Hei,
Tajuaakohan/osaakohan joku neuvoa naista hädässä.
Lyhyesti: Auton ikkunat huurtu. Korjaamolla vaihdettiin raitisilmasuodatin. Se auttoi hetkeksi. Viikon jälkeen ikkunat taas huurtu tosi paljon. Jäähdytysnesteet vuosivat. Vika löytyi korjaamolla ja se korjattiin. Ongelmana on, että tuulilasi huurtuu edelleenkin ja sivuikkunat on märät. Aikaisemmin auto huurtu, niin paljon, että sillä ei voinut ajaa. Nyt huuru on lähinnä läpinäkyvää nestettä. Lattiat eivät ole märät. Matot olen vienyt sisälle kuivumaan.Olen tutkinut kaikki paikat mattojen alta. Ilmastointi ei vuoda. Voisko raitisilmasuodatin olla märkä, kun se vaihdettiin ennen kuin jäähdytinvuoto korjattiin. Jäähdytinneste ei vuoda enää. Kaikki apu ja neuvo on tervetullutta.
Huurtuu mahdottomasti
31
12582
Vastaukset
- .......
Onko sulla sisäilmakierto päällä? Eli pyörittääkö ilmastointi samaa ilmaa jatkuvasti sisällä vai tuleeko ilma ulkoa?
- Epätoivoinen nainen
Ei ole sisäkierto päällä. Olen kokeillut, että on sisäkierto päällä ja poissa. Ei mitään vaikutusta huurtumiseen.
- autoilijamies
Kun ulkolämpötila menee jotain 5 asteen alapuolelle, ilmastointilaite ei enää toimi. Siis se on säädetty niin ettei toimi kylmemmissä lämpötiloissa.
Tuon ilmiön kyllä havaitsee joka syksy kun lasit alkaa huurtua. Ei siihen oikein muu auta kuin pahimmassa tapauksessa avata vähän sivuikkuinoita jolloin kosteus pikkuhiljaa haihtuu. Tosin kylmä veto käy tällöin.
Auton lämmetessä huurteen pitäisi pysyä poissa etenkin kun sisäilmankierto ei ole päällä (siis auto ottaa sisääntulevan ilman ulkoa).
Eräs keino vähentää huurtumista on pitää lasit sisäpuolelta puhtaina, sillä likaiseen lasiin tarttuu kaikenlaista helpoimmin, myös huurretta.
Ellei näillä eväillä helopota, on jotain mysteeristä autossasi. Näkisin, ettei jäähdytysnesteen mahdollisella vuotamisella ole mitään tekemistä huurtumisen kanssa.- Epätoivoinen nainen
Kiitos vinkistä. Vaikka pidän tuuletuksen täysillä, niin huurre ei häviä juurikaan. Se tässä outoa onkin.
Sadevesi pääsee ilmanottoon. Ainakin vanhoissa volkkareissa nuo suojamuovit ovat usein risana.
- Epätoivoinen nainen
Hei,
Autossahan vuosi jäähdytysnesteet, mutta vika korjattiin. Onko se sama asia kuin lämppärin kenno? Joku johto vaihdettiin ja jotkut tiivisteet. - ...tietysti....
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Hei,
Autossahan vuosi jäähdytysnesteet, mutta vika korjattiin. Onko se sama asia kuin lämppärin kenno? Joku johto vaihdettiin ja jotkut tiivisteet....mahdollista, että ovat vaihtaneet vuotavan vesiletkun tms. ja sen lisäksi on ollut vuoto lämmityslaitteen kennossa, joka on jäänyt huomaamatta. Tämäkin tietysti selviää kunhan ajat niin paljon, että selviää tarviiko nestettä lisätä.
- ...tietysti....
...tietysti.... kirjoitti:
...mahdollista, että ovat vaihtaneet vuotavan vesiletkun tms. ja sen lisäksi on ollut vuoto lämmityslaitteen kennossa, joka on jäänyt huomaamatta. Tämäkin tietysti selviää kunhan ajat niin paljon, että selviää tarviiko nestettä lisätä.
Muutama tuttu puhui aikoinaan tuollaisesta -94-95 mallin golfista, että hän ottaa talveksi raitisilmasuodattimen pois, muuten huurtuu lasit. Itsellä ei moisesta pelistä ole kokemuksia.
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Hei,
Autossahan vuosi jäähdytysnesteet, mutta vika korjattiin. Onko se sama asia kuin lämppärin kenno? Joku johto vaihdettiin ja jotkut tiivisteet.Pistäpä hieman sitä huurua kielenpäälle ja jos se maistuu makealle niin jäähd.nestettähän se on ja vuoto melk. varmuudella lämppärin kennossa. Myös tukkeutuneet vedenpoistoreiät kaukalossa rintapellin takana aiheuttavat veden joutumisen lämm.laitteen kennolle!
Tässäkin tapauksessa automallin ilmoittaminen auttaisi arvauskilpailuja.- gyuhoiö
Faari45 kirjoitti:
Pistäpä hieman sitä huurua kielenpäälle ja jos se maistuu makealle niin jäähd.nestettähän se on ja vuoto melk. varmuudella lämppärin kennossa. Myös tukkeutuneet vedenpoistoreiät kaukalossa rintapellin takana aiheuttavat veden joutumisen lämm.laitteen kennolle!
Tässäkin tapauksessa automallin ilmoittaminen auttaisi arvauskilpailuja.Jäähdytysneste on aika myrkyllistä. Lisäksi ei sitä glykolia siinä haihtuvassa osassa juuri ole, eli ikkunoissa on kuitenkin tislattua vettä.
Oikea tuntomerkki on haju, sillä kyllä lämpöisen jäähdytysnesteen haistamalla tunnistaa.
Tarkasta nyt vielä ettei se sisäkierto jää päälle vaikka nuppi olisi ulkokierrolla. Todennäköisintä on mielestäni se, että ne ovat korjatessaan sählänneet vipujen kanssa ja siellä on läpät jumissa. - Epätoivoinen nainen
gyuhoiö kirjoitti:
Jäähdytysneste on aika myrkyllistä. Lisäksi ei sitä glykolia siinä haihtuvassa osassa juuri ole, eli ikkunoissa on kuitenkin tislattua vettä.
Oikea tuntomerkki on haju, sillä kyllä lämpöisen jäähdytysnesteen haistamalla tunnistaa.
Tarkasta nyt vielä ettei se sisäkierto jää päälle vaikka nuppi olisi ulkokierrolla. Todennäköisintä on mielestäni se, että ne ovat korjatessaan sählänneet vipujen kanssa ja siellä on läpät jumissa.Hei,
Autoni on Beetle v. 1999. Korjaamonmies sitä nestettä maisteli, mutta ei hänkään osannut mitään sanoa. Pyysi vain kokeilemaan ajamaan niin, että on sisäkierto päällä. Se ei auttanyt yhtään. - gyiop
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Hei,
Autoni on Beetle v. 1999. Korjaamonmies sitä nestettä maisteli, mutta ei hänkään osannut mitään sanoa. Pyysi vain kokeilemaan ajamaan niin, että on sisäkierto päällä. Se ei auttanyt yhtään.Sen sisäkierto päällä ajon pitäisi pahentaa tilannetta ja sitten sen perusteella voisi tehdä päätelmiä. Nyt kuitenkin jos tilanne pysyi samana, niin on todennäköistä että se ei ota ilmaa ulkoa.
Toinen koe: laitat puhaltimen täysille (parkissa, eikä moottorin tarvitse olla käynnisssä). Etsi ulkopuolelta ne ilma-aukot joista puhallin ottaa sisään menevän ilman (en muista missä kohtaa ne tuossa autossasi ovat, mutta lähes poikkeuksetta ovat tuulilasin alareunan lähistöllä. Siis se näkyvillä oleva pikku ritilä). Siitä aukosta pitäisi olla selvä virtaus sisään päin kun puhallin on päällä ulkokierrolla ja virtauksen pitäisi täysin loppua kun vaihtaa sisäkierrolle.
Auton sisäpuolella sisäkiertoa ja ulkokiertoa vaihtelemalla yleensä huomaa sisäkierron puhaltavan kovemmalla voimalla (sisäkierrolla on yleensä pienempi vastus putkissa).
Nyt jos ei missään vaiheessa tunnu selvää virtausta aukosta sisään, niin läppä on jumissa sisäkierrolla. Päätelmää tukee se, jos sisällä ei havaitse eroja puhallusvoimakkuudessa sisä- ja ulkokierron välillä.
- vw 1300
Aikoinaan vanhassa kuplassa ikkunat meni heti huuruun, kun otti kyytiin jonkun liftarinaisen. Kaverin kanssa sitä aina naurettiin. Kaksistaan kun ajeltiin ikkunat pysy auki, mutta heti naisen astuessa kuplaan oli ikkunat umpihuurussa.
No. Tämä oli tämmöinen vanhojen muistelu. Eikä ratkaise sinun kysymyksesi ongelmaa. :) - Jammsdk
Moi, kai lämmityslaitteen puhallus on suunnattu ikkunoihin? Ja jos on, oletko tarkistanut että puhallus todella suuntautuu ikkunoihin?
Kehottaisin vielä tunnustelemaan lattiaa mattojen alta olisiko siellä kosteutta. Ja aja pitkä lenkki autolla, lämmitys koko ajan täysilla niin kabiini kuivuu. Jos ei auta, vie korjaamolle ja käske sieltä jonkun tekevän lenkin autolla ja todeta ongelma.- Epätoivoinen nainen
Heips, joo olen kokeillut, että puhallus on ikkunoille. Olen käsin kokeillut matot ja ei ne tunnu mitenkään märiltä. Olen antanut sisälämmittimen pyöriä monta tuntia, että kosteus häviäisi. Ajan noin puolen tunnin matkan töihin ja takaisin. Pitäisikö ajaa vieläkin pitempi matka? Taitaa olla paras viedä auto takaisin korjaamolle.
- löytyy sisätilanlämmittimestä
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Heips, joo olen kokeillut, että puhallus on ikkunoille. Olen käsin kokeillut matot ja ei ne tunnu mitenkään märiltä. Olen antanut sisälämmittimen pyöriä monta tuntia, että kosteus häviäisi. Ajan noin puolen tunnin matkan töihin ja takaisin. Pitäisikö ajaa vieläkin pitempi matka? Taitaa olla paras viedä auto takaisin korjaamolle.
Se ei kierrätä ilmaa tai siis ei puhalla auton sisältä ilmaa ulos eikä poista kosteutta sisätiloista vaan kaikki kosteus tiivistyy sisätiloihin varhoilujen alle kylmiin pintoihin.
Kokeileppa jättää se sisätilanlämmitin pois käytöstä kokonaan.
Joskus oli lehdessä erään autosähkökorjaamon kirjoitus sähkövioista homeisista ja pahalle haisevista uudehkoista autoista joissa oli käytetty sisätilanlämmittimiä, tuo sisätiloihin tiivistyvä kosteus aiheutti hapettumia johtoliitoksiin ja sähkövikoja sekä hometta verhoilujen alle.
Aivan ymmärrettävä asia, sisätilanlämmitin sulattaa sisään kulkeituneen lumen ja kaikki kosteus jää sisälle koska lisälämmitin ei puhalla autosta ulos ilmaa laisinkaan.
Eipä taida enää pelkät arvauskilpailut auttaa ellei välillä jotain tehdäkin!
Kyllä näillä keleillä auto pitäisi välillä kunnolla kuivattaa joko ajamalla tai sitten tallissa. Tuo sairaskertomus on kuitenkin senlaatuinen, että mitä tahansa voi olla vialla. Ettei vaan aikaisempi nestevuoto aiheuttanut lämppärin kennon hajoamisen, kuumeniko kone, vioittuiko kenties kannentiiviste?
Eihän se höyry tyhjästä synny joten jossakin on vuoto joka löytyy vain korjaamolla ellei itse pysty asiaa tutkimaan!
Kerropa sitten aikanaan mistä se vika lopulta löytyi.- Epätoivoinen nainen
Kiitos kaikille vastauksista. Juu laitan viestiä tulemaan missä vika piileksi. Mukavaa päivän jatkoa.
- Arska
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Juu laitan viestiä tulemaan missä vika piileksi. Mukavaa päivän jatkoa.
