huimaus ylösnoustessa

eikö?

eikö se ole merkki matalasta verenpaineesta? niin oon aina kuvitellu, ku koko perheellä on sitä ja kaikil on mitattu matalat arvot. mut mä aina jännitän kauheasti, oikeastaan pelkään verenpaineen mittausta, nii mä en oo koskaa saanut kauhean matalia. no viime syksynä sain sit messuilla 170/90 lukemaksi. silloinki pelotti ja muutenki oli ahdistunut ja ärtynyt olo ku oli ollut riita... nii voiko se aiheuttaa tollaisen kovan lukeman? nyt en uskalla mennä lääkäriin, ku pelkäään et on verenpaine tauti. eilenki huimaili aina kun nousin liian nopeasti ylös.. onko se nyt merkki sittenkin siitä et on korkea eikä matala?

9

11707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittaus samantien

      Tuo jännittäminen tosiaan vaikuttaa paljonkin verenpainearvoihin. Itse pyydän usein mittaajaa (hoitaja tai lääkäri) uusimaan mittauksen ihan parin minutin päästä. Viimeksi muistaakseni hoitsu mittasi ensin jotain 160/70 ja uusinta näytti 130/60, joka on mulle se normaalimpi arvo.

      Tietenkin jos uusintakin näyttää korkeaa, niin sitten se jännitys joko ei ollut syynä tai tosiaan on ihan "ylijännittäjä".

      Ja huimaus ylösnoustessa on kyllä yleisesti matalan verenpaineen merkki, tai merkki siitä, että verenpaine heilahtaa nimenomaan nopeassa nousussa rajusti alapäin.

    • niinki yleensä

      onkin, että ylösnoustessa huimaa.
      verenpaine tulee aina mitata pari kertaa samalla kertaa ja ottaa keskiarvo. Istu vähintää 10 min ja rauhotu ennen mittausta. Useat pelkäävät tai jännittävät mittausta sairaalassa tms paikoissa ja arvot ovat korkeat, joka ei ole luotettava tulos. Parasta olisi hommata kotiin itselleen laadukas mittari ja mittailla kotona.

      Ei kuulosta vaarallisesta, jos nyt sitten ei taju lähde kun nousee, siispä älä nouse liian nopeasti ylös.

      • ....

        onko tuo huimaus merkki korkeasta vai matalasta paineesta?


    • saatat

      kärsiä ns.ortostaattisesta hypotoniasta, eli verenpaine laskee reilusti noustessa makuulta ylös - eli verenpaineen säätely käy "hitaalla". Tälle tilalle on ominaista juuri huimaus ylös noustessa. Ei ole vaarallista, täytyy vaan välttää nopeita ylösnousuja, istua aina hetki ennen kuin nousee seisomaan.

      Jos messuilla sait nuo verenpainelukemat, ei ole mitään hätää. Ei varmaan ollut kovin levollinen mittaushetki? Olit varmasti kävellyt messuilla jo tovin... Varmimmin saat selvyyden omista paineistasi kun mittaat niitä kotona levossa, silloin mittaustilanne ei jännitä ja tulos on luotettava. Voit testata tämän ortostaattisen ilmiön mittaamalla paineet ensin makuulla, sitten nouset rivakasti seisomaan ja mittaat uudet paineet.

      • Paniikissa

        Minullakin oli eilen aivan kamala huimauskohtaus. Makailin lattiatasolla vuodeshovallani, ja sitten yhtäkkisesti ponkaisin ylös suoraan jaloilleni. Huimasi niin etten pysynyt kunnolla pystyssä. Rojahdin takaisin, makailin pari minuuttia, ja sitten nousin istumaan. Huimasi vieläkin. Nousin ylös ja huimasi vähän enemmän. Siitä se sitten normalisoitui pikkuhiljaa. Minulla on aiemminkin ollut huimausta, esim. yöllä, jos yritän valvoa ja tehdä hommia, alkaa huimata niin ettei pysty kunnolla kävelemään. Ja joskus päässä pyörii makuulla. Mutta tämä eilinen oli tosi paha. Mistä nyt tiedän onko kyseessä verenpaineongelma vai aivoinfarktia edeltävä TIA-kohtaus? Olen 40 v. Tilasin sairaanhoitajan ajan ensi maanantaiksi, mutta jos se on sitten liian myöhäistä? Tänäänkin huimaa vähän, mutta olen myös TODELLA stressaantunut.


      • alipaineinen
        Paniikissa kirjoitti:

        Minullakin oli eilen aivan kamala huimauskohtaus. Makailin lattiatasolla vuodeshovallani, ja sitten yhtäkkisesti ponkaisin ylös suoraan jaloilleni. Huimasi niin etten pysynyt kunnolla pystyssä. Rojahdin takaisin, makailin pari minuuttia, ja sitten nousin istumaan. Huimasi vieläkin. Nousin ylös ja huimasi vähän enemmän. Siitä se sitten normalisoitui pikkuhiljaa. Minulla on aiemminkin ollut huimausta, esim. yöllä, jos yritän valvoa ja tehdä hommia, alkaa huimata niin ettei pysty kunnolla kävelemään. Ja joskus päässä pyörii makuulla. Mutta tämä eilinen oli tosi paha. Mistä nyt tiedän onko kyseessä verenpaineongelma vai aivoinfarktia edeltävä TIA-kohtaus? Olen 40 v. Tilasin sairaanhoitajan ajan ensi maanantaiksi, mutta jos se on sitten liian myöhäistä? Tänäänkin huimaa vähän, mutta olen myös TODELLA stressaantunut.

        Iän myötä pitää oppia nousemaan ensin istumaan sängyn reunalle ja siitä hiljakseen ylös.Huimaus tulee verenpaineen heilahduksesta,kun liian äkkiä nousee ylös.Itselläni huimaa jos olen ilman lääkkeitä,koska verenpaineeni laskee kun lähden liikkeelle ja rasituksessa,päinvastoin kuin pitäisi nousta rasituksessa.Kannattaa opetella kun lähtee vaikka lenkille,että ensin kävelee tasaiseen tahtiin kiirehtimättä ja sitten vähän kerrassaan nopeuttaa vauhtia. Emme ole enää nuoria,nättiä kylläkin.


    • Tiedotonlapsi

      Liittyykö tuo alhainen verenpaine ja huimaus jotenkin ikään. Sillä itsellä samaa ongelmaa kohtuullisen usein ja olen juuri 15v täyttänyt. Tänäänkin sohvalta noustessani alkoi päässä tuntumaan kummalliselta ja jalat ei enää kantanut normaalisti ja silmissä jopa pimeni hiukan. Tätä on jatkunut jo melkein 2 vuotta.

      • verenpainettakaikilla

        Tuo on ihan normaalia.

        Nouse hitaammin.

        Olen jo 47v ja aina ollut alhainen verenpaine ja tulee olemaan.

        Nousen hitaasti ja mitään ongelmaa ei ole.

        Muista terveelliset elintavat, jotta verisuonesi eivät kalkkeudu ja siten et saa korkeaa verenpainetta eli verenpainetautia.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm

        Terveyskeskuksessa voi ihan itse mitata verenpaineensa. Ota 3 kerta ja laske keskiarvo.

        Mittari on käytävällä.


      • Samalapsi
        verenpainettakaikilla kirjoitti:

        Tuo on ihan normaalia.

        Nouse hitaammin.

        Olen jo 47v ja aina ollut alhainen verenpaine ja tulee olemaan.

        Nousen hitaasti ja mitään ongelmaa ei ole.

        Muista terveelliset elintavat, jotta verisuonesi eivät kalkkeudu ja siten et saa korkeaa verenpainetta eli verenpainetautia.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/verenpaine.htm

        Terveyskeskuksessa voi ihan itse mitata verenpaineensa. Ota 3 kerta ja laske keskiarvo.

        Mittari on käytävällä.

        Kiitos avusta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe