Miten keittiötoimitus voi olla ..

vaikeaa

Onko kukaan koskaan oikeasti miettiny keittiötoimituksen laatua.

Kuvittelin, että nimekkäältä toimittajalta onnistuu toimitus ja asennus ilman, että siihen pitää asiakkaana puuttua.

Nyt tiedän enemmän. Ainoat asiat, jotka toimivat ovat myynti ja laskutus. Tottakai, ilman niitä ei olisi toimittajiakaan. Keittiön ostaja on kerta-asiakas. Mitä siitä murehtimaan.

Mielestäni toimitusten laatu pitäisi AINA olla sillä tasolla, että normaali asiakas ei siitä löydä sanomista. Työ pitäisi luovuttaa ensin itselle (asentaja työnjohtajalle) niin hyvin, ettei työnjohtajan tarvitse puutteista asiakasta konsultoida. Tuntui, että minä asiakkaana olin se asiantuntija.

Toimitus on niin surkea, että meillä vieraat nauravat koukussa kun näytän miten "hienosti" uusi keittiö toimii (esim. pakastin on edelleen ylösalaisin).

Ja aikataulu ... lokakuussa piti olla valmista, vieläkin puuttuu osia ja työ kesken. Paljon on ehtinyt vieraita käymään ja hauskaa on ollut...

Tunnen itseni tosi hölmöksi, etten kehtaa edes toimittajan nimeä tähän laittaa. Itsekin myynti- ja projektityössä toimivana menin tommoseen retkuun, hävettää.


Ja ettei tämä ole ihan keksitty juttu, lupaan laittaa yksityiskohtaisen selostuksen tapahtumista jokaiselle ison keittiötoimittajan toimitusjohtajalle, jos sitä pyytävät.

Toivottavasti samalla pääsen oman toimittajani kanssa keskustelemaan hinnanalennuksesta. Muussa tapauksessa jään nuolemaan haavani ja yritän jaksaa nauraa yhdessä vieraiden kanssa.

ps. keittiön tärkeyden huomaa, kun sitä ei ole tai sitä ei voi käyttää.

11

2596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keittiötoimitukset,

      sama koskee esimerkiksi kotimaisen valmistajan asentamaa tiilikattoa. Siinäkin näköjään toimii kauppa ja karkuun -metodi.

      Otan osaa, toivottavasti saat keittiösi kuntoon.

    • kyllä

      Paljon kiinni myyjän / edustajan ammattitaidosta
      kuinka se valvoo ja pitää kurissa pitkää ja monimutkaista toimitusketjua,eihän näiä joitain
      myyjiä ole kuin koulutettu myymään ja tuottamaan
      kauniita mielikuvia.

    • semmosta se on

      Nyt on tilanne se, ettei osaavia asentajia ole tarjolla siinä määrin kuin olisi tarvetta. On ryhdytty palkkaamaan väkeä joka on kyllä innokas ja halukas tekemään mutta taidot puuttuvat. Kun tämmöiset kaverit sitten ryhtyvät duunaamaan keittiötä kondikseen on tulos vähintäänkin arvelluttava.

      Sinällään homma ei ole kovin vaativaa ja jos aikaa on runsaasti ja edes jonkinmoinen ymmärrys tallella laittaa lähes kuka tahansa keittiön kuin keittiön paikalleen. Juju onkin siinä, että aikaa ei ole kuin tarkoin määritelty tuntimäärä, huomenna täytyy olla jo toisessa paikassa. Ei ole aikaa purkaa sutta eikä aikaa hakea puuttuvia palikoita. Keskeneräinen/viallinen asennus jätetään hautumaan ja se tehdään loppuun/korjataan vasta kun sattuu väljempi kohta aikatauluun. Tähän voi mennä kuukausia ja sitä pidempään mitä enemmän kalusteista on jo maksettu. Jos lasku on maksettu kokonaan niin on aivan turha odotella ketään tulevaksi lähikuukausina.

      Siksipä kehoitankin kutakin olemaan maksamamatta senttiäkään ennen kuin asennus on tehty ja hyväksytty. Meillä tehdään näin, ei asiakkaiden toivomuksesta vaan totutun tavan mukaan. Ensin toimitus/asennus ja sitten lasku. Ei meilläkään laskua konttorissa hauduteta vaan se lähtee kyllä heti kun asia on selvä mutta ennakkomaksuja meillä ei oteta ollenkaan vaikka joku sellaista tyrkyttäisi.

      Kahdeksan vuoden aikana on ollut yksi (1) tyytymätön asiakas. Tämä veijari oli lopulta niin tyytymätön, että ainoa ratkaisu oli käydä purkamassa jo asennetut kaapit ja viedä pois asiakkaan vastustelusta huolimatta. Joku toinen toimittaja on saanut niskoilleen varsin mielenkiintoisen asiakkaan ja persoonan.

      • kyllä joo!

        "Siksipä kehoitankin kutakin olemaan maksamamatta senttiäkään ennen kuin asennus on tehty ja hyväksytty."

        Meillekin luvattiin, että lasku tulee vasta sitten kun olemme saaneet kirjallisen paperin keittiöntoimittajalta. Paperiin olisi pitänyt lisätä ostajan allekirjoitukset työn ja kalusteiden hyväksymisestä. Luvattiin ja kerrotiin, ettei lasku todellaakaan tule ennen kuin olisimme hyväksyneet kalusteet ja asennuksen... Kas kummaa lasku kyllä tuli, mutta eipä tullut minkäänlaista paperia tai kyselyä tytyyväisyydestämme keittiöön. Pelkkää paskan jauhantaa myyjiltä nuo höpinät!

        Ja muuten emme todellakaan ole tyytyväisiä. Reklamaatioita edelleen tehdään toimittajan suunnalle, mutta eivät vastaa mihinkään. Ja miksi eivät, no koska se tanan lasku on jo laitettu rahoitusyhtiön kautta kotiluottona lyhennettäväksi meille! Näin tämä keittiöpuulaaki pesi kätensä ja jätti meidät yksin huonosti tehdyn keittiömme kanssa!

        Mutta onhan se hyvä, että pojat palkkansa saivat. Viisi asiakkaista ja heidän tyytyväisyydestä. Vai mitä.


      • samuel09
        kyllä joo! kirjoitti:

        "Siksipä kehoitankin kutakin olemaan maksamamatta senttiäkään ennen kuin asennus on tehty ja hyväksytty."

        Meillekin luvattiin, että lasku tulee vasta sitten kun olemme saaneet kirjallisen paperin keittiöntoimittajalta. Paperiin olisi pitänyt lisätä ostajan allekirjoitukset työn ja kalusteiden hyväksymisestä. Luvattiin ja kerrotiin, ettei lasku todellaakaan tule ennen kuin olisimme hyväksyneet kalusteet ja asennuksen... Kas kummaa lasku kyllä tuli, mutta eipä tullut minkäänlaista paperia tai kyselyä tytyyväisyydestämme keittiöön. Pelkkää paskan jauhantaa myyjiltä nuo höpinät!

        Ja muuten emme todellakaan ole tyytyväisiä. Reklamaatioita edelleen tehdään toimittajan suunnalle, mutta eivät vastaa mihinkään. Ja miksi eivät, no koska se tanan lasku on jo laitettu rahoitusyhtiön kautta kotiluottona lyhennettäväksi meille! Näin tämä keittiöpuulaaki pesi kätensä ja jätti meidät yksin huonosti tehdyn keittiömme kanssa!

        Mutta onhan se hyvä, että pojat palkkansa saivat. Viisi asiakkaista ja heidän tyytyväisyydestä. Vai mitä.

        Ehkä ei kuitenkaan näin. Asiakastyytyväisyys pitäisi olla jokaisen myyntityötä tekevän kärkiasioita. Jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun eikä sovittuja asioita hoideta, alkaa sana huonosta asiakaspalvelus "kiirimään" korvasta korvaan. Ja niin totta on että herkemmin kerrotaan kavereille ne huonot kokemukset myyjästä/yrityksestä, kuin hyvät.
        Tuo tälle myyjälle vaikeuksia hankkia uusia asiakkaita jos aikaisemmat on kertonut miten hän hoitaa asiakkaansa. Eikä hän mustaa ainoastaan omaa mainettaan vaan koko edustamansa yrityksen maineen. Valtakunnallisilla keittiöliikkeillä on varmasti myös asiantuntevia ja rehtejä myyjiä, jotka hoitavat koko ketjun malliikkaasti alusta loppuun ja toteuttavat lupaamansa asiat. Sitten edellämainitut "asiantuntijat" tekevät muiden työn PALJON vaikeammaksi.


      • lääkkeet taudin mukaan
        kyllä joo! kirjoitti:

        "Siksipä kehoitankin kutakin olemaan maksamamatta senttiäkään ennen kuin asennus on tehty ja hyväksytty."

        Meillekin luvattiin, että lasku tulee vasta sitten kun olemme saaneet kirjallisen paperin keittiöntoimittajalta. Paperiin olisi pitänyt lisätä ostajan allekirjoitukset työn ja kalusteiden hyväksymisestä. Luvattiin ja kerrotiin, ettei lasku todellaakaan tule ennen kuin olisimme hyväksyneet kalusteet ja asennuksen... Kas kummaa lasku kyllä tuli, mutta eipä tullut minkäänlaista paperia tai kyselyä tytyyväisyydestämme keittiöön. Pelkkää paskan jauhantaa myyjiltä nuo höpinät!

        Ja muuten emme todellakaan ole tyytyväisiä. Reklamaatioita edelleen tehdään toimittajan suunnalle, mutta eivät vastaa mihinkään. Ja miksi eivät, no koska se tanan lasku on jo laitettu rahoitusyhtiön kautta kotiluottona lyhennettäväksi meille! Näin tämä keittiöpuulaaki pesi kätensä ja jätti meidät yksin huonosti tehdyn keittiömme kanssa!

        Mutta onhan se hyvä, että pojat palkkansa saivat. Viisi asiakkaista ja heidän tyytyväisyydestä. Vai mitä.

        Kaveri osti kerran kalaa kaupasta. Heti kotona huomasi et kala oli pilaantunut ja lähti takasin kauppaan kalan kanssa.
        Kauppias ei suostunut palauttamaan rahoja, vaan väitti kalan olevan täysin hyvää.
        No, kaveri sit meni esittelemään kaupan eteiseen seuraavaksi sisään tulleelle: "rouva, katsokaa millaista kalaa täällä myydään". Johan tuli kauppiaalle kiire antaa rahat takaisin.
        Että tälleen...


    • ottaa päähän todella paljon !

      Meillekin tuli keittiötoimitus Vantaan Keittiömaailmalta. Meillä ei toiminut kunnolla edes suunnittelu ja laskutus, puhumattakaan toimituksesta tai asennuksesta.

      Suunnittelija ei tiennyt mitään kodinkoneiden vaatimasta ilmanvaihdosta, vaan kylmälaitteet asennettiin umpinaisiin kaappeihin ilman ilmastointiritilöitä.

      Laskuttaja laskutti ylimääräistä ja väitti sen olevan oikein. No vähensin itse ylimääräisen summan seuraavista laskuista kun ei hyvityslaskua kuulunut.

      Kauppias ei vastannut soittopyyntöihin,joita jätin kun hän oli aina "ei tavattavissa".

      Ainoa, mikä sujui hyvin oli Novartin kalusteiden toimitus muuttoyhtiö Niemen kotiinkannolla, 10 pistettä heille.

      Loppu kamoista tuli milloin tuli. Keittiömaailmalta tilatun kotiinkannon jouduin järjestämään itse kun he "eivät voineet".

      Sitten tulivatkin asentajat, jotka asensivat kaappeja vääriin paikkoihin, rikkoivat kaappien runkoja asentaessaan, asensivat ovet väärälle puolelle kaappia.

      Kun en hyväksynyt keittiötä sellaisena alkoivat asentajat kiukutella ja tehdä kaikenlaista pientä kiusaa huoneistossa.

      Suulliset valitukset eivät johtaneet mihinkään, ainoastaan kirjallinen valitus johti joihinkin toimiin. Vain osa virheistä korjattiin, loput virheet olisi heidän mielestään pitänyt hyväksyä koska ne eivät näy.

      On todella paha mieli tästä. Ajattelimme että, kun ikääkin on jo kertynyt, voimme maksaa hieman enemmän siitä että saamme keittiön "avaimet käteen", valmiina, kuten meille luvattiin. Meistä tuntui ettemme itse jaksa emmekä ehdi asentaa kaappeja tai hankkia asentajia ja sähkö- ja putkimiehiä.

      Mikään ei ole toiminut. Totesimme, että olisimme itse asentaneet kaapit paremmin, vaikka emme rakennus- ammattilaisia olekaan. Olisin yhtä hyvin voinut itse hankkia kalusteet valmistajalta ja hankkia kuljetuksen ja kotiinkannon, niin työläs tämä "avaimet käteen" toimitus on ollut, kun itse olen joutunut järjestämään ne asiat.

      Uudet kaapistomme ovat täynnä vääristä asennuksista johtuvia reikiä ja meitä painostetaan hyväksymään koko roska.

      Ehkä voisimme mennä jonnekin rakennusmessuille esittelemään Keittiömaailman "tyypillistä keittiötoimitusta asennettuna". Voisimme esitellä kaikki ruhjeet ja halkeamat ja paikatut reiät ja idioottimaisuudet. Olisiko siinä mieltä ?

      Ystävämme ovat sanoneet, olkaa onnellisia teiltä ei sentään tarvinnut purkaa mitään niin kuin meiltä. Eikö tämän remontti- ja rakennusalalla vallitsevan asenteen voisi ottaa käyttöön muillakin aloilla?

      Kun apteekki toimittaa väärät lääkkeet, niin sanotaan: olkaa iloinen, tehän olette vielä hengissä, ei ollut kuolettava erehdys.

      Kun lääkäri leikkauksessa sokaisee vahingossa potilaan silmän, hänen pitää saada korjata virheensä: hän asentaa tilalle lasisilmän ja potilaalle voidaan sanoa: olkaa iloinen sehän näyttää ulospäin hyvältä, ei se mitään vaikka silmällä ei näekään !!!!!

      • jos välittää maineestaan

        Kaikesta, mikä ei ole lopullisessa toimituksessa sopimuksen mukaista, pitäisi saada hyvitys. Ylimääräisistä reistä ym. voi vaatia uuden ehjän osan, jos on mahdollista vaihtaa, muuten hinnanalennus. Usein vain kirjallinen valitus otetaan todesta. Ruuhkainen lauantaiaamu on myös hyvä hetki mennä keskustelemaan hyvityksestä, kummasti monet asiakkaat kiinnostuvat kokemuksista :-).

        Keittiötoimituksia ei kannata maksaa toimittajan tarjoamalla luotolla, koska silloin he saavat rahat pois toimituksen jälkeen, asiakkaalle jää velvollisuus hoitaa rahat luottoyhtiölle. Keittiöfirmalle ei jää mitään porkkanaa hoitaa viimeisiä mokia kuntoon. Käteisellä (pankin kautta) on mahdollista maksaa, vaikka sitä ei kaikissa sopimuksissa edes esitetä vaihtoehtona.

        Meilläkään ei keittiö onnistunut, vaikka oli kuinka puhuttu "kerralla kuntoon" toimituksesta, oli jo riittävästi kokemusta pieleen menneistä remonteista. Kauhukokemus, ei voi muuta sanoa; myös Vantaalta, Kehä III toiselta puolelta laatua kovasti mainostavalta toimittajalta. Soitto tehtaalle toi ratkaisun. Ei pitänyt laatuosastokaan asennustavasta, paljon meni purkuun ja uusittavaksi.


    • remonttimaailmasta

      joka asentaa keittiömaailman tilaukset. Ettei vaan olis ollut samat asentajat asialla ? Vai onko koko firman taso yhtä huono ?

      Loppujen lopuksi pitänee valmistaa kalusteiden valmistajalle Novartille ja kysyä heidän mielipidettään "tavanomaisesta asennuksesta".

      Jos asennus on heidän mielestään ok, sitä kai voisi esitellä rakennusalan messuilla tai mainoskampanjassa.

    • Anonyymi

      Samalla linjalla Porissa! Charmia keittiön toimitus on nyt kestänyt yli kuukauden, osia puuttuu vielä ja selityksiä riittää. Kummastuttaa myös tuo heidän etukäteen maksun vaatimuksensa. Mielenkiinto asialliseen asennukseen ja toimitukseen loppui siinä vaiheessa kun lasku etukäteen maksettiin. Lupauksilla ei ole mitään arvoa kun asennus ja toimitus ei vastaa sovittua!!

    • Anonyymi

      Miten nopeasti asennus tapahtuu? Meneekö viikko ? tulossa elokuussa n3x4 m. Kulmakeittiö korkeilla yläkaapeilla ja alas laatikkoja sekä kulmakaappi, entiset puretaan itse pois. Eli suorat seinät on. Espoossa tämä kohde. Firmaa en kerro mutta on merkkikeittiö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe