Ikää jo 45 v ja tullut polteltua aroma sätkiä jo 16 vuotiaasta saakka.
Viime vuosina on tullut tunne että en saa enää kunnolla happea , keuhkoista ei niinkään lima tule mutta nenä on aina tukossa ja siksi hengitänkin melkein aina suun kautta.
Päivittäin haukon henkeä kun tuntuu että en hengittäessä saa tarpeeksi happea ja haukkoessa tuntuu että happivaje senkun yltyy..
keino miten olen pärjännyt on olla liikkumatta ja tasata väkisin hengitys.
Usein kun lähden lumia kolaamaan tai muuta raskaampaa niin alka yököttely ja poskionteloista valuva liman sylkeminen jota jatkuu iihen saakka kunnes lopetan työt.
Kuorsaan joka yö koska niin on helpompi hengittaa suu aukinaisena.
Minusta ikääntyminen yhdessä tupakanpolton kanssa on tuonut jo halun päästä pois tupakan orjuudesta mutta en pysty siitä luopumaan vaikka olen kokeillut.
Tämä ei enää ole oikeeta elämistä vaan kitumista päivästä päivään.
Löytyiskö apuva ?
21
1423
Vastaukset
- varoittavaa
tarinaa...
- omaan terveyskeskukseesi
a. ensinnäkin keuhkohoitajan vastaanotolle, jos et jo ole käynytkin, jos vaikka spirometriaa ja peffia alkuun puhaltaisit ja vaikka jotain lääkitystäkin saisit
b. samalla voisit kysyä jotain tupakastavieroitusryhmää, ryhmän tuki tupakoinnin lopettamisessa voisi auttaa
Paras keino kitumisen jatkumisen lopettamiseksi tai ainakin helpottamiseksi on tupakanpolton lopettaminen. Lääkitys vain helpottaa oireita. - ex-fimppi
Käy tutustumassa www.stumppi.fi- sivustoon. Sieltä voit lukea miten tupakoinnin lopettaneet tukevat toisiaan.
- Elisama
Ainakin olet saanut keukoahtaumataudin, se näyy oireistasi selvästi.
Voisit kääntyä paikkakuntasi terveyskeskuksen puoleen ja pyytää heiltä apua.
En osaa sitä sanoa mitä löytyy teillä, mutta monilla paikkakunnilla heillä on erilaisia vieroitusryhmiä.
Samoin voit saada aluksi ainakin nikotiinilaastareita.
Tilanteesi alkaa olla kiireinen. Olen todella huolestunut- Sairaan hyvä potilas
Niin sitä vaan kevyesti tehdään diagnooseja netin välityksellä. Saanko kysyä millä kompetenssilla.
- Elisama
Sairaan hyvä potilas kirjoitti:
Niin sitä vaan kevyesti tehdään diagnooseja netin välityksellä. Saanko kysyä millä kompetenssilla.
Ei kukaan voi tehdä eikä ole tehnyt diagnoosia, esitin vain mielipiteeni.
Sitten se kysymyksessi.
Tottakai saat kysyä. Se on sinun oikeutesi, kuten minun oikeuteni on esittää mielipide. - päättäen
Sairaan hyvä potilas kirjoitti:
Elisamalla on pajon enemmän kompetennsia kuin sinulla
- Sairaan Hyvä Potilas
päättäen kirjoitti:
Elisamalla on pajon enemmän kompetennsia kuin sinulla
Sovitaan näin. Sovitaan samalla myös niin, että sinulla on se paras asiantuntemus !
- Elisama
Sairaan Hyvä Potilas kirjoitti:
Sovitaan näin. Sovitaan samalla myös niin, että sinulla on se paras asiantuntemus !
Sivumennen sanottuna, minä en ollut tuon kommentin laittaja johon vastasit. No se siitä.
- Only me
Elisama kirjoitti:
Sivumennen sanottuna, minä en ollut tuon kommentin laittaja johon vastasit. No se siitä.
Elisama , ei liity aiheeseen, mutta sulla on tuolla profiilissa hieno elämäsasenne. Ihailtavaa että joku osaa vielä ylipäätään tänän ajattelemaan asioista noin.
- Elisama
Only me kirjoitti:
Elisama , ei liity aiheeseen, mutta sulla on tuolla profiilissa hieno elämäsasenne. Ihailtavaa että joku osaa vielä ylipäätään tänän ajattelemaan asioista noin.
Jaa olet sitä mieltä. No koetan säilyttää tuon asenteen
- koitappa
Elisama kirjoitti:
Jaa olet sitä mieltä. No koetan säilyttää tuon asenteen
kun MÄ kerran sanon :-)
- on saman
Minulla on samantyyppistä vaivaa. Olen polttanut reilu 35 vuotta yli askin päivässä. Enenevässä määrin tuntuu ettei saa kunnolla happea ja munkin täytyy pysähtyä, tasailla hengitystä päivittäin. Ja limaa tulee etenkin aamuisin reilusti. Jatkuvasta yskästä olen kärsinyt jo pidempään. Olen n. 50vuotias,ja siksi en kyllä jaksa uskoa että tässä kuitenkaan olisi kysymys mistään vakavammasta sairaudesta. Hiukan kyllä huolettaa, siksi laitoinkin tälle palstalle tuon toisen aiheen: " voiko kukaan tupakoida 35 vuotta ilman haittaa". Olisi hyvä kuulla lisää mielipiteitä etten suin päin ryntää lääkäriin turhasta...
- Mies 54v
Omasta kokemuksesta, äkkiä yhteys lääkäriin ja jatkotoimiin ei ole mikään leikin asia.
Itse olen ollutnyt 3v. sairaslomalla ja paluuta työelämään ei ole, kun lääkäri noudatti sääntöjä ja ilmoitti nimismiehelle, ajokortista (ABCED) lähti kolme viimeistä kirjaita pois jäi ABc.
Oma diaknoosi on keuhkoahtaumatauti, astma, uniapnea ja TUPAKOINTI.
Oli alussa samanlaisia oireita kuin teillä n.5-6vuotta sitten (Löytyyköapua ja Mullo)
Eipä muuta kuin kipin kapin Tohtorin pakeille!
P.S. USKOAA TODELLISUUTTA.
Toivotavsti kuulen teistä jotain jatkossa. - Mulla
Mies 54v kirjoitti:
Omasta kokemuksesta, äkkiä yhteys lääkäriin ja jatkotoimiin ei ole mikään leikin asia.
Itse olen ollutnyt 3v. sairaslomalla ja paluuta työelämään ei ole, kun lääkäri noudatti sääntöjä ja ilmoitti nimismiehelle, ajokortista (ABCED) lähti kolme viimeistä kirjaita pois jäi ABc.
Oma diaknoosi on keuhkoahtaumatauti, astma, uniapnea ja TUPAKOINTI.
Oli alussa samanlaisia oireita kuin teillä n.5-6vuotta sitten (Löytyyköapua ja Mullo)
Eipä muuta kuin kipin kapin Tohtorin pakeille!
P.S. USKOAA TODELLISUUTTA.
Toivotavsti kuulen teistä jotain jatkossa.Meinaatko ihan vakavasti että oireet viittais keuhkoahtaumaan?
Olen miettinyt tässä josko olis kuitenkin iän tuomaa vaikeutta nämä ongelmat... Keuhkoissa kyllä pihisee ja rahisee hengittäessä. Ihan pienikin rasitus niin tuntuu että happi loppuu.
Sairastin viime keväänä 2 keuhkoputken tulehdusta melkein peräjälkeen, sen jälkeen tuo limainen yskä on oikeastaan ollut ihan jatkuvaa. En ole oikein tohtinut lääkäriin mennä kun jo viime keväänä vakavasti suositteli tupakoinnin lopettamista. Lupasin kyllä vähentää,en vaan oikein pysty. Oliko ne testit rasittavia ja mitenkä pääsit tupakasta eroon? - Mies 54v
Mulla kirjoitti:
Meinaatko ihan vakavasti että oireet viittais keuhkoahtaumaan?
Olen miettinyt tässä josko olis kuitenkin iän tuomaa vaikeutta nämä ongelmat... Keuhkoissa kyllä pihisee ja rahisee hengittäessä. Ihan pienikin rasitus niin tuntuu että happi loppuu.
Sairastin viime keväänä 2 keuhkoputken tulehdusta melkein peräjälkeen, sen jälkeen tuo limainen yskä on oikeastaan ollut ihan jatkuvaa. En ole oikein tohtinut lääkäriin mennä kun jo viime keväänä vakavasti suositteli tupakoinnin lopettamista. Lupasin kyllä vähentää,en vaan oikein pysty. Oliko ne testit rasittavia ja mitenkä pääsit tupakasta eroon?Kyllä, itselläni oli vastaavat oireet tosin terveyskeskus lääkäri epäili aluksi sepelvaltimotautia joka vain pahesi tilannetta, kun ei saanut rasitaaa itseä (paino nousi n. 20kg) puolenvuoden sairasloman aikana joka vaan pahensi tilanetta entisestään.
Ei ne testit kovin pahoja olleet, periaatteessa pitää puhallella erilaisiin vehkeisiin (spirometria ja PEF seurantaan ja keuhkokuvaan)
Tupakasta en ole vielä päässyt eroon, kun ei ole
vielä "kerinnyt" tosin kuun vaihteessa on tarkoitus aloittaa CHAMPIX lääkkeen avulla.
Mene vain äkkiä lääkäriin, saat varmasti apua ja lääkkeet auttavat jonkinverran mutta ei tee enään
kolmikymppistä poikamiestä! - tutkimuksiin
Mulla kirjoitti:
Meinaatko ihan vakavasti että oireet viittais keuhkoahtaumaan?
Sairastin viime keväänä 2 keuhkoputken tulehdusta melkein peräjälkeen, sen jälkeen tuo limainen yskä on oikeastaan ollut ihan jatkuvaa. En ole oikein tohtinut lääkäriin mennä kun jo viime keväänä vakavasti suositteli tupakoinnin lopettamista. Lupasin kyllä vähentää,en vaan oikein pysty. Oliko ne testit rasittavia ja mitenkä pääsit tupakasta eroon?Jos olet sama kuin keskustelun aloittaja eli 45v. ei varmasti ikäsi vaikuta hengitykseen, et ole vanha! Käy ehdottomasti spirometriassa (puhallustutkimus). Monet lääkäritkin polttavat, ei polttaminen estä lääkäriin menemistä, päinvastoin, jokaisen tupakoitsijan pitäisi käydä lääkärissä useammin kuin muiden. Tupakoinnin lopettamiseen on nykyään myös lääkkeitä, kysy niistä lääkäriltäsi.
Keuhkoahtaumatauti
Lääkärikirja Duodecim
8.1.2008
Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri
* Syyt
* Oireet
* Itsehoito
* Hoito
* Ehkäisy
Keuhkoahtaumatauti eli COPD (tulee englannin kielen sanoista chronic obstructive lung disease) on keuhkojen pitkäaikainen sairaus, jossa ilmaa keuhkoihin kuljettavat keuhkoputket ovat ahtautuneet. Samalla esiintyy yleensä keuhkolaajentumaa ja pitkäaikaista keuhkoputkien tulehdusta. Sairaus ilmenee keski-ikäisillä tai sitä vanhemmilla ja on yleinen: kaikista suomalaisista yli 64-vuotiaista miehistä 12 ja naisista 3 sadasta sairastaa sitä. Tupakoivista yli 64-vuotiasta miehistä enemmän kuin kolmasosalla on keuhkoahtaumatauti.
Syyt
Keuhkoahtaumataudin miltei ainoa syy on tupakointi. Sairastuneista enemmän kuin yhdeksän kymmenestä on tupakoijia. Ihmisten keuhkojen herkkyys tupakansavulle vaihtelee, minkä vuoksi toiset sairastuvat helpommin. Tupakansavu vaurioittaa ajan mittaan keuhkoputkia, jolloin niissä pesii helposti bakteereita. Sairautta edeltää yleensä vuosia jatkunut krooninen (pitkäaikainen) keuhkoputkitulehdus, jossa ilmenee yskää ja limantuloa useiden kuukausien ajan vuodessa tai jatkuvasti. Sairaus kehittyy hitaasti vuosien kuluessa.
Oireet
Tavallinen oire on limaneritys keuhkoputkista, kun köhimisen yhteydessä limaa nousee suuhun. Oireen kansanomainen nimitys on tupakkayskä. Toinen oire on hengenahdistus, joka alussa ilmenee vain kovemman rasituksen yhteydessä, esimerkiksi ylämäkeä kävellessä. Vuosien mittaan suorituskyky asteittain heikkenee. Jossain vaiheessa jo tasamaakävely aiheuttaa hengenahdistusta, ja pitkälle edenneessä keuhkoahtaumataudissa jo kotiaskareiden tekeminen aiheuttaa hengenahdistusta.
Itsehoito
Tupakoinnin lopettamisella voidaan vaikuttaa erittäin merkittävästi keuhkoahtaumataudin kulkuun. Sairauden edetessä hiljalleen syntyneet keuhkoputkien rakenteelliset muutokset eivät palaudu, mutta krooninen keuhkoputkitulehdus lievittyy ja taudin eteneminen hidastuu ratkaisevasti. Jos tupakoivan henkilön alkava keuhkoahtaumatauti todetaan hänen ollessaan 45-vuotias ja tupakointi jatkuu, seurauksena on voimakas toimintakyvyn lasku (invaliditeetti) keskimäärin 65-vuotiana. Jos henkilö lopettaa tupakoinnin 45 vuoden iässä, invaliditeetilta säästytään kokonaan eliniän kuluessa.
Säännöllinen liikunta lievittää oireita, sillä se vahvistaa hengityslihaksia, helpottaa liman irtoamista ja tehostaa hengitystoimintaa. Jos ylipanoa on huomattavasti, laihduttamisella voidaan vähentää hengenahdistusta.
Hoito
Keuhkoahtaumatauti tulisi todeta ajoissa eikä vasta silloin, kun suorituskyky on jo selvästi alentunut. Taudin diagnoosi voidaan tehdä jo alkuvaiheessa keuhkojen toimintatutkimuksella, jossa keuhkojen sekuntitilavuus parhaiten kertoo tilanteen.
Lääkehoito ei tehoa keuhkoahtaumataudissa yhtä hyvin kuin astmassa, mutta lievitystä oireisiin ne tuovat. Käytössä on eri lääkeryhmien lääkkeitä, jotka annostellaan inhalaationa suoraan keuhkoputkiin tai tabletteina.
Ehkäisy
Keuhkoahataumatauti kuuluu sairauksiin, jonka ilmaantuminen voidaan kokonaan estää välttämällä tupakointia tai lopettamalla se ennen 30 - 40 vuoden ikää. - ahetsu
mee vaan lääkäriin.Itse lopetin tupakoinnin ja n.3:n kuukauden päästä alkoi rasituksessa ahistaa henkeä ja nousta limaa,ei tarvii kun kävellä suht normaalia vauhtia niin vartin päästä ahistaa henkeä ja se kestää noin 15 min -45 min spiroon puhalsin jotain 610 ja käyrän puhallus oli 84% ikäiseni arvosta oon 47.v lekuri sanoi ettei vielä diagnosoi sitä keuhkoahtaumaksi...mitäs muuta se muka olis 30 vuotta tupakoineella,nyt vaan hirvittää että miten nopeasti se tauti etenee.. onko jollakulla tietoa.
- kirsti k
ahetsu kirjoitti:
mee vaan lääkäriin.Itse lopetin tupakoinnin ja n.3:n kuukauden päästä alkoi rasituksessa ahistaa henkeä ja nousta limaa,ei tarvii kun kävellä suht normaalia vauhtia niin vartin päästä ahistaa henkeä ja se kestää noin 15 min -45 min spiroon puhalsin jotain 610 ja käyrän puhallus oli 84% ikäiseni arvosta oon 47.v lekuri sanoi ettei vielä diagnosoi sitä keuhkoahtaumaksi...mitäs muuta se muka olis 30 vuotta tupakoineella,nyt vaan hirvittää että miten nopeasti se tauti etenee.. onko jollakulla tietoa.
sama asia ahdistaa muakin...kuinka nopeesti invalidisoiva tää keuhkoahtaumatauti on???
- lääkityksellä
kirsti k kirjoitti:
sama asia ahdistaa muakin...kuinka nopeesti invalidisoiva tää keuhkoahtaumatauti on???
mulla ainakin helpotti avaavalla lääkityksellä. kat todettiin viime vuonna ja astma siinä samalla. Sain avaavan lääkityksen ja oireet helpottuivat. Yli kolkyt vuotta sauhutelleena on tupakasta luopuminen pirun vaikeaa. Olin pari kuukautta polttamatta, mutta nyt olen jälleen tupakoinut syksystä lähtien.
- Anonyymi00021
lääkityksellä kirjoitti:
mulla ainakin helpotti avaavalla lääkityksellä. kat todettiin viime vuonna ja astma siinä samalla. Sain avaavan lääkityksen ja oireet helpottuivat. Yli kolkyt vuotta sauhutelleena on tupakasta luopuminen pirun vaikeaa. Olin pari kuukautta polttamatta, mutta nyt olen jälleen tupakoinut syksystä lähtien.
Keuhkoahtautuma on ensi oire alkavasta keuhkosyövästä, joka on 90 % tappava tauti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 954761
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2321932- 791525
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401170Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3261117Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051090- 501089
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en1471047- 1111019
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os85974