Taiji

aloitin juuri...

Aloitin juuri harjoittelun, opettajana Reim Siim. Yritin googlata hänet, koska ilmeisesti opettanut jo pitkään. Löytyi mm:
"Se vanha Yang mitä Rein Siim opettaa, ei mielestäni ole tiukasti ottaen Tai ... Etenkin kun Rein Siimin sanotaan tuoneen TC:n suomeen, mutta missään ei ... "

Keskustelu on suljettu enkä päässyt lukemaan lauseita loppuun, mutta vaikutti vähän negatiiviselta. Kiinnostaisikin näin uutena harjoittelijana tietää muiden kokemuksia, varsinkin kun ei vielä tiedä lajin lakeja ja sääntöjä... Onko niitä? Eli voiko taijia "tehdä väärin"?

Kiitos jo etukäteen!

14

7458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JohanLewis

      ...senkun jatkat treenaamista ihan rauhassa. Taiji on ERITTÄIN wanha laji joten siinä on tottakai tullut pieniä skismoja eri tyylisuunnista ja eri opettajista... mutta tärkeintä on treenaaminen, riippumatta tyylisuunnasta tai onko opettaja hyväksytty jossain muualla...

    • aralia

      Minulle suositeltiin Reim Siimiä. Miten hänen tunneilleen pääsee, oisko kellään puhelinnro, nettiosote tms? kiitos!

      • ncljdhfjr

        ...vetää ilmeisesti useammalla eri työväenopsitolla kursseja, itse olin mukana Keravan opiston järjestämällä.


    • Taijin harrastaja

      Taiji on harrastus, joka sopii toisille, toisille nähtävästi ei. Taiji ei ole mikään ihmekonsti ihmisen joka ainoaan ongelmaan, mutta sillä voi olla merkitystä oman henkisen ja fyysisen tilan rauhoittamiseen. Itse olen harrastanut taijita yli 17 vuotta Rein Siimin ohjauksessa. Minun tavoitteisiini se sopii: sairastamisia on vähemmän ja yleiskunto (sekä fyysinen että henkinen) on hyvä. On vaikea käsittää, miksi joku pelkästään moittii Rein Siimiä. Ovatko siihen syynä Siimin taolaiset käsitykset? Minua ne eivät ole haitanneet.

      Oma suhtautuminen vaikuttaa siihen, mitä jostain harrastuksesta saa. Jos on oma ennakkokäsitys siitä "mitä se todella on" eikä itse voi siitä poiketa, vaikeuksia tulee. Jos sen sijaan lähtee harrastukseen avoimin mielin, siitä todennäköisesti saa mieluisampia kokemuksia. Rein Siimin taiji-ohjauksessa ovat monet ihmiset ollut vuosikausia. Toisaalta kaikki taijin aloittaneet eivät jatka harrastusta. Meitä on moneksi. Suosittelen, että päättelet itse, miten taiji sopii sinulle. Jos se ei tunnu sopivan, onhan niitä muitakin harrastuksia.

      • x

        Siimin ryhmät ovat lahkolaistuneet. Ryhmän toiminnassa on paljon epäterveitä piirteitä ja monenmuotoista hyväksykäyttöä, mistä tietenkin tiukasti vaietaan. Kaikki harrastajat eivät näistä ole edes tietoisia, mutta nekin jotka ovat, vaikenevat.


      • qwddafwqW
        x kirjoitti:

        Siimin ryhmät ovat lahkolaistuneet. Ryhmän toiminnassa on paljon epäterveitä piirteitä ja monenmuotoista hyväksykäyttöä, mistä tietenkin tiukasti vaietaan. Kaikki harrastajat eivät näistä ole edes tietoisia, mutta nekin jotka ovat, vaikenevat.

        Kuten Buddha neuvoi, älä oleta, älä usko mitään tai ketään, koe ja näe itse ja vasta sen jälkeen tee johtopäätöksesi. Ole avoin ja voit nähdä totuuden.
        Ihmiseläimellä on tapana moittia ja mustamaalata muita. Sinä olet kuten moni muu, turhaan haukut vaikket tiedä. ota selvää, älä elä mututuntumalla ja pidä oletuksia totuuksina.


    • esas58

      Olen ollut hänen opettamien opettajiensa taiji tunneilla ja harjoitukset ovat olleet hyviä.Välillä tuli vuoden tauko ja ajattelin aloittaa uudelleen harrastuksen mutta en löytänyt enää opettajaani,niinpä menin toiseen seuraan jossa myös oli taijitä mutta se oli niin erilaista kuin tämä yang tyyli että oli pakko lopettaa heti alkuunsa.Tietääkö joku kuka täällä Turussa opettaa Reim Siimin tyylistä taijitä?

      • piip2

        tervehdys

        Yang tyylejäkin on nykyään valtavasti. jos kurssisi ovat olleet täysin erilaisia ne voivat olla Tung tai Chen tyyliä. Siim opettaa "vanhaa Yang tyyliä", sitäkin olen löytänyt ainakin kolme koreografiaa.

        olin Siimin taiji oppilaana (tai hänen oppilaansa oppilaana) 80 luvulla kolme vuotta. innostuin taijistä kovasti -

        parin vuoden harjoittelun jälkeen siirryin Siiimin itsensä oppilaaksi ja petyin.

        Siimin oikea perusta on karatessa. siinä hän on todella hyvä. kun en saanut hänen opetuksestaan taijissä uutta jatkoin karatetunneilla: toimi hienosti. nopeaa ja hidasta sopivasti, tehtiin talvellakin ulkona ilman vyöarvoja tai lajivaatteita. luulisin että tyyli oli lähinnä vanhaa okinavalaista.

        nyt monen vuoden jälkeen olen taas pari vuotta tehnyt taijitä.

        kokeilin joitain seuroja ja se joka ainakin minulle toimii loistavasti on ITCCA joka mainostaa olevansa "alkuperäinen yang tyyli" (siis googlaa tuo lyhenne).

        parhaimmillaan taji on kuitenkin aloitustasollaan hidasta liikettä yhdistyneenä hengitykseen. mielestäni minulle sopivampaa kuin jooga jota olen myös kokeillut. koreografiat kyllä oppii, päänsä hiljaa pitäminen on vaikeampaa. ITCCA toimii mulle hyvin.

        muistakseni tätä meitin seuraa on turussakin.

        kolmen sukupolven takaista yang tyyliä huomioon ottaen hitaus, asenteet, ikä ja vammat.

        taiji on hieno laji.

        jos törmää opettajaan joka ei itselleen sovi se on tao: yin/yang - väistä ja opi.

        elä hermostu.


      • Entinen Turkulainen

        Kyselepä asiaa Shaolinin ILDIGA TOOTHILTA joka tunnetaan Tai Chi:n tulisieluna ja käyttää myös nimeä Kristiina Mäki. Shaolin sijaitsee aninkaisten mäellä. Terveisin entinen Shaolinin oppilas.



    • Tampereentaijit

      Kokemuksia Tampereen ryhmistä ja opettajista?
      Harrastatteko lisäksi jotain?

    • EX_ITTCAlainen

      Tampereella on valitettavasti aika heikko tarjonta. Työväenopisto (Helmiina Kauhanen), ITCCA (Outi Niinikoski) ja Zenshindojo (Harri Tuominen).

      Työväenopisto opettaa 24 askelen muotoa. Sinne voi mennä harrastelemaan lajia mutta eväitä etenemiseen /kehittymiseen onvähän hajanaisesti tarjolla. Helmiinalla on hyvin omintakeinen tyyli opettaa... ;)

      ITCCA:lla on ihan oma tyylinsä. Perustuu Yang Sau Chungin 108 askelen muotoon mutta on muokattu Chu King Hungin toimesta uuteen uskoon. Siihen sisältyy myös miekkamuoto, sapelimuoto ja taistelumuoto (tehdään muotoa vastakkain ikäänkuin taistellen) sun muuta kilkettä mitä muut eivät Tampereella tarjoa. Toiminta on hyvin nuorta Tampereella joten vetäjäkään ei ole kovin kokenut. Eivät noudata nk. Taiji-periaatteita vaan esim. kyynärpäitä nostellaan luonnottomasti, muoto tehdään kädet hyvin korkealla ja kulmikkaasti. Siinä ei ole Taijille ominaisesta flowsta tietoakaan vaan tärkeintä on päätyä oikeaan asentoon jota sitten "testaillaan" työntämällä sopivasta suunnasta. Pyörätetään ranteita kuin thaitanssijat konsanaan ja siirrytään kohtuullisen suoraviivaisesti (kyynärpäät levällään eli "siivet auki") seuraavaan asentoon. Tyyli parantaa varmasti tasapainoa ja koordinaatiota mutta soveltaminen on vähän väkinäisen oloista. Yksityiskohtia hinkataan litanioden avulla joita kutsutaa vitamiineiksi. Vapaamuotoista "push handsia" ei ole vaan sekin tehdään tiettyjen sääntöjen mukaan kyynärpäät korkealla. Itse "pihviä" ei näkynyt muutaman vuoden treenaamisen aikana vaan syventävät jutut ovat uusia ykstyiskohtalitanioita jota riittää silmän kantamattomiin. Paikalliset vetäjät (joilla ei heilläkään ollut hajuakaan) kannustivat jatkamaan tyyliin kyllä tämä vielä valkenee aikanaan. Siitä vaan seuraavalle (hintavalle) intensiivikurssille niin kyllä se siitä. Vetäjiksi aletaan houkuttelemaan ensimmäisen vuoden loppupuoliskolle kun pitää levittä uusille alueille (vaatii itse Chu:n yksäreille menemistä). Itse löysin hyvin olennaisen asian eli keskustan käytön vasta ITCCA-vuosien jälkeen. Jos pitää loputtomasta yksityiskohtien hinkkaamisesta niin kannattaa mennä mutta niskahartiavaivaiselle en suosittele. Itse en ole aikeissa palata heidän riveihinsä. Videoita löytyy kun googlailee "ITCCA".

      Zenshindojon taijihommista ei ole kokemusta mutta opettavat ainakin 24 askelen muotoa. Ryhmä on kuulemma pieni.

    • Näinonnäreetonne

      Perinteinen kouluvoimistelu patarummun kanssa riittää hyvin. Siinä on push handsia ihan riittävästi. Jos pitää tapella niin pätkä kakkosnelosta ajaa asian. Siinä mitään kiinalaisia pyjamajumppia tarvita.

    • taiji

      En suosittele itcca:n taijia.Aivan liian kallista opetuksen tasoon nähden.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe