alkoholi

jkfhas

Kuinka moni on nauttinut lasillisen alkoholia tietoisesti raskauden aikana (tai enemmän)? Ei siis mitään saarnaa alkoholin haitoista, vaan pelkkä vastaus riittää. Itse olen juonut yhden lasillisen kuohuviiniä ja hirveet morkkiksethan siitä tuli.

25

1668

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........,,,,

itse olen ainakin juonut melkeen koko raskauden ajan noin ehkä 4 pulloa siideriä viikossa. jouluna join puoli lasillista viiniä ja pari kertaa sen jälkeen olen juonut puoli lasillista viiniä kerrallaan. ensimmäisen kuukauden aikana en juonut tippaakaan mutta sen jälkeen vähän lipsui ja join yhden siiderin silloin tällöin ja sen jälkeen olen juonut jopa pari siideriä illassa joskus..en nyt kovin usein kuitenkaan.

• paksukainenRv37+1

käyny kerran kaljalla alku raskaudessa.. ja miehellä jos on ollu niin oon maistannu huikkaa.

alkoholitonta kaljaa oon ostannu kotiinki muutaman kerra.

• alussa
        paksukainenRv37+1 kirjoitti:

käyny kerran kaljalla alku raskaudessa.. ja miehellä jos on ollu niin oon maistannu huikkaa.

alkoholitonta kaljaa oon ostannu kotiinki muutaman kerra.

muutamaan otteeseen yhden siiderin.siis yhden yhtenä iltana,toisen joskus toiste..tissutellut tosi hitaasti sen! pakko nyt kuitenkin tuolle yhdelle vastaajalle laittaa vähän noottia että viikottainen alkoholin nauttiminen ei todellakaan tee hyvää,ei edes yhden annoksen nauttiminen,saatika sitten neljän!!!!! huh,toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.
        saa silloin tällöin ottaa annoksen mutta ei säännöllisesti ja jo yksikin annos viikossa luetaan säännölliseksi juomiseksi..

• ........
        alussa kirjoitti:

muutamaan otteeseen yhden siiderin.siis yhden yhtenä iltana,toisen joskus toiste..tissutellut tosi hitaasti sen! pakko nyt kuitenkin tuolle yhdelle vastaajalle laittaa vähän noottia että viikottainen alkoholin nauttiminen ei todellakaan tee hyvää,ei edes yhden annoksen nauttiminen,saatika sitten neljän!!!!! huh,toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.
        saa silloin tällöin ottaa annoksen mutta ei säännöllisesti ja jo yksikin annos viikossa luetaan säännölliseksi juomiseksi..

Pakko sanoa sulle, että alkoholin vaikutusta ei ole tutkittu! Että äläs luule olevas kaikki tietävä!!

Ite en ole juonut kun kerran ennen kun en tiennyt raskaudesta. Enkä kannata juomista, mutta ärsyttää tollanen paskan tärkee viisastelu!!

• miuksukka

Alkoholia ei ollenkaan raskauden aikana! Silloin kun en tiennyt että olin raskaana, ekan kuukauden aikana, tuli otettua, mutta kun sain tietää raskaudesta, en ole alkoholiin koskenutkaan. Nyt häiritsee että onkohan se juominen vahingoittanut jotenkin lasta? Kaikki oli kyllä ultrassa kunnossa, mutta silti.

• lasin join

punaviiniä joulun aikoihin. Edellisissäkin raskauksissani olen jounut pari kolme kertaa sen lasin viiniä raskausaikana. Ei ole huonoa omaa tuntoa siitä.

Tässä raskaudessa ehdin juoda kavereiden häiden takia poikkeuksellisen paljon alussa ennen kuin tiesin olevani raskaana, vaikka olin 8. raskausviikolla. (Epäsäännölliset kuukautiset, eikä suunniteltu vauva, joten en osannut edes epäillä raskautta vielä silloin.) Se vähän huolestuttaa, vaikka ultran mukaan kaikki on hyvin.

• kertoi juoneensa

4 siideriä viikossa, niin varaudu vammaiseen lapseen. En tiedä oliko kirjoitus provo, mutta normaalillakin tuo alkaa mennä jo kohtuukäytön yli varsinkin jos se on säännöllistä.
        Joka kerran kun juot alkoholia niin sikiö saa myös alkoholia, joka ei sille kuulu.

Seurauksena on, että me muut maksamme vammaisen lapsesi hoidon. Parempi olisi, ettet koskaan olisi lasta saanutkaan. Aivan uskomatonta vastuuttomuutta!

Jos raskaana ollessaan ei voi olla juomatta alkoholia niin ei todellakaan hyvin mene!

• mikä moraalisaarna
        kertoi juoneensa kirjoitti:

4 siideriä viikossa, niin varaudu vammaiseen lapseen. En tiedä oliko kirjoitus provo, mutta normaalillakin tuo alkaa mennä jo kohtuukäytön yli varsinkin jos se on säännöllistä.
        Joka kerran kun juot alkoholia niin sikiö saa myös alkoholia, joka ei sille kuulu.

Seurauksena on, että me muut maksamme vammaisen lapsesi hoidon. Parempi olisi, ettet koskaan olisi lasta saanutkaan. Aivan uskomatonta vastuuttomuutta!

Jos raskaana ollessaan ei voi olla juomatta alkoholia niin ei todellakaan hyvin mene!

kuulepas nyt sinä "täydellinen nainen". Enpä usko että kukaan kaipasi tuollaista kirjoitusta tänne. Voin sanoa että jos kirjoittamasi pitäisi paikkansa, niin etelä- ja keski-eurooppaan sekä itäisiin naapurmaihimme syntyisi vammaisia lapsia paljon enemmän kuin terveitä. En sano että olisi SUOSITELTAVAA juoda alkoholia raskauden aikana, mutta ei tuollaiset määrät johda vammaiseen lapseen. Yhtä hyvin sinulle voi tulla vammainen lapsi miljoonasta muusta syystä.

• ????
        mikä moraalisaarna kirjoitti:

kuulepas nyt sinä "täydellinen nainen". Enpä usko että kukaan kaipasi tuollaista kirjoitusta tänne. Voin sanoa että jos kirjoittamasi pitäisi paikkansa, niin etelä- ja keski-eurooppaan sekä itäisiin naapurmaihimme syntyisi vammaisia lapsia paljon enemmän kuin terveitä. En sano että olisi SUOSITELTAVAA juoda alkoholia raskauden aikana, mutta ei tuollaiset määrät johda vammaiseen lapseen. Yhtä hyvin sinulle voi tulla vammainen lapsi miljoonasta muusta syystä.

kyllä tolla alkoholimäärällä on jo aika suuret riskit saa FAS- tai FAE-lapsi. Nykyään suositus alkoholin suhteen on nolla, koska riskejä ei todellakaan tiedetä, vaikka joisi kuinka vähän tahansa. Totta että lapsi voi vammautua monesta muusta asiasta, mutta silloin se ei ole itseaiheutettua.. Eikä tuo edellinen kirjoittaja tainnut väittää olevansa täydellinen, kuhan kertoi totuuden. Vai olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa??

• siidu
        ???? kirjoitti:

kyllä tolla alkoholimäärällä on jo aika suuret riskit saa FAS- tai FAE-lapsi. Nykyään suositus alkoholin suhteen on nolla, koska riskejä ei todellakaan tiedetä, vaikka joisi kuinka vähän tahansa. Totta että lapsi voi vammautua monesta muusta asiasta, mutta silloin se ei ole itseaiheutettua.. Eikä tuo edellinen kirjoittaja tainnut väittää olevansa täydellinen, kuhan kertoi totuuden. Vai olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa??

se suositus on viinaksiin nolla tosiaan kun raskaana on. Vauvan maksa EI PYSTY KÄSITELLÄ äidin nauttimaa alkoholia ja vauva on siis HUMALASSA siellä mahassa! Niinkö se kuuluu mennä?? Huh huh..

• kohtuukäytön yli
        kertoi juoneensa kirjoitti:

normaaliolosuhteissa (siis ei-raskaana) on naisilla lisääntyneet riskit mikäli kerralla yli viisi annosta tai viikossa yli 16. eli ei lähellekään ylitä kohtuukäyttöä neljä siideriä viikossa. raskausaika tietysti asia erikseen.
        ja hölmö olet kun puhut vammaisesta lapsesta: ei ole ollenkaan sanottua että kyseiselle henkilölle syntyy vammainen lapsi. alkoholin haitoista raskauden aikana ei juurikaan puhuttu esim. 70-luvulla.. eivätkä kaikki alkoholia käyttäneet odottavat äidit saaneet vammaisia lapsia..

• lasillista

Otin jouluna ruuan kanssa lasillisen viiniä ja Uutena Vuotena lasin skumppaa. En muuten ole juonut ollenkaan, vaikka ennen raskautta tuli käytyä aika usein viihteellä :) Ei ole oikeastaan mieli tehnytkään.. En ole totaalikieltäytyjä, mutta vähissä pidän kuitenkin.

• sillointällöin

Moi, jos muut ovat juoneet viiniä ruuan kanssa, niin olen minäkin ottanut pienenpienen lasillisen. Ykkösolutta aina toisinaan, kuohuviinilasillisesta en ole kieltäytynyt.
      Olen asunut niin paljon ulkomailla, joissa nämä ohjeet ja suositukset ovat kovin, kovin erilaisia että en ole sen takia osannut olla ihan niin tiukkapipoinen kuin täällä pitäisi olla. Espanjalaislääkäri oli toodennut raskaana olevalle tuttavalleni että "viiniä ei kannata lasillista enempää päivässä juoda" ja irlantilainen, lapsen saanut ystäväni joi aina toisinaan tuopin tummaa olutta sen sisältämän raudan yms. takia. En nyt mitenkään sano että tämä olisi suositeltavaa, mutta siis kuitenkin on varmaan hyvä tiedostaa että nämä meidän rajoitukset ja ohjeet ovat _todella_ankaria_ alkoholinkäytön suhteen. En kaipaa tästä keskustelusta myöskään mitään moraalisaarnaa, kuten ap:kin sanoi, vaan olisi tosiaan ihan kiva tietää onko muita joilla suhtautuminen ei ole ihan niin tiukkaa :)

• sukupolvet

käyttivät alkoholia aikalailla reippaammin kuin mitä meille nyt ohjeistetaan. Ainakin mitä olen kuullut 60- ja 70 -luvuilla synnyttäneiltä naisilta, niin silloin lonkerot ja viinit

• edelliseen...

sorry - kirjoitus lähti maailmalle ennenkuin oli valmis. Niin, siis olin sanomassa että vanhempiemme ja heidän vanhempiensa sukupolvella ei alkoholin käyttöä kielletty ollenkaan niin jyrkästi kuin nyt meidän aikanamme. En mitenkään sano että tämä olisi hyvä asia, että heillä oli "vapaampaa" ohjeiden suhteen (otettiinhan silloin rötgenkuviakin ultraäänen sijaan, huih!) mutta pointti on siinä että suurin osa meistä ja meidän vanhemmista on syntyneet ihan terveinä. Eli tässä vähän terveisiä laput silmillä kulkeville täydellisille pikku äideille, joilla tuntuu olevan varaa moralisoida kaikkien muiden tekemisiä todella törkeällä tavalla täällä!

