Vastavalmistuneen

kesärahat

Hei,

tiedättekö te, minkälaista työttömyyskorvausta vastavalmistunut saa kesien ajalta?

Jos ajatellaan, että valmistuu esim maaliskuussa ja tekee satunnaisia sijaisuuksia huhti-toukokuun, niin kuinka paljon saa kesän ajalta työttömyyskorvausta?

Eikö valmistuneella ole korkeampi työttömyyskorvaus kuin esim tyhjänpanttina olevalla ylioppilaalla, joku ansiosidonnainen?

Ei tekisi mieli paiskia kesää töitä jos syksyllä alkaisi pidempi sijaisuus, niin sitten olisi syksyllä jo ihan piipussa ja loman tarpeessa.

Auttakaa tietämätöntä, kiitos!

30

3758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saat liiton kassasta

      tai yksityisestä kassasta jos sellaisen jäsen olet (10 kk:n jäsenyys historia). Muuten saat perusturvan joka lienee samanverran kaikille työttömille.

      • ei riitä

        Sen lisäksi, että on ollut työttömyyskassan jäsen, pitää olla ollut työssä jäsenyysaikana vähintään 43 viikkoa. Kun nämä ehdot täyttyvät alkaa ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha juosta. Sitä ennen saat pelkkää peruspäivärahaa.


      • jäsenyyttä

        Ansiosidonnaisen saa kun kuuluu liiton työttömyyskassaan ....opetk.fi

        kiinteä maksu jokaiselta n. 60 eu vuosi

        Kassan jäsenyys ei vaadi liiton jäsenyyttä, joka
        on norm. n. 300 eu vuosi (sis. tuon 60 eu loput ?)

        Toki 10 kk työssäolo pitää täyttyä, jotta saa ansiosidonnaista.

        Eli kantsii mennä vaikka raksalle kesäksi.


    • et ole

      tosissasi vai oletko oikeasti noin ääliö.
      Millä vitun perusteella sun pitäsi saada isompaa peruspäivärahaa kuin kukaan muu.
      Toivottavasti minun muksut eivät koskaan joudu luokallesi.

    • tyypillinen

      opettajan planttu.
      Kesätöihin siitä ja äkkiä jos jotain satut saamaan. Jos syksyllä tulee "väsy" niin hakeudu suljetulle hoitoon. Vitun kusipää. Verorahoillako sinua pitäsi koko kesä elättää.

      • plätty

        haista p a s k a


    • Opena jo pitkään

      Hyvä tietämätön,

      Ymmärrän aika hyvin nuo saamasi raivostuneet kommentit.

      Jos ajattelet sanaa ANSIOSIDONNAINEN, niin ymmärrät varmaan, että sen eteen on pitänyt jo jonkin verran töitä.

      Se, että olet saanut tutkinnon päätökseen, ei yksinään oikeuta saamaan korkeampaa työttömyyspäivärahaa. Miksi oikeuttaisi?

      Voithan toki olla työttömänä kesän, ja mennä levänneenä tekemään töitä sitten syksyllä. Tämä vaihtoehto vaikuttaa kohdallasi paremmalta.

      Oletko täysin siinä luulossa, että ne opettajat, jotka eivät jostain syystä saa kesältä palkkaa tehtyään talven, ovat kaikki työttömyyskortistossa? Vielä on niitä, jotka menevät kesän ajaksi töihin.

      Ja miksi ihmeessä olisi jo syksyllä "ihan piipussa ja loman tarpeessa"? Ettet vain niiltä opettajilta, jotka aina valittavat alan raskautta.

      Sinuna harkitsisin vakavasti, oletko sovelias tälle alalle.

    • VOI TEITÄ

      Olen alkuperäinen kirjoittaja, ja en todellakaan olisi arvannut että täällä on näin asiaton meininki! Ovatkohan kaikki kirjoittajat oikeasti opettajia?

      Saahan sitä nyt tietämätön kysyä, ilman että tullaan nimittelemään ties miksi. Tämä palsta sattui silmään ja asia pyöri mielessäni, on täällä nyt pöljempiäkin aiheita käynnissä.

      Ja EI, minusta valmiin opettajan ei tarvitse tehdä kesäisin töitä siihen saakka kunnes on virka, virkaa ei välttämättä saa edes kymmenen vuoden sisään, jotkut taas saavat heti -ei voi tietää.

      Kaiken maailman kesätöitä on tehty lukiosta lähtien joka kesä ja sitten kun opiskelu-uurastus on ohi, ei todellakaan tarvitse enää mennä niihin kakkaduuneihin.

      Voi kumpa te ihmiset tietäisitte, miten MONET käyttävät sosiaaliturvaamme väärin, ovat tahallaan työttömiä ja kouluttatumattomia, ja sossu yms maksavat keskusta-asuntojen vuokrat, kuntosalikortit jne.
      Elätte pumpulissa, jos ihmettelette että valmis maisteri ei suostu menemään muihin kuin oman alan töihin (koska kesällä niitä ei ole, muuten toki menisin).

      Jos mielestänne kesät voi vallan hyvin olla töissä vaikka syksyllä alkaisi opetus, niin miksi ette itse ole kesiä töissä, vaikka virka olisikin? Ei se opettajan palkka niin hyvä ole.

      Puhutte itsenne pussiin nyt.

      En tiennyt, että ansiosidonnaiseen täytyy olla noin kauan töissä. Valmistuvien infot ovat meillä vasta myöhemmin.

      Tuttavani valmistui viime kesänä poliisiksi ja ei ole saanut oman alan töitä, hän saa käteen joka kuukausi 900e. Lieköhän tämä sitten se työttömän peruspäiväraha?
      Aika hyvä, jos miettii että koulunkäytinavustajat saa käteen saman verran mutta ovat töissä joka arkipäivä.

      Niin tai näin, nostan täysin hyvällä omalla tunnolla työttömyyspäivärahani tulevalta kesältä. Se ei sitten ole ansiosidonnaista, mutta vastavalmistuneella ensimmäinen vuosi ja oma luokka on joka tapauksessa oppimisen paikka ja suunnitteluun menee triplasti enemmän aikaa kuin vanhoilla konkareilla joten kyllä, haluan olla syksyllä levännyt ja motivoitunut! Se on oppilaidenkin parhaaksi.

      • pumpulissa?

        "Ja EI, minusta valmiin opettajan ei tarvitse tehdä kesäisin töitä siihen saakka kunnes on virka, virkaa ei välttämättä saa edes kymmenen vuoden sisään, jotkut taas saavat heti -ei voi tietää.

        Kaiken maailman kesätöitä on tehty lukiosta lähtien joka kesä ja sitten kun opiskelu-uurastus on ohi, ei todellakaan tarvitse enää mennä niihin kakkaduuneihin.

        Voi kumpa te ihmiset tietäisitte, miten MONET käyttävät sosiaaliturvaamme väärin, ovat tahallaan työttömiä ja kouluttatumattomia, ja sossu yms maksavat keskusta-asuntojen vuokrat, kuntosalikortit jne.
        Elätte pumpulissa, jos ihmettelette että valmis maisteri ei suostu menemään muihin kuin oman alan töihin..."

        Aika rankkaa tekstiä latelet: "ei tarvitse mennä töihin", "kakkaduuni" "valmis maisteri" ...
        Toivottavasti elämä opettaa, että valmiinkin maisterin on tehtävä töitä leipänsä eteen ja että erilaisia töitä on hyvä arvostaa. Niitä "kakkaduunin" tekijöitä löytyy taatusti tulevien oppilaittesi vanhempien joukosta - miten osaat arvostaa heitä?

        Sinulla on vielä pitkä matka edessäsi.


      • on pitkä matka
        pumpulissa? kirjoitti:

        "Ja EI, minusta valmiin opettajan ei tarvitse tehdä kesäisin töitä siihen saakka kunnes on virka, virkaa ei välttämättä saa edes kymmenen vuoden sisään, jotkut taas saavat heti -ei voi tietää.

        Kaiken maailman kesätöitä on tehty lukiosta lähtien joka kesä ja sitten kun opiskelu-uurastus on ohi, ei todellakaan tarvitse enää mennä niihin kakkaduuneihin.

        Voi kumpa te ihmiset tietäisitte, miten MONET käyttävät sosiaaliturvaamme väärin, ovat tahallaan työttömiä ja kouluttatumattomia, ja sossu yms maksavat keskusta-asuntojen vuokrat, kuntosalikortit jne.
        Elätte pumpulissa, jos ihmettelette että valmis maisteri ei suostu menemään muihin kuin oman alan töihin..."

        Aika rankkaa tekstiä latelet: "ei tarvitse mennä töihin", "kakkaduuni" "valmis maisteri" ...
        Toivottavasti elämä opettaa, että valmiinkin maisterin on tehtävä töitä leipänsä eteen ja että erilaisia töitä on hyvä arvostaa. Niitä "kakkaduunin" tekijöitä löytyy taatusti tulevien oppilaittesi vanhempien joukosta - miten osaat arvostaa heitä?

        Sinulla on vielä pitkä matka edessäsi.

        koska teet tuollaisia päätelmiä teksistäni. Olet mielestäsi niin viisas ja pyhä, etkö olekin?


        Mistäs sinä tiedät, vaikka vanhempani/sisarukseni/aviomieheni olisivat tavan duunareita? Tai vaikka minulla olisi ammattitutkinto roska-auton kuljettana pohjalla ennen yliopistoa?

        Ja TOTTA KAI valmis maisteri tekee töitä leipänsä eteen! Mutta oman alan töissä.
        Ja sanaa "valmis maisteri" en häpeile käyttää, jos on tutkinto tehty niin on valmis maisteri, ei siinä ole sen hienompaa eikä huonompaa.

        Olen itse tehnyt kirjaimellisesti kakkatöitä, sellaisia mitä varmaan 95% väestöstä ei suostuisi tekemään.

        Haluaisitko itse tonkia mädäntyneitä tamponeja vedenpuhdistuslaitoksella maisterin tutkintosi jälkeen? Tai siivota verisiä leikkuusaleja sairaaloissa? Tai patologian osastolla luututa ruumisnesteitä leikeltyjen ruumiiden jälkeen?


        En halua kertoa, mitä kesätöitä olen itse tehnyt koska en halua että minut tunnistetaan, mutta tämän tason juttuja olen tehnnyt kesäisin jo monen monta vuotta.

        Toivottavasti sinunkaltaisia ei ole opettajakunnassa oikeasti. Tuollaisia, jotka tekevät omat järkkymättömät päätelmänsä ja nimittelevät muita, ylentävät itsensä muiden yläpuolelle kehoittaen alanvaihtoon tms.

        Huh huh.


      • ashdfoaho

        poliisituttusi on paiskinut opiskelujen ohella (2 vuoden aikana) sitten niin paljon töitä, että on oikeutettu ansiosidonnaiseen. Muttta tosiaan miten sitä ansiosidonnaista saa, jos ei kerran ole töissä edes ollut niin paljon, että siihen on oikeutettu. Ja kyllä täällä jo aika päiviä sitten valmistuneet virattomat opettajat harkitsee kesätöitä. Varsinkaan kun ei tuota opetustakaan lukuvuoden aikana jokaiseksi työpäiväksi riitä. Ettei se nyt niin tavatonta ole.

        Ja ei noita asioita yliopistolla aikaisemmin ainakaan tiedotettu, itse asioista selvää oli otettava esim. työttömyyskassan nettisivuilta tai työkkäristä... Ja onko sinulla jo opetustyö ensi syksyksi taattu? Ja niinhän sitä voidaan ajatella muutenkin, että johonkin ammattiin valmistautuneen, ei tarvitse tehdä mitään muuta työtä, enemmin kannattaa olla työttömänä. Tosin maisterin papereilla ei ole kovin helppo ns. hanttihommiin enää päästä.


      • alkuperäinen..
        ashdfoaho kirjoitti:

        poliisituttusi on paiskinut opiskelujen ohella (2 vuoden aikana) sitten niin paljon töitä, että on oikeutettu ansiosidonnaiseen. Muttta tosiaan miten sitä ansiosidonnaista saa, jos ei kerran ole töissä edes ollut niin paljon, että siihen on oikeutettu. Ja kyllä täällä jo aika päiviä sitten valmistuneet virattomat opettajat harkitsee kesätöitä. Varsinkaan kun ei tuota opetustakaan lukuvuoden aikana jokaiseksi työpäiväksi riitä. Ettei se nyt niin tavatonta ole.

        Ja ei noita asioita yliopistolla aikaisemmin ainakaan tiedotettu, itse asioista selvää oli otettava esim. työttömyyskassan nettisivuilta tai työkkäristä... Ja onko sinulla jo opetustyö ensi syksyksi taattu? Ja niinhän sitä voidaan ajatella muutenkin, että johonkin ammattiin valmistautuneen, ei tarvitse tehdä mitään muuta työtä, enemmin kannattaa olla työttömänä. Tosin maisterin papereilla ei ole kovin helppo ns. hanttihommiin enää päästä.

        Ei ole taattu, mutta asun Helsingissä ja tällä alueella töitä kyllä luokanopettajille riittää.

        Ja se piti lisätä vielä, että tottakai voisin tehdä jotain kevyempää kesätyötä ensi kesänä/kesinä, esim myyntijuttuja tms. Mutta minusta vaan ei ole kenenkään kannalta hyvä, että opettaja työskentelee ympäri vuoden.

        Jännä juttu että itse kesälomaa todennäköisesti viettätävät patistavat kesätöihin, mutta jos tilanne olisi omalla kohdalla, olisi varmasti eri ääni kellossa.


      • vielä valjennut,
        on pitkä matka kirjoitti:

        koska teet tuollaisia päätelmiä teksistäni. Olet mielestäsi niin viisas ja pyhä, etkö olekin?


        Mistäs sinä tiedät, vaikka vanhempani/sisarukseni/aviomieheni olisivat tavan duunareita? Tai vaikka minulla olisi ammattitutkinto roska-auton kuljettana pohjalla ennen yliopistoa?

        Ja TOTTA KAI valmis maisteri tekee töitä leipänsä eteen! Mutta oman alan töissä.
        Ja sanaa "valmis maisteri" en häpeile käyttää, jos on tutkinto tehty niin on valmis maisteri, ei siinä ole sen hienompaa eikä huonompaa.

        Olen itse tehnyt kirjaimellisesti kakkatöitä, sellaisia mitä varmaan 95% väestöstä ei suostuisi tekemään.

        Haluaisitko itse tonkia mädäntyneitä tamponeja vedenpuhdistuslaitoksella maisterin tutkintosi jälkeen? Tai siivota verisiä leikkuusaleja sairaaloissa? Tai patologian osastolla luututa ruumisnesteitä leikeltyjen ruumiiden jälkeen?


        En halua kertoa, mitä kesätöitä olen itse tehnyt koska en halua että minut tunnistetaan, mutta tämän tason juttuja olen tehnnyt kesäisin jo monen monta vuotta.

        Toivottavasti sinunkaltaisia ei ole opettajakunnassa oikeasti. Tuollaisia, jotka tekevät omat järkkymättömät päätelmänsä ja nimittelevät muita, ylentävät itsensä muiden yläpuolelle kehoittaen alanvaihtoon tms.

        Huh huh.

        että maisteri ei ole niin kova sana työmarkkinoilla, kuin sitä vielä opiskeluaikana kuvitteli. Itsekin muistan, että sitä valmistuttuaan kuvitteli olevansa jotain, kun on maisteri, mutta kylläpä sieltä alas ollaan tultu jo kauan sitten.

        Jo nyt monille opettajille ei riitä töitä kaiken aikaa. Okei, opettajat valmistuvat selkeään ammattiin, eli se on tavallaan "ammattitutkinto", mutta monen muun alan maistereilla ei olekaan nykypäivänä enää niin helppoa. Suomessakin maisteritason työttömyys on nykyään ihan arkipäivää... siinä sitä ruvetaan miettimään sitten, että mitäs nyt tehdään vaihdetaanko ihan toiselle alalle, kenties tekemään niitä "kakkatöitä". Moni maisteritason pitkäaikaistyötön on varmaa ihan tyytyväinen, jos saa maisterinpaperilla edes niitä hanttihommia. Niihin ei noi maisterinpaperit vaan oikein enää kelpaa.

        Sitä paitsi ne "kakkatyöt" on oikeasti arvostettuja hommia, vaikka harva sitä niin ajattelee. Mietipä mitä tapahtuisi, jos ne "kakkatyöt" jätettäisiin tekemättä.


      • OKL-opiskelija
        vielä valjennut, kirjoitti:

        että maisteri ei ole niin kova sana työmarkkinoilla, kuin sitä vielä opiskeluaikana kuvitteli. Itsekin muistan, että sitä valmistuttuaan kuvitteli olevansa jotain, kun on maisteri, mutta kylläpä sieltä alas ollaan tultu jo kauan sitten.

        Jo nyt monille opettajille ei riitä töitä kaiken aikaa. Okei, opettajat valmistuvat selkeään ammattiin, eli se on tavallaan "ammattitutkinto", mutta monen muun alan maistereilla ei olekaan nykypäivänä enää niin helppoa. Suomessakin maisteritason työttömyys on nykyään ihan arkipäivää... siinä sitä ruvetaan miettimään sitten, että mitäs nyt tehdään vaihdetaanko ihan toiselle alalle, kenties tekemään niitä "kakkatöitä". Moni maisteritason pitkäaikaistyötön on varmaa ihan tyytyväinen, jos saa maisterinpaperilla edes niitä hanttihommia. Niihin ei noi maisterinpaperit vaan oikein enää kelpaa.

        Sitä paitsi ne "kakkatyöt" on oikeasti arvostettuja hommia, vaikka harva sitä niin ajattelee. Mietipä mitä tapahtuisi, jos ne "kakkatyöt" jätettäisiin tekemättä.

        kirjoittaja todella naivisti. Kyllä varmasti jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että kaikkia työntekijäportaan töitä tarvitaan jotta yhteiskuntamme toimisi. Tämä "tietämätön" luetteli mielestäni sellaisia kesätöitä, joita voi kyllä hyvällä tahdolla kutsua paskaduuniksi. Idea taitaa ollakin se, että jos itse on tehnyt nimenomaan näitä töitä, voi kutsua niitä paskaduuneiksi. Jos taas puolestaan on kesät ollut vanhempien rahoilla tms, on törkeää lähte luokittelemaan töitä paskaduuneiksi jos itse ei ole sen vertaa evää liikauttanut, että olisi niistä hankkinut kokemusta.

        Jotenkin viesteistäsi saa sen kuvan, että olet itse vasta hetki sitten nämä asiat oivaltanut?


        Ilman muuta Suomessa on paljon työttömiä maistereita. Jos olisi lukenut vaikkapa teoreettista filosofiaa tai etnomusikologiaa pääaineena, suhtautuminen maisterin tutkinnon tuomaan "varmuuteen" toimeentulosta tai varsinkaan oman alan töistä olisi varmasti toinen.

        Mutta opettajilla tutkinto tähtää nimenomaan professioon, on täysin oikeutettua ajatella, että opiskelija KM-tutkinnon tehtyään haluaa oman alan töitään eli opettamaa, LL valmistuttuaan tehdä lääkärin töitä ja PsM:ksi valmistunut psykologin töitä.

        Minusta tällä valmistuvalla on ihan oikea asenne, jos hän asuu jo valmiiksi alueella jossa oikeasti luokanopettajan töitä tekevät mitkä lie abitytöt kun päteviä_ei_yksinkertaisesti saada, niin on ihan oikein olla sen verran epä-suomalainen, että luottaa omiin kykyihinsä ja on optimistinen esim syksyn työllistymisen suhteen.


        Ja tälle "aineenopettajalle" joka kirjoittaa nimimerkillä "adsfgögjl" ja ihmetteli miksi käyn tällä palstalla, tässäpä vastaukseni:
        Käyn täällä huvikseni, yleensä kun pidän taukoa lukemisesta tms,
        seuraamassa näitä riitoja ja laittamassa omalta osaltan lusikkaa soppaan silloin kun jaksan. KOrjaamassa mm. juuri sinun virheellisiä käsityksiäsi. ;)

        Mikä oma tekosyysi on


      • ajdflk
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        kirjoittaja todella naivisti. Kyllä varmasti jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, että kaikkia työntekijäportaan töitä tarvitaan jotta yhteiskuntamme toimisi. Tämä "tietämätön" luetteli mielestäni sellaisia kesätöitä, joita voi kyllä hyvällä tahdolla kutsua paskaduuniksi. Idea taitaa ollakin se, että jos itse on tehnyt nimenomaan näitä töitä, voi kutsua niitä paskaduuneiksi. Jos taas puolestaan on kesät ollut vanhempien rahoilla tms, on törkeää lähte luokittelemaan töitä paskaduuneiksi jos itse ei ole sen vertaa evää liikauttanut, että olisi niistä hankkinut kokemusta.

        Jotenkin viesteistäsi saa sen kuvan, että olet itse vasta hetki sitten nämä asiat oivaltanut?


        Ilman muuta Suomessa on paljon työttömiä maistereita. Jos olisi lukenut vaikkapa teoreettista filosofiaa tai etnomusikologiaa pääaineena, suhtautuminen maisterin tutkinnon tuomaan "varmuuteen" toimeentulosta tai varsinkaan oman alan töistä olisi varmasti toinen.

        Mutta opettajilla tutkinto tähtää nimenomaan professioon, on täysin oikeutettua ajatella, että opiskelija KM-tutkinnon tehtyään haluaa oman alan töitään eli opettamaa, LL valmistuttuaan tehdä lääkärin töitä ja PsM:ksi valmistunut psykologin töitä.

        Minusta tällä valmistuvalla on ihan oikea asenne, jos hän asuu jo valmiiksi alueella jossa oikeasti luokanopettajan töitä tekevät mitkä lie abitytöt kun päteviä_ei_yksinkertaisesti saada, niin on ihan oikein olla sen verran epä-suomalainen, että luottaa omiin kykyihinsä ja on optimistinen esim syksyn työllistymisen suhteen.


        Ja tälle "aineenopettajalle" joka kirjoittaa nimimerkillä "adsfgögjl" ja ihmetteli miksi käyn tällä palstalla, tässäpä vastaukseni:
        Käyn täällä huvikseni, yleensä kun pidän taukoa lukemisesta tms,
        seuraamassa näitä riitoja ja laittamassa omalta osaltan lusikkaa soppaan silloin kun jaksan. KOrjaamassa mm. juuri sinun virheellisiä käsityksiäsi. ;)

        Mikä oma tekosyysi on

        olen tehnyt vähän kaikenlaisia "kakkahommia" sekä opetusalan hommia (niitäkin laidasta laitaan lähes), että turha olettaa, että muut ovat huomanneet ne tärkeiksi juuri nyt.

        Ja tietysti jokainen maisteri haluaa tehdä ensisijaisesti oman alansa töitä. Mutta totuus on se, että vaikka et ole valinnutkaan aineiksesi ihan utopistisia aineita, niin maisterin tutkinto ei enää ole mikään tae saada varmasti työtä tai päästä haluamalleen alalle nykyään. Opettajissa, varsinkin aineenopettajissa on työttömiä tai niitä pätkää tekeviä, niin että se vaikka kuinka on ammatikin ei takaa, että kaikille riittää niitä töitä koko ajan.

        Niin turha sitä ihmetellä, miksi jotkut opettajat vielä vaivautuvat tekemään kesätöitäkin niillä toisten "kakkatöiksi" nimittämillä aloilla tai yksinkertaisesti kyllästyvät olemaan vuodesta toiseen heittopusseina. Tietysti jokainen, joka ei ole pitkäaikaistyötön, voi valita mitä työtä haluaa tehdä. Ja kahden ja puolen kuukauden kesätyöttömyyden aikana työkkärit eivät tule sinua vielä niihin "kakkatöihin pakottamaan".


      • puhut!
        on pitkä matka kirjoitti:

        koska teet tuollaisia päätelmiä teksistäni. Olet mielestäsi niin viisas ja pyhä, etkö olekin?


        Mistäs sinä tiedät, vaikka vanhempani/sisarukseni/aviomieheni olisivat tavan duunareita? Tai vaikka minulla olisi ammattitutkinto roska-auton kuljettana pohjalla ennen yliopistoa?

        Ja TOTTA KAI valmis maisteri tekee töitä leipänsä eteen! Mutta oman alan töissä.
        Ja sanaa "valmis maisteri" en häpeile käyttää, jos on tutkinto tehty niin on valmis maisteri, ei siinä ole sen hienompaa eikä huonompaa.

        Olen itse tehnyt kirjaimellisesti kakkatöitä, sellaisia mitä varmaan 95% väestöstä ei suostuisi tekemään.

        Haluaisitko itse tonkia mädäntyneitä tamponeja vedenpuhdistuslaitoksella maisterin tutkintosi jälkeen? Tai siivota verisiä leikkuusaleja sairaaloissa? Tai patologian osastolla luututa ruumisnesteitä leikeltyjen ruumiiden jälkeen?


        En halua kertoa, mitä kesätöitä olen itse tehnyt koska en halua että minut tunnistetaan, mutta tämän tason juttuja olen tehnnyt kesäisin jo monen monta vuotta.

        Toivottavasti sinunkaltaisia ei ole opettajakunnassa oikeasti. Tuollaisia, jotka tekevät omat järkkymättömät päätelmänsä ja nimittelevät muita, ylentävät itsensä muiden yläpuolelle kehoittaen alanvaihtoon tms.

        Huh huh.

        Ei edellinen kirjoittaja nimitellyt sinua tai kehottanut vaihtamaan alaa. Mistä sinä tuon keksit?

        Ruumiinnesteitä kohtaan sinulla kyllä tuntuu olevan melkoinen kammo. Toivottavasti luokallesi ei tule "erittäviä" oppilaita.


      • soppaan
        puhut! kirjoitti:

        Ei edellinen kirjoittaja nimitellyt sinua tai kehottanut vaihtamaan alaa. Mistä sinä tuon keksit?

        Ruumiinnesteitä kohtaan sinulla kyllä tuntuu olevan melkoinen kammo. Toivottavasti luokallesi ei tule "erittäviä" oppilaita.

        Luen tätä ketjua hämmästyneenä.

        Pakko laittaa lusikkaa soppaa sen verran, että vaikka tässä ylemmässä viestissä joku sanookin, että kukaan ei ole aloittajaa kehoittanut vaihtamaan alaansa, niin kyllähän tuossa yläpuolella joku niin kehoitti:

        "Sinuna harkitsisin vakavasti, oletko sovelias tälle alalle"


      • tarkemmin?
        soppaan kirjoitti:

        Luen tätä ketjua hämmästyneenä.

        Pakko laittaa lusikkaa soppaa sen verran, että vaikka tässä ylemmässä viestissä joku sanookin, että kukaan ei ole aloittajaa kehoittanut vaihtamaan alaansa, niin kyllähän tuossa yläpuolella joku niin kehoitti:

        "Sinuna harkitsisin vakavasti, oletko sovelias tälle alalle"

        "vaikka tässä ylemmässä viestissä joku sanookin, että kukaan ei ole aloittajaa kehoittanut vaihtamaan alaansa..."

        Ylemmässä viestissä - johon viittaat - ei kirjoitettu noin vaan:

        " Ei edellinen kirjoittaja nimitellyt sinua tai kehottanut vaihtamaan alaa."


    • OKL-opiskelija

      Hei sinä kohta valmistuva.

      Ihan oikeasti, tällä palstalla ei kannata pyöriä. Täällä on ihme hihhuleita ja puskista huutajia, aina samat taistelut käynnissä.
      Jos ei ole aineenope vs. luokanope, niin sitten koulunkäyntiavustaja vs. opettajat, muiden töiden tekijät vs. opettajat, ja paremman puutteessa menee opettajiksi opiskelevien mollaaminen. :)

      Ei kannata ottaa itseensä, täällä harvoin saa fiksuja vastauksia.

      Järkeviä keskustelufoorumeita näistä aiheista on olemassa, täällä suomi24:ssa lähinnä riidellään ja nimitellään ja esimerkiksi oma käsitykseni aineenopettajista on muuttunut täällä, vaikka työelämässä he ovatkin yhtä mukavia kuin aikasemminkin.

      (tosin se pikku riitely tai sen seuraaminen täällä on usein yllättävän viihdyttävää) :P

      • shdajsdf

        hyvä ihminen pyörit vielä tällä palstalla? Eikö sinulla ole muuta viihdettä? Minunkin käsitykseni on opettajaksi opiskelevista muuttunut aika tavalla... niin negatiiviseen suuntaan. Millähän perusteella sinnekin ne opiskelijat nykyään valitaan tai millä soveltuvuustesteillä?


      • tosissaan ketuttaa
        shdajsdf kirjoitti:

        hyvä ihminen pyörit vielä tällä palstalla? Eikö sinulla ole muuta viihdettä? Minunkin käsitykseni on opettajaksi opiskelevista muuttunut aika tavalla... niin negatiiviseen suuntaan. Millähän perusteella sinnekin ne opiskelijat nykyään valitaan tai millä soveltuvuustesteillä?

        vieläkin se, ettet itse päässyt sisään kyseiseen opinahjoon. Mut ei se mitään, yritä ensi syksynä uudelleen, ehkä silloin pääset soveltuvuustestit läpi. Vielä sinusta kelpo opettaja tulee!

        Aurinkoista kevättä sinulle ja onnea kesätyönhakuun - älä sitten polta itseäsi loppuun tai edes nahkaasi.


      • gjfdh
        tosissaan ketuttaa kirjoitti:

        vieläkin se, ettet itse päässyt sisään kyseiseen opinahjoon. Mut ei se mitään, yritä ensi syksynä uudelleen, ehkä silloin pääset soveltuvuustestit läpi. Vielä sinusta kelpo opettaja tulee!

        Aurinkoista kevättä sinulle ja onnea kesätyönhakuun - älä sitten polta itseäsi loppuun tai edes nahkaasi.

        minä olen kyllä ihan opettaja, mutta en lo, enkä kyllä ole ikinä OKL:ään yrittänytkään. Enkä aio edes yrittää. Miksi pitäisi olettaa, että kaikki opettajat ovat luokanopettajia tai niiksi haluavia. Opetusta annetaan laajalla saralla, ei vain peruskoulun alakoulussa.


    • OKL-opiskelija

      että www.oaj.fi löytyy tietoa kysymyksiisi.

      Ja tässä linkissä on aika näppärästi mielestäni koottu tietoa aiheesta:
      http://www.sool.fi/tyoelama/tyosuhde.html

      Kaikkea hyvää sinulle ja onnea valmistumisen johdosta jo etukäteen! :)

    • neuvonta

      Ikävä kyllä saadaksesi ansiosidonnaista sinulla tulee olla 10kk alan töitä 2 vuoden ajalta ja lisäksi työttömyyskassan jäsenyys. Et tietenkään voi saada peruspäivärahan lisäksi ansiosidonnaista, jos et ole maksanut palkastasi jäsenmaksua työttömyyskassaan.

      Kannattaa liittyä joko Oaj:n kassaan tai ns. "Loimaan kassaan", joka on kaikkien alojen työntekijöille tarkoitettu riippumaton työttömyyskassa.

      En haluaisi masentaa sinua, mutta ikävä fakta on se, että virkoja tai edes vakituisia tuntiopen töitä harva saa heti valmistuttuaan. Silloin työsopimus ei ole voimassa kesällä, ja on pakko hakea jotakin muuta työtä. Ellei tietysti ole rahaa jäänyt säästöön, että tulee toimeen kolme kuukautta ilman palkkaa.
      Me maisterit olemme tehneet valmistuttuamme kesäisin kaikenlaisia töitä, ihan vain hengissä pysyäksemme. Silloin joutuu valitettavasti joustamaan tiukoista periaatteista ja oppii arvostamaan kaikkea työtä toimeentulon lähteenä.

      On ihan ok, että kysyt näistä korvausasioista kun et kerran tiedä millainen käytäntö on. Ja on hienoa, että uskot vahvasti itseesi ja kykyihisi. Voin vain sinua hieman vanhempana, aineenopeksi valmistuneena mutta vieläkin (4v) yhä pätkätöitä tekevänä maisterina varovasti muistuttaa, että työtilanne voi yllättäen osoittautuakin kovemmaksi kuin olet ajatellut. Siksi kannattaa olla valmis muuttamaan käsityksiään. Jossain vaiheessa ei ole muuta vaihtoehtoa.

      Tervetuloa opejen joukkoon, uskon että tulet pitämään työstäsi ja löydät ennen pitkää hyvän työpaikankin!

    • kesärahat

      vähän asiallisemmista viesteistä. Kiitos erityisesti OKL- opiskelijalle joka antoi tuon linkin!
      Sool:n sivuilla sanottiin että minkla alan tahansa työ kelpaa, ja laskinkin että saan työssäoloehdon (vai mikä se olikaan, se 43 viikkoa töitä) täyteen ennen valmistumista, koska olen kokoajan ollut opintojen ohella töissä! Pitää nyt vain laskea, että ne viikkotunnit riittää. Opiskeluihin on kulunut tämän vuoksi enemmän aikaa kuin niillä jotka opiskelivat päätoimisesti, joten toivottavasti tämä nyt onnistuu sitten.


      Kiitos myös kannustavan viestin kirjoittaneelle aineenopelle ja toivotaan, että sinä saisit pian vakiviran!

      • Ettei harmita

        Jollei työkokemuksesi ole aivan selvästi muotoa dd/mm/yy - dd/mm/yy = 43 viikkoa, sinun kannattaa ottaa yhteyttä liittoon ja pyytää virkailijaa tarkistamaan, täyttyykö työssäoloehto. Kun aletaan laskea repaleisemman työkokemuksen kokonaistuntimäärää, tulee melkein aina ikäviä yllätyksiä. Kassoilla on myös ikävä (joskin ymmärrettävä) taipumus takertua pilkkuihin ja tulla potkimaan myöhemmin nilkkaan.


    • Työttömyyskassan jäsen

      Sinä ap. olet siis opettajakoulutuksessa vielä? Sinnehän on suht. vaikea päästä???

      Ihmettelen miten ihmessä olet päässyt koko koulutukseen, jos edes tietoa ei niin päljon löydy, että kuvittelet että saat 2 kuukauden työllä KORKEAMPAA PÄIVÄRAHAA!!! Haavemaailmassako elät? Että kun olet opettaja, olet niinkuin korkeampi???

      Jos et kuulu liittoon tai työttömyyskassaan ja sen lisäksi kuulunut siihen tietyn aikaa ja työskennellyt tietyn aikaa, saat tismalleen saman korvauksen kuin se tyhjänpanttina oleva ylioppilas. Sinäkin nimittäin olet kesän ajan yhtälailla tyhjänpantti! Tyhjänpanttina ollut ylioppilas nimittäin on saattanut tehdä niin paljon jo töitä että pääsee ansiosidonnaiselle. Hän siis voi saada enemmän kuin sinä, eiks oo epäreilua!!!

      Varmaankin kannattaisi säästellä niitä sijaisuusrahoja keväältä. Jos teet sen 2 kuukautta töitä, ansaitset 4 päivää lomaa, että loma se on sinullakin, niin ansaitsisi jokainen muukin joka tekee 2 kk töitä.

      Esitän jotain pohdittavaksi. Valmistut ja haluat pitää lomaa. Samalla Reiska ammattikoulun puulinjalta valmistuu ja haluaisi myös pitää lomaa. Reiskapa joutuu menemään töihin ja milloin Reiskan lomat sitten pidetään? Olisiko vasta vuoden päästä, sitten kun kesälomat on ansaittu. Miksi sinä olisit väsyneempi kuin Reiska? Minulla kansalaisena, työttömyyskassaan kuuluvana, ei ole mielenkiintoa maksella sinun "korkeamman päivärahan" lomiasi, JOITA ET OLE ANSAINNUT!!! Rahat Reiskalle, jos Reiskalta työt sattuu loppumaan.

      TYÖTTÖMYYSTURVA ON TYÖTTÖMYYSTURVA, EI LAISKOJEN VASTAVALMISTUNEIDEN LOMAILURAHA!

      • katsopas

        tarkemmin.

        Jos liittyy työttömyyskassaan vaikka päivän sijaisuuden perusteella jo opintojen aikana, maksaa sen 5e kuussa siitä ja tekee vaikka kassalla töitä sen 10kk, voi olla hyvinkin todennäköistä että pääsee ansiosidonnaiselle heti.

        Että revi siitä, pässi.


      • Jäi jotain väliin...
        katsopas kirjoitti:

        tarkemmin.

        Jos liittyy työttömyyskassaan vaikka päivän sijaisuuden perusteella jo opintojen aikana, maksaa sen 5e kuussa siitä ja tekee vaikka kassalla töitä sen 10kk, voi olla hyvinkin todennäköistä että pääsee ansiosidonnaiselle heti.

        Että revi siitä, pässi.

        Niin. Missähän vaiheessa olen väittänyt että näin asia ei olisi? Joka tapauksessa siihen kassaan tai mihin tahansa on täytynyt kuulua sen 10 kk ja TYÖSKENNELLÄ 10 kk, pyyhki sitten työkseen vaikka omaa persettään!!! Jos voit selventää mikä oli asiasi pointti.


    • OKL-opiskelija

      alkuperäinen olla täällä enää lukemassa ketjuaan, tai sitten ei vain viitsi kommentoida näitä lapsellisuuksia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe