olen ylioppilas ja en oikein tiedä mihin kouluun menisin. minua kiinnostaisi kuitenkin lähteä ammattikouluun maalari linjalle. mitä mieltä olette siitä että lukion jälkeen mentäisiin ammattikouluun... onko siinä mitään järkeä. niin... ja onko se kovin yleistä?
ylioppilas ammattikouluun?
9
6719
Vastaukset
- mennä..
Eli miksi sinua sinne meno lukion jälkeen niin paljon mietityttää? Ammattikoulu on taräkoitettu siihen, että sieltä hankitaan itselleen ammatti ja alunperin olikin tarkoistus, että sinne mentäisiin vasta vähän vanhempana esim. lukion jälkeen. Nyt ihan loistava tilaisuus parissa vuodessa valmistua ja päästä työelämään! Toteuta unelmasi, älä mieti muiden mielipiteitä!!
- erti
sinne siis jos kiinnostaa. Täällä myös yksi ylioppilas joka aloittaa opiskelut amiksessa. Kyllä minuakin on kieroon katsottu ja tottakai se häiritsee mutta loppujen lopuksi siitä ei kannata välittää. Kyllä itse tietää paremmin mitä haluaa.
Itse en lähtenyt ammattikorkeaan tai yliopistoon koska sieltä ei yksinkertaisesti löytynyt alaa joka niin kiinnostaisi. Ja käytännönihmisenä ammattikoulu tuntui paljon mieluisammalta vaihtoehdolta.
Jos lukion käy ei se minusta tarkoita automaattisesti sitä että pitäisi mennä opiskelemaan korkeakouluun. Jos amiksesta oma ala löytyy niin mikä sinne estää menemästä. :)- abi
Itsekin olen miettinyt tätä vaihtoehtoa. Ei ainakaan tällä hetkellä kiinnostaisi hirveesti opiskella 4-5 vuotta lisää (tietysti paikan otan amk:sta/yliopistosta JOS saan) eikä välivuosikaan oikeen nappaa.
Miten opiskelu amiksessa hoituu lukion jälkeen eli kuinka kauan kestää? Jääkö kaikki lukuaineet pois( onhan ne lukiossa kuitenkin käyty)?
- itsekin yo ja ammattikoulun...
Niinkuin otsikkokin antaa ymmärtää, niin olen sitä mieltä että ne ylioppiaat, jotka tietävät mikä kiinnostaa, ja haluiaisi saada ammatin suht lyhyessä ajassa, niin ammattikoulu on paras vaihtoehto!!
Itse ajauduin lukion jälkeen ammattikouluun, kun en amk:hon silloin pääsyt. Ja olen siitä todella onnellinen että päädyin ammattikouluun. Sain mielenkiinotsen ammatin kahdessa vuodessa, valmistuin viime keväänä, ja nyt vakituinen työpaikka. - vaan
Mene ihmeessä amikseen, jos koet sen parhaaksi vaihtoehdoksi. Ei se lukion käyminen siinä hukkaan mene. Moni tietysti ihmettelee, mikset ota ylioppilastutkinnosta täyttä hyötyä irti ja jatka opiskelua yliopistossa/AMK:ssa, mutta antaa niiden ihmetellä - tärkeintä on päästä itselleen sopivaan ammattiin, jossa viihtyy.
- saa ammatin
Alkaa olla aika yleistä, amiksessahan on yo-pohjaisille omat linjansa - en tiedä, ottavatko tavallisille linjoille, ainakin silloin tietysti ottavat, jos linja ei ole täynnä. On ihan hyvä juttu mennä amikseen ja hankkia itselleen ammatti. Yliopistossa saa puurtaa vuosia, eikä työpaikka ole lainkaan taattu nykyisin, saati sitten että löytyisi joku kiinnostava ala sieltä yliopistosta. Lisäksi se yliopisto-opiskelu on täysin teoreettista, tylsää !
- Abi vaan
Itse haluaisn lähteä opskelemaan ammattikouluun autonmaalausta. (olen tyttö ja päätökseni on herättänyt kovasti kummastusta.) Asun oulun lähellä ja haukiputaalla olisi autonmaalaus linja,mutta peruskoulupohjainen.
Ainut yo-pohjainen autonmaalauslinja löytyy joensuusta eikä huvittaisi joensuuhun asti muuttaa kun mahdollisuudet opiskella alaa olisi lähempänäkin. Onko kukaan paininut saman ongelman kanssa.? Tietääkö kukaan miksi eivät ota ylioppilaita peruskoulupohjaiselle linjalle? - puhuu todella
tyhmä ihminen.
- minnah
Ite oon ylioopilas ja menossa amikseen. Hakemalleni linjalle otetaan vain yo-pohjaisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723