• Äitykkä -82
        edelliseen... kirjoitti:

sorry - kirjoitus lähti maailmalle ennenkuin oli valmis. Niin, siis olin sanomassa että vanhempiemme ja heidän vanhempiensa sukupolvella ei alkoholin käyttöä kielletty ollenkaan niin jyrkästi kuin nyt meidän aikanamme. En mitenkään sano että tämä olisi hyvä asia, että heillä oli "vapaampaa" ohjeiden suhteen (otettiinhan silloin rötgenkuviakin ultraäänen sijaan, huih!) mutta pointti on siinä että suurin osa meistä ja meidän vanhemmista on syntyneet ihan terveinä. Eli tässä vähän terveisiä laput silmillä kulkeville täydellisille pikku äideille, joilla tuntuu olevan varaa moralisoida kaikkien muiden tekemisiä todella törkeällä tavalla täällä!

Ihana huomata että tällä palstalla on myös mitä tohon alkoholin käyttöön tulee, niin NORMAALEJA ihmisiä joilla on järki ja todellisuudentaju vielä paikoillaan!!! Siis kuinka tyhmiä te saarnaajat oikeasti olette kun kehtaatte väittää että kun raskaana ollessaan ottaa silloin tällöin lasin viiniä, tai yhden oluen tai siiderin, niin siitä muka tulee sitten hirrmuiset haitat sikiölle ja sitten on iiisot isot todennäköisyydet saada vammainen lapsi!?!?!? Hei oikeesti HALOO??!!??!! Kyllähän sen nyt ymmärtää että suurin osa meistä odottajista ajattelevat kaiken aikaa sen syntymättömän lapsen parasta eikä millään tavalla haluta aiheuttaa vaaraa lapselle, mutta missä on KOHTUUS?!?! Alkaa oikeesti jurppimaan kun lukee näitä "täydellisten pikkuäitien" moraalisaarnoja kun joku kertoo juoneensa sen lasillisen! Ja tosiaan, meillähän olis varmaan kolmannes lapsista vammasia jos näin todella olisi mitä nämä bone-headit väittää!! Älkää ottako yhtään tilkkaa mitään mikä on voinut olla lähelläkään alkoholia ja olkaa parempia ihmisiä kuin muut mutta älkää nyt hyvänen aika myöskään tulko tänne väittämään tollasia perättömiä "faktoja" jotka ei ole mistään kotoisin! 20- vuotta sitten tuttavani kärsi ennenaikaisista supistuksista niin kätilö sanoi että ota joskus iltasin tilkka konjakkia, se rauhoittaa. Nyt tällä "vammasella"(siis eikös siitä vammainen olis ehdottomasti pitäny sit tulla) lapsella joka syntyi täysaikaisena on itsellään jo lapsi ja KUMMA kyllä, ihan terveen papereilla porskuttavat eteenpäin, että se siitä! Nykyään ollaan vaan niin kauhean tarkkoja sen takia kun on niin paljon päihdeäitejä ja jos nevolassa ja yleisesti kaikissa raskausajan oppaissa sanottaisiin aina että voit silloin tällöin ottaa lasillisen, kasvaisi päihdeäitien määrä huomattavasti koska silloin osalla se alkoholin käyttö ryöstäytyisi käsistä sen vuoksi että pieni määrä olisi sallittu, ja tämä osa olisi juuri ne äidit joilla se oma kontrolli alkoholiin on ollut hukassa jo ennen raskauttakin, Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan =) Itse en tosiaan mitään konkakkeja ole ottanut vaikka myös kärsin ennenaikaisista supistuksista, mutta lasin viinä tai ykkösoluen kyllä silloin tällöin, niin kuin myös ensimmäisessä raskaudessani ja ihan terveen tytön sain!

• Siidu (tuleva äippä vm 76, ...
        Äitykkä -82 kirjoitti:

Ihana huomata että tällä palstalla on myös mitä tohon alkoholin käyttöön tulee, niin NORMAALEJA ihmisiä joilla on järki ja todellisuudentaju vielä paikoillaan!!! Siis kuinka tyhmiä te saarnaajat oikeasti olette kun kehtaatte väittää että kun raskaana ollessaan ottaa silloin tällöin lasin viiniä, tai yhden oluen tai siiderin, niin siitä muka tulee sitten hirrmuiset haitat sikiölle ja sitten on iiisot isot todennäköisyydet saada vammainen lapsi!?!?!? Hei oikeesti HALOO??!!??!! Kyllähän sen nyt ymmärtää että suurin osa meistä odottajista ajattelevat kaiken aikaa sen syntymättömän lapsen parasta eikä millään tavalla haluta aiheuttaa vaaraa lapselle, mutta missä on KOHTUUS?!?! Alkaa oikeesti jurppimaan kun lukee näitä "täydellisten pikkuäitien" moraalisaarnoja kun joku kertoo juoneensa sen lasillisen! Ja tosiaan, meillähän olis varmaan kolmannes lapsista vammasia jos näin todella olisi mitä nämä bone-headit väittää!! Älkää ottako yhtään tilkkaa mitään mikä on voinut olla lähelläkään alkoholia ja olkaa parempia ihmisiä kuin muut mutta älkää nyt hyvänen aika myöskään tulko tänne väittämään tollasia perättömiä "faktoja" jotka ei ole mistään kotoisin! 20- vuotta sitten tuttavani kärsi ennenaikaisista supistuksista niin kätilö sanoi että ota joskus iltasin tilkka konjakkia, se rauhoittaa. Nyt tällä "vammasella"(siis eikös siitä vammainen olis ehdottomasti pitäny sit tulla) lapsella joka syntyi täysaikaisena on itsellään jo lapsi ja KUMMA kyllä, ihan terveen papereilla porskuttavat eteenpäin, että se siitä! Nykyään ollaan vaan niin kauhean tarkkoja sen takia kun on niin paljon päihdeäitejä ja jos nevolassa ja yleisesti kaikissa raskausajan oppaissa sanottaisiin aina että voit silloin tällöin ottaa lasillisen, kasvaisi päihdeäitien määrä huomattavasti koska silloin osalla se alkoholin käyttö ryöstäytyisi käsistä sen vuoksi että pieni määrä olisi sallittu, ja tämä osa olisi juuri ne äidit joilla se oma kontrolli alkoholiin on ollut hukassa jo ennen raskauttakin, Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan =) Itse en tosiaan mitään konkakkeja ole ottanut vaikka myös kärsin ennenaikaisista supistuksista, mutta lasin viinä tai ykkösoluen kyllä silloin tällöin, niin kuin myös ensimmäisessä raskaudessani ja ihan terveen tytön sain!

kukaan moralisoikaan näitä lasillisen nauttineita. Taisi lähteä tuo juttu tuosta ensimmäisestä vastauksesta, jossa ei puhuta enää lasista silloin tällöin.

• alkuperäinen kirjoittaja

Itse ehdin myös vetää yhdet kännit ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Lapsi ilmoitti tulostaan niin täysin yllättäen. Mutta eräästä odotus kirjasta luin, että lapsi yhdistyy istukan kautta äitiin vasta viikolla 6 ja netistä virallisislta palstoilta, että ei ole todettu olevan haittaa siitä, että äiti tietämättään on raskauden alkuaikana juonut. Haittaa olisi pikemminkin säännöllisestä käytöstä. Helpotti kaikkien vastaukset, koska itsekin olen ajatellun että hiukan alkoholia raskauden aikana pystyy huoletta ottamaan. Oma äitini jo lasin konjakkia kun odotti minua, ja täysin terve olen koko ikäni ollut.

• leya83

kännistä alkuaikoina pitäisi kovin suurta vaaraa olla, ainakin muistelen näin olleen puhetta joskus. Kuten sanoit, toistuvalla suurella käytöllä sitten olisi jo vaikutusta.
        Oikein mukavaa odotusaikaa sinulle :) Ja oikein paljon onnea pikkuisen suhteen.

• leya83

että yhdestä lasillisesta viiniä yms. on kovin suuria vaaroja sikiölle, kuten moni muukin jo täällä sanonut. No ehkä noita ihan kirkkaita ei viitsisi sitä lasillista lähteä juomaan ;)
      Itse en ole tosin juonut ollenkaan raskauden aikana. En kyllä ennen raskauttakaan ole pahemmin juonut, että ei edes tee muutenkaan niin mieli mitään sellaista.
      Mutta tuo moralisointi on kyllä hölmöä, kun ei kukaan kirjoittaneista ole mitään suuren suuria määriä edes juonut, vaan pysyneet ihan kohtuudessa. Onkohan kenties näillä moralisoijilla itsellään jokin asia vinossa vai miksi moinen meluaminen pienistä asioista...

• nollassa

Mulla on periaatteena etten ota yhtään alkoholia raskauden aikana. En moralisoi niitä jotka lasillisen silloin tällöin ottavat, koska en ole perehtynyt sen kummemmin alkoholin haittoihin sikiölle. Itse olen kuitenkin katsonut parhaaksi olla ottamatta ollenkaan, varmuuden vuoksi. Kun ei yhdestä siideristä muutenkaan paljon iloa ole, mielummin juo sitten vaikka limua tms.
      Alkuraskauden aikana, ennen kuin tiesin että olin raskaana, join itseni humalaan kaksi kertaa, nämä siis ennen 5. raskausviikkoa. Vähän hätähän siinä tuli, ja lopetin heti alkon käytön positiivisen raskaustestin jälkeen.

• ex-suurkuluttaja

Itse olin ihan suoraan sanottuna alkoholin suurkuluttaja ennen raskautta. Heti kun sain tietää olevani raskaana, onneksi jo viikolla 5, lopetin. Aluksi oli vaikeaa, olinhan tottunut ottamaan viikonloppuna reilusti ja arkisin ainakin ne pari iltakaljaa. Sen jälkeen olen maistanut punaviiniä ja uutena vuotena mietoa 5% kuohuviiniä. Molemmista tuli jo pikku lasillisesta paha olo ja närästys, joten alkoholinkäyttöni loppui sen jälkeen ihan totaalisesti. Nyt on mennyt tosi hyvin ja maksa-arvotkin laskivat kuukaudessa normaalitasolle. On tosi hyvä olo! Kyllä lapsi on kaikkein tärkein.

• ollu

ite ihan nollakannalla:) kyllä tän raskausajan pärjää ihan ilmanki, ja tavallaan säälittäviä nuo "sosiaaliset paineet" että kun muut juo pöydässä niin sitten minäkin. kaikki varmaan neuvolassa on sen alkoholipaperin täyttänyt ja ainakin itsellä siinä pisteitä tuli se 8 jonka takia laitetaan normaalisti ylimääräseen ultraan ja johonki saamarin alkoholipiiriin äippäpolille. asiasta kun eka lääkärissä kysyin, niin lääkäritäti vaan totesi että nuorilla alkoholinkäyttö yleensä on reippaampaa ja tuosta tuloksesta ei mitään "seurauksia" tule.
      ja alkoholistiksihan luokitellaan jos vetää sen 2-3 annosta päivittäin. silti itse olen ollut täysin nollakannalla, koska istukka ei suodata tuota alkoholia ollenkaan, vaan kaikki menee sikiön vereen ja vauvelilla on sitte alkoholia veressä, eikä sen maksa myöskään pysty käsittelemään sitä tavaraa.. on myös hurja kuulla juttuja, joissa ihan todellinen alkoholistiäiti on mennyt synnyttämään humalassa ja kun lapsi on syntynyt, on siltä hengitysilmasta mitattu promilleja..eli ihan konkreettinen syntymähumala:) ja tämä oli ihan suomalaisessa dokkarissa..mutta jokaisen oma päätös, itse menen nollalinjalla.

• olen..

yhteensä raskauden aikana juonut noin kolme lasillista viiniä. eri kerroilla kaikki ja lasillisen juomiseen on mennyt noin 1 tunti.

• kossupullon

viikossa ja odotan kolmosia. Heheh ei tunnu missään.

Kyllä se parempi on olla ilman viinaa vaikka ilo ilman viinaa onkin teeskentelyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2254
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1028
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      962
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      873
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe