Tervehdys,
Olen pitkään pohtinut erään lukiotehtävän ratkaisua, mutta mitenkään ei tuon ratkaiseminen tunnu aukeavan eikä vastauksiakaan ole.
Kyse on siis seuraavanlaisesta tehtävästä:
"Kolmion sivut ovat 6, 7 ja 8. Kuinka pitkä on kolmion pienimmän kulman puolittajasta kolmion sisään jäävä osa?
- Itse olen rakentanut vastausta ensin piirtämällä kolmion sivut 6, 7 ja 8. Sivun 8 vastainen kulma on pienin, sillä suurinta sivua vastaava kulma on aina pienin. Kulman puolittaja piirretään harpin avulla, mutta miten tuo sisään jäävä osa lasketaan?
Iso kiitos mikäli joku keksii miten tuollainen ratkaistaan.
Matematiikkaa osaavat
4
773
Vastaukset
- ...
Tahan hataan en nyt saanut vastausta kehiteltya, on kun on nuo kaavat sun muut on vahan hakusessa, mutta miten olet paatynyt toteamaan: "silla suurinta sivua vastaava kulma on aina pienin"? Kuulostaa hieman oudolta.
- edellinen
Noniin, voi olla, etta aamulla totean, etta ompas taas tullut ajateltua kummallisesti, mutta tassa muutama ajatus. Ensinnakin kaikkien kulmien suurudet voit ratkaista kosinilauseen avulla. Taman jalkeen(luultavasti) pystyt ratkaisemaan tehtavan sinilauseen avulla. Molemmat kaavat on maol-taulukkokirjassa tai esim. wikipediassa myos.
- sama taas
kosinilauseella tulee periaatteessa aarettomasti ratkaisuja kulman suuruudeksi, pitaa vain valita jarkevat suuruudet, luultavasti kaksi jarkeenkaypaa ratkaisua.
- E=mc
sama taas kirjoitti:
kosinilauseella tulee periaatteessa aarettomasti ratkaisuja kulman suuruudeksi, pitaa vain valita jarkevat suuruudet, luultavasti kaksi jarkeenkaypaa ratkaisua.
Kiitoksia vastauksesta.
Ensimmäisessä viestissä sattui kirjoitusvirhe, eli suurinta sivua vastaava kulma on aina suurin.
Kosinilauseellahan tuon pitäisi onnistua, mutta vaatii aikaa.
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747834Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583223- 372526
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152146Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352084- 232030
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151683- 601633
- 181599