Kissa puree

Venäjän sininen... melkein

Hei.

Minulla on 7kk vanha kollikissa( sisäkissa). Mikä avuksi, kun kisu alkaa aivan yks kaks purra. Erityisesti kun ottaa syliin, tarraa heti kädestä kiinni ja joskus jopa yöllä oikein näykkii purrakseen ja samalla kehrää, aivan kuin kaikki olisi hyvin. Olen yrittänyt vesisuihkulla, vaan ei se aina ole lähettyvillä. Välillä jätän käden paikoilleen, vaan mikään ei tunnu auttavan.
Tapetit kiinnostaa myös, niihin on vesisuihku auttanut melko hyvin.
Virikkeitä ja leluja on yllinkyllin ja yksinkään ei joudu paljon olemaan, max. kolme tuntia.
Siis kertokaa mikä avuksi. Kiitos.

20

3032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm.ary

      Jos se on alkanut vaan yhtäkkiä puremaan, saattaa olla KIIRE eläinlääkärille. Yleensä agressiivinen käytös kertoo vakavasta kivusta ja sairaudesta. Kissa saattaa myös kehrätä, vaikka sitä sattuisikin.

      Soita jo ell, kohta saattaa olla liian myöhäistä tehdä mitään. Kissan kunto romahtaa nopeasti, ja toimi sinä vielä nopeammin.

      • hui !

        Niin kyllä se mielessä kävi, että pitäisikö viedä lääkäriin, mutta kyllä tämä veijari puri jo pienempänäkin ( yritin sillä suihkulla tapaa pois). Onko sinulla muita "syitä" joilla kokeilisin poistaa puremisen ennen kuin vien lääkäriin. Tai mitä tahansa ehdotuksia !! Siis varsinkin kun otan syliin puree ?!


      • ...
        hui ! kirjoitti:

        Niin kyllä se mielessä kävi, että pitäisikö viedä lääkäriin, mutta kyllä tämä veijari puri jo pienempänäkin ( yritin sillä suihkulla tapaa pois). Onko sinulla muita "syitä" joilla kokeilisin poistaa puremisen ennen kuin vien lääkäriin. Tai mitä tahansa ehdotuksia !! Siis varsinkin kun otan syliin puree ?!

        No älä sitten ota kissaa syliin ;) Jospa kissa ei vain tykkää olla sylissä?

        Mutta jos tarkemmin ajatellaan, niin meillä on kaksi kissaa, jotka leikkiessään purevat toisiaan. Ei kovasti, sillälailla näykkäisevät vaan. Toinen kissa on myös kova "hoitamaan" meitä ihmisiä, nuolee käsiä, jalkoja, leukaakin ja saattaa siinä sivussa tarrata hampailla kiinni. Koko ajan kuuluu kova kehräys. Kissa on terve eikä se ilkeyksissään puraise.

        Toisaalta yhdellä kaverillani oli kissa, joka oli liian pienenä vieroitettu emostaan. Kissa oli ihan mahdoton purija ja raapija, ilmeisesti ei raukka ollut oppinut kissojen tavoille. Rauhoittui kyllä sitten iän myötä.


      • ertrfhjh
        ... kirjoitti:

        No älä sitten ota kissaa syliin ;) Jospa kissa ei vain tykkää olla sylissä?

        Mutta jos tarkemmin ajatellaan, niin meillä on kaksi kissaa, jotka leikkiessään purevat toisiaan. Ei kovasti, sillälailla näykkäisevät vaan. Toinen kissa on myös kova "hoitamaan" meitä ihmisiä, nuolee käsiä, jalkoja, leukaakin ja saattaa siinä sivussa tarrata hampailla kiinni. Koko ajan kuuluu kova kehräys. Kissa on terve eikä se ilkeyksissään puraise.

        Toisaalta yhdellä kaverillani oli kissa, joka oli liian pienenä vieroitettu emostaan. Kissa oli ihan mahdoton purija ja raapija, ilmeisesti ei raukka ollut oppinut kissojen tavoille. Rauhoittui kyllä sitten iän myötä.

        Niin, olen kovasti itselleni selittänyt, että kissamme haluaa vaan leikkiä, niinkuin leikki siskojensakin kanssa ja kissathan leikkisästi purevat. Se syliin ottaminen onkin toinen juttu ... olisi niiin ihanaa pitää sylissä, mutta onhan kisuillakin oma tahto ja mieltymykset.
        Harmittaa vaan tietysti kun edelliset kisut ei purreet ja nauttivat sylissä loikoilusta. Tämä yksilö tuntuu olevan kaikinpuolin hyvin energinen. 7kk on vasta vähän ikääkin, ehkä se siitä jää ...


      • Stellla
        ertrfhjh kirjoitti:

        Niin, olen kovasti itselleni selittänyt, että kissamme haluaa vaan leikkiä, niinkuin leikki siskojensakin kanssa ja kissathan leikkisästi purevat. Se syliin ottaminen onkin toinen juttu ... olisi niiin ihanaa pitää sylissä, mutta onhan kisuillakin oma tahto ja mieltymykset.
        Harmittaa vaan tietysti kun edelliset kisut ei purreet ja nauttivat sylissä loikoilusta. Tämä yksilö tuntuu olevan kaikinpuolin hyvin energinen. 7kk on vasta vähän ikääkin, ehkä se siitä jää ...

        Meillä on myös juuri saman ikäinen kolli, joka puree. Ei kylläkään paljoa, mutta aina sillointällöin. Se on selvästikin vain leikkiä, koska aina villiytyessään sitä tekee. En usko että sairauksia on, jos on iloinen, reipas, pirteä, eloisa, syö ja juo hyvin. Niin kuin meidänkin kisu. Mutta jos on vähänkin erilainen, omiin oloihinsa vetäytyväinen ja vaikuttaa vaisulta, suosittelen lääkärillä käyttämistä, ettei mitään vakava(mpaa) ehdi tapahtua.


      • Norb
        hui ! kirjoitti:

        Niin kyllä se mielessä kävi, että pitäisikö viedä lääkäriin, mutta kyllä tämä veijari puri jo pienempänäkin ( yritin sillä suihkulla tapaa pois). Onko sinulla muita "syitä" joilla kokeilisin poistaa puremisen ennen kuin vien lääkäriin. Tai mitä tahansa ehdotuksia !! Siis varsinkin kun otan syliin puree ?!

        Se on huono, jos kissa on oppinut jo pahoille tavoille ;) Kissaa pitäisi heti pennusta asti "opettaa" että ihmistä ei purra/ raavita.

        Kokeille kiljaista kimeesti kun kissa seuraavan kerran puree. Sen pitäisi olla kissalle merkki, että nyt satutin ja päästän irti.

        Muutenkin olisi hyvä, että kissa ei leikkisi käsillä, vain pelkästään leluilla..


      • kyseessä

        ole ihan normaalia pennun raisua käytöstä. Täytyy vain opettaa rajat. Esimerkiksi kova kiljaisu kertoo, että nyt sattuu, niin ne kissatkin kertovat toisilleen liian rajusta leikistä.


      • kosmos1
        ertrfhjh kirjoitti:

        Niin, olen kovasti itselleni selittänyt, että kissamme haluaa vaan leikkiä, niinkuin leikki siskojensakin kanssa ja kissathan leikkisästi purevat. Se syliin ottaminen onkin toinen juttu ... olisi niiin ihanaa pitää sylissä, mutta onhan kisuillakin oma tahto ja mieltymykset.
        Harmittaa vaan tietysti kun edelliset kisut ei purreet ja nauttivat sylissä loikoilusta. Tämä yksilö tuntuu olevan kaikinpuolin hyvin energinen. 7kk on vasta vähän ikääkin, ehkä se siitä jää ...

        minä sain leikatun kollikissan 2vuotias. ilmeisesti kohdeltu kaltoin edellisillä omistajilla,koska oli todela arka,pelokas,pureva,sähisevä ym.. puri jalkojani ja liikaa rapsuttaessa puri käteeni pahasti,tulehtui. sain antibioottikuurin,mutta oli oma vikani kun en älynnyt lopettaa,kisuni on hyvin itsenäinen,ei myöskään halua että nostaisin syliin,mutta tulee itse jos esim. löhöilen,ei käytä kynsiään,vaan hurisee ja voin hissukseen hetken silittää! ollut minulla rohkeat kaksi viikkoa ja on todella rauhoittunut paljon,kun annan hänen olla rauhassa,enkä ole huomaavinaan,vieraille olen ns.opettanut ja kertonut miten kosmos-kisuani pitää kohdella ja opettaa rauhallisesti,vesisuihku ollut tarpeen,mutta sekin alkanut jäädä. juttelen hänelle paljon ja askareitani teen kuin ennenkin,annan makupaloja kun on esim.raapinut omaa puutaan jne..että näin,jospa olisi apua kertomuksestani teille! calmex masennuslääke myös apuna,vielä on opittavaa,mutta päivä kerrallaan etenen.....


      • Anonyymi
        kosmos1 kirjoitti:

        minä sain leikatun kollikissan 2vuotias. ilmeisesti kohdeltu kaltoin edellisillä omistajilla,koska oli todela arka,pelokas,pureva,sähisevä ym.. puri jalkojani ja liikaa rapsuttaessa puri käteeni pahasti,tulehtui. sain antibioottikuurin,mutta oli oma vikani kun en älynnyt lopettaa,kisuni on hyvin itsenäinen,ei myöskään halua että nostaisin syliin,mutta tulee itse jos esim. löhöilen,ei käytä kynsiään,vaan hurisee ja voin hissukseen hetken silittää! ollut minulla rohkeat kaksi viikkoa ja on todella rauhoittunut paljon,kun annan hänen olla rauhassa,enkä ole huomaavinaan,vieraille olen ns.opettanut ja kertonut miten kosmos-kisuani pitää kohdella ja opettaa rauhallisesti,vesisuihku ollut tarpeen,mutta sekin alkanut jäädä. juttelen hänelle paljon ja askareitani teen kuin ennenkin,annan makupaloja kun on esim.raapinut omaa puutaan jne..että näin,jospa olisi apua kertomuksestani teille! calmex masennuslääke myös apuna,vielä on opittavaa,mutta päivä kerrallaan etenen.....

        Hei!

        Minulla on ollut hieman samankaltainen tapaus kissana. Kissa oli löytöeläintalosta, ja käyttäytyi kuvaamallasi tavalla jo tullessaan minulle. Löytöeläintalosta ei yksityisyydensuojaan vedoten pystytty kertomaan kissan taustoista mitään, kun koetin heiltä kysellä. Jouduin luopumaan kissasta samoihin aikoihin kuin sinä olet saanut kissan itsellesi. Viestisi on jo kovin vanha, mutta kokeilen epätoivoisesti, saisinko vielä sinuun yhteyttä. Jos haluat keskustella aiheesta kanssani, voisitko ottaa yhteyttä: [email protected] Arvostaisin suuresti yhteydenottoasi, sillä kissan kohtalo on jäänyt vaivaamaan minua.


    • miau!

      niin.

      kyseessä saattaa olla esim. pelkotila...

    • kittat

      Itselläni oli pienenä ensimmäinen kissa jota leikitettiin kädellä, kissa oppi että käsi on leikkikalu jota saa purra ja ottaa "tosissaan" kiinni joten kun kissa oli vanhempi ja vahvempi se todella jo tuntui kun "kävi kiinni" jo siitä että silitettiin... Pureminen ei loppunut kokonaan mutta kissan vanhetessa leikkimishalut vähän hävisivät. Tiedettiin jo silloin mistä tämä johtui ja seuraavilta kissoilta jätettiinkin kädellä leikkimiset pois.

      • Purijakolli

        Hei.

        Kiitos kaikille auttavista ja asiantuntevista vastauksista.
        Pääasia on että omistaa kissan !!!


    • sukukypsäksi nyt...

      Ja kastraation myötä se rauhoittuu.Moni kissa ei viihdy sylissä eikä niitä kannata pakottaa siihen.
      Sitten jotkut kissat etenkin kollit osoittaa kiintymystään näykkimällä eli sellainen kovempi hellyydenosoitus.Tuntuu ikävältä ja voi kyllä opettaa pois kärsivällisyydellä&huomioimattomuudella.

    • kissa myös

      puree välillä. Joskus kävi kiinni ilman syytä keskellä yötä (tai sitten oon tönässyt sitä unissani). Meillä tehdään niin, että otan kevyesti niskasta kiinni ja painan maahan ja sanon tiukasti EI. Jos pyristelee tai yrittää purra, niin pidän paikallaan väkisin, joskus kääräsen vähän paitaa sen ympärille, ettei se raavi. Pikku hiljaa se on oppinut, että jokin mättää kun painan sen maahan ja pureminen onkin ainakin toistaiseksi loppunut. Täytyy vain olla tiukka ja alku on hankala. Tuossa täytyy myös varoa ettei kissaa satuta, napakasti paikoillaan pitäminen riittää, tietenkään liian kovaa ei saa puristaa.

      • edelliseen

        ja meilläkin on 1/2 venäjänsininen ja se aloitti tuollaisen toimintansa melkein saman ikäisenä. Kannattaa seurata sen käytöstä. Jos se on jatkuvasti agressiivinen, niin vie ihmeessä lääkäriin tarkistettavaksi että kaikki on kunnossa. Leikkauttamienn voi myös auttaa, meillä rauhoituttiin ainakin vähäsen.


    • et silleen

      Kun viet leikattavaksi, kysy eläinlääkäriltä tuosta käytöksestä, koska se voi olla merkki sairaudesta ja kivuista. Toivottavasti se on vain kollinleikkiä ja rakkauden osoitus. Meidän poika 2 v, leikattu nipistelee minua käsivarsista, on selvästi vaan sellaista hyvänäpitoa mutta ne terävät hampaat tuntuu kyllä!

    • 7+3

      Vanha aloitus, mutta ajankohtainen muille kissoja vankeina pitäville eläinrääkkääjille. Ei ole ihme että puree kun pitää kissaa vankeudessa. Toisaalta pureminen osoittaa kissalla olevan viellä luonnetta järjellä vastustaakseen rääkkääjäänsä. Ajan myötä vankeudessa elävät kissat usein syövät masennukseensa, lihovat ja sairastuvat.

    • Anonyymi

      Jos kissa raapii tai puree tosissaan vaikkapa vaan puolustautuakseen tositarkoituksessa nii jälki on usein rumaa ja pienetkin kynnenjäljet voivat tulehtua vähintäänkin kivulijaiksi naarmuiksi jopa hengenvaarallisiksi vammoiksi, kissalla kun ei aina oo aivan puhtaat kynnet taikka hampaat vaa täys basilleita olevat purenta ja raavinta elimet..
      leikkiessään pentuna ja muutenkin kissapedoillahan on taito vetää kynnet sisään niin ettei ne vahinkoita leikkitoveria samoin leikkiessä kissanpennut tuskin puree toinen toistaan täydellä voimalla
      Homma vaikuttaa lähinnä jonkin sortin leikiltä tai jotenkin muute omaksutulta tavalta..joka voi tuntua mukavammalta kissasta kun teistä ketkä ette itse pure takaisin tai lähde mukaan tohon hommaan joten tuskin kissa osaa ymmärtää miltä se teistä tuntuu.
      Kissa emothan kanniskelee pentujaan hampaissaan ihan noin vaan eikä se niitä satu
      ollenkaan-Ehkä kyseessä on pelkkä leikki jos jotenkin o pikkusena jääny leikit jotenkin vähemmälle niin nytte sitte leikitään tollalailla...
      Vaikee sanoa mistä on kyse mutta vaikee voi olla myös keksiä ratkasua tohon
      Puremistahan ei saisi ainakaanyhtään edistää mutta ehkä voisi antaa jotain muuta purtavaa silloin kun purettaa tai parhaassa tapauksessa jotakin ihan muuta harmittomampaa hauskempaa toimintaa kisulle mikä on onneksi viellä melko pentu

      • Anonyymi

        Lisäisin aikasempaan viellä sen tunnetun asian että, kissan tassun liike on todella nopea ja usein yllättävä silloin kun se puolustautuu tosissaan ja varmasti puremakin on erilainen silloin.
        Kun sen leikkiessä tai pelästään vaan "varottaessa" jostain. Kissan hännän ja vartalon asennosta ja naaman ilmeestä voi kuulemma päätellä aika paljon sen mielentilasta.
        Kissahan vihaisena köyristää selkänsä nostaa karvansa näyttelee suurempaansa ja saattaa sähistä., jos vaikka näkee epämielyttävän koiran lähestyvän liika lähelle
        Oman kokemukseni mukaan oma kissani ainakin osaa säädellä voimiaan eikä milloinkaan ole raapinut tai purrut ollut agressiivinen aivan tosissaan vaikka joku pikku vahinko naarmu joskus onkin sattunut.
        Kissoissa voi tietenkin olla yksilöllisiä eroja nii luonteessa kun käytöksessäkin joille ei ehkä välttämättä helposti mitään mahda.


    • Anonyymi

      Varmin konsti on hankkia saman ikäinen toinen kollikissa kisailukaveriksi.
      Itsellä oli aivan pienenä hankitut kolliveljekset jotka painivat. kiipeilivät ja raapivat mm. tapetit useasta paikasta uusimis kuntoon.
      Jos sen energiamäärän olisi pitänyt saada yhdestä kollista leikittämällä purettua niin se olisi ollut kokopäivätyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe