Hei!
Itse olen yrittänyt nyt abivuotena sitä omaa alaa miettiä, kun tulevaisuus on aika hämärän peitossa. Eläinlääkis kiinnostaa, samoin proviisorin ammatti.
Kaipaisin nyt kaikkea mahdollista tietoa koskien proviisori-pääsykokeita (paljonko lukea, että pääsee sisälle, minkä tyyppisiä tehtäviä...), opiskelua (millaiset lukujärjestykset ja päivät, vapaa-aika jne), ammattia ja työnkuvaa (palkat, työpäivät, työllistyminen, risut ja ruusut jne).
Ajattelin hakea Kuopioon, joten myös Kuopiosta kaupunkina, opiskelijan ympäristönä ja yliopistoalueesta palveluineen ja rakennuksineen kaipaan paljon tietoa! Miten vaikeaa saada opiskelija-asuntoa? Hinta-tasoa asumisessa ja elämisessä noin muuten? Töissä opiskelun lomassa?
Sopeutuuko tuppukylän asukki Kuopioon?
Proviisoriksi?
6
1063
Vastaukset
- aivan hiljan
hoh-hoijaa
onhan sitä pidetty hyvänä alana, jossa tienaa, erilaisia avuja tarvii olla, liiekmieskykyäkin- kuullut
Millos proviisoriksi on alettu suoraan päästä opiskelemaan?
- asiat muuttuvat
kuullut kirjoitti:
Millos proviisoriksi on alettu suoraan päästä opiskelemaan?
Farmasian koulutusalalle valitaan opiskelijoita sekä farmaseutin tutkintoa että proviisorin
tutkintoa suorittamaan. Farmaseutin tutkinto on alempi ja proviisorin tutkinto ylempi korkeakoulututkinto. Proviisorin tutkintoa suorittamaan hyväksyttyjen on suoritettava ensin
farmaseutin tutkinto.
http://www.helsinki.fi/farmasia/valinnat/yleistietoa.htm
- postaus
ei välttämättä kirvoita vastaushaluja, enemmänkin v***uiluhaluja.
- No totta Mooses
"Sopeutuuko tuppukylän asukki Kuopioon?"
Miksei sopeutuisi? Kuopiohan ON tuppukylä. - Proviisoriopiskelija
Opiskelen proviisoriksi kolmatta vuotta ja ensi kesänä valmistun jo farmaseutiksi. Olen tykännyt opiskelusta ja työkokemuksenikin ovat ihan ok.
Proviisoriksi voi hakea suoraan, mutta kaikki proviisoriopiskelijat suorittavat ensin farmaseutin tutkinnon. Proviisoriksi ei ole helppoa päästä lukemaan, mutta jos motivaatiota riittää, niin se ei ole mitenkään mahdotonta. Itse kirjoitin yo-kirjoituksissa 5 E:tä ja pääsykokeisiin luin todella paljon. Kaksi kertaa läpi Ihmisen Fysiologian. Fysiikkaa ja kemiaa luin jo kirjoituksiin, mutta niitäkin kertailin ennen pääsykoetta.
Hyviä puolia opiskelussa on mielenkiintoiset kurssit, runsaasti labratöitä, lukujärjestykset on suunniteltu lähes valmiiksi ja työharjoittelut(yht.6kk). Alalta on myös hyvin helppo löytää kesätöitä ja palkka on ok. Opiskelun ohessa työskenteleminen olisi minulle mahdotonta, koska tentit ovat tosi vaikeita ja niihin pitää lueka paljon. Mutta osa opiskelijoista jaksaa työskennellä.
Neljäntenä vuonna alkavat varsinaiset proviisoriopinnot, jolloin valitaan oma pääaine ja lukujärjestys täytyy suunnitella itse. En tiedä vielä sen enempää varsinaisista proviisoriopinnoista.
Palkat alalla ovat kohtuullisen hyvät. Farmaseuteilla noin 2500/kk ja proviisoreilla 3500/kk. Farmaseuttiliiton sivuilta löytyy tarkemmat palkkasuositukset ja myös opiskelijoiden palkkasuositukset.
Farmasian ammattilaiset työskentelevät apteekkien lisäksi myös esim. sairaala-apteekeissa, lääketeollisuudessa, lääketutkimuksessa, Kelalla ym. Proviisorit yöskentelevät pääasiassa esimiestehtävissä ja ainoastaan proviisoreilla on mahdollisuus ryhtyä apteekkareiksi.
Huonoja puolia opiskelussa ovat ehkä tenttien vaikeus ja pitkät koulupäivät. Aikataulu opiskelussa on usein liian tiivis. Runsaasti opiskelumotivaatiota pitää olla jotta selviää.
Kuopio on tosi kiva kaupunki ja täällä viihtyy hyvin. Kuopakselta saa halpoja soluasuntoja, noin 160-200 euroa/kk. Yksiöt ovat kalliimpia ja niitä on hankalampi saada. Yksi hyvä asumismuoto on soluasunnon erillishuone. Siinä on oma vessa ja pieni keittiö, mutta suihku on yhteinen. Tilaa tällaisessa asunnossa on noin 21m2 ja vuokra n.210e/kk.
Kannattaa kokeilla hakea! Itselläni on lähinnä vain hyviä kokemuksia alalta! =) =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829