Osa, ehkä kuitenkin pienempi osa HD -harrastajista, on ehkä muodostanut HD:sta uskonnon. Lahkolaisia piirteitä on esim. se, että siihen pitää vain uskoa ja asia vain ymmärretään (=uskotaan), mutta sitä ei järjellä ymmärtää, se on siis yli ymmärryksen ja järjen käyvää tajuntaa = uskoa/uskonto.
Asiaa on käsitelty esim. "Arvoposti" blogissa, jossa keskustellaan markkinoinnista, mainonnasta, mediasta ja brandeistä.
Yhdessä linkissä kuvataan mm: "Hanki elämä, oikeammin osta elämä! Onko Sinunkin ystäväpiirissäsi (vai oletko ihan itse?) näitä keski-ikäisiä wannabee -hemmoja? Jos oli jo aikanaan koulukiusattu, eikä työpaikan pikkujouluissakaan oikein natsannut, niin nyt voi kätevästi luotolla ostaa respektiä."
http://arvoposti.blogspot.com/2008/01/harley-davidson-brotherhood-respect.html
http://arvoposti.blogspot.com/2007/05/get-life.html
Itse hankin aikanaan HD:n, koska pyörä on ominaisuuksiltaan sellainen, joka istuu meikäläisen mieltymyksiin, lisäkriteereinä se, että harrastus toi mukanaan uusia kavereita ja monenlaista sosiaalista puuhaa. Vaikka näitä rahalla respectiä hankkivia uusiomotoristeja onkin nyt, prätkän ollessa muoti-ilmiö, aika paljon, niin onhan pohjalla se perusharrastajakunta, joka tykkää puuhata pyörien parissa, yksin ja toisten kanssa. Ja veikkaan, että nämä prätkän imagosyistä ostaneet eivät harrastuksen parissa kauaa viihdy, vaan muutaman vuoden päästä, muodin mentyä ohi, markkinoilla on paljon myynnissä uudehkoja, melkein ajamattomia pyöriä, meidän tosi harrastajien ja elämäntapahemmojen iloksi edullisin hinnoin.
Pitkän linjan harrastajana on pakko myöntää, että tämä mainonnan myymä kultti saa jo huvittavia piirteitä, tuoden asiat ihan jossain muussa valossa esiin kuin mitä todellisuus on. Ja huvittavuus jatkuu, kun monet keski-iän kriisissä olevat äijät, tai nuoret rahoihin päässeet, hankkivat sen ikioman HD:n tuon keinoimagon siivittämänä ja sitten yrittävät eläytyä siihen.
Vaikka se tuokin merkin imagoon ja maineeseen huvittavia piirteitä, ei se ainakaan minun harrastukseen ja valintoihin vaikuta. Kun en tähänkään asti ole valintaani tehnyt ympäröivän maailman tai toisten ihmisten miellyttämisen vuoksi. Ajan pyörälläni josta pidän ja harrastan kavereiden kanssa, joista pidän, olipa HD:n imago mikä tahansa.
Onko Harley:n ympärillä
8
914
Vastaukset
- miettinyt...
Kyllä olen itekin pitkän linjan harrastajana miettynyt samansuuntaisia ja hymyillytkin monesti (hyväntahtoisesti), kun asia saa joidenkin harrastajien taholla uskonnollisia piirteitä, mitään ei saa kyseenalaistaa, tai ainakaan kritisoida. Mitään ei voi perustella, koska se on "selittämistä" jne. Samat kaverit kuitenkin vaativat kovastikin perusteluita, kun miettivät vaikka taloon tehtäviä hankintoja. Fanaattisissa uskonnoissahan järkipuhe ja kyseenalaistaminen on kielletty, pitää vaan uskoa.
- kyseenalaista...
Siis HD on hyvä pyörä ja moni meistä on valinnut sen ihan itsensä vuoksi, sekä tietty sen mukana kylkiäisenä tulevan kulttuurin vuoksi, tarkoitan nyt sitä positiivista osaa, kavereita, yhteisöllisyyttä ym.
Mutta älä nyt mene kyseenalaistamana kenenkään uskoa ilmiöön Hd:n ympärillä, jota ei saa eikä voi järjellä selittää. - masa häneestä
sulla on pieni pippeli, mutta elä myt kuitenkaan ole pahoillasi.
- roinaa :)
Sitä vartenhan on pippelin jatkeeksi ostettavia tavaroita, esim. autoja ja prätkiä :) Joten ei hätää.
- ja keskustelua
pyörittää kaveri, joka kaikista viitteistä päätellen on ostanut itselleen rahalla harrastuksen, vaan ei respectiä.
- menkää vaikka .....
vaihteeksi purjehdus tai veneilysivuille ilkkumaan keskenkasvuiset.
- mahtaa johtua,
menkää vaikka ..... kirjoitti:
vaihteeksi purjehdus tai veneilysivuille ilkkumaan keskenkasvuiset.
että tämä HD-palsta on niin kovin suosittu? Täällä ei taida käydä lainkaan HD-väkeä, joitain satunnaisia kulkureita lukuunottamatta, vaan ihan muuta populaa. Kovin näyttää HD herättävän suuria tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Kerrassaan mielenkiintoinen ilmiö.
- HD -väkeä..
mahtaa johtua, kirjoitti:
että tämä HD-palsta on niin kovin suosittu? Täällä ei taida käydä lainkaan HD-väkeä, joitain satunnaisia kulkureita lukuunottamatta, vaan ihan muuta populaa. Kovin näyttää HD herättävän suuria tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Kerrassaan mielenkiintoinen ilmiö.
Kyllä kirjoituksista käy ilmi, että joukossa on monenlaista kirjoittajaa, varmaan myös paljon sellaisia, jotka eivät omista prätkää, mutta myös paljon HD:n omistajia.
En minä nyt kyllä niin suuria tunteita ole havainnut, trollaamista, provoamista ja maltillista, asiallista keskustelua.
Jotkut HD -ihmiset tuntuvat tosin närkästyvän, kun kaikki HD:n omistajat eivät suhtaudu merkkiin niin fanaattisesti/ehdottomasti. Meikäläinenkin on muutamaan kertaan leimattu pyörättömäksi, tai ainakin sellaiseksi, jolla ei voi olla HD:ta, koska olen esim. kertonut ostaneeni prätkän ihan sen vuoksi, että olen tykästynyt sen ulkonäköön ja ominaisuuksiin. Samasta syystä tosin ei-Hd tyypitkin tuntuvat räksyttävän, koska eivät halua tajuta, että joku voi pitää HD:sta tai yleensä customista :)
Ilmoitettakoon nyt jälleen kerran, että meitä HD -kuskeja on sellaisiakin, jotka voivat ihan hyvin ajaa muillakin prätkillä, koska pyörä on hankittu ja hankitaan jatkossakin sen mukaan, että se on mieluinen ajoltaan ja ominaisuuksiltaan, merkin ollessa vähemmän tärkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179