Voi olla ilmastointilaitteen veden poistoputki tukossa. Voi testata lämpimässä parkkihallissa. Auto käynnissä ilmastointi päällä, käytä noin kymmenen minuuttia sisäkierto päällä. Sammuta auto, hetkisen n.10 min kuluttua auton alle valuu vettä ilmastointi laitteen poistoputkesta auton alle. Vesi on tislattua puhdasta ja ei pitäisi maistua pahalle. Ilmastointilaitetta pitäisi käyttää talvellakin lämpimässä tilassa.
- Epätoivoinen nainen
Arska kirjoitti:
Voi olla ilmastointilaitteen veden poistoputki tukossa. Voi testata lämpimässä parkkihallissa. Auto käynnissä ilmastointi päällä, käytä noin kymmenen minuuttia sisäkierto päällä. Sammuta auto, hetkisen n.10 min kuluttua auton alle valuu vettä ilmastointi laitteen poistoputkesta auton alle. Vesi on tislattua puhdasta ja ei pitäisi maistua pahalle. Ilmastointilaitetta pitäisi käyttää talvellakin lämpimässä tilassa.
Hei,
Kokeilen tuota juttua. Korjaamolle ei viitsisi viedä, kun eivät siellä ole osanneet autttaa. Kiitti vinkistä :) - Arska
Epätoivoinen nainen kirjoitti:
Hei,
Kokeilen tuota juttua. Korjaamolle ei viitsisi viedä, kun eivät siellä ole osanneet autttaa. Kiitti vinkistä :)Saitko toimimaan eli huurteen pois
- epätoivoinen nainen
Arska kirjoitti:
Saitko toimimaan eli huurteen pois
Hei,
Vien auton korjaamolle maanantaina. Epäilivät volkkarilla, että lämppärin kenno vuotaisi. Meeköhän tämä takuuseen, kun olen kerran jo vienyt auton korjattavaksi saman vian takia? - kenno vuotaa
epätoivoinen nainen kirjoitti:
Hei,
Vien auton korjaamolle maanantaina. Epäilivät volkkarilla, että lämppärin kenno vuotaisi. Meeköhän tämä takuuseen, kun olen kerran jo vienyt auton korjattavaksi saman vian takia?niin joudut tai joutuu lisäämään paisunta säiliöön jäädyttin nestettä vettä sekä moottori ylikuumenee,kun nestettä on vähän.
- tuo huurtumis
juttu nyt provo tuntuu vähän siltä???????
- alkuperäinen kirj
Heissan,
Juu tänä aamuna jouduin lisäämään jäähdytysnestettä. Onneksi auto pääsee telakalle maanantaina. Ei kuule naisihminen tälläisesta aiheesta mitään provoa ala kirjoittelemaan. Kyllä minulla oli aivan oikea huoli omasta autosta. - alkup.
alkuperäinen kirj kirjoitti:
Heissan,
Juu tänä aamuna jouduin lisäämään jäähdytysnestettä. Onneksi auto pääsee telakalle maanantaina. Ei kuule naisihminen tälläisesta aiheesta mitään provoa ala kirjoittelemaan. Kyllä minulla oli aivan oikea huoli omasta autosta.Hei,
Vika oli lämmityslaitteen kennon vuoto. Kylläpä oli ihana ajaa, kun ei haissut glykoli ja ikkunat eivät menneet huuruun. Mukavaa päivää kaikille. - vaan,paljon oonnea
alkup. kirjoitti:
Hei,
Vika oli lämmityslaitteen kennon vuoto. Kylläpä oli ihana ajaa, kun ei haissut glykoli ja ikkunat eivät menneet huuruun. Mukavaa päivää kaikille.ja luonikats reisuu.
- viestketju
alkup. kirjoitti:
Hei,
Vika oli lämmityslaitteen kennon vuoto. Kylläpä oli ihana ajaa, kun ei haissut glykoli ja ikkunat eivät menneet huuruun. Mukavaa päivää kaikille.Nyt tiedetään missä vika jos jollakulla on samanlaisia huurtumis ongelmia.
- osssss
?
- janibeetle
mulla beetlessä alkanut huurtumaan..kenno vaihettu,ei tarvi nestettä lisäillä.. onkohan beetles jossaan ilman poistoläpät mistä sisälle tuleva ilma poistuu,,,
- kokemusta-
Minä tiedän missä vika on 100 %:sti. Vika on WV kirjaimissa. Nyt äkkiä vaihtamaan kunnon merkkiin., niin viat loppu välittömästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653