttinsa ihan asiallisesti. Huomattuaan Juhon tuohtumuksen lienee lisännyt tekstiinsä tahallista ilkikurista provokaatiota. Ja Juho tarttui syöttiin. Osoittaa, ettei Juho ainakaan mikään tämän alan ammattilainen ole.
      Juho vaikuttaa tekstinsä perusteella joltakin 14-15 teinitytöltä joka on vastikään saanut viherpiiperrysherätyksen eikä voi hyväksyä mitään itseään tai asiaansa kohdistuvaa kritiikkiä - vähän samaan tapaan kuin eräät uskonnolliset hihhulilahkot.

• Kalma

Kiitos Soininvaaralle!
        Kokeilin vinkkiäsi ja toimii hyvin. Parantelin sitä hieman niin, että otin raadot pois verkoista roikkumaan puun oksiin. Eipä paljon lajitovereita ole näkynyt.
        Mutta toisen ongelman se toi tullessaan. Harakat ilmaantuivat haaskalle. Tosin niitä on ollut helppo ilmakolla siitä napsia.

• juho

pysyhän nyt asiassa.. mitä se ilkikurinen provokaatio on jota puutarhuri esittää...luonnon ammattilainen olen täysin varmasti ja pystyn täysin kilpailemaan tiedoillani kenen kanssa hyvänsä..ainakin paremmin kuin kukaan täällä olevista. Kysymys on asenteista, Pitäisi lähteä siitä, että rastaat on helppo irrottaa verkosta ilman tappamistakin. Nyt sait aikaan sen että tuo sinua kiittävä nikki ammuskelee harakoita ilmakolla. Aikana jolloin ne ovat rauhoitettuja! Ilmeisesti kuulut samaan porukkaan/sama henkilö kuin muilla palstoilla riehuvat, jotka eivät usko tutkittuun tietoon vaan tuputtavat vain omia ennakkoasenteistaan

• räks!

En ole mikään asiantuntija, mutta mieleen tulee seuraavaa tuosta verkonvirittämisestä, ettei tarpeettomasti tapettaisi eläimiä:

- Verkko suht paksusta langasta (ei mikään ansaverkko)ja pieni silmäkoko.

- Esim. pensaan oksien tukikehikon pystytolpat voisivat olla korkeat ja vaakapuut pitkät. Niihin suojaverkon saisi viritettyä kireälle, jolloin lintu ei sotkeudu siihen.

- verkon helmat sen verran korkealle, ettei siilit jää kiinni.

Miten mahtaa oikean näköiset riippuvat petolinnun kuvat toimia? Kokemuksia?

• Äiti

Miten hätistän räkätit pienestä metsiköstä? Olemme vaalineet sen mustikkasatoa pieniä lapsiamme varten. Nyt räkättilaumat ovat ahmimassa marjat lastemme suista. Onko mitään hyvää keinoa hätistää ne sinisellä ruikulla pihat ja polut sotkevat linnut muualle?
      Älkää tulko sanomaan, että tilaa on linnuille ja lapsille. Muille linnuille ehkä mutta ei räksöille.
      Niitä on nyt aivan mielettömät parvet.

• maija

ei neoo lasten mustikoita! Eikö linnuilla oo yhtä lailla oikeus syödä niitä!

• Cage
        maija kirjoitti:

ei neoo lasten mustikoita! Eikö linnuilla oo yhtä lailla oikeus syödä niitä!

Herää pahvi.

• Tiina

Kyllä räksilläkin oikeus niihin mustikoihin.
        Törkeetä tollanen, että omia kakaroitaan varten niitä marjoja metsiin jemmataan. Räksät ovat sulosii. Isotätilässä Orivedellä niitä oli ennen paljon lehtikuusiin tehdyissä pöntöissä. Sulosii keltanokkia. Räksät on uhanalaisii. Ei niitä ole niissä pöntöis ollut enää vuosiin.

• Cage
        Tiina kirjoitti:

Törkeetä tollanen, että omia kakaroitaan varten niitä marjoja metsiin jemmataan. Räksät ovat sulosii. Isotätilässä Orivedellä niitä oli ennen paljon lehtikuusiin tehdyissä pöntöissä. Sulosii keltanokkia. Räksät on uhanalaisii. Ei niitä ole niissä pöntöis ollut enää vuosiin.

räkätti pesiä Tiinan pihakoivussa ikinä. Sitten olis varmaan hieman toiset mielipiteet. Onkos mielestäsi myös minkit ihanan lutusia, kun ne sellaisia karvapalleroita? Nehän kyllä tuhoavat koko lähiympäristön ekosysteemin päästessään kettutyttöjen iskun jälkeen vapauteen, mutta mitäs sillä on väliä, ovathan ne niin lutuisia pikku karvapalleroita.

• Äiti
        Tiina kirjoitti:

Nyt minäkin sitten tiedän minä tarkoitetaan nimityksellä viherpiipertäjä.
        Tiina taitaa olla niitä kaupunkilaistyttöjä, jotka haluavat julkisuutta kiinnittämällä itsensä metsätyökoneisiin? Tai luulevat kettutarhoihin tekemillään iskuilla saavansa hyvää aikaseksi.
        Siis tälläkö tasolla Suomen luonnonsuojelu onkin? Ymmärrän nyt todellla hyvin mm. maaseudun ihmisiä kun heidän maitaan sosialisoitiin Naturan nimissä.
        Tiina taitaa sekoittaa räkätin ja kottaraisen.

• Äiti
        Äiti kirjoitti:

Tiina taitaa olla niitä kaupunkilaistyttöjä, jotka haluavat julkisuutta kiinnittämällä itsensä metsätyökoneisiin? Tai luulevat kettutarhoihin tekemillään iskuilla saavansa hyvää aikaseksi.
        Siis tälläkö tasolla Suomen luonnonsuojelu onkin? Ymmärrän nyt todellla hyvin mm. maaseudun ihmisiä kun heidän maitaan sosialisoitiin Naturan nimissä.

Osaako joku täällä ihan asiallisesti neuvoa, miten räkäteistä pääsee eroon? Tai hätistettyä lähimetsästä? Onko joitakin hajuja, joita ne karttavat? Mielelläni lapsilleni ne vähäiset mustikat mielellään syöttäisin. Sitä paitsi räkättien sinimustat ruikut ovat todella inhottavia etenkin kun niitä on jo kotiportailla. Taitaa olla melkoinen taudinpesäkin se linnun sonta?

• Metsämies
        Äiti kirjoitti:

Osaako joku täällä ihan asiallisesti neuvoa, miten räkäteistä pääsee eroon? Tai hätistettyä lähimetsästä? Onko joitakin hajuja, joita ne karttavat? Mielelläni lapsilleni ne vähäiset mustikat mielellään syöttäisin. Sitä paitsi räkättien sinimustat ruikut ovat todella inhottavia etenkin kun niitä on jo kotiportailla. Taitaa olla melkoinen taudinpesäkin se linnun sonta?

eipä juuri neuvoja löydy jos puhut yleisestä metsästä... kyllä sinne joku lintu tiensä löytää loppuen lopuksi vaikka istuisit päivän verran haulikon kanssa sielä metsänreunalla. Etsi toinen mustikka paikka... Suomi on metsää täynnä eli kyllä sieltä kaikille herkkuja löytyy.

Räkätti muuten ei ole uhanalainen suomessa vaan euroopassa... eli euroopanunioni saano, että se on uhanalainen ja sitä ei saa metsästää... Suomessa tosin se on hirmu yleinen lintu ja kannat suuret.

• maija
        Cage kirjoitti:

Herää pahvi.

sit asiallinen vastaus sulta?

• heräiles
        Äiti kirjoitti:

todellisuuteen..ei kettutyöillä oo mitään tekemistä luonnonsuojelun kanssa ja toi sun päätelmäs "tälläkö tasolla Suomen luonnonsuojelu onki" on lähinnä huvittava ja lapsellinen, yhden Tiinan vastauksesta...

• Cage
        maija kirjoitti:

sit asiallinen vastaus sulta?

asiallinen vastaus puunhalaajalle, joka rikkoo lakia.

• Äiti
        heräiles kirjoitti:

todellisuuteen..ei kettutyöillä oo mitään tekemistä luonnonsuojelun kanssa ja toi sun päätelmäs "tälläkö tasolla Suomen luonnonsuojelu onki" on lähinnä huvittava ja lapsellinen, yhden Tiinan vastauksesta...

Sitten olen ymmärtänyt väärin. Nuo Tiinan kaltaiset kannanotot nousevat vaan nyky-Suomessa niin vahvasti esille ja he sitä kautta näyttävät edustavan kaikkia luonnonsuojelijoita. Itselleni on muodostunut sellainen näkemys, että aitoja oikeita luonnon ja ympäristönsä suojelijoita ovat maanomistajat sillä heille puhdas ja monipuolinen luonto on nyt ja erityisesti tulevaisuudessa eduksi.
        Täällä keskustelussa olevat Tiinan ja Juhon kaltaiset fanaatikot (todennäköisesti vielä kaupungista käsin toimivat) tekevät suurta vahinkoa asialliselle luonnonsuojelulle. Omalla yksisilmäisellä käytöksellään he vaikuttavat niin, että ihmisten suhtautuminen kääntyy helposti luonnonsuojelun vastaiseksi. Se vaara on olemassa. Toivoisin asiallisempaa käytöstä ja kunnioittavampaa suhtautumista maanomistajiin. Ehkä silloin löytyisi myös yhteinen sävel.
        Useista puheenvuoroista voi päätellä, että fanaattiset luonnonsuojelijat eivät siedä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
        Se johtaa helposti siihen, että he alkavat jopa haistatella arvostelijoitaan. Täälläkin se on nähty. Onko se asiallista käyttäytymistä?
        Samassa veneessähän me kaikki olemme.

• maija
        Cage kirjoitti:

asiallinen vastaus puunhalaajalle, joka rikkoo lakia.

ja kuka rikkoo lakia?

• etpäs
        Äiti kirjoitti:

Sitten olen ymmärtänyt väärin. Nuo Tiinan kaltaiset kannanotot nousevat vaan nyky-Suomessa niin vahvasti esille ja he sitä kautta näyttävät edustavan kaikkia luonnonsuojelijoita. Itselleni on muodostunut sellainen näkemys, että aitoja oikeita luonnon ja ympäristönsä suojelijoita ovat maanomistajat sillä heille puhdas ja monipuolinen luonto on nyt ja erityisesti tulevaisuudessa eduksi.
        Täällä keskustelussa olevat Tiinan ja Juhon kaltaiset fanaatikot (todennäköisesti vielä kaupungista käsin toimivat) tekevät suurta vahinkoa asialliselle luonnonsuojelulle. Omalla yksisilmäisellä käytöksellään he vaikuttavat niin, että ihmisten suhtautuminen kääntyy helposti luonnonsuojelun vastaiseksi. Se vaara on olemassa. Toivoisin asiallisempaa käytöstä ja kunnioittavampaa suhtautumista maanomistajiin. Ehkä silloin löytyisi myös yhteinen sävel.
        Useista puheenvuoroista voi päätellä, että fanaattiset luonnonsuojelijat eivät siedä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
        Se johtaa helposti siihen, että he alkavat jopa haistatella arvostelijoitaan. Täälläkin se on nähty. Onko se asiallista käyttäytymistä?
        Samassa veneessähän me kaikki olemme.

osannut pysyä asiassa ja sitäpaitsi maanomistajat ajattelevat pääasiassa maasta saatavaa hyötyä.. kyllähän mielipiteitä maailmaan mahtuu ja mun mielestä esim. juho on puhunut ihan asiaa

• Äiti
        etpäs kirjoitti:

osannut pysyä asiassa ja sitäpaitsi maanomistajat ajattelevat pääasiassa maasta saatavaa hyötyä.. kyllähän mielipiteitä maailmaan mahtuu ja mun mielestä esim. juho on puhunut ihan asiaa

Tuo taisi olla Juhon oma kommentti Juhon "asiallisuudesta".

• Äiti
        etpäs kirjoitti:

Mitä tarkoitit sillä, etten pysynyt asiassa? Siinäkö menin asiattomuuksiin kun rohkenin sanoa jotain negatiivista fanaattisista luonnonsuojelijoista? Tosiasia kuitenkin on, että he omalla käytöksellään ja menettelyillään ovat tehneet paljon hallaa hyvälle aatteelle.

• Tiina
        Äiti kirjoitti:

Älä sinä ämmä tule mulle saarnaan! Sinä olet yks luonnon riistäjäkapitalisti sinäkin. Et tajuu luonnosuojelust mitään!! Kyllä kaupukilaiset tajuu asiat fiksummin ko maatiaisjuntit.

• etpäs
        Äiti kirjoitti:

Mitä tarkoitit sillä, etten pysynyt asiassa? Siinäkö menin asiattomuuksiin kun rohkenin sanoa jotain negatiivista fanaattisista luonnonsuojelijoista? Tosiasia kuitenkin on, että he omalla käytöksellään ja menettelyillään ovat tehneet paljon hallaa hyvälle aatteelle.

jotain ihme skeidaa yhden Tiinan kommentin perusteella ja mitä toi muka tarkottaa toi "oma käytös ja menettely". Missä? Milloin?

• etpäs
        Äiti kirjoitti:

Tuo taisi olla Juhon oma kommentti Juhon "asiallisuudesta".

mut musta Juholla on ihan terävät heitot

• Cage
        maija kirjoitti:

ja kuka rikkoo lakia?

Hä?

• Diana

Olen parina lomapäivänä istunut joutohetkiä parvekkeella ja käyttänyt rasiallisen ilmakiväärin kuteja. Räkätit eivät enää ole vaivoina.
      Seuraavaksi on vuorossa lähimetsässä pesivä valkoselkätikka. Ennen kuin viherpiipertäjät ehtivät paikalle. Ennen kuin metsikköni sosialisoidaan.

• juho

voi voi, ei voi kuin sääliä...

• Diana
        juho kirjoitti:

voi voi, ei voi kuin sääliä...

Laskettiin naapurin kanssa, että pelkästään viime viikolla ilmakoitiin yhteensä 39 räkättiä, viisi harakkaa ja pari varista.
        Nyt rauhallista ja muidenkin lintujen kuin räkättien ääni kuuluu taas. Toivottavasti ensi kesänä tähän pihapiiriin ei eksy yhtään räkättiä.

• juho
        Diana kirjoitti:

Laskettiin naapurin kanssa, että pelkästään viime viikolla ilmakoitiin yhteensä 39 räkättiä, viisi harakkaa ja pari varista.
        Nyt rauhallista ja muidenkin lintujen kuin räkättien ääni kuuluu taas. Toivottavasti ensi kesänä tähän pihapiiriin ei eksy yhtään räkättiä.

muitaakseni heinäkuun loppuun asti kaikki linnut ovat rauhoitettuja EU-säännösten mukaan..olet siis rikollinen

• Diana
        juho kirjoitti:

muitaakseni heinäkuun loppuun asti kaikki linnut ovat rauhoitettuja EU-säännösten mukaan..olet siis rikollinen

Kyse ei ole rikoksesta vaan ihan tavallisesta kansalaistottelemattomuudesta. Eiväthän viherpiipertäjätkään ole rikollisia tuhotessaan yksityistä ja julkista omaisuutta sekä haitatessaan elinkeinon harjoittamista. Kyse on kansalaistottelemattomuudesta. Ja ihmisensuojelusta.

• juho
        Diana kirjoitti:

Kyse ei ole rikoksesta vaan ihan tavallisesta kansalaistottelemattomuudesta. Eiväthän viherpiipertäjätkään ole rikollisia tuhotessaan yksityistä ja julkista omaisuutta sekä haitatessaan elinkeinon harjoittamista. Kyse on kansalaistottelemattomuudesta. Ja ihmisensuojelusta.

en tiedä ketä kumman "viherpiipertäjiä" tarkotat, mutta rikoksesta on aina kyse kun tehdään rikollinen teko. Esim. turkistarhaaktivistit ovat aivan sdamoin rikollisia eivätkä mitään muuta tuhotessan yksityistä omaisuutta...

• Urho

Räkätit alkavat olla jo todellinen maanvaiva. Varmasti 200 yksilöä räksyttää ja paskantaa pihametsikössämme. En tiedä enää normaalia, hyväksyttävää, laillista keinoa niiden karkoittamiseksi. Jotakin on pakko tehdä. Lastemme rantahiekkakin on paskannettu aivan siniseksi ja tällä helteellä bakteerit jylläävät.
        Onko minun pidettävä lapset sisällä neljän seinan takana, jotta räkätit saavat rauhassa nauttia kesästämme ja pensaittemme marjoista??
        Saako rastaita pyytää esim. verkoilla? Ja vaikkapa siirtää muualle? Vai tietääkö joku paremman, laillisen keinon?
        Apua!

• Suuttunut

Puutarhurin viesti on asiaa. Olemme sen täällä meilläkin päin karvaasti kokeneet. Räkättejä on nyt aivan vaivaksi asti. Ei ole koskaan ennen ollut tälläisiä määriä. Ja ihan totta puhuvat kun sanovat niiden syövät pensaat ja metsiköt puhtaiksi.
      Ja sen sonnan määrä!!! Joka paikka tulvii räkätin paskaa. Eikö niitä voisi joku ryhtyä harventamaan?

• masiina

Itse ainakin aina mökillä ollessani kun ei ole muuta tekemistä vähän harvennan räkätti kantaa ilmakiväärillä :) mukavaa ajan vietettä. Samoin harakoita ja variksia, mutta niitä on vähän vaikea impalla napata kun eivät päästä tarpeeksi lähelle millään. Pienois kiväärillä on mukava ammuskella sit harakoita ja variksia... tosin sitä täytyy harrastaa vähän syrjemmässä ettei häiritse/vaaranna mökki naapureita.

• Kielipoliisi
        masiina kirjoitti:

Itse ainakin aina mökillä ollessani kun ei ole muuta tekemistä vähän harvennan räkätti kantaa ilmakiväärillä :) mukavaa ajan vietettä. Samoin harakoita ja variksia, mutta niitä on vähän vaikea impalla napata kun eivät päästä tarpeeksi lähelle millään. Pienois kiväärillä on mukava ammuskella sit harakoita ja variksia... tosin sitä täytyy harrastaa vähän syrjemmässä ettei häiritse/vaaranna mökki naapureita.

- räkätti kantaa, pitää kirjoittaa yhteen
        - ajan vietettä, samoin yhteen
        - Pienois kiväärillä, on myös yhdyssana, siis yksi sana
        - mökki naapureita, tämäkin on yhdyssana

Eikö koulussa enää nykyään opeteta yksinkertaisinta kielioppia? Yhdyssanamokia tulee vastaan aina vaan.
        Fiksutkin ajatukset pilataan tökeröillä kielioppivirheillä.

• kermit
        Kielipoliisi kirjoitti:

- räkätti kantaa, pitää kirjoittaa yhteen
        - ajan vietettä, samoin yhteen
        - Pienois kiväärillä, on myös yhdyssana, siis yksi sana
        - mökki naapureita, tämäkin on yhdyssana

Eikö koulussa enää nykyään opeteta yksinkertaisinta kielioppia? Yhdyssanamokia tulee vastaan aina vaan.
        Fiksutkin ajatukset pilataan tökeröillä kielioppivirheillä.

ton ajatukset edes olleet fiksuja..mukava ammuskella eläviä lintuja...mikä ihmisiä oikein vaivaa...???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe