hei! haluaisin kuulla onko salmiakin syöminen raskausaikana terveellistä? itselläni mieli tekee monesti mutta jostain olen kuullut ettei se olisi suotavaa..
saako salmiakkia syödä odotusaikana?
16
2557
Vastaukset
- salmiakki hullu;)
joo siis ei ole suositeltava syyä joka päivä yli 50g salmiakkia..
itte oon syönny hulluna eikä oo mitenkään nostanu verenpainetta liikaa..
mutta jos sulla on korkea tai nousee herkasti niin yritä syyä tosi vähän - tulivuori86
muttei mitään kilo määriä kerralla
- äidix- 92
Itselläni ja huonekaverillani molemmilla yli 5 kiloset tyttö lapset. Jutellessamme selvisi, että molemmat olivat syöneet kohtuu paljon salmiakkia.
Terveisiä vaan Paulalle Kolariin !!!!- mättää
oman himonsa takia sikiöraukan selviteltäväksi silkkaa ammoniakkia!
Tutustupa mistä on salmiakki tehty! Jos on noin heikoissa toisesta huolehtiminen jo odotusaikana, miten lie sitten kun vauvaa pitäisi hoitaakin? - ei ymmärrä...
mättää kirjoitti:
Tutustupa mistä on salmiakki tehty! Jos on noin heikoissa toisesta huolehtiminen jo odotusaikana, miten lie sitten kun vauvaa pitäisi hoitaakin?näitä typeriä kysymyksiä ja yhtä typeriä vastauksia. Kyllä mahtaa olla raskausaika vaikeeta joillakin kun joka helvetin asiaa pitää pohtia. Salmiakkia poskeen vaan, ei se sikiö siitä kärsi. Aikusellekaan sen syönti ei YLENMÄÄRIN ole aina hyvästä mutta kuka käskee syömään pussikaupalla päivässä?
- köpö
ei ymmärrä... kirjoitti:
näitä typeriä kysymyksiä ja yhtä typeriä vastauksia. Kyllä mahtaa olla raskausaika vaikeeta joillakin kun joka helvetin asiaa pitää pohtia. Salmiakkia poskeen vaan, ei se sikiö siitä kärsi. Aikusellekaan sen syönti ei YLENMÄÄRIN ole aina hyvästä mutta kuka käskee syömään pussikaupalla päivässä?
Siis siihen "kieltoon" eli siis suositukseen on toinenkin syy, kuin se verenpaineen nostaminen. Salmiakki saattaa nimittäin käynnistää ennen aikaisen synnytyksen, ihan tutkittua faktaa.
Ja mä oon ainakin alkanut puhua neljästä s:ssästä kolmen sijaan. Sillä mun synnytys alkoi kun eka siivosin, sitten kävin saunassa ja iltasella söin tv:tä katsellessa salmiakkia "kohtuudella" ;) Seksiin asti ei ikinä päästy :D
Kaverilla oli yliaikainen ja käskin syödä salmiakkia.. Synnytys alkoi seuraavana päivänä.
Mut hei, näin olis voinut käydä ilman salmariakin... kai? - huh huh
mättää kirjoitti:
Tutustupa mistä on salmiakki tehty! Jos on noin heikoissa toisesta huolehtiminen jo odotusaikana, miten lie sitten kun vauvaa pitäisi hoitaakin?mikä kommentti!! KAikkea se maa päällään kantaa...voi hitto että ihmiset jaksaa kyllä kaikesta tehdä hirveen numeron!
Salmiakkia ei suositella syötäväksi, koska se sisältää suoloja niin paljon, että voi pahentaa/aiheuttaa turvotuksia, mitä nyt tuppaa tulemaan ihan ilman salmiakkiakin raskaana ollessa. Turvotukset taas puolestaan nostavat verenpainetta. Minulle lääkäri suositteli syötäväksi salmiakkia, kun oksensin niin reilusti yli puoli raskautta, eikä suolat/nesteet pysyneet elimistössä.
Tollanen arvostelu siitä, että ei kykenisi huolehtimaan vauvasta, jos nyt salmiakkia himottaa ja sitä raskauden aikana syö, saa kyllä kaikki karvat nousemaan pystyyn. Aika törkeää sinulta.
- -plussapallo-
saa syödä 50g vuorokaudessa koska nostavat verenpainetta....
- jos syö
55 g päivässä? Henkikö lähtee? Jos ei ole asiantuntemusta niin kannattaisi jättää vastaamatta. Salmiakki ja lakritsa eivät todellakaan nosta kaikilla ihmisillä verenpainetta ollenkaan. Joillakin on luonnostaan korkea verenpaine, olivat sitten raskaana tai ei. Eivät asiat ole niin yksinkertaisia.
- -plussapallo-
jos syö kirjoitti:
55 g päivässä? Henkikö lähtee? Jos ei ole asiantuntemusta niin kannattaisi jättää vastaamatta. Salmiakki ja lakritsa eivät todellakaan nosta kaikilla ihmisillä verenpainetta ollenkaan. Joillakin on luonnostaan korkea verenpaine, olivat sitten raskaana tai ei. Eivät asiat ole niin yksinkertaisia.
Että näin....50g on suositus.
- Siidu
sanoi neuvolan täti että salmiakkia sen 50g saa päivässä syödä, ei mielellään enempi kamalasti kun siinä on paljon suolaa ja nostaa paineita (jos ne nyt sattuu olemaan jo ennestään korkeat, itellä ei juurikaan ole). Minun teköö mieli ja salmiakkia ja syönkin sitä ihan hyvällä omalla tunnolla, koska olen muut "paheeni" jättänyt sen siliän tien kun raskaus alkoi. Eli minulla on salmiakkiaski aina kotonna, syön jos tekee mieli mutta askin vain ;)
Lakritsasta sanoi minulle samainen täti neuvolassa, että ei mielellään lainkaan (oliko sitten että alkuraskaudessa vai koko raskauden aikana, ei jaksa muistaa), koska joku ainesosa siinä SAATTAA (ei siis pakosta sitä tee) edesauttaa keskenmenoa. No, eilen söin vahingossa muistamattomuuttani muutaman lakupalan. En jaksa tuostakaan huonoa omaatuntoa kantaa. Että silleen. - jotka eivät uskalla tehdä
Siidu kirjoitti:
sanoi neuvolan täti että salmiakkia sen 50g saa päivässä syödä, ei mielellään enempi kamalasti kun siinä on paljon suolaa ja nostaa paineita (jos ne nyt sattuu olemaan jo ennestään korkeat, itellä ei juurikaan ole). Minun teköö mieli ja salmiakkia ja syönkin sitä ihan hyvällä omalla tunnolla, koska olen muut "paheeni" jättänyt sen siliän tien kun raskaus alkoi. Eli minulla on salmiakkiaski aina kotonna, syön jos tekee mieli mutta askin vain ;)
Lakritsasta sanoi minulle samainen täti neuvolassa, että ei mielellään lainkaan (oliko sitten että alkuraskaudessa vai koko raskauden aikana, ei jaksa muistaa), koska joku ainesosa siinä SAATTAA (ei siis pakosta sitä tee) edesauttaa keskenmenoa. No, eilen söin vahingossa muistamattomuuttani muutaman lakupalan. En jaksa tuostakaan huonoa omaatuntoa kantaa. Että silleen.mitään kun ovat raskaana niin muistakaa, että kovalla tuolilla ei saa istua ollenkaan jos on raskaana, koska vauvaan voi sattua ja synnytys alkaa ennenaikaisesti. Samoin television katselu häiritsee sikiötä samoin radion kuuntelu. Ne on ehdottomasti kielletty! Mitään muuta ruokaa kuin steriileissä laboratorio-oloissa tehtyä ei voi syödä, koska sikiö voi saada ruoasta bakteereja ja kuolla. Puhuminen on myös kielletty, koska se häiritsee lasta ja aiheuttaa lapselle hermoromahduksen ja traumoja. Aviomiehestä on syytä myös päästä eroon, koska hän ei muutenkaan synnytä ja on vain yleensä riesana.
- ja ajatelkaas
jotka eivät uskalla tehdä kirjoitti:
mitään kun ovat raskaana niin muistakaa, että kovalla tuolilla ei saa istua ollenkaan jos on raskaana, koska vauvaan voi sattua ja synnytys alkaa ennenaikaisesti. Samoin television katselu häiritsee sikiötä samoin radion kuuntelu. Ne on ehdottomasti kielletty! Mitään muuta ruokaa kuin steriileissä laboratorio-oloissa tehtyä ei voi syödä, koska sikiö voi saada ruoasta bakteereja ja kuolla. Puhuminen on myös kielletty, koska se häiritsee lasta ja aiheuttaa lapselle hermoromahduksen ja traumoja. Aviomiehestä on syytä myös päästä eroon, koska hän ei muutenkaan synnytä ja on vain yleensä riesana.
kuinkahan paljon säteilyä sikiö saa tietsikasta kun päivystätte sen äärellä tuntitolkulla jauhamassa paskaa? Kännykkäkin on vallan hengenvaarallinen. Joten jatkakaa vaan hermoilua...
- ..syödä..
..Kohtuudella.Mikäli sokeriarvot tai verenpaine ei ole koholla. Salmiakki nostaa verenpainetta etenkin suurissa määrin syötynä. Tietenkin pieni herkuttelu on välillä hyväksi omalle mielelle. Ja se mikä on hyväksi itselle on hyväksi vauvalle :)
- mie1978
Kyllä on porukoilla puurot ja vellit sekaisin. Ja niin tuntuu olevan myös neuvolassa. Haitta-aine nimeltä glykyritsiini on farmakologisesti erittäin aktiivinen. Se vaikuttaa elimistössä lisämunuaiskuoreen, verenpaineeseen, kerää suolaa elmistöön, lisää kortisolin tuotantoa, voi aiheuttaa päänsärkyä, saattaa olla keskushermostovaikutuksia, voi aiheuttaa hypokalemiaa ja häiritsee istukan toimintaa. Hypokalemia voi johtaa suonenvetoon ja joskus jopa sairaalahoitoon, jos se aiheuttaa rytmihäiriöitä. Glykyritsiini estää kortisolin muuttumista kortsisoniksi istukassa. Tällöin sikiö altistuu liian suurille stressihormonipitoisuuksille. Suomalaisessa tutkimuksessa seuratttiin 8 vuoden ajan 1049 äitiä ja lasta. Runsaasti lakritsia syöneiden äitien lapsilla todettiin heikompi suoriutuminen älykkyystesteissä ja runsaampi elimistön stressihormonipitoisuus 8 vuoden iässä. Lisäksi runsaasti glykyritsiinia saaaneiden äitien raskauden kesto jäi lyhemmäksi. Jos lakritsia saa syödä 50 grammaa niin salmiakkia saa syödä vain puolet siitä eli 25 grammaa. Eri tuotteiden glykyritsiinimäärät vaihtelevat. Kuitenkin lakritsi on keskimäärin glykyritsiinin suhteen turvallisempaa ja miedompaa kuin salmiakki, jonka pitoisuudet ovat kaksikertaiset. Pitoisuuserot voivat olla vieläkin isommat. Esimerkiksi Pandan peruslakritsin glykyritsiinipitoisuus 1.23 mg/g ja Fazer salmiakki mix pitoisuus 4.9 mg/g. Terveydenhoitajat kuvittelevat salmiakkia turvallisemmaksi, vaikka se on oikeasti vielä vahvempaa lakristia, johon on lisätty ammoniunkloridia mausteeksi. Joka päivä tuota 50 g ei saisi syödä. Vaikutukset kertyvät elimistöön vähitelleen. Lakritsi sinänsä poistuu elmistöstä vuorokaudessa, mutta sen vaikutusten poistumiseen menee helposti kaksi viikkoa tai pidempäänkin. Myös haittavaikutusten ilmaantumista on vaikea arvioida, koska voivat tulla kahden viikon viiveellä. Lakritsin takia sikiön lisämunaiset tuottavat enemmän DHEA, joka johtaa lisääntyneeseen oksitosiinin ja prostaglandiinimuodostukseen. Tällöin kohdun supistusherkkyys kasvaa ja maito alkaa herumaan rinnoista.
- meriheinä86
itse vältän salmiakkia sen takia kun äitini mua odottaessa himoitsi ja söi salmiakkia paljon. Heti synnyttyä jouduin hätäleikkaukseen munuaisten takia. Lääkärit epäili salmiakkia syynä kuolleeseen munuaisosaan. Nyt kun itse odotan ni vältän lakritsia ja salmiakkia tämän takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593