10-vuotiaalle rahaa?

annanko luvan?

Poika täyttää keväällä 10 vuotta ja haluaisi laittaa kaverisynttäreiden kutsuun maininnan rahalahjasta?!

Poika säästää ensi syksyn 2 vkon etelänmatkalle "törsäysrahaa" ja lupasin jo infota kummeja, mummeja, setiä tätejä tulevan synttärin osalta, että poika toivoisi täytettä säästöpossuun tavaralahjojen sijaan. Nyt hän siis haluaisi laajentaa säästöideansa myös kaverisynttäreiden osalta. Mutta vaikuttaako idea ahneelta?

Jokainen äiti tietää kokemuksesta, että esim. 3-5 eurolla on hankala löytää minkäänlaista lahjaa ja jos itse olisin lapseni kaverille lahjaa laittamassa ja kutsussa olisi maininta tällaisesta vaihtoehdosta, niin varmaankin päätyisin helpottuneena laittamaan kuoreen muutaman euron kuin etsimään lapselle sopivaa lahjaa. Mutta kun en tiedä mitä mieltä muut olisivat asiasta?!

Lupasin pojalle harkita asiaa, mutta en oikein ole päässyt eteenpäin päätöksessäni.

15

4023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maigax

      Itse olisin ainakin ihan mielellään laittamassa kuoreen sen muutaman euron entä ku hiki hatussa kaupan hyllyjä kiertelemässä ja miettimässä että minkälaistahan sen pitäisi olla. :) Ei oo paha idea, koska tarkotushan sillä rahalla on jälkeenpäin!(matkaan menee) :)

    • tarja 2

      tiedät etää kaikki lapset tuovat ts. pystyvät tuomaan lahjan.Meillä ei onnistuisi koska tytöllä on kaksikin kaveria,joiden perheessä ei välttämättä ole varaa ostaa edes sitä 3-5 euron lahjaa.Mutta olen painottanut lapsille että vaikka se lahja yleensä ostetaankin niin sen puuttuminen ei ole este pyytää tai tulla synttäreille.Eikä meillä ole ollutkaan koska he ovat kavereita kuitenkin.Joskus nämä lapset ovat tuoneet hellyttäviä omia pussukoita joissa on joitain omia tavaroitaan tms.

      • tarja 2

        minulla ei ole kyllä ollut ongelmia lasten synttärilahjojen kanssa.Ostan jo etukäteen "yläkaappiin" kun kohdalle sattuu ja aina löytyy jotain.Ja lahjan arvo on yleensä juuri tuo 3-5 euroa.


    • anna lupa

      Itse ainakin ihan mielelläni huomioisin tuollaisen toivomuksen. Ja varsinkin jos kutsuun muotoilee sopivasti, se ei (minun mielestäni) kuulosta ahneelta, vaan ennemminkin järkevältä. Miksi kenenkään pitäisi ostaa jotain, mistä ei ole mitään hyötyä kenellekään...

      Eli kutsua vain muotoilemaan tyyliin: "Jos haluat lahjan tuoda, toivoisin tavaralahjan sijaan pari euroa säästettäväksi etelänmatkaa varten." Luultavasti moni vanhempi on vain iloinen moisesta, kun ei tarvitse miettiä mitä ostais. Ja pääseekin kenties halvemmalla.

      • eki69

        kummit, mummit ja muut sukulaiset ymmärrän, mutta olisi mielestäni hävytöntä ruveta keräämään rahaa kavereilta. Jyrkkä EI rahankeruulle kavereilta! Näin härskiin ehdotukseen en ole vielä törmännyt, että 10v.


      • ettei
        eki69 kirjoitti:

        kummit, mummit ja muut sukulaiset ymmärrän, mutta olisi mielestäni hävytöntä ruveta keräämään rahaa kavereilta. Jyrkkä EI rahankeruulle kavereilta! Näin härskiin ehdotukseen en ole vielä törmännyt, että 10v.

        rahaa kerätä kavereilta, mutta sitten suunnitelma alkoi kuulostaa hyvältä. On hienoa, että 10v poika osaa säästää ja oppii sen, ettei raha kasva puissa. Oma 7v poika sanoo vain, että jos on rahapula niin pitää hakea pankista.

        Jos laittaisit jotenkin näin kutsun alareunaan: Tiedoksi: Jos haluat muistaa lahjalla, olisi muutaman/parin euron rahalahja hyvin tervetullut. Matkusta syksyllä xx:n ja säästän matkaa varten rahaa.

        Luulen, että jokainen lapsensa knssa rahan käyttöä opetteleva vanhempi ymmärtää jutun jujun.


    • mapee

      meillä on joku aina tuonut lastenjuhliinkin rahana lahjan. Tosin kävi myös niin, että yksi kaveri toi euron kun vanhemmat oli laittaneet enemmän alkuun.. Vahingossa selvisi poikien leikkejä kun äiti kuunteli toisella korvalla. Eli käry kävi tyhmälle?

      Itse en rahaa antaisi vaan se paketti haetaan. Tosin täällä summat on vähän reilummat kuin tuo muutama euro..

      Jos kutsussa lukee vaikka; olen lähdössä lomalle syksyllä ja voit kartuttaa matkakassaani myös vaihtoehtoisesti rahalahjalla halutessasi. Tällöin sen kyllä kokisi ihan osuvana vaihtoehtona. Eipähän mene ainakaan lähimpään kioskiin ja karkkiin..

      Rahalahja helppona ratkaisuna on aidan alitus. Lahjanhan tosin pitää olla saajalleen mielekäs ja antajasta mukava myös antaa, mutta raha kuoreen..

    • sairu

      Rahalahjat on tarkoteetu mummoille, kummeille ja muille sukulaisille, jotka eivät halua / keksi lahjoja. Mutta ei kevereille! Itse en veisi rahaa lahjaksi kenellekään, koska on mielestäni tyhmää laittaa esim. 15 euroa kirjekuoreen, ja "paljon onnea". Lahjaa arvostaa paljon enemmän, kun se on jotain konkreettista. Ja todennäköisesti lahjan saaja ihmettelee, miksi juuri tälläinen summa, mikset samantien 20e seteli, tai vaikka 50? Lasten "kavereille-lahjat" eivät kuitenkaan ole kovin kalliita, joten eikö tunnu aika hassulta viedä vaikka tuo muissa viesteissä mainittu 3 euroa lahjaksi? Jos minä saisin kutsun, jossa ´pyydetään tukemaan matkaa, tms. hankintaa´, hommaan mieluummin sitä matkaa varten vaikkapa sitten shortsit, matkaoppaan ko. paikkaan, tai jotain muuta asiaan liittyvää. Tai jotain aivan muuta.
      En osaa kunnioittaa rahalahjoja, enkä myöskään tee lahjoituksia. Syynä se, ettei niiden todellista sijoituspaikkaa tiedä. Hyvänä esimerkkinä monet häät, 50vjuhlat ja muut, jossa kerätään vaikka just "matkakassaa". Mitään matkaa ei kuitenkaan tule, vaan näillä lahjatuloilla katetaankin juhlista koituvat kulut.
      En nyt tarkoita tällä sitä, etteikö poikasi käyttäisi rahojaan matkalla, mutta vaikuttaako se 10 euroa kovinkaan paljon siihen matkakassaan? Ymmärrän toki, että hän tahtoo mukaan omaakin rahaa, mutta... Mitä jos puhutte asiaa kotona niin, että hän voi sitä vaikka kotitöillä jotenkin tienata? :)

      • sairu

        Jatkan vielä hetken matkaa.... :)
        Ihmisille kun tulee helposti noista rahalahjoisa hieman ikävä olo, joku vieraista voisi pojalle tuoda vaikkapa 40 euroa, jos en hyvin toimeentuleva perhe. 20 euroa todennäköisesti ainakin tulee jostain kuoresta. Toisilla taas, joilla ei rahaa ole ollenkaan ylimääräistä, joutuvat tässä ikävään tilanteeseen, kun tuovat vaikkapa sen 2 euroa. Lapset kun versinkin herkästi alkavat valitettavasti tälläisistäkin asioista toisillensa huomauttelemaan, ja tuo muistetaan kauan. Lisäksi pienen summan tuojalle tulee asiasta todella paha mieli.
        Tässäkin mielessä MINUN MIELESTÄNI lahja on parempi, jollain tavalla tasavertaisempi paljon kuin raha, vaikka lahjan arvo olisikin paljon toista suurempi tai pienempi. Ammatissani toimin lastensynttäreiden ohjaajana, joten olen myös mukana pakettien avaamisessa. Toisten paketeista tulee kalliita lego-paketteja ja muita vastaavia, joissa arvo on jopa yli 40 euroa. Toisilla taas paketissa on tiimarista ostettu vihko, joku kynä tai vaikka tarra-arkkeja. Paketista selvästi näkee, että on kuitenkin haluttu sankaria muistaa, muttei enempään ole ollut varaa. Näitä lapset osaavat arvostaa enemmän, saati että saisivat toiselta sen 40 e, toiselta 2e. Näissä minun vetämissäni synttäreissä kyse juuri "kaverisynttäreistä, n.6-12 vuotiaille". Valitettavasti se vähiten rahaa tuonut saa itselleen vähän ikävän maineen, sekä omasta, että muiden mielestä :(
        Sitten asia on eri, jos poikasi kavereiden vanhemmat on kaikki todella hyvin toimeentulevia, sitten on jokaisella laittaa se 20e. Tai jos kaikkien kutsuttujen lasten vanhemmat tekee yhteistyötä ja kerää nimettömänä yhteen kasaan kaikki rahat. Tällöin ei kukaan tiedä, mitä muut on antanut, eikä tule edellä olevia ongelmia...

        Jokatapauksessa, hauskaa synttäriä pojallesi, ja vielä hauskempaa reissua koko porukalle! :)


      • piti tämäkin päivä nähdä
        sairu kirjoitti:

        Jatkan vielä hetken matkaa.... :)
        Ihmisille kun tulee helposti noista rahalahjoisa hieman ikävä olo, joku vieraista voisi pojalle tuoda vaikkapa 40 euroa, jos en hyvin toimeentuleva perhe. 20 euroa todennäköisesti ainakin tulee jostain kuoresta. Toisilla taas, joilla ei rahaa ole ollenkaan ylimääräistä, joutuvat tässä ikävään tilanteeseen, kun tuovat vaikkapa sen 2 euroa. Lapset kun versinkin herkästi alkavat valitettavasti tälläisistäkin asioista toisillensa huomauttelemaan, ja tuo muistetaan kauan. Lisäksi pienen summan tuojalle tulee asiasta todella paha mieli.
        Tässäkin mielessä MINUN MIELESTÄNI lahja on parempi, jollain tavalla tasavertaisempi paljon kuin raha, vaikka lahjan arvo olisikin paljon toista suurempi tai pienempi. Ammatissani toimin lastensynttäreiden ohjaajana, joten olen myös mukana pakettien avaamisessa. Toisten paketeista tulee kalliita lego-paketteja ja muita vastaavia, joissa arvo on jopa yli 40 euroa. Toisilla taas paketissa on tiimarista ostettu vihko, joku kynä tai vaikka tarra-arkkeja. Paketista selvästi näkee, että on kuitenkin haluttu sankaria muistaa, muttei enempään ole ollut varaa. Näitä lapset osaavat arvostaa enemmän, saati että saisivat toiselta sen 40 e, toiselta 2e. Näissä minun vetämissäni synttäreissä kyse juuri "kaverisynttäreistä, n.6-12 vuotiaille". Valitettavasti se vähiten rahaa tuonut saa itselleen vähän ikävän maineen, sekä omasta, että muiden mielestä :(
        Sitten asia on eri, jos poikasi kavereiden vanhemmat on kaikki todella hyvin toimeentulevia, sitten on jokaisella laittaa se 20e. Tai jos kaikkien kutsuttujen lasten vanhemmat tekee yhteistyötä ja kerää nimettömänä yhteen kasaan kaikki rahat. Tällöin ei kukaan tiedä, mitä muut on antanut, eikä tule edellä olevia ongelmia...

        Jokatapauksessa, hauskaa synttäriä pojallesi, ja vielä hauskempaa reissua koko porukalle! :)

        Eihän tässä nyt puhuta mistään kymmenistä euroista! Kukaan järkevä aikuinen ei laita 40 saati 20 euroa lapselle mukaan kaverisynttäreille. Kyseessä on muutama euro - itse varmaan laittaisin varmaan sen vitosen vastaavassa tapauksessa - ja jos menet kauppaan ostamaan vitosella lahjaa, niin mitä saat; ei oikeastaan mitään. Tai sitten se on juuri sitä krääsää, joka kestää tasan yhden leikkihetken ja joutaa sen jälkeen roskiin. Itseasiassa pääset jopa halvemmalla, jos laitat ne muutamat eurot kuoreen kuin lähdet kauppaan huomataksesi, että halvinkin Bionicle maksaa yli kymmenen euroa ja tarjouksessa olevat Lordi-kynät, -kansiot, -vihkot eivät enää ole IN.

        Itse myös olen sitä tyyppiä, joka hamstraa kaappiin sopivaa pikkulahjaa sopivaa hetkeä varten, eikä minulle tod.näk. tule tilannetta, jolloin joutuisin lahjan takia tuskailemaan.

        Jos Sinä nyt siellä Mäkkärissä niitä synttäreitä ipanoille pidät ja olet muka niin asiantuntija, niin kyllä itse ainakin luottaisin jonkun isän tai äidin kokemuksen tuomaan mielipiteeseen asian tiimoilta. Kyllähän sen nyt tajuaa tollompikin, että niillä vetämilläsi kaverisynttäreillä on kavereiden lisäksi esim. serkkuja, joilta luonnollisesti tulee vähän parempaa legopakettia kuin tarha-/luokkakavereilta. Eikä varmasti luo huonoa ilmapiiriä erilaiset lahjat.


      • äitixxx
        piti tämäkin päivä nähdä kirjoitti:

        Eihän tässä nyt puhuta mistään kymmenistä euroista! Kukaan järkevä aikuinen ei laita 40 saati 20 euroa lapselle mukaan kaverisynttäreille. Kyseessä on muutama euro - itse varmaan laittaisin varmaan sen vitosen vastaavassa tapauksessa - ja jos menet kauppaan ostamaan vitosella lahjaa, niin mitä saat; ei oikeastaan mitään. Tai sitten se on juuri sitä krääsää, joka kestää tasan yhden leikkihetken ja joutaa sen jälkeen roskiin. Itseasiassa pääset jopa halvemmalla, jos laitat ne muutamat eurot kuoreen kuin lähdet kauppaan huomataksesi, että halvinkin Bionicle maksaa yli kymmenen euroa ja tarjouksessa olevat Lordi-kynät, -kansiot, -vihkot eivät enää ole IN.

        Itse myös olen sitä tyyppiä, joka hamstraa kaappiin sopivaa pikkulahjaa sopivaa hetkeä varten, eikä minulle tod.näk. tule tilannetta, jolloin joutuisin lahjan takia tuskailemaan.

        Jos Sinä nyt siellä Mäkkärissä niitä synttäreitä ipanoille pidät ja olet muka niin asiantuntija, niin kyllä itse ainakin luottaisin jonkun isän tai äidin kokemuksen tuomaan mielipiteeseen asian tiimoilta. Kyllähän sen nyt tajuaa tollompikin, että niillä vetämilläsi kaverisynttäreillä on kavereiden lisäksi esim. serkkuja, joilta luonnollisesti tulee vähän parempaa legopakettia kuin tarha-/luokkakavereilta. Eikä varmasti luo huonoa ilmapiiriä erilaiset lahjat.

        Huono idea. Kyllä on lapset rahan perään opetettu. Mielummin ehdottomasta oikea lahja kuin rahaa. Itse en missään nimessä antaisi lapseni kerjätä rahaa kavereilta. Omaa matkakassaa voi kartuttaa esim. kotitöillä


      • rahaa-kun on kuitenkin pikk...
        äitixxx kirjoitti:

        Huono idea. Kyllä on lapset rahan perään opetettu. Mielummin ehdottomasta oikea lahja kuin rahaa. Itse en missään nimessä antaisi lapseni kerjätä rahaa kavereilta. Omaa matkakassaa voi kartuttaa esim. kotitöillä

        ja annat vähän "köyhän" vaikutelman, jos ei sulla ole antaa taskurahaa,kun kuitenkin olette ulkomaille menossa-älä tee.
        Laita poika vaikka pitämään pihakirppistä tms serkkujen kanssa tai meette yhessä' myymään ja annat puolet pöydästä lapsen tavaroille.


      • sairu
        piti tämäkin päivä nähdä kirjoitti:

        Eihän tässä nyt puhuta mistään kymmenistä euroista! Kukaan järkevä aikuinen ei laita 40 saati 20 euroa lapselle mukaan kaverisynttäreille. Kyseessä on muutama euro - itse varmaan laittaisin varmaan sen vitosen vastaavassa tapauksessa - ja jos menet kauppaan ostamaan vitosella lahjaa, niin mitä saat; ei oikeastaan mitään. Tai sitten se on juuri sitä krääsää, joka kestää tasan yhden leikkihetken ja joutaa sen jälkeen roskiin. Itseasiassa pääset jopa halvemmalla, jos laitat ne muutamat eurot kuoreen kuin lähdet kauppaan huomataksesi, että halvinkin Bionicle maksaa yli kymmenen euroa ja tarjouksessa olevat Lordi-kynät, -kansiot, -vihkot eivät enää ole IN.

        Itse myös olen sitä tyyppiä, joka hamstraa kaappiin sopivaa pikkulahjaa sopivaa hetkeä varten, eikä minulle tod.näk. tule tilannetta, jolloin joutuisin lahjan takia tuskailemaan.

        Jos Sinä nyt siellä Mäkkärissä niitä synttäreitä ipanoille pidät ja olet muka niin asiantuntija, niin kyllä itse ainakin luottaisin jonkun isän tai äidin kokemuksen tuomaan mielipiteeseen asian tiimoilta. Kyllähän sen nyt tajuaa tollompikin, että niillä vetämilläsi kaverisynttäreillä on kavereiden lisäksi esim. serkkuja, joilta luonnollisesti tulee vähän parempaa legopakettia kuin tarha-/luokkakavereilta. Eikä varmasti luo huonoa ilmapiiriä erilaiset lahjat.

        no voihan herranjestas vaan itsellesi.

        Pienen pieniä tarkennuksia, joita et ehkä osannut itse lukea tekstistäni, ensinnäkin, summat oli ESIMERKKEJÄ, sekä 40e, että 2e. Ihan sama mikä summa olisi kyseessä, olen asiasta edelleen sitä mieltä, että ei rahalahjoja lapsille, ei ainakaan kavereilta. Ja ei, lahjojen arvosta lapset eivät ole niin takkoja, kuin rahan arvosta. Taatusti, jos viet sen 5 euron setelin, tai 5 euron arvoisen lahjan, lahjaa arvostetaan enemmän.
        Ja vielä sinulle, en vedä synttäreitä mäkkärissä, enkä missään vastaavassa paikassa.
        On taatusti totta, että lapset arvostelevat toisiaan enemmän siitä, kuka toi vähiten RAHAA, saati halvemman lahjan.


      • Anonyymi
        piti tämäkin päivä nähdä kirjoitti:

        Eihän tässä nyt puhuta mistään kymmenistä euroista! Kukaan järkevä aikuinen ei laita 40 saati 20 euroa lapselle mukaan kaverisynttäreille. Kyseessä on muutama euro - itse varmaan laittaisin varmaan sen vitosen vastaavassa tapauksessa - ja jos menet kauppaan ostamaan vitosella lahjaa, niin mitä saat; ei oikeastaan mitään. Tai sitten se on juuri sitä krääsää, joka kestää tasan yhden leikkihetken ja joutaa sen jälkeen roskiin. Itseasiassa pääset jopa halvemmalla, jos laitat ne muutamat eurot kuoreen kuin lähdet kauppaan huomataksesi, että halvinkin Bionicle maksaa yli kymmenen euroa ja tarjouksessa olevat Lordi-kynät, -kansiot, -vihkot eivät enää ole IN.

        Itse myös olen sitä tyyppiä, joka hamstraa kaappiin sopivaa pikkulahjaa sopivaa hetkeä varten, eikä minulle tod.näk. tule tilannetta, jolloin joutuisin lahjan takia tuskailemaan.

        Jos Sinä nyt siellä Mäkkärissä niitä synttäreitä ipanoille pidät ja olet muka niin asiantuntija, niin kyllä itse ainakin luottaisin jonkun isän tai äidin kokemuksen tuomaan mielipiteeseen asian tiimoilta. Kyllähän sen nyt tajuaa tollompikin, että niillä vetämilläsi kaverisynttäreillä on kavereiden lisäksi esim. serkkuja, joilta luonnollisesti tulee vähän parempaa legopakettia kuin tarha-/luokkakavereilta. Eikä varmasti luo huonoa ilmapiiriä erilaiset lahjat.

        Kylläpä olet hyväluontonen vanhempi. Toivottavasti et ole minun lapseni kaverin vanhempi. Sn verran tympeä kirjoituksesi on. Ystävällisyys kuniaan tässäkin asiasaa olisi tarpeen.


    • tietenkään

      Nyt tässä asiassa viisastellaan.
      Alle 10 EI saa kaupasta mitään ja 15 vielä aika mitättömän lahjan. Eli miksi sitten joku laittaisi 3 euroa kuoreen??
      Jos 10 kaveria kaikki tuovat sen 10 on se jo AIVAN liikaa omaa käyttörahaa 10-vuotiaalle vaikka matka olisi kuuhun.
      Eli kiltisti kiitätte lahjoista. On mautonta pyytää rahaa. Ehkä häissä tai isompien täysvuosien 50-vuodesta eteenpäin ymmärrän sen rahan. Niissäkään selkeästi pelkkää rahaa ei saa toivoa.
      Köyhät ulisee toisten rahojen perään.
      Vaikka olenkin köyhä, en haluaisi muiden sitä niin tarkkaan tietävän..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe